Mitsubishi Lancer VIII 05

Lancer nie był złym autem, lecz na tle dopracowanych konkurentów nie potrafił niczym do siebie przekonać. Zobaczmy, z jakim silnikiem warto kupić używanego Mitsubishi Lancera VIII.

Ostatnia sprzedawana w Europie generacja Lancera tradycyjnie już była dostępna z nadwoziem sedan, a później ofertę zasilił większy od niego liftback. Dość agresywnie stylizowany (przynajmniej na tle poprzednika) samochód nie mógł się jednak odnaleźć w silnie obsadzonym segmencie. Był zbyt surowo wykończony (same twarde plastiki) i niezbyt przemyślany konstrukcyjnie – pomimo znacznej długości (ok. 4,6 m) bagażniki mieściły zaledwie 344/377 l (odpowiednio liftback i sedan). Na tym aucie nie zawiedli się zwolennicy japońskiej solidności oraz miłośnicy kultowych odmian EVO. Takowa generowała prawie 300 KM, podczas gdy jednostki z „cywilnych” Lancerów w zasadzie nie „zabłysnęły” znaczną awaryjnością, czego nie można powiedzieć o kupowanym od Volkswagena turbodieslu (2.0 TDI PD, tutaj nazwany 2.0 DI-D). Zweryfikujmy, jakiego silnika najlepiej szukać w Lancerze.

Używany Mitsubishi Lancer VIII – silniki benzynowe

W opisywanym wcieleniu dwój debiut miały benzynowe jednostki z aluminiowymi blokami i systemami zmiennych faz rozrządu. Do 2010 r. stosowano następujące odmiany: 1.5/109 KM, 1.8/143 KM oraz 2.0/150 KM. Po liftingu moc silnika 1.8 spadła do 140 KM, a rolę bazowej propozycji przejął znany m.in. z Mitsubishi ASX-a 1.6 (117 KM). Osiągami plasuje się gdzieś pomiędzy 1.5 i 1.8, za to pali mniej nawet od słabszego odpowiednika. Co ciekawe, Mitsubishi przewidywało możliwość dostosowania wariantu 1.8 do zasilania LPG. W tym celu fabrycznie wzmacniano gniazda zaworowe (i same zawory), a instalację zakładano w ASO lub w wybranym przez klienta zakładzie. Topowe Lancery wykorzystują turbodoładowanego 2.0. W odmianie Ralliart rozwija 240 KM, w EVO, w zależności od rynku, 295-359 KM. Obie rządzą się swoimi prawami na rynku wtórnym. Jest ich mało, a jeśli już, kosztują krocie (Ralliart: 30-40 tys. zł, EVO: 80-150 tys. zł).

Mitsubishi Lancer VIII 06
Benzynowe, wolnossące jednostki MIVEC (1.5, 1.8, 2.0, później także 1.6) może nie zapewniają sportowych osiągów, ale spokój podczas eksploatacji – już tak.
Mitsubishi Lancer VIII 04
Montowany w Lancerach Ralliart i EVO 2.0 Turbo również spisuje się nieźle, choć po 240-konnej odmianie można by spodziewać się lepszych osiągów.

Używany Mitsubishi Lancer VIII – silniki Diesla

Do 2010 r. Mitsubishi sprowadzało do Lancera 2-litrowego turbodiesla od Volkswagena. Niestety, był to felerny 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (w japońskim aucie nazywa się 2.0 DI-D). Sprawia one te same problemy co w Passatach, Golfach i innych autach koncernu VAG, czyli pękają głowice, szwankują pompowtryskiwacze i przestaje działać pompa oleju. Japońskie turbodiesle 1.8 DI-D (od 2010 r.) są bez porównania trwalsze, ale i droższe w naprawach (które trwają dłużej z uwagi na gorszą dostępność części). Poza tym nie przekonują do siebie głośną pracą i zaledwie 5-biegową skrzynią w odmianie 116-konnej.

Mitsubishi Lancer VIII 03
Wysokoprężne Lancery grają drugoplanową rolę na rynku wtórnym. Nieco częściej spotyka się samochody z niemieckimi turbodieslami 2.0.

Używany Mitsubishi Lancer VIII – który silnik wybrać?

Polecamy poliftowe Lancery z popularnym silnikiem 1.6 MIVEC (ceny: od 20 tys. zł), choć tak naprawdę wszystkie odmiany benzynowe, poza możliwym spalaniem oleju silnikowego, są raczej niezawodne. Alternatywa dla awaryjnych (2.0 DI-D) i drogich w naprawach (1.8 DI-D) turbodiesli? Lancer z silnikiem 1.8, fabrycznie przystosowanym do zasilania LPG.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Mitsubishi Lancer VIII, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017) – opinie użytkowników

Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz.)
Silnik1.5 MIVEC1.6 MIVEC1.8 MIVEC2.0 Turbo2.0 Turbo
Pojemność1499 cm³1590 cm³1798 cm³1998 cm³1998 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc109 KM117 KM140 KM240 KM295 KM
Maks. moment143 Nm154 Nm176 Nm343 Nm366 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,6 s10,7 s9,8 s7,0 s5,4 s
Prędkość maks.189 km/h191 km/h192 km/h230 km/h242 km/h
Śr. zużycie paliwa7,4 l/100 km5,5 l/100 km6,6 l/100 km10,0 l/100 km10,5 l/100 km
Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.8 DI-D1.8 DI-D2.0 DI-D
Pojemność1798 cm³1798 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM150 KM140 KM
Maks. moment300 Nm300 Nm310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s10,1 s9,7 s
Prędkość maks.193 km/h204 km/h207 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km5,1 l/100 km6,4 l/100 km

Mitsubishi Lancer VIII 02

4 KOMENTARZE

  1. „Do 2010 r. stosowano następujące odmiany: 1.5/109 KM, 1.8/140 KM oraz 2.0/150 KM.”
    Coś słabe dane macie. Do 2010 r. silnik 1.8 miał 143 KM (4B10) a od 2011 140 KM (4J10). Spalanie i przyspieszenie w obu silnikach różni się nieco od siebie.

  2. Na tle tych naszpikowanych elektroniką nowych konkurentów lancer 1,6 MIVEC 2014 Sedan buda z 2015 nie sobie równych we wszystkich aspektach jeśli chodzi o cenę i koszty eksploatacji,a wygląd mówi sam za siebie. WŁAŚCICIEL.

  3. Faktycznie Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC posiada 105kW, zatem 143 KM. Taki mam zapis w dowodzie rejestracyjnym sportback’a 09′ MR 08′(a nie liftback jak zostało napisane). Koszty eksploatacji praktycznie są żadne. Posiadam auto od 11 lat, jak wydałem 1500 PLN na drobne usterki poza oczywiście kosztami serwisowymi typu wymiana płynów eksploatacyjnych, czy klocków hamulcowych,(niech to będzie kolejne 1500 PLN) to każdemu życzę aby wydał niespełna 300 PLN na naprawę samochodu. Średnie spalanie przy spokojnej jeździe to 7,6l/100km. Podsumowując, auto godne polecenia, a zadbane używane jest warte każdego grosza. Praktycznie bezawaryjne, natomiast niedoceniane na Polskim rynku.
    Może trochę surowe, ale to kwestia gustu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here