Renault Megane III

Przez komorę silnikową Megane’a III przewinęło się większość jednostek, jakie Renault miało do zaoferowania. Która z nich najlepiej pasuje do tego kompaktowego modelu?

Trzecią generacją Megane’a Renault odcięło grubą kreską rozdział z kłopotliwym, produkowanym w latach 2002-2008 poprzednikiem. Nowy kompaktowy model był lepszy właściwie pod każdym względem. Odeszła w niepamięć seria wszelkich możliwych problemów z elektroniką i niedziałającym wyposażeniem, połączonych zresztą z dyskusyjną trwałością wybranych wersji silnikowych – głównie wysokoprężnych. Megane III otrzymało zmodernizowane jednostki znane z poprzednika, ale i nie zabrakło miejsca na zupełnie nowe, zaprojektowane w duchu downsizingu (mowa o turbodoładowanych TCe). Jak się przedstawia ich awaryjność? Czy poprawione turbodiesle można wreszcie uznać za „pewniaki”? Zobaczmy, jakie silniki przewidziało Renault do Megane’a III i wybierzmy najlepszy napęd do tego modelu.

Używane Renault Megane III – silniki benzynowe

Chętni na możliwie jak najprostszego konstrukcyjnie Megane’a zapewne sięgną po bazowy silnik w gamie, czyli wolnossący 1.6 16V. Generuje 101 lub 110 KM, z czego druga odmiana łączy się z 6-biegową skrzynią biegów. W odróżnieniu od 2-litrowej jednostki Nissana (140 KM; tylko z bezstopniową skrzynią CVT), posiada on hydrauliczną kompensację luzu zaworowego i dobrze znosi zasilanie LPG. Do alternatywnego paliwa nadaje się również odmiana 1.4 TCe (130 KM) z pośrednim wtryskiem paliwa. W 2013 r. zastąpiła go jednostka 1.2 TCe (132 KM, wcześniej debiutowała również wersja rozwijająca 115 KM). Topowe warianty Megane’a zestawiano z dynamicznym 2.0 TCe o mocy 180, 190 i 220 KM. W usportowionym R.S-ie moc podwyższono, w zależności od wersji, do 250, 265 lub nawet 273 KM.

Renault Megane III
W 1.6 16V newralgiczny element stanowi koło zmiennych faz rozrządu. Jego zużycie sygnalizuje wyraźny klekot spod maski. Koło warto wymieniać co drugą wymianę paska rozrządu. Kosztuje ok. 300 zł.
Renault Megane III
Downsizingowy 1.4 TCe okazał się strzałem w dziesiątkę. Jest wystarczająco dynamiczny, a na tle wolnossących odmian – także oszczędny. W dodatku da się do niego założyć gaz.

Używane Renault Megane III – silniki Diesla

Renault nie było oryginalne i po prostu „przerzuciło” silniki wysokoprężne z poprzedniej generacji. Były to 1.5 dCi (90-110 KM), 1.9 dCi (130 KM) i 2.0 dCi (150-163 KM). Pierwsze dwa przez lata produkcji przechodziły serie poprawek konstrukcyjnych stopniowo ograniczających występowanie najpoważniejszych awarii, czyli zatarć na panewkach i kłopotów z układem wtryskowym. W odmianach montowanych w Megane’ie III nie należy zakładać, że owe usterki nie wystąpią. Zależy to w dużym stopniu od dbałości przez poprzedniego właściciela. Jeśli stosował się to zaleceń producenta i wymieniał olej co 30 tys. km, silniki rzeczywiście potrafią być kłopotliwe. Skrócenie interwałów wymiany oleju do 15 tys. km zauważalnie wydłuża żywotność turbodiesli 1.5/1.9 dCi. Mimo wszystko najpewniejszą (i najdroższą) propozycją pozostaje jednostka 2.0 dCi oraz spokrewniona z nią 1.6 dCi (130 KM). Punktują bezobsługowością (niezawodny łańcuch rozrządu), świetną kulturą pracy i ponadprzeciętnymi osiągami.

Renault Megane III
Systematyczne modyfikacje silnika 1.5 dCi przyniosły skutek: przy pilnowaniu interwałów wymiany oleju jednostka okazuje się niezawodna. I naprawdę niewiele pali.
Renault Megane III
W 2012 r. silnik 1.9 dCi zastąpiono bazującą na 2.0 dCi jednostką 1.6 dCi (fot.). Jest od niego żwawsza, oszczędniejsza i mniej podatna na awarie powstałe wskutek zaniedbań serwisowych.

Używane Renault Megane III – który silnik wybrać?

W zasadzie większość odmian silnikowych zasługuje na rekomendację. Nie warto jednak kupować Renault z wolnossącym 2.0 (łączona z nim bezstopniowa przekładnia ogranicza osiągi i naraża na niepotrzebne koszty napraw) i wyeksploatowanych, nierzetelnie serwisowanych odmian 1.5/1.9 dCi. Optimum dla Megane’a III stanowi prosty i tani 1.6 16V, dynamiczny i tolerujący LPG 1.4 TCe oraz turbodiesle 1.6/2.0 dCi, zaliczane do grona jednych z najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Renault Megane III i bazującego na nim Renault Fluence, odsyłamy do poniższych artykułów:

Używane Renault Megane III (2009-2016) – opinie użytkowników

Używane Renault Fluence (2009-2016) – opinie użytkowników

Renault Megane III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 TCe1.4 TCe1.6 16V1.6 16V2.0 16V
Pojemność1197 cm³1397 cm³1598 cm³1598 cm³1997 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz.
Maks. moc115 KM130 KM101 KM110 KM140 KM
Maks. moment205 Nm190 Nm148 Nm151 Nm195 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s9,6 s10,9 s10,5 s10,3 s
Prędkość maks.190 km/h200 km/h190 km/h195 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km6,6 l/100 km6,7 l/100 km6,7 l/100 km7,6 l/100 km
Renault Megane III – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje benz.)
Silnik2.0 TCe2.0 TCe2.0 TCe2.0 TCe
Pojemność1998 cm³1998 cm³1998 cm³1998 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc180 KM220 KM250 KM265 KM
Maks. moment300 Nm340 Nm340 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s6,8 s6,1 s6,0 s
Prędkość maks.225 km/h240 km/h245 km/h254 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km8,4 l/100 km8,4 l/100 km7,5 l/100 km
Renault Megane III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.6 dCi1.9 dCi2.0 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1598 cm³1870 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM110 KM130 KM130 KM160 KM
Maks. moment240 Nm240 Nm320 Nm300 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s10,5 s9,8 s9,5 s9,4 s
Prędkość maks.190 km/h190 km/h200 km/h205 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa4,0 l/100 km4,6 l/100 km4,0 l/100 km5,1 l/100 km6,7 l/100 km

Renault Megane III

Oceny czytelników
[Głosów: 8 Średnia: 4.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here