Przez komorę silnikową Megane’a III przewinęło się większość jednostek, jakie Renault miało do zaoferowania. Która z nich najlepiej pasuje do tego kompaktowego modelu?
Trzecią generacją Megane’a Renault odcięło grubą kreską rozdział z kłopotliwym, produkowanym w latach 2002-2008 poprzednikiem. Nowy kompaktowy model był lepszy właściwie pod każdym względem. Odeszła w niepamięć seria wszelkich możliwych problemów z elektroniką i niedziałającym wyposażeniem, połączonych zresztą z dyskusyjną trwałością wybranych wersji silnikowych – głównie wysokoprężnych. Megane III otrzymało zmodernizowane jednostki znane z poprzednika, ale i nie zabrakło miejsca na zupełnie nowe, zaprojektowane w duchu downsizingu (mowa o turbodoładowanych TCe). Jak się przedstawia ich awaryjność? Czy poprawione turbodiesle można wreszcie uznać za „pewniaki”? Zobaczmy, jakie silniki przewidziało Renault do Megane’a III i wybierzmy najlepszy napęd do tego modelu.
Używane Renault Megane III – silniki benzynowe
Chętni na możliwie jak najprostszego konstrukcyjnie Megane’a zapewne sięgną po bazowy silnik w gamie, czyli wolnossący 1.6 16V. Generuje 101 lub 110 KM, z czego druga odmiana łączy się z 6-biegową skrzynią biegów. W odróżnieniu od 2-litrowej jednostki Nissana (140 KM; tylko z bezstopniową skrzynią CVT), posiada on hydrauliczną kompensację luzu zaworowego i dobrze znosi zasilanie LPG. Do alternatywnego paliwa nadaje się również odmiana 1.4 TCe (130 KM) z pośrednim wtryskiem paliwa. W 2013 r. zastąpiła go jednostka 1.2 TCe (132 KM, wcześniej debiutowała również wersja rozwijająca 115 KM). Topowe warianty Megane’a zestawiano z dynamicznym 2.0 TCe o mocy 180, 190 i 220 KM. W usportowionym R.S-ie moc podwyższono, w zależności od wersji, do 250, 265 lub nawet 273 KM.
Używane Renault Megane III – silniki Diesla
Renault nie było oryginalne i po prostu „przerzuciło” silniki wysokoprężne z poprzedniej generacji. Były to 1.5 dCi (90-110 KM), 1.9 dCi (130 KM) i 2.0 dCi (150-163 KM). Pierwsze dwa przez lata produkcji przechodziły serie poprawek konstrukcyjnych stopniowo ograniczających występowanie najpoważniejszych awarii, czyli zatarć na panewkach i kłopotów z układem wtryskowym. W odmianach montowanych w Megane’ie III nie należy zakładać, że owe usterki nie wystąpią. Zależy to w dużym stopniu od dbałości przez poprzedniego właściciela. Jeśli stosował się to zaleceń producenta i wymieniał olej co 30 tys. km, silniki rzeczywiście potrafią być kłopotliwe. Skrócenie interwałów wymiany oleju do 15 tys. km zauważalnie wydłuża żywotność turbodiesli 1.5/1.9 dCi. Mimo wszystko najpewniejszą (i najdroższą) propozycją pozostaje jednostka 2.0 dCi oraz spokrewniona z nią 1.6 dCi (130 KM). Punktują bezobsługowością (niezawodny łańcuch rozrządu), świetną kulturą pracy i ponadprzeciętnymi osiągami.
Używane Renault Megane III – który silnik wybrać?
W zasadzie większość odmian silnikowych zasługuje na rekomendację. Nie warto jednak kupować Renault z wolnossącym 2.0 (łączona z nim bezstopniowa przekładnia ogranicza osiągi i naraża na niepotrzebne koszty napraw) i wyeksploatowanych, nierzetelnie serwisowanych odmian 1.5/1.9 dCi. Optimum dla Megane’a III stanowi prosty i tani 1.6 16V, dynamiczny i tolerujący LPG 1.4 TCe oraz turbodiesle 1.6/2.0 dCi, zaliczane do grona jednych z najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Renault Megane III i bazującego na nim Renault Fluence, odsyłamy do poniższych artykułów:
Używane Renault Megane III (2009-2016) – opinie użytkowników
Używane Renault Fluence (2009-2016) – opinie użytkowników
Silnik | 1.2 TCe | 1.4 TCe | 1.6 16V | 1.6 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 115 KM | 130 KM | 101 KM | 110 KM | 140 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 190 Nm | 148 Nm | 151 Nm | 195 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 9,6 s | 10,9 s | 10,5 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 200 km/h | 190 km/h | 195 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Silnik | 2.0 TCe | 2.0 TCe | 2.0 TCe | 2.0 TCe |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 180 KM | 220 KM | 250 KM | 265 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 340 Nm | 340 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s | 6,8 s | 6,1 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 240 km/h | 245 km/h | 254 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.9 dCi | 2.0 dCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1870 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 110 KM | 130 KM | 130 KM | 160 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 10,5 s | 9,8 s | 9,5 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 205 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,7 l/100 km |