UżywaneOpinieUżywany Volkswagen Up! (od 2011 r.) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Volkswagen Up! (od 2011 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mały z zewnątrz, wielki w środku. Niezbyt szybki, ale za to bardzo oszczędny. Poznajmy opinie użytkowników używanych Volkswagenów Up!.

Dla Volkswagena, Up! to kolejny model najmniejszego segmentu na rynku po Lupo i niezbyt udanym Foxie. Samochód zadebiutował w 2011 roku wraz z dwoma bliźniaczymi modelami innych marek koncernu – Skodą Citigo i Seatem Mii. Dla Skody był to debiut w klasie mini, Seat z kolei już wcześniej „wypuszczał” małe auta, takie jak Marbella czy Arosa. „Trojaczki” mierzą zaledwie 354 cm, lecz dzięki aż 242-centymetrowemu rozstawowi osi pozytywnie zaskakują ilością miejsca w 4-osobowym wnętrzu (5-osobowych nie oferowano). Auta cechują się bardzo krótkimi zwisami po obu stronach, co też ma korzystny wpływ na własności jezdne. Koncern VAG dla swoich najmniejszych modeli opracował nowy, 3-cylindrowy silnik 1.0, który wśród użytkowników zasłynął wyjątkowo skromnym zapotrzebowaniem na paliwo. Tylko dla Volkswagena Up!-a zarezerwowano jego turbodoładowane odmiany TSI (90 KM), które trafiły też pod maski usportowionych GTI (115 KM; od 2018 r.). Gama obejmowała również odmiany uterenowione (Cross-up!) i elektryczne (e-up!): obydwie pojawiły się w salonach w 2013 r. W odróżnieniu od Skody Citigo, małego Volkswagena nigdy nie oferowano w wersji z fabryczną instalacją gazową. Zamiast niej przewidziano wariant zasilany CNG (na bazie 1.0 MPI). Inna sprawa, że ten silnik bardzo dobrze znosi zasilanie autogazem, stąd przeróbka jest jak najbardziej możliwa – wtedy rachunki na paliwo wyniosą naprawdę niewiele.

Volkswagen Up! 03
Rozstawienie kół po rogach nadwozia korzystnie wpłynęło na własności jezdne Up!-a, czyniąc z niego auto nadzwyczaj „dojrzałe” w prowadzeniu (jak na tę długość i wagę).

Up! na każdym kroku przypomina o tym, że jest najtańszym modelem w ofercie Volkswagena. Z drugiej strony oferuje niespotykaną w klasie aut mini przestronność. Ile trzeba na niego przeznaczyć po 10 latach od debiutu? Zobaczmy, co o małym Volkswagenie sądzą użytkownicy.

Volkswagen e-up! (2021) – opis wersji i cennik

Volkswagen Up! 03
Lifting modelu (2016 r.) w istotnym stopniu objął karoserię i wnętrze samochodu, które stało się przyjemniejsze w obsłudze.

Używany Volkswagen Up! – wnętrze

Deska rozdzielcza Up!-a, o ile mówimy o bogatej wersji wyposażeniowej, wygląda naprawdę atrakcyjnie dzięki lakierowanym błyszczącym lakierem panelom i dwukolorowym malowaniu. Poziom wykończenia też zależy od wybranego wariantu w katalogu, niemniej można go uznać za klasową czołówkę. W bogatszych specyfikacjach znajdziemy podgrzewane fotele, nawigację z systemem multimedialnym montowaną u góry na specjalnym stojaku i ręczną klimatyzację. Po liftingu producent poszedł na rękę użytkownikom narzekającym na nadmierne oszczędności i wprowadził m.in. przyciski na kierownicy oraz możliwość uchylenia prawej szyby z miejsca kierowcy (wcześniej miał do dyspozycji tylko przycisk swojej szyby).

Być może nie każdy w to uwierzy, ale Volkswagen Up! jest w stanie wygodnie przewieźć komplet dorosłych pasażerów. Komplet, czyli 4 osoby, bo na tyle są rejestrowane te samochody. Z przodu miejsca jest wręcz tyle co w starszych kompaktach. Pochwały zbierają też obszerne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Z tyłu jest mniej komfortowo, zwłaszcza że kanapa okazuje się za twarda. Bagażnik mieści 251 l i w większości aut ma podwójną podłogę. Także tutaj straszy „goła blacha” i brak oświetlenia. Po złożeniu siedzeń zmieści się niemal 1000 l pakunków.

Używany Volkswagen Up! – silniki

Trzon oferty silnikowej stanowi litrowa, 3-cylindrowa jednostka o mocy 60 lub 75 KM. Ma wielopunktowy wtrysk paliwa i pasek rozrządu, który producent zaleca wymieniać co 240 tys. km. Dystans ten warto skrócić do 200 tys. km: wymiana napędu rozrządu kosztuje ok. 1300 zł. Nie ma przeszkód w założeniu instalacji gazowej; bliźniacza Skoda Citigo występowała nawet w wersji z fabrycznym LPG od włoskiego producenta Landi Renzo. Silnik realnie zużywa poniżej 6 l/100 km w cyklu miejskim, ale w trasie brakuje mu werwy (trzeba redukować biegi). Po liftingu (2016 r.) zadebiutował silnik 1.0 TSI (90 KM), a dwa lata później – odmiana 115-konna w Up!-ie GTI. Poza dodaniem turbosprężarki charakteryzuje się ona obecnością bezpośredniego wtrysku paliwa. Wersji CNG (68 KM) i elektrycznej (e-up!; 82/83 KM) w zasadzie nie spotyka się na rynku wtórnym. Do małego Volkswagena montowano wyłącznie 5-biegowe skrzynie biegów: ręczne lub zautomatyzowane ASG. Wyjątek: Up! GTI z przekładnią 6-biegową. Napęd – tylko przedni.

Volkswagen Up! silnik
Niektórzy właściciele puszczają mimo uszu uciążliwy terkot 3-cylindrowej jednostki, gdy spojrzą na jej spalanie. Realnie można liczyć na 5,5-6 l/100 km w gęstym ruchu miejskim.
Volkswagen Up! silnik (2)
Volkswagen Up! z silnikiem TSI to łakomy kąsek na rynku wtórnym. Samochód wreszcie zyskał na osiągach i pali podobnie jak wersja wolnossąca.

Używany Volkswagen Up! – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dzięki sporemu rozstawowi osi mamy wrażenie, że prowadzimy o wiele większy samochód”

„Bardzo wygodne fotele i wystarczająco przestrzeni z tyłu, oczywiście jak na 3,5-metrowe auto”

„Silnik naprawdę ekonomiczny – 5,5/6 litrów w korkach to dla niego żaden problem”

„Rewelacyjny system podjazdu Hill Holder: auto nie stoczy się przez ok. 2 sekundy od puszczenia hamulca”

 Wady 

„Pudełkowate nadwozie generuje duże opory powietrza. Przekłada się to na spalanie i osiągi w trasie”

„Skrzynia haczy, przeważnie gdy chce się wrzucić jedynkę lub wsteczny. To powszechny problem w tym aucie”

„Klimatyzacja działa, ale nie daje rady schłodzić wnętrza w największych upałach”

„Kultura pracy litrowej jednostki pozostawia wiele do życzenia”

Używany Volkswagen Up! – awaryjność, typowe usterki

Silniki Up!-ów mają tendencję do niemiłego terkotania na biegu jałowym, zwłaszcza gdy jednostka jeszcze nie zdążyła się rozgrzać – to wina sprzęgła z wadą fabryczną, z którą „trzeba żyć”. Jego żywotność dodatkowo skraca jazda miejska lub połączenie z zautomatyzowaną przekładnią ASG (stanowiła opcję). Użytkowników irytuje utrudnione wybieranie 1. i wstecznego biegu: to z kolei efekt niedopracowania skrzyni biegów. Producent w 2014 r. dokonał poprawek w tym zakresie. Do wnętrza małych Volkswagenów przez nieszczelności w ścianie grodziowej przedostaje się woda z klimatyzacji. Sam układ rozczarowuje nieskutecznym działaniem. W niektórych autach przestaje działać stacja dokująca u góry deski rozdzielczej lub zachodzą problemy z połączeniem Bluetooth. Bywają też doniesienia o awaryjnych, montowanych u dealerów autoalarmach: potrafią bez przyczyny „mrugać” lub wyć, a przez to rozładowywać akumulator nawet do zerowego poziomu. Bardzo często przepalają się żarówki świateł do jazdy dziennej. Na szczęście wymiana jest banalnie prosta (świetny dostęp pod maską).

Volkswagen Up! - skrzynia ASG
Zautomatyzowane skrzynie ASG denerwują powolną pracą. W Up!-ach nie były często wybieraną opcją.

Używany Volkswagen Up! – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z wnęki w desce rozdzielczej po lewej stronie.

Volkswagen Up! gdzie jest VIN

Używany Volkswagen Up! – sytuacja rynkowa

Na Up!-a wystarczy już 15 tys. zł, ale za tyle kupimy raczej nieciekawe wizualnie auto ze skromnym wyposażeniem. W budżecie 20-25 tys. zł można znaleźć bogatą specyfikację high-up! lub którąś z limitowanych wersji (street-up!, white-up!, black-up!), ale nadal przedliftową. Auta po modernizacji startują od 27 tys. zł, zaś realnie kupimy je za 30-45 tys. zł. Więcej kosztują głównie samochody podemonstracyjne z minimalnymi przebiegami. Najłatwiej o 5-drzwiowego Up!-a z silnikiem 1.0 MPI.

Używany Volkswagen Up! – podsumowanie

Genialnie zaprojektowany samochód miejski, który z początku cierpiał na typowe „choroby wieku dziecięcego”. Warto zainteresować się egzemplarzami wyprodukowanymi po 2014 r., czyli z poprawioną skrzynią biegów. Celujmy w wersje pięciodrzwiowe (mniejsze drzwi ułatwiają wysiadanie na parkingach) z atrakcyjnym wyposażeniem (bez czarnych klamek i lusterek).

Przeczytaj także opinie o innych używanych Volkswagenach:

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie użytkowników

Volkswagen Up! 02

Volkswagen Up! – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 354-360/164/148-150 cm
Rozstaw osi 241-242 cm
Pojemność bagażnika 251-951 l
Volkswagen Up! – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.0 MPI 1.0 MPI 1.0 TSI 1.0 TSI (GTI) e-up! e-up!
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 16,4 kWh* 32,3 kWh*
Paliwo benz. benz. benz., turbo benz., turbo elektr. elektr.
Maks. moc 60 KM 75 KM 90 KM 115 KM 82 KM 83 KM
Maks. moment 95 Nm 95 Nm 160 Nm 200 Nm 210 Nm 212 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,4 s 13,2 s 9,9 s 8,8 s 12,4 s 11,9 s
Prędkość maks. 160 km/h 171 km/h 185 km/h 196 km/h 130 km/h 130 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,4 l/100 km 4,8 l/100 km 11,7 kWh/100 km 12,9 kWh/100 km

*pojemność baterii

Używany Volkswagen Up! – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji