Używany Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX zadebiutował niemal 10 lat temu, a z powodzeniem znajduje nabywców na rynku wtórnym i pierwotnym. Czemu zawdzięcza taką popularność? Oto opinie właścicieli używanych ASX-ów.

Mitsubishi ASX to prawdziwy fenomen. Pozostaje w produkcji od 2010 roku i wciąż doskonale się sprzedaje. Producent jednak „nie śpi” i na bieżąco modernizuje swojego europejskiego ulubieńca. Do tej pory przeprowadził trzy liftingi, z czego ostatni wyraźnie upodobnił ASX-a do wprowadzonego w 2018 roku SUV-a stylizowanego na coupe – Eclipse Crossa. Mitsubishi tak idealnie trafiło w gusta klientów, że radykalna zmiana nie była potrzebna. ASX ma kompaktowe wymiary (430 cm długości), ale rozstaw osi identyczny jak w znacznie większym Outlanderze II (267 cm), zatem bardzo pozytywnie zaskakuje ilością miejsca w środku. Niestety, zaledwie 17-centymetrowy prześwit należy do najmniejszych w klasie, choć nie ma tego złego – napęd 4×4 występuje tylko w co ósmym wystawianym ASX-ie.

Porównanie najnowszego Mitsubishi ASX-a z głównym rywalem – Nissanem Qashqaiem

Mitsubishi ASX
Tylna część nadwozia zmieniała się w mniejszym stopniu niż przednia. Kolejne liftingi przynosiły głównie nowe lampy lub wzór zderzaka.

Stylistycznie Mitsubishi ASX-owi nigdy niczego nie brakowało. Nie obyło się jednak bez wpadek: rozległy pas przedni skutecznie pogarsza aerodynamikę nadwozia, poskąpiono również na zabezpieczeniu antykorozyjnym nadwozia i podwozia. A jak jest z częścią mechaniczną? Co się psuje w używanych Mitsubishi ASX-ach?

Mitsubishi ASX
Napęd 4×4 z elektronicznie dołączaną tylną osią występuje we wszystkich silnikach ASX-a poza… najpopularniejszym 1.6 MIVEC.

Używany Mitsubishi ASX – wnętrze

Kokpit Mitsubishi ASX-a zmieniał się podobnie jak przednia część nadwozia. Z kolejnymi liftingami przybywało ekranów, ale i niezbyt miłych w dotyku plastików użytych m.in. do wykończenia dołu kierownicy. Reszta materiałów również nie zachwyca jakością: dobrze, że przynajmniej przyłożono dużo wagi do montażu. Poza drobnymi wpadkami ergonomicznymi, typu umieszczony tuż za lewarkiem biegów panel klimatyzacji, projekt kokpitu można uznać za udany: obsługa ASX-a nie angażuje zbytnio kierowcy.

W kompaktowym SUV-ie Mitsubishi siedzi się wyjątkowo wysoko – przeszkadza to zwłaszcza rosłym użytkownikom. Siedzenia z nieco krótkim siedziskiem na co dzień nie męczą, choć jakość tapicerek budzi zastrzeżenia wielu użytkowników. ASX-a z powodzeniem można traktować jako samochód rodzinny, bez obaw zmieszczą się w nim także cztery dorosłe osoby. Kolejne plusy auto zbiera za niezłą widoczność (jak na SUV-a) i foremny bagażnik o pojemności 419 l.

 

Używany Mitsubishi ASX – silniki

Najdłuższą „karierą” w gamie silnikowej Mitsubishi ASX-a może się pochwalić wolnossąca jednostka 1.6 ze zmiennymi fazami rozrządu MIVEC. Niewielka moc (117 KM) nie przeszkadza w sprawnym napędzaniu ASX-a w warunkach miejskich, poza tym silnik zadowala się ok. 7-8 l/100 km i nie trapią go żadne powtarzające się przypadłości. Zanim podejmiemy decyzję o zamontowaniu instalacji gazowej, uprzedzamy o konieczności regulowania luzów zaworowych co 40 tys. km. Silnik wycofano dopiero kilka miesięcy temu na rzecz 150-konnego 2.0 MIVEC. 2-litrowa odmiana trafiła także pod maski ASX-ów sprzedawanych na rynku amerykańskim jako Mitsubishi Outlander Sport.

Mitsubishi ASX - silnik 1.6 MIVEC
Benzynowy silnik 1.6 ochoczo reaguje na gaz i nie sprawia większych problemów. Warto zmieniać w nim olej częściej niż zaleca producent, np. co 15, nie 20 tys. km.

Decydując się na wysokoprężne Mitsubishi mamy do wyboru trzy silniki: pochodzącego od PSA 1.6 DI-D (tylko lata 2015-17) oraz autorskie konstrukcje Mitsubishi, czyli 1.8 DI-D oraz 2.2 DI-D (oba po 150 KM). Pierwszy z nich występuje najczęściej, drugi to u nas prawdziwy „egzotyk” z uwagi na wysoką akcyzę. W odróżnieniu od wersji benzynowych, diesle otrzymały 6-biegową skrzynię biegów i każdego można było opcjonalnie zestawić z napędem 4×4 (w 2.2 DI-D – seryjny). Niestety, japoński rodowód winduje koszty napraw tych jednostek, które po przekroczeniu 200 tys. km najprawdopodobniej będą wymagały wymiany lub regeneracji koła dwumasowego, filtra cząstek stałych czy wtryskiwaczy.

Mitsubishi ASX - silniki 1.8 DID
Klienci rzadziej decydowali się na turbodiesle, a jak już, to na 1.8 DI-D. Również jest trwały, ale części zamienne – droższe niż u konkurentów z Europy.

Używany Mitsubishi ASX – opinie użytkowników

 Zalety 

„Samochód prowadzi się przyjemnie, jest dobrze zestrojony pod względem komfortu i twardości”

„Wygodna obsługa kokpitu, wszystkie przyciski są przemyślane”

„Auto ma prostą konstrukcję, więc bez obaw można go serwisować poza ASO”

„Jakość materiałów w środku naprawdę przyzwoita. Plastiki nie skrzypią, a kolor nie przytłacza”

 Wady 

„Mam skrzynię 5-biegową. Przydałoby się jej inne zestopniowanie – trójka i czwórka są za długie”

„Wnętrze dość ciasne jak na taki rozstaw osi. Z tyłu natomiast brakuje miejsca nad głową”

„Auto jest słabo wygłuszone – silnik buczy i przeszkadza już od 3 tys. obrotów. Jazda autostradą nie należy do przyjemnych”

Używany Mitsubishi ASX – awaryjność, typowe usterki

Zakup turbodiesli 1.8/2.2 DI-D warto przemyśleć – wyeksploatowane silniki szybko zaczną generować znaczne koszty (nowe turbo – 2 tys. zł, nowe koło dwumasowe – 2,5 tys. zł). Wydatki eksploatacyjne zredukuje do minimum benzynowy 1.6, który zresztą łączył się tylko z przednim napędem. Użytkownicy często zgłaszają trudności z wybieraniem biegów i skrzypienie przy ich wrzucaniu, a także przeciętną trwałość tarcz i klocków hamulcowych. Jednak największą bolączką ASX-a, jak przystało na samochód japoński, jest… korozja. Nadwozie atakuje w niewielkim stopniu, ale od spodu pojawia się niemal wszędzie: na wydechu, podłodze i elementach zawieszenia. W przyszłości może to zwiastować problemy przy wymianie np. sworzni lub łączników stabilizatorów i ustawianiu geometrii. Po zakupie używanego Mitsubishi ASX-a warto zatem zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne.

Mitsubishi ASX
Zawieszenie i układ wydechowy ASX-a z reguły „wytrzymują” duże przebiegi, ale późniejsze odkręcenie zapieczonych i zardzewiałych śrub może stanowić wyzwanie dla mechanika.

Używany Mitsubishi ASX – sytuacja rynkowa

Ceny najtańszych bezwypadkowych ASX-ów spadły poniżej 30 tys. zł. Swobodny wybór zadbanych aut sprzed liftu lub po pierwszej modernizacji następuje przy kwocie 35-40 tys. zł. Pomiędzy 45 a 55 tys. zł dominują ASX-y z lat 2012-2015 (przebiegi mniejsze niż 100 tys. km. Drożej wystawiane są samochody po drugiem modernizacji z 2016 r., a od 70 tys. zł – najtańsze fabrycznie nowe egzemplarze. Niecała 1/3 aut ma pod maską silnik wysokoprężny, a 1/8 – napęd 4×4.

Używany Mitsubishi ASX – podsumowanie

Nieskomplikowany konstrukcyjnie ASX przeważnie zapewnia użytkownikom przewidywalną i bezpieczną eksploatację bez nadmiernych wyrzeczeń finansowych. Fakt wciąż aktualnego na rynku pierwotnym modelu powoduje umiarkowany spadek cen, ale i też łatwość w późniejszej odsprzedaży. Szukając używanego Mitsubishi ASX-a lepiej skupić się na wyposażeniu niż na mocy silnika.

Mitsubishi ASX

Przeczytaj inne artykuły o używanych Mitsubishi:

Używany Mitsubishi Lancer (2007-2017) – opinie

Używany Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie

Test długodystansowy (120 000 km) Mitsubishi ASX 1.6 z 2011 r.

Mitsubishi ASX – wymiary, pojemność bagażnika
Długość/szerokość/wysokość430/177/162 cm
Rozstaw osi267 cm
Pojemność bagażnika419-1220 l
Mitsubishi ASX – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 MIVEC2.0 16V1.6 DID1.8 DID2.2 DID
Pojemność1590 cm³1998 cm³1560 cm³1798 cm³2268 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc117 KM150 KM114 KM150 KM150 KM
Maks. moment154 Nm197 Nm270 Nm300 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s10,5 s11,2 s10,2 s10,8 s
Prędkość maks.183 km/h200 km/h182 km/h188 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km8,4 l/100 km4,6 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km

Mitsubishi ASX – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Mitsubishi ASX – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 3.3]