Toyota Auris kusi użytkowników oszczędnym i niezawodnym napędem hybrydowym. A jak się sprawują jej pozostałe silniki? Warto kupić benzynowego lub wysokoprężnego Aurisa?
Choć hybrydowy zespół napędowy trafił już do poprzedniej generacji kompaktowej Toyoty, prawdziwą popularność osiągnął dopiero w opisywanym, drugim wcieleniu Aurisa. Klienci polubili hybrydy do tego stopnia, że pośród używanych Aurisów co trzeci to właśnie odmiana Hybrid. Nie można jednak zapominać, że japoński producent przewidział też kilka jednostek „czysto” benzynowych i diesli. Tu nie mamy dobrych wiadomości dla zwolenników dużej mocy, bo nie ma co liczyć na sportową odmianę, ale z pewnością ucieszą się osoby ceniące niewygórowane spalanie i… niezawodność. Przejdźmy przez gamę silnikową Toyoty Auris II i spróbujmy wybrać najlepszą wersję.
Toyota Auris II – silniki benzynowe
Paletę otwiera znany z Yarisa silnik 1.33. 99 KM w Aurisie nie robi żadnego wrażenia, w dodatku przy użytkowaniu na krótkich dystansach w jego głowicy czasami zbiera się nagar. Oferowano go niemal przez cały okres produkcji, wyłącznie z 6-biegową skrzynią ręczną. Jednocześnie Toyota przewidziała mocniejszego, bo 132-konnego 1.6 Valvematic, podobnie jak 1.33 wyposażonego w pośredni wtrysk paliwa, umożliwiającego względnie bezproblemowy montaż instalacji gazowej. Bezpośredni wtrysk trafił dopiero do jednostki 1.2 Turbo, która w 2015 r. wyparła 1.6 Valvematic. Mimo zaledwie 116 KM ten niewielki silnik dysponuje większym zapasem momentu obrotowego i gwarantuje podobne osiągi. Benzynowe Aurisy przy odpowiednim dbaniu o wymiany płynów eksploatacyjnych są niemal bezawaryjne. Bardziej trzeba się nastawić na naprawy osprzętu, tj. wymianę sprzęgła (ślizga się lub hałasuje) i pompy cieczy chłodzącej.
Używana Toyota Auris II – silniki Diesla
Wysokoprężne Aurisy to może nie margines rynku, ale fakt, że jest ich dwa razy mniej niż hybrydowych kompaktowych Toyot (o nich w dalszej części) wynika z niskiego zapotrzebowania na Toyoty z dieslami. Z początku oferowano 90-konnego 1.4 D-4D i 124-konnego 2.0 D-4D, będący poprawioną wersją tej samej jednostki o mocy 126 KM, w których nie raz dochodziło do przykrych w skutkach usterek bloku silnika. W 2015 r. silnik ustąpił miejsca dostarczanemu przez BMW turbodieslowi 1.6 D-4D (112 KM). W Aurisie II całkowicie zrezygnowano z paliwożernych, choć mocnych silników 2.2 D-4D/D-CAT: może to i na szczęście, bo poza droższymi niż w przypadku odmian benzynowych kosztami serwisowania wysokoprężnym Aurisom trudno cokolwiek zarzucić. Turbodiesle zestawiano tylko z manualnymi skrzyniami o 6 przełożeniach.
Używana Toyota Auris II – wersja hybrydowa
Nie można oczywiście pominąć „asa w rękawie” kompaktowej Toyoty, czyli przejętego z Priusa hybrydowego zespołu napędowego, wykorzystującego benzynowy silnik 1.8 (99 KM) i elektryczny o mocy 82 KM, co w odpowiednim przeliczeniu daje łącznie 136 KM. Układ zestawiono z przekładnią planetarną, która pracuje w bardzo podobny sposób jak typowa skrzynia bezstopniowa (w Aurisie to Multidrive S, montowana w benzynowych 1.2 Turbo i 1.6), czyli utrzymuje silnik na stałych, wysokich obrotach. W naszych testach hybrydowy Auris w mieście spalał mniej niż 5 l/100 km. Na autostradach zużycie paliwa wzrastało nawet do 7 l/100 km – to oczywiście wina minimalnego zaangażowania elektrycznej części napędu, która do pewnej prędkości pracuje sama. Choć sam układ rzadko kiedy sprawia jakiekolwiek problemy, czasami zachodzi potrzeba dość szybkiej wymiany lub regeneracji akumulatorów gromadzących energię (już przy 150 tys. km).
10 używanych hybryd z Japonii. Którą wybrać?
Używana Toyota Auris II – który silnik wybrać?
Aktualne trendy na rynku wtórnym i względy ekonomiczne przemawiają za zakupem hybrydowego Aurisa lub benzynowego, zwłaszcza 1.6 Valvematic, także z instalacją gazową. Taki samochód bez obaw potem sprzedamy, choć trzeba się liczyć z istotną utratą wartości (to wciąż młode auto). Nie odradzamy turbodiesli, ale po pierwsze – ciężej je kupić, po drugie – mają kilka drogich w wymianie elementów (np. wtryskiwacze, filtr DPF), po trzecie – wcale nie są oszczędniejsze od hybrydy.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Toyoty Auris II, odsyłamy do poniższych materiałów:
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie użytkowników
Test długodystansowy (40 000 km) hybrydową Toyotą Auris II
Silnik | 1.33 Dual-VVT-i | 1.2 Turbo | 1.6 Valvematic | 1.8 Hybrid |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1329 cm³ | 1197 cm³ | 1598 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 99 KM | 116 KM | 132 KM | 136 KM |
Maks. moment | 128 Nm | 185 Nm | 160 Nm | 142 + 207 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 10,0 s | 10,0 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,9 l/100 km | 3,9 l/100 km |
Silnik | 1.4 D-4D | 1.6 D-4D | 2.0 D-4D |
---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 112 KM | 124 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 270 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 10,5 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 200km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,3 l/100 km |