Używany Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX zadebiutował niemal 10 lat temu, a z powodzeniem znajduje nabywców na rynku wtórnym i pierwotnym. Czemu zawdzięcza taką popularność? Oto opinie właścicieli używanych ASX-ów.

Mitsubishi ASX to prawdziwy fenomen. Pozostaje w produkcji od 2010 roku i wciąż doskonale się sprzedaje. Producent jednak „nie śpi” i na bieżąco modernizuje swojego europejskiego ulubieńca. Do tej pory przeprowadził trzy liftingi, z czego ostatni wyraźnie upodobnił ASX-a do wprowadzonego w 2018 roku SUV-a stylizowanego na coupe – Eclipse Crossa. Mitsubishi tak idealnie trafiło w gusta klientów, że radykalna zmiana nie była potrzebna. ASX ma kompaktowe wymiary (430 cm długości), ale rozstaw osi identyczny jak w znacznie większym Outlanderze II (267 cm), zatem bardzo pozytywnie zaskakuje ilością miejsca w środku. Niestety, zaledwie 17-centymetrowy prześwit należy do najmniejszych w klasie, choć nie ma tego złego – napęd 4×4 występuje tylko w co ósmym wystawianym ASX-ie.

Porównanie najnowszego Mitsubishi ASX-a z głównym rywalem – Nissanem Qashqaiem

Mitsubishi ASX
Tylna część nadwozia zmieniała się w mniejszym stopniu niż przednia. Kolejne liftingi przynosiły głównie nowe lampy lub wzór zderzaka.

Stylistycznie Mitsubishi ASX-owi nigdy niczego nie brakowało. Nie obyło się jednak bez wpadek: rozległy pas przedni skutecznie pogarsza aerodynamikę nadwozia, poskąpiono również na zabezpieczeniu antykorozyjnym nadwozia i podwozia. A jak jest z częścią mechaniczną? Co się psuje w używanych Mitsubishi ASX-ach?

Mitsubishi ASX
Napęd 4×4 z elektronicznie dołączaną tylną osią występuje we wszystkich silnikach ASX-a poza… najpopularniejszym 1.6 MIVEC.

Używany Mitsubishi ASX – wnętrze

Kokpit Mitsubishi ASX-a zmieniał się podobnie jak przednia część nadwozia. Z kolejnymi liftingami przybywało ekranów, ale i niezbyt miłych w dotyku plastików użytych m.in. do wykończenia dołu kierownicy. Reszta materiałów również nie zachwyca jakością: dobrze, że przynajmniej przyłożono dużo wagi do montażu. Poza drobnymi wpadkami ergonomicznymi, typu umieszczony tuż za lewarkiem biegów panel klimatyzacji, projekt kokpitu można uznać za udany: obsługa ASX-a nie angażuje zbytnio kierowcy.

W kompaktowym SUV-ie Mitsubishi siedzi się wyjątkowo wysoko – przeszkadza to zwłaszcza rosłym użytkownikom. Siedzenia z nieco krótkim siedziskiem na co dzień nie męczą, choć jakość tapicerek budzi zastrzeżenia wielu użytkowników. ASX-a z powodzeniem można traktować jako samochód rodzinny, bez obaw zmieszczą się w nim także cztery dorosłe osoby. Kolejne plusy auto zbiera za niezłą widoczność (jak na SUV-a) i foremny bagażnik o pojemności 419 l.

 

Używany Mitsubishi ASX – silniki

Najdłuższą „karierą” w gamie silnikowej Mitsubishi ASX-a może się pochwalić wolnossąca jednostka 1.6 ze zmiennymi fazami rozrządu MIVEC. Niewielka moc (117 KM) nie przeszkadza w sprawnym napędzaniu ASX-a w warunkach miejskich, poza tym silnik zadowala się ok. 7-8 l/100 km i nie trapią go żadne powtarzające się przypadłości. Zanim podejmiemy decyzję o zamontowaniu instalacji gazowej, uprzedzamy o konieczności regulowania luzów zaworowych co 40 tys. km. Silnik wycofano dopiero kilka miesięcy temu na rzecz 150-konnego 2.0 MIVEC. 2-litrowa odmiana trafiła także pod maski ASX-ów sprzedawanych na rynku amerykańskim jako Mitsubishi Outlander Sport.

Mitsubishi ASX - silnik 1.6 MIVEC
Benzynowy silnik 1.6 ochoczo reaguje na gaz i nie sprawia większych problemów. Warto zmieniać w nim olej częściej niż zaleca producent, np. co 15, nie 20 tys. km.

Decydując się na wysokoprężne Mitsubishi mamy do wyboru trzy silniki: pochodzącego od PSA 1.6 DI-D (tylko lata 2015-17) oraz autorskie konstrukcje Mitsubishi, czyli 1.8 DI-D oraz 2.2 DI-D (oba po 150 KM). Pierwszy z nich występuje najczęściej, drugi to u nas prawdziwy „egzotyk” z uwagi na wysoką akcyzę. W odróżnieniu od wersji benzynowych, diesle otrzymały 6-biegową skrzynię biegów i każdego można było opcjonalnie zestawić z napędem 4×4 (w 2.2 DI-D – seryjny). Niestety, japoński rodowód winduje koszty napraw tych jednostek, które po przekroczeniu 200 tys. km najprawdopodobniej będą wymagały wymiany lub regeneracji koła dwumasowego, filtra cząstek stałych czy wtryskiwaczy.

Mitsubishi ASX - silniki 1.8 DID
Klienci rzadziej decydowali się na turbodiesle, a jak już, to na 1.8 DI-D. Również jest trwały, ale części zamienne – droższe niż u konkurentów z Europy.

Używany Mitsubishi ASX – opinie użytkowników

 Zalety 

„Samochód prowadzi się przyjemnie, jest dobrze zestrojony pod względem komfortu i twardości”

„Wygodna obsługa kokpitu, wszystkie przyciski są przemyślane”

„Auto ma prostą konstrukcję, więc bez obaw można go serwisować poza ASO”

„Jakość materiałów w środku naprawdę przyzwoita. Plastiki nie skrzypią, a kolor nie przytłacza”

 Wady 

„Mam skrzynię 5-biegową. Przydałoby się jej inne zestopniowanie – trójka i czwórka są za długie”

„Wnętrze dość ciasne jak na taki rozstaw osi. Z tyłu natomiast brakuje miejsca nad głową”

„Auto jest słabo wygłuszone – silnik buczy i przeszkadza już od 3 tys. obrotów. Jazda autostradą nie należy do przyjemnych”

Używany Mitsubishi ASX – awaryjność, typowe usterki

Zakup turbodiesli 1.8/2.2 DI-D warto przemyśleć – wyeksploatowane silniki szybko zaczną generować znaczne koszty (nowe turbo – 2 tys. zł, nowe koło dwumasowe – 2,5 tys. zł). Wydatki eksploatacyjne zredukuje do minimum benzynowy 1.6, który zresztą łączył się tylko z przednim napędem. Użytkownicy często zgłaszają trudności z wybieraniem biegów i skrzypienie przy ich wrzucaniu, a także przeciętną trwałość tarcz i klocków hamulcowych. Jednak największą bolączką ASX-a, jak przystało na samochód japoński, jest… korozja. Nadwozie atakuje w niewielkim stopniu, ale od spodu pojawia się niemal wszędzie: na wydechu, podłodze i elementach zawieszenia. W przyszłości może to zwiastować problemy przy wymianie np. sworzni lub łączników stabilizatorów i ustawianiu geometrii. Po zakupie używanego Mitsubishi ASX-a warto zatem zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne.

Mitsubishi ASX
Zawieszenie i układ wydechowy ASX-a z reguły „wytrzymują” duże przebiegi, ale późniejsze odkręcenie zapieczonych i zardzewiałych śrub może stanowić wyzwanie dla mechanika.

Używany Mitsubishi ASX – sytuacja rynkowa

Ceny najtańszych bezwypadkowych ASX-ów spadły poniżej 30 tys. zł. Swobodny wybór zadbanych aut sprzed liftu lub po pierwszej modernizacji następuje przy kwocie 35-40 tys. zł. Pomiędzy 45 a 55 tys. zł dominują ASX-y z lat 2012-2015 (przebiegi mniejsze niż 100 tys. km. Drożej wystawiane są samochody po drugiem modernizacji z 2016 r., a od 70 tys. zł – najtańsze fabrycznie nowe egzemplarze. Niecała 1/3 aut ma pod maską silnik wysokoprężny, a 1/8 – napęd 4×4.

Używany Mitsubishi ASX – podsumowanie

Nieskomplikowany konstrukcyjnie ASX przeważnie zapewnia użytkownikom przewidywalną i bezpieczną eksploatację bez nadmiernych wyrzeczeń finansowych. Fakt wciąż aktualnego na rynku pierwotnym modelu powoduje umiarkowany spadek cen, ale i też łatwość w późniejszej odsprzedaży. Szukając używanego Mitsubishi ASX-a lepiej skupić się na wyposażeniu niż na mocy silnika.

Mitsubishi ASX

Przeczytaj inne artykuły o używanych Mitsubishi:

Używany Mitsubishi Lancer (2007-2017) – opinie

Używany Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie

Test długodystansowy (120 000 km) Mitsubishi ASX 1.6 z 2011 r.

Mitsubishi ASX – wymiary, pojemność bagażnika
Długość/szerokość/wysokość430/177/162 cm
Rozstaw osi267 cm
Pojemność bagażnika419-1220 l
Mitsubishi ASX – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 MIVEC2.0 16V1.6 DID1.8 DID2.2 DID
Pojemność1590 cm³1998 cm³1560 cm³1798 cm³2268 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc117 KM150 KM114 KM150 KM150 KM
Maks. moment154 Nm197 Nm270 Nm300 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s10,5 s11,2 s10,2 s10,8 s
Prędkość maks.183 km/h200 km/h182 km/h188 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km8,4 l/100 km4,6 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km

Mitsubishi ASX – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Mitsubishi ASX – galeria