Młode kompakty ze starymi silnikami 07

Współczesne trendy w motoryzacji przyzwyczaiły nas do coraz większego skomplikowania technicznego samochodów. Wybraliśmy 10 młodych kompaktów, które są relatywnie proste i tanie w eksploatacji.

W ubiegłym tysiącleciu nikt nie przypuszczał, że najpopularniejsze modele dominujących marek wykorzystywać będą rozwiązania techniczne zarezerwowane wcześniej tylko dla aut, w których liczyły się przede wszystkim osiągi. W ciągu kilku ostatnich lat do silników samochodów miejskich i kompaktowych masowo zaczęły trafiać turbosprężarki, bezpośrednie wtryski paliwa, dwumasowe koła zamachowe czy zaawansowane systemy redukcji emisji spalin. I nie mówimy tu o specjalnych (głównie sportowych) wersjach: wymienione elementy pojawiły się na drodze stopniowego wprowadzania idei downsizingu, czyli zmniejszania pojemności skokowej przy jednoczesnym wzroście parametrów jednostki napędowej.

Producenci wprowadzili nową szkołę konstruowania silników z różnym skutkiem: niektóre okazały się zaskakująco trwałe, inne sprawiały problemy już na okresie gwarancyjnym. Niemniej jak udany by nie był to silnik, nie będzie on równie tani w serwisowaniu, jak jednostka starej daty, których okres dominacji mamy już za sobą. Ale owa epoka nadal nie dobiegła końca. Część wytwórców aut nie uległa całkowicie modzie na downsizing i pozostawiła w ofercie silniki o wiekowym rodowodzie. Na tle nowoczesnych jednostek z turbodoładowaniem nie przekonywały osiągami ani deklarowanym zużyciem paliwa. Mimo tego na zakup zdecydowało się sporo osób, czego dowodem jest ich znaczny udział na rynku wtórnym.

W tym zestawieniu wytypowaliśmy 10 samochodów kompaktowych, których produkcja zakończyła się najwyżej kilka lat temu (albo trwa nadal), a pod maską mają niezawodną, maksymalnie uproszczoną, benzynową jednostkę napędową, czyli idealne odzwierciedlenie spokojnej, przewidywalnej eksploatacji. To doskonała okazja, by zaznać przyjemności jeżdżenia samochodem na miarę XXI wieku o kosztach eksploatacji podobnych do aut z zeszłej dekady.

Chevrolet Cruze (2009-2016)

Polecane wersje silnikowe:  1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V 
Ceny: 16-34 tys. zł

Chevrolet Cruze

Wycofanie się Chevroleta z europejskiego rynku mocno „podcięło skrzydła” wielu udanym modelom, w tym kompaktowemu Cruze’owi. Choć GM pozycjonował go jako budżetowego odpowiednika Opla Astry, nie zrezygnowano ze stworzenia bogatej oferty wersji nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi) i dodania mocnych silników (m.in. 2.0 D/163 KM). Benzynowe Cruze’y wykorzystują z kolei wolnossące jednostki 1.4, 1.6 i 1.8 oraz równie udanego 1.4 Turbo. Zużycie paliwa nie jest ich mocną stroną, lecz klienci mieli możliwość doposażenia samochodu w fabryczną instalację gazową bądź też dostosowania do niej silnika 1.8 (poprzez wzmocnienie gniazd zaworowych). Teoretycznie Chevrolet produkował Cruze’a do 2016 r., lecz w ogłoszeniach widnieją samochody co najwyżej do 2014 r., czyli do momentu istnienia marki w Europie. O części zamienne jeszcze nie trzeba się martwić, gdyż wiele pasuje z Astry. Gorzej może być z późniejszą odsprzedażą Chevroleta.

Używany Chevrolet Cruze (2009-2016) – opinie użytkowników

Chevrolet Cruze 1.4/1.6/1.8- dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 16V1.6 16V1.8 16V
Pojemność1398 cm³1598 cm³1796 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc100 KM124 KM141 KM
Maks. moment130 Nm154 Nm176 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,6 s10,9 s10,2 s
Prędkość maks.178 km/h190 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km6,5 l/100 km6,6 l/100 km

Fiat Tipo (od 2015 r.)

Polecane wersje silnikowe:  1.4 16V, 1.6 e-torQ 
Ceny: 25-60 tys. zł

Fiat Tipo

Jedyny samochód w przygotowanym przez nas zestawieniu, który wciąż pozostaje w ofercie. Stylistyka Tipo przyciąga uwagę, a jego wnętrze zapewnia przyzwoite warunki podróżowania dla czterech dorosłych pasażerów. Komplet bazowych wersji nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi) ułatwia dopasowanie samochodu do swoich potrzeb. Wykończeniem w środku Tipo mocno przypomina o pozycjonowaniu go w segmencie aut budżetowych: świadczy o tym także paleta niezbyt mocnych jednostek napędowych (co najwyżej 120 KM). Jeśli ktoś ponad wszystko ceni prostotę konstrukcji, a chce możliwie jak najmłodszego samochodu, nie mógł chyba trafić lepiej. Najmniej absorbujące są jednostki 1.4/95 KM oraz 1.6/110 KM, choć turbodoładowany 1.4 T-Jet także należy do grona najlepszych silników w klasie (tych po downsizingu). Użytkownik Fiata Tipo bardziej powinien się nastawić na naprawy przedniego zawieszenia (wymianę łączników stabilizatora i końcówek drążków kierowniczych) i zaakceptować drobne błędy elektroniki.

Używany Fiat Tipo (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Fiat Tipo 1.4/1.6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 16V1.6 E-torQ
Pojemność1368 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.
Maks. moc95 KM110 KM
Maks. moment127 Nm152 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s11,5 s
Prędkość maks.185 km/h192 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km6,3 l/100 km

Ford Focus III (2010-2018)

Polecana wersja silnikowa:  1.6 Ti-VCT 
Ceny: 20-58 tys. zł

FORD Focus III FL ST-Line 1.5EcoBoost LPG 150KM 6MT WE237NN 03-2017

W gamie silnikowej Focusa III nie brakuje bardzo nowoczesnych, idących z duchem czasu jednostek EcoBoost (pojemność 1.0 i 1.6). Ford zrobił jednak ukłon w stronę odbiorców preferujących prostsze jednostki napędowe i pozostawił w ofercie wolnossącego 1.6 w trzech wersjach mocy: 85, 105 i 125 KM. Określenie „Ti-VCT” oznacza w nim system zmiennych faz rozrządu i to jedyna „nowinka techniczna” w tym silniku. Nie należy się wobec tego spodziewać wygranych starć spod świateł, ani też oszczędnego charakteru w jeździe miejskiej. LPG? Pośredni wtrysk paliwa dopuszcza taką możliwość, ale z przykrych doświadczeń użytkowników lepiej odpuścić zasilanie alternatywnym paliwem. Warto natomiast docenić wysoką kulturę pracy benzynowego 1.6 i znikomą awaryjność. Za samym Focusem przemawiają z kolei świetne właściwości jezdne, efektownie stylizowane wnętrze oraz komplet wersji nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi).

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus II czy Ford Focus III – którą generację wybrać?

Ford Focus III 1.6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT
Pojemność1596 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc85 KM105 KM125 KM
Maks. moment141 Nm150 Nm159 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,9 s12,3 s12,0 s
Prędkość maks.170 km/h187 km/h193 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km5,9 l/100 km6,4 l/100 km

Honda Civic IX (2011-2017)

Polecane wersje silnikowe:  1.4 i-VTEC, 1.8 i-VTEC 
Ceny: 30-65 tys. zł

Honda Civic IX

Najlepszą rekomendację dla Civica stanowią… jej ceny na rynku wtórnym. Osoby, które nabyły je w salonach, po latach niechętnie się z nimi rozstają, szczególnie po niskich kosztach. Ubogą paletę jednostek napędowych rekompensuje brak obecności w niej tzw. czarnej owcy. Benzynowe Hondy w standardowych wersjach oferowano z dwoma silnikami wyposażonymi w system VTEC: 1.4/99 KM i 1.8/141 KM. Na niskich obrotach zaskakują umiarkowanym apetytem paliwo, z kolei przy mocniejszym wciskaniu pedału gazu ochoczo wkręcają się na obroty i przyjemnie brzmią. Słabszą odmianę proponujemy wyłącznie kierowcom o spokojnym stylu jazdy, poruszającym się głównie po mieście. Civic 1.8 powinien dla odmiany przypasować każdemu. Nauczeni doświadczeniem radzimy co ok. 1000 km sprawdzać poziom oleju silnikowego. 9. generacja przemawia też do siebie obszernym wnętrzem z ciekawym systemem składania kanapy (Magic Seats), olbrzymim bagażnikiem (aż 477 l w hatchbacku) i solidnie zmontowaną, jednocześnie przykuwającą uwagę deską rozdzielczą.

Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – którą generację wybrać?

Honda Civic IX 1.4/1.8 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 i-VTEC1.8 i-VTEC
Pojemność1339 cm³1799 cm³
Paliwobenz.benz.
Maks. moc99 KM141 KM
Maks. moment127 Nm174 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s9,1 s
Prędkość maks.187 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,8 l/100 km

Hyundai i30 II (2012-2017)

Polecane wersje silnikowe:  1.4 CVVT, 1.6 MPI 
Ceny: 24-49 tys. zł

Hyundai i30 II

W porównaniu z nieco topornym poprzednikiem, i30 II przekonuje do siebie wciąż atrakcyjną stylizacją nadwozia i wnętrza, poprawionym wyciszeniem oraz może nie do końca prostą (z tyłu pracuje zawieszenie wielowahaczowe), ale niezawodną konstrukcją. By „skonfigurować” samochód jak najbardziej przewidywalny w użytkowaniu, warto pozostać przy dwóch silnikach – benzynowych 1.4 oraz 1.6, ale w wersji z pośrednim wtryskiem paliwa (120 KM; jednocześnie oferowano odmianę GDI/135 KM z wtryskiem bezpośrednim). 1.6 MPI powinien w zupełności wystarczyć, nawet jeśli wybierzemy rodzinną wersję kombi. Gdy w ogłoszeniach trafimy na hatchbacka 1.4 i planujemy nim jeździć po mieście – także warto się nim zainteresować. Zawczasu warto odłożyć kilkaset złotych na wymianę sprzęgła i usunięcie wycieków ze skrzyni biegów. Przeciętną trwałość reprezentuje też układ hamulcowy.

Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – opinie użytkowników

Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – który silnik wybrać?

Hyundai i30 II 1.4/1.6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 CVVT1.4 CVVT1.6 MPI
Pojemność1396 cm³1368 cm³1591 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc99 KM100 KM120 KM
Maks. moment137 Nm134 Nm156 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s12,7 s10,9 s
Prędkość maks.182 km/h183 km/h192 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km5,6 l/100 km6,4 l/100 km

Kia Cee’d II (2012-2018)

Polecana wersja silnikowa:  1.4 CVVT 
Ceny: 27-51 tys. zł

Kia Cee'd II

W odróżnieniu od opisywanego wyżej Hyundaia i30 II, bliźniacza technicznie Kia Cee’d II otrzymała wyłącznie jednostkę 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI). To niepotrzebne skomplikowanie osprzętu dyskwalifikuje go w naszym rankingu możliwie jak najprostszych kompaktów, stąd polecamy Kię z bazowym 1.4. Podobnie jak w Hyundaiu, oferowano dwie wersje: 1.4 z rodziny Gamma (1396 cm³) i 1.4 Kappa (1368 cm³). Przyjemniejsza na co dzień (tj. odrobinę żwawsza) okazuje się druga odmiana, choć trzeba pamiętać, że 134/137 Nm momentu obrotowego nigdy nie przełoży się na zadowalającą elastyczność. Przy łagodnym traktowaniu silniki odwdzięczają się rzadkimi wizytami na stacjach paliw. Wydatki można dodatkowo ograniczyć, montując instalację gazową (wtedy trzeba pilnować regulacji luzu zaworowego). Pojawiają się pierwsze doniesienia na temat konieczności wymiany łańcuchowego napędu rozrządu: na szczęście kosztuje on ok. 1000 zł i zapewni spokój na długie lata. Nieźle wypada trwałość zawieszenia Kii i jej odporność na korozję.

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie użytkowników

Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – którą generację wybrać?

Kia Cee’d II 1.4 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 CVVT1.4 CVVT
Pojemność1396 cm³1368 cm³
Paliwobenz.benz.
Maks. moc99 KM99 KM
Maks. moment137 Nm134 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,8 s12,7 s
Prędkość maks.182 km/h183 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,0 l/100 km

Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017)

Polecane wersje silnikowe:  1.6 MIVEC, 1.8 MIVEC 
Ceny: 15-40 tys. zł

Mitsubishi Lancer VIII

Ostatnia generacja Lancera w Europie to najstarszy prezentowany tutaj kompakt. Produkowano go aż 10 lat i w ogłoszeniach da się trafić pojedyncze egzemplarze z roczników 2013-2015. Optimum stanowią jednak auta po modernizacji z 2010 r. Wtedy do gamy silnikowej dołączył znany z ASX-a 1.6 MIVEC. Może nie imponuje mocą (117 KM), ale w rzeczywistości radzi sobie niewiele gorzej od ok. 140-konnych 1.8 MIVEC, znacznie mniej od nich paląc. 1.8 też warto polecić, ale z innego powodu – wybrane odmiany mają fabrycznie wzmocnione gniazda zaworowe lub montowaną u dealera instalację LPG. W odróżnieniu od 1.6, może on spalać śladowe ilości oleju silnikowego. Produkcja w Japonii świetnie przekłada się na solidność 8. wcielenia Lancera. Jeśli wybierzemy egzemplarz, który nie był nadmiernie forsowany przez poprzedniego właściciela, wydatki ograniczą się do paliwa i wymiany płynów eksploatacyjnych.

Używany Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017) – opinie użytkowników

Używany Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017) – który silnik wybrać?

Mitsubishi Lancer VIII 1.6/1.8 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 MIVEC1.8 MIVEC
Pojemność1590 cm³1798 cm³
Paliwobenz.benz.
Maks. moc117 KM140 KM
Maks. moment154 Nm176 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s9,8 s
Prędkość maks.191 km/h192 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km6,6 l/100 km

Opel Astra J (2009-2018)

Polecane wersje silnikowe:  1.4 ecoFLEX, 1.6 ecoFLEX 
Ceny: 20-47 tys. zł

Opel Astra J

Jeden z najczęściej wyszukiwanych na portalach ogłoszeniowych samochodów kompaktowych ma naprawdę wiele do zaoferowania: aż 5 wersji nadwoziowych (hatchback 3d/5d, sedan, kombi, kabriolet o nazwie Cascada), solidnie wykonana i optymalnie przestronna kabina, ogromny wybór jednostek napędowych, obejmujący zarówno udane odmiany turbodoładowane (1.4 T, 1.6 T), jak i możliwie jak najprostsze. Do tych ostatnich należy zaliczyć wolnossące 1.4 i 1.6. Co prawda nawet 115 KM nie robi większego wrażenia na ciężkiej Astrze (waga to minimum 1,4 t), ale jeśli rzadko poruszamy się z kompletem pasażerów i preferujemy jazdę po terenach miejsko-podmiejskich, powinny one wystarczyć. Do instalacji gazowej polecamy słabszego 1.4: w 1.6 musimy się nastawić na skomplikowaną procedurę regulacji luzu zaworowego. W obydwu natomiast nie spotkamy bezpośredniego wtrysku paliwa i awaryjnych skrzyń biegów M32 – Opel dla opisywanych wersji przewidział wyłącznie przekładnie 5-stopniowe.

Używany Opel Astra J (2009-2018) – opinie użytkowników

Używany Opel Astra J (2009-2018) – który silnik wybrać?

Opel Astra J 1.4/1.6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 ecoFLEX1.4 ecoFLEX1.6 ecoFLEX
Pojemność1398 cm³1398 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc87 KM100 KM115 KM
Maks. moment130 Nm130 Nm155 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,1 s13,9 s11,7 s
Prędkość maks.168 km/h174 km/h188 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,5 l/100 km6,3 l/100 km

Renault Megane III (2008-2016)

Polecana wersja silnikowa:  1.6 16V 
Ceny: 15-40 tys. zł

Renault Megane III

Paletę benzynowych jednostek napędowych Megane’a III zdominowały silniki TCe: trwałe, ale i droższe w naprawach za sprawą obecności turbosprężarki i, w niektórych odmianach, bezpośredniego wtrysku paliwa. Renault pozostawiło jednak „starego wyjadacza”, czyli 1.6 16V o mocy 101 lub 110 KM. Druga odmiana, łączona z 6-biegową skrzynią, zapewnia wyraźnie lepsze osiągi, a pali niemal tyle samo. Obie wersje dotyka ten sam problem z zużywającym się wariatorem faz rozrządu. Element jest niedrogi (ok. 300 zł) i warto go zmieniać razem z zestawem paska (ewentualnie gdy spod maski usłyszymy wyraźny klekot). W Megane III odeszły w niepamięć kłopoty z „szalejącą” elektroniką w poprzedniku, lecz jakością wykonania samochód wciąż nie stanowi klasowej czołówki. Eksploatacja po polskich drogach odciska piętno na kondycji w pełni rozbieralnego (a co za tym idzie – niedrogiego w serwisowaniu) zawieszenia.

Używane Renault Megane III (2009-2016) – opinie użytkowników

Używane Renault Megane III (2009-2016) – który silnik wybrać?

Renault Megane III 1.6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 16V1.6 16V
Pojemność1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.
Maks. moc101 KM110 KM
Maks. moment148 Nm151 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s10,5 s
Prędkość maks.190 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km6,7 l/100 km

Toyota Auris II (2012-2019)

Polecane wersje silnikowe:  1.6 Valvematic 
Ceny: 35-72 tys. zł

Toyota Auris II

W drugiej generacji Aurisa prawdziwą furorę zrobiła dopracowana i wybitnie oszczędna odmiana hybrydowa. Kto obawia się późniejszych kosztów związanych z wymianą/regeneracją baterii, ma w zanadrzu jeszcze równie mocną jednostkę 1.6. 132 KM czyni z Aurisa optymalną propozycję na okazjonalne wypady po drogach szybkiego ruchu i wbrew pozorom ten silnik nie pali przesadnie dużo. Pośredni wtrysk paliwa otwiera furtkę osobom poszukującym auta do współpracy z „gazem”. Co ciekawe, niektórzy zakładają LPG także do… hybrydy. Odbiorca Aurisa musi przymknąć oko na mało porywający charakter tego auta i zaledwie akceptowalną jakość tworzyw sztucznych we wnętrzu. Czasami zachodzi konieczność przywrócenia do porządku zawieszenia (wymienić sworznie czy tuleje) lub zakupu nowego sprzęgła.

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie użytkowników

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – który silnik wybrać?

Toyota Auris II 1.6 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 Valvematic
Pojemność1598 cm³
Paliwobenz.
Maks. moc132 KM
Maks. moment160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s
Prędkość maks.200 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km

 

Oceny czytelników
[Głosów: 28 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here