Rapid 1.2 TSI prędkość maksymalna

Relatywnie mały silnik w sporym aucie może zapewnić dobre osiągi. Potwierdziła to Skoda Rapid 1.2 TSI podczas próby na autostradzie, która zakończyła się wynikiem 226 km/h!

Choć downsizing nie jest nowinką, wciąż można spotkać się z opiniami, że małe silniki z doładowaniem są ospałe, a zupełnie nie sprawdzają się na autostradach. Znamienny jest fakt, że takie sądy najczęściej wygłaszają osoby, które nie miały jeszcze do czynienia z nowoczesnymi jednostkami napędowymi.

Skoda Rapid 1.2 TSI
Wypełniająca lukę między Fabią i Octavią Skoda Rapid zdaje egzamin w wersji 1.2 TSI. Dla części kierowców jej wadą będzie jednak brak możliwości założenia taniej instalacji gazowej – wszystko przez bezpośredni wtrysk paliwa.

Kto natomiast jeździł autem z motorem po downsizingu, docenia je za wysoki moment obrotowy, który zapewnia dobrą elastyczność. Wysoka moc przydaje się natomiast, gdy kierowca postanowi rozpędzić samochód do wysokiej prędkości.

Redakcja poleca: 265 km/h Skodą Octavią! Mercedes E55 AMG nie dał jej rady

Według producenta silnik rozwijający katalogowo 105 KM przy 5000 obr./min oraz 175 Nm w zakresie 1550-4100 obr./min powinien być w stanie rozpędzić kompaktową Skodę do 195 km/h. W rzeczywistości możliwości samochodu okazały się znacznie większe, co udowodnił Rapid biorący udział w teście długodystansowym redakcji Autoforum.cz. Pierwszą dobrą informację przyniosła próba na hamowni, gdzie Rapid uzyskał 115 KM oraz 194 Nm, co jest całkiem obfitym „bonusem” względem tego, co obiecywała fabryka.

Silnik 1.2 TSI
Silnik 1.2 8V TSI jest dynamiczny i oszczędny. Niestety ma niezbyt trwały łańcuchowy napęd rozrządu. Kolejnym mankamentem, który jednak nie objawia się we wszystkich autach, jest wysokie spalanie oleju.

Od maksymalnych wartości równie istotna okazała się korzystna charakterystyka jednostki napędowej, która w  zakresie 3700-6200 obr./min przynajmniej 100 KM, a między 4250 i 5800 obr./min moc nie spadała poniżej 110 KM.

Rapid bardzo równym i dziarskim tempem przyspiesza do ok. 130 km/h. Przy wyższych prędkościach dynamika nieco spada, jednak nie sposób powiedzieć, że nie jest wystarczająca. Wskazówka prędkościomierza traci wyraźnie wigor powyżej 180 km/h. Nieruchomieje w okolicach 200 km/h po włączeniu szóstego biegu, który ma długie przełożenie – jego głównym celem jest redukcja spalania podczas jazdy autostradowej. Na zjazdach ze wniesień „szóstka” pozwala na rozpędzenie Rapida do zaskakująco wysokich prędkości jak na silnik 1.2 TSI. Redakcji Autoforum.cz udało się wycisnąć licznikowe 226 km/h, przy których GPS wskazywał równie imponujące 220 km/h.

Źródło: Youtube/Autoforum.cz

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here