Współczesne trendy w motoryzacji przyzwyczaiły nas do coraz większego skomplikowania technicznego samochodów. Wybraliśmy 10 młodych kompaktów, które są relatywnie proste i tanie w eksploatacji.
W ubiegłym tysiącleciu nikt nie przypuszczał, że najpopularniejsze modele dominujących marek wykorzystywać będą rozwiązania techniczne zarezerwowane wcześniej tylko dla aut, w których liczyły się przede wszystkim osiągi. W ciągu kilku ostatnich lat do silników samochodów miejskich i kompaktowych masowo zaczęły trafiać turbosprężarki, bezpośrednie wtryski paliwa, dwumasowe koła zamachowe czy zaawansowane systemy redukcji emisji spalin. I nie mówimy tu o specjalnych (głównie sportowych) wersjach: wymienione elementy pojawiły się na drodze stopniowego wprowadzania idei downsizingu, czyli zmniejszania pojemności skokowej przy jednoczesnym wzroście parametrów jednostki napędowej.
Producenci wprowadzili nową szkołę konstruowania silników z różnym skutkiem: niektóre okazały się zaskakująco trwałe, inne sprawiały problemy już na okresie gwarancyjnym. Niemniej jak udany by nie był to silnik, nie będzie on równie tani w serwisowaniu, jak jednostka starej daty, których okres dominacji mamy już za sobą. Ale owa epoka nadal nie dobiegła końca. Część wytwórców aut nie uległa całkowicie modzie na downsizing i pozostawiła w ofercie silniki o wiekowym rodowodzie. Na tle nowoczesnych jednostek z turbodoładowaniem nie przekonywały osiągami ani deklarowanym zużyciem paliwa. Mimo tego na zakup zdecydowało się sporo osób, czego dowodem jest ich znaczny udział na rynku wtórnym.
W tym zestawieniu wytypowaliśmy 10 samochodów kompaktowych, których produkcja zakończyła się najwyżej kilka lat temu (albo trwa nadal), a pod maską mają niezawodną, maksymalnie uproszczoną, benzynową jednostkę napędową, czyli idealne odzwierciedlenie spokojnej, przewidywalnej eksploatacji. To doskonała okazja, by zaznać przyjemności jeżdżenia samochodem na miarę XXI wieku o kosztach eksploatacji podobnych do aut z zeszłej dekady.
Chevrolet Cruze (2009-2016)
Polecane wersje silnikowe: 1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V
Ceny: 16-34 tys. zł
Wycofanie się Chevroleta z europejskiego rynku mocno „podcięło skrzydła” wielu udanym modelom, w tym kompaktowemu Cruze’owi. Choć GM pozycjonował go jako budżetowego odpowiednika Opla Astry, nie zrezygnowano ze stworzenia bogatej oferty wersji nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi) i dodania mocnych silników (m.in. 2.0 D/163 KM). Benzynowe Cruze’y wykorzystują z kolei wolnossące jednostki 1.4, 1.6 i 1.8 oraz równie udanego 1.4 Turbo. Zużycie paliwa nie jest ich mocną stroną, lecz klienci mieli możliwość doposażenia samochodu w fabryczną instalację gazową bądź też dostosowania do niej silnika 1.8 (poprzez wzmocnienie gniazd zaworowych). Teoretycznie Chevrolet produkował Cruze’a do 2016 r., lecz w ogłoszeniach widnieją samochody co najwyżej do 2014 r., czyli do momentu istnienia marki w Europie. O części zamienne jeszcze nie trzeba się martwić, gdyż wiele pasuje z Astry. Gorzej może być z późniejszą odsprzedażą Chevroleta.
Używany Chevrolet Cruze (2009-2016) – opinie użytkowników
Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.8 16V |
---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 100 KM | 124 KM | 141 KM |
Maks. moment | 130 Nm | 154 Nm | 176 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,6 s | 10,9 s | 10,2 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Fiat Tipo (od 2015 r.)
Polecane wersje silnikowe: 1.4 16V, 1.6 e-torQ
Ceny: 25-60 tys. zł
Jedyny samochód w przygotowanym przez nas zestawieniu, który wciąż pozostaje w ofercie. Stylistyka Tipo przyciąga uwagę, a jego wnętrze zapewnia przyzwoite warunki podróżowania dla czterech dorosłych pasażerów. Komplet bazowych wersji nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi) ułatwia dopasowanie samochodu do swoich potrzeb. Wykończeniem w środku Tipo mocno przypomina o pozycjonowaniu go w segmencie aut budżetowych: świadczy o tym także paleta niezbyt mocnych jednostek napędowych (co najwyżej 120 KM). Jeśli ktoś ponad wszystko ceni prostotę konstrukcji, a chce możliwie jak najmłodszego samochodu, nie mógł chyba trafić lepiej. Najmniej absorbujące są jednostki 1.4/95 KM oraz 1.6/110 KM, choć turbodoładowany 1.4 T-Jet także należy do grona najlepszych silników w klasie (tych po downsizingu). Użytkownik Fiata Tipo bardziej powinien się nastawić na naprawy przedniego zawieszenia (wymianę łączników stabilizatora i końcówek drążków kierowniczych) i zaakceptować drobne błędy elektroniki.
Używany Fiat Tipo (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Silnik | 1.4 16V | 1.6 E-torQ |
---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 95 KM | 110 KM |
Maks. moment | 127 Nm | 152 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Ford Focus III (2010-2018)
Polecana wersja silnikowa: 1.6 Ti-VCT
Ceny: 20-58 tys. zł
W gamie silnikowej Focusa III nie brakuje bardzo nowoczesnych, idących z duchem czasu jednostek EcoBoost (pojemność 1.0 i 1.6). Ford zrobił jednak ukłon w stronę odbiorców preferujących prostsze jednostki napędowe i pozostawił w ofercie wolnossącego 1.6 w trzech wersjach mocy: 85, 105 i 125 KM. Określenie „Ti-VCT” oznacza w nim system zmiennych faz rozrządu i to jedyna „nowinka techniczna” w tym silniku. Nie należy się wobec tego spodziewać wygranych starć spod świateł, ani też oszczędnego charakteru w jeździe miejskiej. LPG? Pośredni wtrysk paliwa dopuszcza taką możliwość, ale z przykrych doświadczeń użytkowników lepiej odpuścić zasilanie alternatywnym paliwem. Warto natomiast docenić wysoką kulturę pracy benzynowego 1.6 i znikomą awaryjność. Za samym Focusem przemawiają z kolei świetne właściwości jezdne, efektownie stylizowane wnętrze oraz komplet wersji nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi).
Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Ford Focus II czy Ford Focus III – którą generację wybrać?
Silnik | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT |
---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 85 KM | 105 KM | 125 KM |
Maks. moment | 141 Nm | 150 Nm | 159 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s | 12,3 s | 12,0 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 187 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Honda Civic IX (2011-2017)
Polecane wersje silnikowe: 1.4 i-VTEC, 1.8 i-VTEC
Ceny: 30-65 tys. zł
Najlepszą rekomendację dla Civica stanowią… jej ceny na rynku wtórnym. Osoby, które nabyły je w salonach, po latach niechętnie się z nimi rozstają, szczególnie po niskich kosztach. Ubogą paletę jednostek napędowych rekompensuje brak obecności w niej tzw. czarnej owcy. Benzynowe Hondy w standardowych wersjach oferowano z dwoma silnikami wyposażonymi w system VTEC: 1.4/99 KM i 1.8/141 KM. Na niskich obrotach zaskakują umiarkowanym apetytem paliwo, z kolei przy mocniejszym wciskaniu pedału gazu ochoczo wkręcają się na obroty i przyjemnie brzmią. Słabszą odmianę proponujemy wyłącznie kierowcom o spokojnym stylu jazdy, poruszającym się głównie po mieście. Civic 1.8 powinien dla odmiany przypasować każdemu. Nauczeni doświadczeniem radzimy co ok. 1000 km sprawdzać poziom oleju silnikowego. 9. generacja przemawia też do siebie obszernym wnętrzem z ciekawym systemem składania kanapy (Magic Seats), olbrzymim bagażnikiem (aż 477 l w hatchbacku) i solidnie zmontowaną, jednocześnie przykuwającą uwagę deską rozdzielczą.
Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników
Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – którą generację wybrać?
Silnik | 1.4 i-VTEC | 1.8 i-VTEC |
---|---|---|
Pojemność | 1339 cm³ | 1799 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 99 KM | 141 KM |
Maks. moment | 127 Nm | 174 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Hyundai i30 II (2012-2017)
Polecane wersje silnikowe: 1.4 CVVT, 1.6 MPI
Ceny: 24-49 tys. zł
W porównaniu z nieco topornym poprzednikiem, i30 II przekonuje do siebie wciąż atrakcyjną stylizacją nadwozia i wnętrza, poprawionym wyciszeniem oraz może nie do końca prostą (z tyłu pracuje zawieszenie wielowahaczowe), ale niezawodną konstrukcją. By „skonfigurować” samochód jak najbardziej przewidywalny w użytkowaniu, warto pozostać przy dwóch silnikach – benzynowych 1.4 oraz 1.6, ale w wersji z pośrednim wtryskiem paliwa (120 KM; jednocześnie oferowano odmianę GDI/135 KM z wtryskiem bezpośrednim). 1.6 MPI powinien w zupełności wystarczyć, nawet jeśli wybierzemy rodzinną wersję kombi. Gdy w ogłoszeniach trafimy na hatchbacka 1.4 i planujemy nim jeździć po mieście – także warto się nim zainteresować. Zawczasu warto odłożyć kilkaset złotych na wymianę sprzęgła i usunięcie wycieków ze skrzyni biegów. Przeciętną trwałość reprezentuje też układ hamulcowy.
Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – opinie użytkowników
Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – który silnik wybrać?
Silnik | 1.4 CVVT | 1.4 CVVT | 1.6 MPI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1396 cm³ | 1368 cm³ | 1591 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 99 KM | 100 KM | 120 KM |
Maks. moment | 137 Nm | 134 Nm | 156 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s | 12,7 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 183 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Kia Cee’d II (2012-2018)
Polecana wersja silnikowa: 1.4 CVVT
Ceny: 27-51 tys. zł
W odróżnieniu od opisywanego wyżej Hyundaia i30 II, bliźniacza technicznie Kia Cee’d II otrzymała wyłącznie jednostkę 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI). To niepotrzebne skomplikowanie osprzętu dyskwalifikuje go w naszym rankingu możliwie jak najprostszych kompaktów, stąd polecamy Kię z bazowym 1.4. Podobnie jak w Hyundaiu, oferowano dwie wersje: 1.4 z rodziny Gamma (1396 cm³) i 1.4 Kappa (1368 cm³). Przyjemniejsza na co dzień (tj. odrobinę żwawsza) okazuje się druga odmiana, choć trzeba pamiętać, że 134/137 Nm momentu obrotowego nigdy nie przełoży się na zadowalającą elastyczność. Przy łagodnym traktowaniu silniki odwdzięczają się rzadkimi wizytami na stacjach paliw. Wydatki można dodatkowo ograniczyć, montując instalację gazową (wtedy trzeba pilnować regulacji luzu zaworowego). Pojawiają się pierwsze doniesienia na temat konieczności wymiany łańcuchowego napędu rozrządu: na szczęście kosztuje on ok. 1000 zł i zapewni spokój na długie lata. Nieźle wypada trwałość zawieszenia Kii i jej odporność na korozję.
Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie użytkowników
Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – którą generację wybrać?
Silnik | 1.4 CVVT | 1.4 CVVT |
---|---|---|
Pojemność | 1396 cm³ | 1368 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 99 KM | 99 KM |
Maks. moment | 137 Nm | 134 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s | 12,7 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017)
Polecane wersje silnikowe: 1.6 MIVEC, 1.8 MIVEC
Ceny: 15-40 tys. zł
Ostatnia generacja Lancera w Europie to najstarszy prezentowany tutaj kompakt. Produkowano go aż 10 lat i w ogłoszeniach da się trafić pojedyncze egzemplarze z roczników 2013-2015. Optimum stanowią jednak auta po modernizacji z 2010 r. Wtedy do gamy silnikowej dołączył znany z ASX-a 1.6 MIVEC. Może nie imponuje mocą (117 KM), ale w rzeczywistości radzi sobie niewiele gorzej od ok. 140-konnych 1.8 MIVEC, znacznie mniej od nich paląc. 1.8 też warto polecić, ale z innego powodu – wybrane odmiany mają fabrycznie wzmocnione gniazda zaworowe lub montowaną u dealera instalację LPG. W odróżnieniu od 1.6, może on spalać śladowe ilości oleju silnikowego. Produkcja w Japonii świetnie przekłada się na solidność 8. wcielenia Lancera. Jeśli wybierzemy egzemplarz, który nie był nadmiernie forsowany przez poprzedniego właściciela, wydatki ograniczą się do paliwa i wymiany płynów eksploatacyjnych.
Używany Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017) – opinie użytkowników
Używany Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017) – który silnik wybrać?
Silnik | 1.6 MIVEC | 1.8 MIVEC |
---|---|---|
Pojemność | 1590 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 117 KM | 140 KM |
Maks. moment | 154 Nm | 176 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 191 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Opel Astra J (2009-2018)
Polecane wersje silnikowe: 1.4 ecoFLEX, 1.6 ecoFLEX
Ceny: 20-47 tys. zł
Jeden z najczęściej wyszukiwanych na portalach ogłoszeniowych samochodów kompaktowych ma naprawdę wiele do zaoferowania: aż 5 wersji nadwoziowych (hatchback 3d/5d, sedan, kombi, kabriolet o nazwie Cascada), solidnie wykonana i optymalnie przestronna kabina, ogromny wybór jednostek napędowych, obejmujący zarówno udane odmiany turbodoładowane (1.4 T, 1.6 T), jak i możliwie jak najprostsze. Do tych ostatnich należy zaliczyć wolnossące 1.4 i 1.6. Co prawda nawet 115 KM nie robi większego wrażenia na ciężkiej Astrze (waga to minimum 1,4 t), ale jeśli rzadko poruszamy się z kompletem pasażerów i preferujemy jazdę po terenach miejsko-podmiejskich, powinny one wystarczyć. Do instalacji gazowej polecamy słabszego 1.4: w 1.6 musimy się nastawić na skomplikowaną procedurę regulacji luzu zaworowego. W obydwu natomiast nie spotkamy bezpośredniego wtrysku paliwa i awaryjnych skrzyń biegów M32 – Opel dla opisywanych wersji przewidział wyłącznie przekładnie 5-stopniowe.
Używany Opel Astra J (2009-2018) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra J (2009-2018) – który silnik wybrać?
Silnik | 1.4 ecoFLEX | 1.4 ecoFLEX | 1.6 ecoFLEX |
---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1398 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 87 KM | 100 KM | 115 KM |
Maks. moment | 130 Nm | 130 Nm | 155 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,1 s | 13,9 s | 11,7 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 174 km/h | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Renault Megane III (2008-2016)
Polecana wersja silnikowa: 1.6 16V
Ceny: 15-40 tys. zł
Paletę benzynowych jednostek napędowych Megane’a III zdominowały silniki TCe: trwałe, ale i droższe w naprawach za sprawą obecności turbosprężarki i, w niektórych odmianach, bezpośredniego wtrysku paliwa. Renault pozostawiło jednak „starego wyjadacza”, czyli 1.6 16V o mocy 101 lub 110 KM. Druga odmiana, łączona z 6-biegową skrzynią, zapewnia wyraźnie lepsze osiągi, a pali niemal tyle samo. Obie wersje dotyka ten sam problem z zużywającym się wariatorem faz rozrządu. Element jest niedrogi (ok. 300 zł) i warto go zmieniać razem z zestawem paska (ewentualnie gdy spod maski usłyszymy wyraźny klekot). W Megane III odeszły w niepamięć kłopoty z „szalejącą” elektroniką w poprzedniku, lecz jakością wykonania samochód wciąż nie stanowi klasowej czołówki. Eksploatacja po polskich drogach odciska piętno na kondycji w pełni rozbieralnego (a co za tym idzie – niedrogiego w serwisowaniu) zawieszenia.
Używane Renault Megane III (2009-2016) – opinie użytkowników
Używane Renault Megane III (2009-2016) – który silnik wybrać?
Silnik | 1.6 16V | 1.6 16V |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 101 KM | 110 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 151 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Toyota Auris II (2012-2019)
Polecane wersje silnikowe: 1.6 Valvematic
Ceny: 35-72 tys. zł
W drugiej generacji Aurisa prawdziwą furorę zrobiła dopracowana i wybitnie oszczędna odmiana hybrydowa. Kto obawia się późniejszych kosztów związanych z wymianą/regeneracją baterii, ma w zanadrzu jeszcze równie mocną jednostkę 1.6. 132 KM czyni z Aurisa optymalną propozycję na okazjonalne wypady po drogach szybkiego ruchu i wbrew pozorom ten silnik nie pali przesadnie dużo. Pośredni wtrysk paliwa otwiera furtkę osobom poszukującym auta do współpracy z „gazem”. Co ciekawe, niektórzy zakładają LPG także do… hybrydy. Odbiorca Aurisa musi przymknąć oko na mało porywający charakter tego auta i zaledwie akceptowalną jakość tworzyw sztucznych we wnętrzu. Czasami zachodzi konieczność przywrócenia do porządku zawieszenia (wymienić sworznie czy tuleje) lub zakupu nowego sprzęgła.
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie użytkowników
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – który silnik wybrać?
Silnik | 1.6 Valvematic |
---|---|
Pojemność | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. |
Maks. moc | 132 KM |
Maks. moment | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Prędkość maks. | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km |