Volkswagen Transporter Multivan T5 50

Mnogość wersji nadwoziowych pozwala dopasować Volkswagena Transportera/Multivana do własnych potrzeb. Czy model T5 dorównuje trwałością poprzednikowi (T4)? Oto opinie o używanym Volkswagenie T5.

Nie ma chyba osoby, która by w choć minimalnym stopniu interesowała się motoryzacją i nie słyszała o Volkswagenie Transporterze. Od premiery pierwszej generacji (T1) minęło równe 70 lat, a drugie wcielenie (T2) uchodzi za jeden z najdłużej produkowanych samochodów świata (wytwarzano go przez 46 lat!). Przez te wszystkie lata dostawczy Volkswagen, podobnie jak Garbus, stał się rozpoznawalną na całym świecie motoryzacyjną ikoną, i przez wielu do dzisiaj uważany jest za wzór samochodowej wszechstronności i uniwersalności. Opisywana, piąta generacja zadebiutowała w 2003 roku, a 7 lat później przeszła modernizację wizualną i techniczną. Od 2015 r. z taśm montażowych zjeżdża aktualnie produkowany Transporter, czyli T6. Patrząc na niego nie ulega wątpliwości, że Volkswagen nie kusił się na szerokie zmiany udanej konstrukcji zastosowanej w T5. Opracowując następcę T4 niemiecki producent starał się znaleźć kompromis pomiędzy cenioną od dziesięcioleci przestronnością i użytecznością a właściwościami jezdnymi wraz z komfortem jazdy. Innymi słowy: T5 miał bardziej upodobnić się do auta osobowego. To się po części udało, ale nie bez przykrych konsekwencji, za które musieli płacić nabywcy.

Volkswagen Transporter Multivan T5 31
Transporter/Multivan w podstawowej wersji długości nadwozia mierzy niecałe 4,9 m, czyli tyle co współczesne kombi klasy średniej. Auto jest stosunkowo zwrotne i nie daje wielu wyrzeczeń w codziennej jeździe. Trzeba tylko polubić specyficzną pozycję za kierownicą i zaakceptować spore zużycie paliwa w warunkach miejskich.

Wraz z generacją T5 Volkswagen przedstawił bardzo obszerną paletę wersji nadwoziowych, obejmujących odmiany z dwoma rozstawami osi i trzema wysokościami dachu, dostawcze zamknięte/oszklone, kombi, minibusy, zabudowy (z pojedynczą i podwójną kabiną), osobowe (Multivan i Caravelle, także w luksusowych specyfikacjach), a nawet uterenowione (Panamericana/Rockton Expedition) czy kempingowe (California). Większość odmian osobowych jako nowe kosztowała krocie i… do dzisiaj ich ceny trudno uznać za okazyjne. Wszystko przez to, że Transporter/Multivan w wielu przypadkach nie ma prawdziwej konkurencji i jest autem jedynym w swoim rodzaju. A jak wypada pod względem awaryjności? Na co trzeba się nastawić, wybierając ten nierzadko zaawansowany technicznie i świetnie wyposażony model dla wielkiej rodziny? Poznajmy opinie właścicieli używanych Volkswagenów T5.

Volkswagen Transporter Multivan T5 05
Osobowe Volkswageny Multivany występują w konfiguracjach 6-lub 7-osobowych, a budżetowe wersje (Transportery Kombi) – nawet 8/9-osobowych. Transportery od Multivanów różnią się poziomem wykończenia, wyciszenia, wyposażenia i wersjami silnikowymi, na korzyść tych drugich.

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – wnętrze

W Volkswagenie Multivanie nie sposób ukryć bliskiego spokrewnienia z dostawczym Transporterem. W odmianie osobowej siedzi się niemal tak samo, czyli bardzo wysoko, mając tuż pod ręką lewarek biegów umieszczony na konsoli środkowej. Część elementów kokpitu zaadaptowano z osobowych modeli, bardzo podobnie ocenić należy ergonomię i czytelność deski rozdzielczej. Nawet wykończenie Multivanów zbytnio nie odbiega od poziomu m.in. z Golfa czy Passata, czego niestety nie można powiedzieć o typowo budżetowym Transporterze z masą twardych (choć nie trzeszczących) plastików. Ilość miejsca i poziom widoczności – na najwyższym poziomie. Nie brakuje wymyślnych schowków, wnęk i uchwytów.

Volkswagen Transporter Multivan T5 36
W każdym Volkswagenie T5 siedzi się jak w samochodzie dostawczym, bo przecież do takiego celu był pierwotnie zaprojektowany. Dzięki wygodnym, wysoko umieszczonym fotelom kierowca ma poczucie pełnego wglądu w otoczenie auta.

Bez wątpienia najczęstszym bodźcem skłaniającym do zakupu Volkswagena Transportera/Multivana jest przestrzeń w środku. Samochód oferuje więcej niż wystarczającą ilość miejsca nawet dla 9 osób, ale najbardziej komfortowo jest w 6- lub 7-osobowych konfiguracjach Multivana. Tam na każdego pasażera przypada indywidualne, pełnowymiarowe miejsce do podróżowania z licznymi udogodnieniami: uchwytami na napoje, gniazdkami 12V, podłokietnikami, a nawet roletami na oknach i osobnymi nawiewami klimatyzacji. Multivany posiadają jeszcze jedną ciekawą funkcję – rozkładany pośrodku stolik wraz z obrotowymi siedzeniami drugiego rzędu. Te, wraz z 3-osobową kanapą (lub osobnymi miejscami w wersji 6-osobowej) ostatniego rzędu mają szeroki zakres przesuwania, można je też złożyć lub całkowicie wyjąć.

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – przestrzeń bagażowa

Niezależnie od tego, ile podają źródła, do Volkswagena T5 ciężko nie zmieścić wszystkich potrzebnych rzeczy, chyba że wybieramy się na długi wyjazd z komplecie pasażerów. Wynoszącą minimum 664 l przestrzeń bagażową można dowolnie konfigurować, przesuwając fotele lub składając ich oparcia. Maksymalnie na pokład wejdzie aż 4500 l pakunków. Szkoda, że taki ogrom przestrzeni nie został w żaden sposób urozmaicony o skrytki na drobiazgi, haczyki na torby czy chociażby przegródki przytrzymujące mniejszy bagaż. Na plus: przyzwoite wykończenie bagażnika osobowych wersji.

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – silniki benzynowe

Odbiorcy Volkswagenów T5 wyjątkowo rzadko decydowali się na odmiany benzynowe, niemniej warto zdawać sobie sprawę z faktu ich istnienia. Volkswagen początkowo montował wolnossącego 2.0/115 KM oraz topowego 3.2 VR6 o zadziwiających parametrach (235 KM, 10,5 s do 100 km/h, ponad 200 km/h prędkości maksymalnej). Po liftingu wyparła ją jednostka 2.0 TSI w dwóch wersjach mocy – 150 i 204 KM. Volkswagen przewidział możliwość zestawienia jej ze skrzynią DSG oraz napędem 4Motion (także z 3.2 VR6). Pojedyncze benzynowe T5 to najczęściej bogato wyposażone Multivany.

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – silniki Diesla

Turbodiesel zdaje się być oczywistym wyborem do samochodu pracującego lub pokonującego dalekie trasy. Do liftingu oferowano dwie jednostki wysokoprężne: 1.9 TDI (84/105 KM) oraz 5-cylindrowego 2.5 TDI (131/174 KM). Ten drugi w 2006 r. otrzymał jako wyposażenie standardowe filtr cząstek stałych. Oba zniknęły z oferty w 2009 r. na rzecz znanego z osobowych Volkswagenów 2.0 TDI z zasilaniem common rail (wcześniejsze miały pompowtryskiwacze). W odróżnieniu od najpopularniejszych modeli spod znaku VW, w Transporterze/Multivanie odbiorcy mogli wybierać pomiędzy aż pięcioma wersjami mocy: 84 KM, 102 KM, 114 KM, 140 KM i 180 KM. Uwagę zwraca zwłaszcza ta ostatnia, bowiem posiada układ biturbo. Odmiany od 140 KM wzwyż opcjonalnie zestawiano z napędem 4Motion i skrzynią dwusprzęgłową DSG, podobnie zresztą jak starsze turbodiesle 2.5 TDI.

Volkswagen Transporter Multivan T5 39
Turbodiesel 2.5 TDI najlepiej pasuje do Transportera: ma potężną siłę uciągu, zapewnia przyzwoite osiągi i cechuje się większą trwałością od odmian 2.5 V6 TDI, znanych np. z Passata B5.
Volkswagen Transporter Multivan T5 17
2.0 TDI to z kolei „stary znajomy” montowany w większości osobowych modeli Volkswagena. W Transporterze dostęp do niego jest nieco utrudniony z uwagi na niewielką maskę.

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Bardzo dobra widoczność. Dzięki krótkiemu przodowi i niezbyt grubym słupkom manewrowanie nie sprawia problemu”

„Multivan zaskakująco pewnie trzyma się drogi, a przy dużym załadunku tył nie osiada”

„Przyjemnie się nim jeździ po autostradach. Przy 140 km/h pali ok. 10 l/100 km”

„Jak ktoś usiądzie z tyłu, to nie chce wysiadać. Bardzo wygodne siedzenia i ogromna ilość miejsca”

 Wady: 

„W upalne dni klimatyzacja nie daje rady schłodzić tak olbrzymiego wnętrza”

„Plastiki we wnętrzu pokryto jakimś lakierem, który notorycznie się łuszczy i schodzi. Brzydko to wygląda”

„Jak na samochód stworzony do ciężkiej pracy zawieszenie jest zbyt delikatne. Co chwila coś wymieniam”

„Auto kosztowało ponad 200 tys. zł jako nowe i w tej cenie dostajemy niemal zerowe wyciszenie. Musiałem sam wygłuszać wnętrze”

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – awaryjność, typowe usterki

Ogólna trwałość Volkswagena T5 nie wypada tak świetnie jak starszego T4. Za stosunkowo „delikatne”, jak na samochód do pracy lub na dłuższe dystanse, uchodzi układ zawieszenia (kolumny McPhersona z przodu i niezależna konstrukcja z tyłu), na szczęście wiele elementów można wymienić oddzielnie i są dostępne w atrakcyjnych cenach. Silniki 2.0 TSI i 2.0 TDI pochodzą z poprawionych serii i nie przysparzają większych problemów, natomiast w tym drugim i 2.5 TDI trzeba mieć na uwadze możliwość regeneracji filtra cząstek stałych. Uwaga: 5-cylindrowe silniki zajmują tyle miejsca w komorze, że wszelkie naprawy są bardziej czasochłonne, a przez to droższe. W samochodach z DSG należy zweryfikować pracę skrzyni, we wszystkich z kolei zawodzi pompa wspomagania hamulców. Zwróćmy też uwagę na stopień zużycia/zniszczenia wnętrza, poprawność przesuwania bocznych drzwi i foteli we wnętrzu, a w autach kempingowych działanie wszelkiego wyposażenia turystycznego. T5 nie są wolne od korozji, ale nie zagraża ona eksploatacji samochodu, psując jedynie walory estetyczne.

Volkswagen Transporter Multivan T5 21
Choć dostawczych Volkswagenów nie omija problem korozji, nie zdążyła ona jeszcze przybrać na tyle poważnego charakteru, by wyeliminować samochód z dalszej eksploatacji.

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – gdzie jest nr VIN?

By odczytać numer VIN nie musimy nawet otwierać maski – wystarczy spojrzeć na plakietkę w okolicach przedniej wycieraczki kierowcy. Tabliczka z numerem VIN znajduje się również na przegrodzie czołowej z prawej strony.

Volkswagen T5 - gdzie jest VIN

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – sytuacja rynkowa

Volkswagenów T5 w ogłoszeniach należy wyszukiwać pod trzeba nazwami: Transporter, Caravelle i Multivan. Nie brakuje pomyłek, np. osobowych Multivanów pośród dostawczych Transporterów, ale na ogół konkretne auta są przypisane właściwym kategoriom. Najtańsze wersje dostawcze wyceniane są na 17-18 tys. zł, Caravelle: 20-25 tys. zł, Multivany – powyżej tej kwoty. Optimum na używanego Multivana to jednak grubo ponad 30 tys. zł, a nawet 40 tys. zł (rocznik: do 2008). Na „polifta” trzeba już przeznaczyć minimum 50 tys. zł. Niezależnie od wersji nadwoziowej w ogłoszeniach dominują wysokoprężne Volkswageny T5, z czego w przypadku wariantów osobowych prawie połowa to 2.5 TDI, a pośród dostawczych przeważają 1.9 TDI.

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – podsumowanie

Samochód, który sprosta wielu zadaniom jednocześnie: przewiezie towar w firmie, zawiezie całą rodzinę na wakacje lub wręcz… stanie się ich mobilnym mieszkaniem. Uniwersalność Volkswagena T5 swoje kosztuje, lecz w cenie otrzymujemy solidny i dopracowany latami doświadczeń pojazd wielofunkcyjny. Dzięki rekordowej ilości wersji nadwoziowych każdy znajdzie Transportera/Multivana na miarę swoich potrzeb.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Volkswagenach:

Używany Volkswagen Up! (od 2011 r.) – opinie

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie

Używany Volkswagen Passat B7 (2010-2014) – opinie

Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – opinie

Używany Volkswagen Sharan II (od 2010 r.) – opinie

Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie

Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – opinie

Volkswagen Transporter T5 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.489-530/190-196/193-248 cm
Rozstaw osi300-340 cm
Pojemność bagażnika350-664-4525 l
Volkswagen Transporter T5 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.02.0 TSI2.0 TSI3.2 VR6
Pojemność1984 cm³1984 cm³1984 cm³3189 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc115 KM150 KM204 KM235 KM
Maks. moment170 Nm280 Nm350 Nm315 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h17,3 s12,5 s9,5 s10,5 s
Prędkość maks.163 km/h180 km/h200 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa10,6 l/100 km9,8 l/100 km9,8 l/100 km12,2 l/100 km
Volkswagen Transporter T5 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki Diesla)
Silnik1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.5 TDI2.5 TDI
Pojemność1896 cm³1968 cm³1968 cm³2461 cm³2461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieseldiesel biturboturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM114 KM180 KM131 KM174 KM
Maks. moment250 Nm250 Nm400 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h18,4 s16,9 s11,4 s15,4 s12,2 s
Prędkość maks.159 km/h163 km/h191 km/h164 km/h188 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km7,0 l/100 km7,8 l/100 km9,2 l/100 km8,3 l/100 km

Używany Volkswagen Transporter/Multivan T5 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here