UżywaneUżywane Renault Megane III (2009-2016) - który silnik wybrać?

Używane Renault Megane III (2009-2016) – który silnik wybrać?

Przez komorę silnikową Megane’a III przewinęło się większość jednostek, jakie Renault miało do zaoferowania. Która z nich najlepiej pasuje do tego kompaktowego modelu?

Trzecią generacją Megane’a Renault odcięło grubą kreską rozdział z kłopotliwym, produkowanym w latach 2002-2008 poprzednikiem. Nowy kompaktowy model był lepszy właściwie pod każdym względem. Odeszła w niepamięć seria wszelkich możliwych problemów z elektroniką i niedziałającym wyposażeniem, połączonych zresztą z dyskusyjną trwałością wybranych wersji silnikowych – głównie wysokoprężnych. Megane III otrzymało zmodernizowane jednostki znane z poprzednika, ale i nie zabrakło miejsca na zupełnie nowe, zaprojektowane w duchu downsizingu (mowa o turbodoładowanych TCe). Jak się przedstawia ich awaryjność? Czy poprawione turbodiesle można wreszcie uznać za „pewniaki”? Zobaczmy, jakie silniki przewidziało Renault do Megane’a III i wybierzmy najlepszy napęd do tego modelu.

Używane Renault Megane III – silniki benzynowe

Chętni na możliwie jak najprostszego konstrukcyjnie Megane’a zapewne sięgną po bazowy silnik w gamie, czyli wolnossący 1.6 16V. Generuje 101 lub 110 KM, z czego druga odmiana łączy się z 6-biegową skrzynią biegów. W odróżnieniu od 2-litrowej jednostki Nissana (140 KM; tylko z bezstopniową skrzynią CVT), posiada on hydrauliczną kompensację luzu zaworowego i dobrze znosi zasilanie LPG. Do alternatywnego paliwa nadaje się również odmiana 1.4 TCe (130 KM) z pośrednim wtryskiem paliwa. W 2013 r. zastąpiła go jednostka 1.2 TCe (132 KM, wcześniej debiutowała również wersja rozwijająca 115 KM). Topowe warianty Megane’a zestawiano z dynamicznym 2.0 TCe o mocy 180, 190 i 220 KM. W usportowionym R.S-ie moc podwyższono, w zależności od wersji, do 250, 265 lub nawet 273 KM.

Renault Megane III
W 1.6 16V newralgiczny element stanowi koło zmiennych faz rozrządu. Jego zużycie sygnalizuje wyraźny klekot spod maski. Koło warto wymieniać co drugą wymianę paska rozrządu. Kosztuje ok. 300 zł.
Renault Megane III
Downsizingowy 1.4 TCe okazał się strzałem w dziesiątkę. Jest wystarczająco dynamiczny, a na tle wolnossących odmian – także oszczędny. W dodatku da się do niego założyć gaz.

Używane Renault Megane III – silniki Diesla

Renault nie było oryginalne i po prostu „przerzuciło” silniki wysokoprężne z poprzedniej generacji. Były to 1.5 dCi (90-110 KM), 1.9 dCi (130 KM) i 2.0 dCi (150-163 KM). Pierwsze dwa przez lata produkcji przechodziły serie poprawek konstrukcyjnych stopniowo ograniczających występowanie najpoważniejszych awarii, czyli zatarć na panewkach i kłopotów z układem wtryskowym. W odmianach montowanych w Megane’ie III nie należy zakładać, że owe usterki nie wystąpią. Zależy to w dużym stopniu od dbałości przez poprzedniego właściciela. Jeśli stosował się to zaleceń producenta i wymieniał olej co 30 tys. km, silniki rzeczywiście potrafią być kłopotliwe. Skrócenie interwałów wymiany oleju do 15 tys. km zauważalnie wydłuża żywotność turbodiesli 1.5/1.9 dCi. Mimo wszystko najpewniejszą (i najdroższą) propozycją pozostaje jednostka 2.0 dCi oraz spokrewniona z nią 1.6 dCi (130 KM). Punktują bezobsługowością (niezawodny łańcuch rozrządu), świetną kulturą pracy i ponadprzeciętnymi osiągami.

Renault Megane III
Systematyczne modyfikacje silnika 1.5 dCi przyniosły skutek: przy pilnowaniu interwałów wymiany oleju jednostka okazuje się niezawodna. I naprawdę niewiele pali.
Renault Megane III
W 2012 r. silnik 1.9 dCi zastąpiono bazującą na 2.0 dCi jednostką 1.6 dCi (fot.). Jest od niego żwawsza, oszczędniejsza i mniej podatna na awarie powstałe wskutek zaniedbań serwisowych.

Używane Renault Megane III – który silnik wybrać?

W zasadzie większość odmian silnikowych zasługuje na rekomendację. Nie warto jednak kupować Renault z wolnossącym 2.0 (łączona z nim bezstopniowa przekładnia ogranicza osiągi i naraża na niepotrzebne koszty napraw) i wyeksploatowanych, nierzetelnie serwisowanych odmian 1.5/1.9 dCi. Optimum dla Megane’a III stanowi prosty i tani 1.6 16V, dynamiczny i tolerujący LPG 1.4 TCe oraz turbodiesle 1.6/2.0 dCi, zaliczane do grona jednych z najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Renault Megane III i bazującego na nim Renault Fluence, odsyłamy do poniższych artykułów:

Używane Renault Megane III (2009-2016) – opinie użytkowników

Używane Renault Fluence (2009-2016) – opinie użytkowników

Renault Megane III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 TCe 1.4 TCe 1.6 16V 1.6 16V 2.0 16V
Pojemność 1197 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 115 KM 130 KM 101 KM 110 KM 140 KM
Maks. moment 205 Nm 190 Nm 148 Nm 151 Nm 195 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 9,6 s 10,9 s 10,5 s 10,3 s
Prędkość maks. 190 km/h 200 km/h 190 km/h 195 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 7,6 l/100 km
Renault Megane III – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje benz.)
Silnik 2.0 TCe 2.0 TCe 2.0 TCe 2.0 TCe
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 180 KM 220 KM 250 KM 265 KM
Maks. moment 300 Nm 340 Nm 340 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s 6,8 s 6,1 s 6,0 s
Prędkość maks. 225 km/h 240 km/h 245 km/h 254 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 8,4 l/100 km 8,4 l/100 km 7,5 l/100 km
Renault Megane III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1598 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 110 KM 130 KM 130 KM 160 KM
Maks. moment 240 Nm 240 Nm 320 Nm 300 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 10,5 s 9,8 s 9,5 s 9,4 s
Prędkość maks. 190 km/h 190 km/h 200 km/h 205 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,0 l/100 km 4,6 l/100 km 4,0 l/100 km 5,1 l/100 km 6,7 l/100 km

Renault Megane III

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji