Volkswagen Passat B6 35

O problemach jakościowych Passatów B6 napisano już wiele. Czy mimo wszystko warto go tanio kupić i doinwestować? Oto opinie właścicieli używanych Volkswagenów Passatów B6.

Minęło 15 lat od premiery 6. wcielenia Passata, w którym Volkswagen pokładał wielkie nadzieje – miał przewyższać poprzednika (B5) pod każdym względem. Tak w istocie było, o ile mowa sprowadzała się do nowych samochodów w salonie. Passat B6 był naprawdę wielki (477 cm długości), stylistycznie zaś nawiązywał do luksusowego Phaetona: nawiązania do niego odnajdziemy w przedniej części karoserii oraz w designie deski rozdzielczej. Mimo zachowania typowej wartości rozstawu osi, niemiecki reprezentant klasy średniej dysponował przestronnym, na tle konkurentów, wnętrzem i pojemnymi bagażnikami. Na liście wyposażenia trafiło wiele niedostępnych dotąd elementów, co wymusiło zastosowanie rozbudowanej instalacji elektrycznej. Technicznie z jednej strony posunięto się do uproszczeń względem poprzednika (np. w zakresie przedniego zawieszenia), z drugiej – gamę silnikową szturmem podbiły jednostki TSI, które kilkanaście lat temu rzuciły zupełnie nowe światło na parametry benzynowych silników w samochodach. Do Passata trafiło całe spektrum jednostek napędowych, rozpoczynające się od nastawionych na oszczędność, niewielkich turbodiesli (1.6/1.9 TDI), dalej zahaczające o nieskomplikowane odmiany benzynowe (1.6 8V) i te maksymalnie wydajne (1.4/1.8/2.0 TSI), na mocnych turbodieslach (2.0 TDI) i benzynowych VR6 (3.2/3.6) kończąc. Wybór był zatem ogromny, ale niemal zanikł on na rynku wtórnym, gdzie dominują odmiany wysokoprężne.

Volkswagen Passat B6 09
Elegancką karoserię Passata B6 wraz z podwoziem przyzwoicie zabezpieczono przed korozją. Rdza do tej pory prześwituje w niewielkim stopniu na niektórych elementach blacharskich (drzwiach, klapie bagażnika).

Volkswagen szybko musiał zdać sobie sprawę, że „przedobrzył” z unowocześnianiem jednego ze swoich kluczowych modeli i na bieżąco musiał likwidować serie awarii, które dotykały Passaty B6. Z tego powodu już po 3 latach dokonano istotnych korekt w gamie silnikowej i wprowadzono drobne modyfikacje w kokpicie. Na niewiele się to zdało, bo „łatka” Passata B6 jako auta podwyższonego ryzyka pozostała z nim do końca. Kolejny, tym razem rozległy lifting przypadł na rok 2010, z tym że tak zmodernizowany samochód stał się… kolejną generacją Passata (B7). Jak obecnie jest postrzegane opisywane, 6. wcielenie? Awaryjności może i nie udało się w nim całkowicie wyeliminować, ale czy z tego powodu na wstępie wypada go skreślić? Zobaczmy, co o używanym Passacie B6 sądzą użytkownicy.

Używany Volkswagen Passat B6 i Passat B7 – którą generację wybrać?

Volkswagen Passat B6 23
Zawieszenie Passata B6 nadal składa się z konstrukcji wielowahaczowej, ale tylko w tylnej osi. Z przodu powrócono do prostszego w obsłudze układu z kolumnami McPhersona.

Używany Volkswagen Passat B6 – wnętrze

Na pierwszy rzut oka, kokpit Passata B6 robi wrażenie elegancką linią z ożywiającymi wnętrze jasnymi dodatkami. W folderach reklamowych szczególną uwagę przyciągała deska rozdzielcza z mnóstwem drewnianych akcentów, które komponowały się z beżową kolorystyką dołu kokpitu i tapicerki foteli. Tak „luksusowo” wykończone Passaty niemalże nie trafiają się na rynku wtórnym, a typowy użytkownik może co najwyżej liczyć na srebrną konsolę środkową i cienką, drewnianą listwę biegnącą przez całą szerokość wnętrza. Słabo wyposażone wersje (np. Trendline) odpychają niewielkim wyświetlaczem pośrodku i całą „kolekcją” zaślepek obok drążka zmiany biegów. Spasowanie tworzyw sztucznych pozostawia nieco do życzenia, podobnie jak jakość często chwytanych elementów, z których schodzi gumowy lakier. W Passacie B6 nie uświadczymy dźwigni hamulca ręcznego. Wszystkie samochody wyposażono w elektryczny układ aktywujący hamulec po wciśnięciu przycisku po lewej stronie (przy włączniku świateł).

Volkswagen Passat B6 04
Volkswagen upodobnił kokpit Passata B6 do deski z Phaetona. O znacznie niższym statusie opisywanego modelu przypominają liczne zaślepki i niedoróbki wykończeniowe.

Trzeba oddać fakt, że Volkswagenem klasy średniej podróżuje się naprawdę komfortowo. Każdy fotel wyposażono w obszerne, wyprofilowane siedzisko, bardzo dużo samochodów posiada nawet elektryczną regulację. W drugim rzędzie – bardzo dobrze, choć niektórzy konkurenci oferują więcej miejsca na nogi (Skoda Superb) lub na szerokość (Ford Mondeo). Ustawne, miło wykończone bagażniki mieszczą 565 l (sedan) i aż 605 l w Passacie Variant (kombi). Złożenie oparć kanapy zwiększa przestrzeń do imponujących 1730 l. Niezależnie od wersji nadwoziowej, do bagażników Passata wiodą szerokie klapy, po których otwarciu uzyskamy szeroki otwór załadunkowy. Plus za funkcjonalny otwór pośrodku oparcia kanapy, przez którego można przewieźć długie przedmioty.

Używany Volkswagen Passat B6 – silniki

Passata B6 produkowano w okresie przejściowym w gamach silnikowych modeli koncernu VW. Do samochodu trafiło kilka odmian wolnossących, z wtryskiem wielopunktowym (1.6 8V) i bezpośrednim (1.6/2.0 FSI). Ten rodzaj wtrysku stosowano również w pozostałych wersjach benzynowych, tj. 4-cylindrowych, wspomaganych turbosprężarką (TSI: 1.4/1.8/2.0) i w Passatach VR6 (3.2/250 KM oraz 3.6 280/300 KM). Większe zmiany zachodziły w sekcji wysokoprężnej. Do 2008 r. montowano jednostki z pompowtryskiwaczami, czyli 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (120-170 KM). Później 2-litrowa odmiana otrzymała zasilanie common rail, ale rozwijane moce maksymalne nie uległy większym zmianom (poza mało wysilonym wariantem 110 KM). Z kolei jednostkę 1.9 TDI wyparła nowoczesna 1.6 TDI o bardzo podobnych parametrach. Turbodiesle generujące minimum 140 KM opcjonalnie zestawiano z napędem na 4 koła (4MOTION), w większości wersji istniała możliwość konwersji z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG (lub automatyczną Tiptronic).

Volkswagen Passat B6 01
Wysoka awaryjność Passata B6 wynikała po części z niedopracowanych pierwszych wersji silników TSI. Do następcy (B7) trafiały już jednostki zmodernizowane, w większości godne polecenia.
Volkswagen Passat B6 15
Turbodiesla 2.0 TDI skrojono wręcz na miarę Passata. Szkoda, że on również sprawiał poważne problemy użytkownikom.

Używany Volkswagen Passat B6 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dynamiczny, oszczędny i wygodny samochód. 2-litrowym, 140-konnym turbodieslem schodzę spalaniem poniżej 6 l/100 km”

„Zdziwiło mnie, że Passat posiada podgrzewaną przednią szybę. Doskonałe rozwiązanie zimą!”

„Wszystko do niego zmieszczę. Od najmniejszych drobiazgów (mnóstwo schowków), po potężne gabaryty w bagażniku”

„Tanie części i łatwo dostępne. Passata B6 zna niemal każdy mechanik i wie, jak go naprawiać”

 Wady 

„W kilku miejscach zauważyłem rdzę. Nie takiej jakości się spodziewałem po Volkswagenie”

„Miałem wiele drobnych usterek. A to zepsuł się przycisk ręcznego, a to blokada kierownicy, i jeszcze sporo innych”

„Na najniższym biegu nawiewu słychać uporczywe hałasy. Irytuje, zwłaszcza że Passat został dobrze wyciszony”

„W naprawy mojego auta (2.0 TDI/170 KM) włożyłem fortunę. Wymieniłem pompowtryskiwacze, turbo i pompę oleju”

Używany Volkswagen Passat B6 – awaryjność, typowe usterki

W przypadku Passata B6, zwłaszcza jeśli mowa o autach z pierwszych trzech lat produkcji, lista potencjalnych awarii jest dosyć długa. W miarę „pewne”, choć nie polecane „w ciemno”, są tylko słabowite odmiany 1.6 8V i 1.9 TDI: w pierwszym z nich trzeba kontrolować poziom oleju silnikowego, w drugim profilaktycznie wymienić panewki (odmiana BXE). Silniki TSI również zmagają się ze spalaniem oleju, a w dodatku dochodzą problemy z turbosprężarkami i łańcuchami rozrządu (głównie 1.4 TSI). Najbardziej spektakularne usterki przytrafiały się właścicielom Passatów 2.0 TDI, bowiem wskutek niewydolności pompy olejowej zacierały się zarówno turbosprężarki, jak i całe jednostki napędowe. W dodatku zdarzały się przypadki pęknięć głowicy i stopniowych ubytków płynu chłodniczego, co doprowadzało do regularnego przegrzewania się silnika. Sporo jeżdżących do dzisiaj odmian 2.0 TDI PD ma już za sobą remont głowicy oraz wymianę pompy olejowej na mniej awaryjny typ z napędem kołami zębatymi (stosowano również łańcuch). Koszty związane z przywróceniem do sprawności skrzyń DSG wynikają ze znacznych przebiegów, jakie zdołały do tej pory pokonać. W Passacie B6 „lubi” szwankować elektronika, co nie zdarza się często w niemieckich autach. Właściciele narzekają głównie na elektryczne hamulec ręczny i blokadę kierownicy – usterki potrafią unieruchomić samochód.

Volkswagen Passat B6 14
Dzisiaj większość użytkowników Volkswagenów z silnikami TSI wyrobiło sobie nawyk sprawdzania poziomu oleju silnikowego. Gdy te jednostki były względnie nowe, nikt nie zaprzątał sobie tym głowy. Do czasu, aż silnik całkowicie się zacierał.

Używany Volkswagen Passat B6 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z oszklonej części obudowy deski rozdzielczej w okolicach przedniej wycieraczki kierowcy. Wybito go również na wzmocnieniu bocznym prawym, przy prawym przednim amortyzatorze. Dodatkowo naklejkę z numerem VIN znajdziemy na słupku przy przednim fotelu pasażera.

Volkswagen Passat B6 - numer VIN

Używany Volkswagen Passat B6 – sytuacja rynkowa

„Najgorsze” Passaty B6, czyli 2.0 TDI z pierwszych lat produkcji i z przebiegami powyżej 300 tys. km, wystawiane są za mniej niż 10 tys. zł. Dorzucając kolejne 5 tys. zł można przebierać w autach z silnikami po pierwszych poprawkach (od 2006 r.), zaś budżet 17-23 tys. zł pozwoli już znaleźć interesującą ofertę. Powyżej 25 tys. zł wzrasta udział samochodów z silnikami benzynowymi, ale oferty rzadko przekraczają 30 tys. zł. Diesle stanowią 3/4 ofert, z czego połowa dotyczy wersji 2.0 TDI.

Używany Volkswagen Passat B6 – podsumowanie

Ewidentnie to jeden z modeli zaliczanych do grupy wysokiego ryzyka. Inwestycja w Passata z ostatnich roczników, z przeprowadzonymi głównymi naprawami, może się jednak opłacić: za niewielką kwotę otrzymamy samochód komfortowy i niezwykle pakowny. Zakup wymaga jednak długotrwałych poszukiwań. Szkoda, że jedyne godne rekomendacji wersje silnikowe są do niego za słabe.

Polecamy uwadze inne nasze artykuły o używanych Volkswagenach:

Używany Volkswagen Up! (od 2011 r.) – opinie

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie

Używany Volkswagen Passat B7 (2010-2014) – opinie

Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – opinie

Używany Volkswagen Touran I (2003-2015) – opinie

Używany Volkswagen Sharan II (od 2010 r.) – opinie

Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-2015) – opinie

Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie

Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – opinie

Volkswagen Passat B6 33

Volkswagen Passat B6 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.477/182/147-152 cm
Rozstaw osi271 cm
Pojemność bagażnikased 565 l, kmb 605-1730 l, CC 532 l
Volkswagen Passat B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.6 8V1.6 FSI2.0 FSI3.2 VR6 FSI3.6 VR6 FSI
Pojemność1595 cm³1598 cm³1984 cm³3168 cm³3597 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc102 KM115 KM150 KM250 KM300 KM
Maks. moment148 Nm155 Nm200 Nm330 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,4 s11,4 s9,9 s6,9 s5,4 s
Prędkość maks.190 km/h200 km/h209 km/h246 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km7,2 l/100 km8,7 l/100 km10,1 l/100 km10,5 l/100 km
Volkswagen Passat B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoład.)
Silnik1.4 TSI1.4 TSI1.8 TSI2.0 TSI
Pojemność1390 cm³1390 cm³1798 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc122 KM150 KM160 KM200 KM
Maks. moment200 Nm220 Nm250 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,8 s8,6 s7,6 s
Prędkość maks.203 km/h211 km/h220 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 kmb.d.7,6 /100 km8,1 l/100 km
Volkswagen Passat B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM105 KM110 KM140 KM170 KM
Maks. moment250 Nm250 Nm250 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,4 s12,1 s11,8 s9,8 s8,6 s
Prędkość maks.193 km/h193 km/h192 km/h209 km/h223 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km5,1 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km5,6 l/100 km

Używany Volkswagen Passat B6 – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 17 Średnia: 3.9]

3 KOMENTARZE

  1. Mam 2.0CR 170 koni z pakietem Rline i highline od niwosci. Jezdze wieloma nowszymi autami (passaty b8, octavie) i pomimo technicznie 15 lat B6 jest mega wygodna, wyciszona a dynamika jest bdb. Mam dzis 318tys km i ani 1 awarii!!! Dynamiczna jazda to 6.8l/100km, minimalny rekord to 3.6l/km. Jednak nie jest to zlote auto bo w wieku 7 lat wyszly na przednich blotnikach parchy… Obecnie po 10latach jest kilka nowych ognisk. VW dal ciala z zabezpieczeniem antykorozyjnym wiec do B5FL jeszcze mu daleko (sprzedalem 9 letniego B5FL bez ani kapki rdzy).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here