Seat Alhambra II 25

Nowoczesne vany koncernu VAG pozostają w produkcji i mają coraz mniej rywali. Nawet najstarsze, przeszło 9-letnie Alhambry/Sharany, specjalnie nie tanieją. Czy zasłużenie?

Poprzednie wcielenie Alhambry Seat opracował razem z Volkswagenem i Fordem, czego owocem były trzy praktycznie identyczne minivany – Seat Alhambra, Volkswagen Sharan i Ford Galaxy. Ford odszedł jednak z aliansu już w 2006 roku, prezentując swoją wersję nowego Galaxy (i przy okazji usportowionego S-Maxa), a Volkswagen z Seatem cztery lata później zaprezentowali kolejne generacje Sharana i Alhambry. Bez wątpienia większe, bardziej proporcjonalne, z nowoczesnymi silnikami i licznymi udogodnieniami dla kierowcy i jego rodziny. Stopniowe wycofywanie konkurentów na rzecz SUV-ów sprawiło, że te funkcjonalne vany mają stałe (a wręcz poszerzające się) grono odbiorców stawiających na pierwszym miejscu ilość miejsca w środku. Seata Alhambrę/Volkswagena Sharana docenią rodziny wielodzietne, bowiem te samochody w komfortowych warunkach przewiozą nawet 7 osób.

Seat Alhambra II 36
Wszystkie Alhambry i Sharany wyposażono w przesuwane drzwi dające dostęp do drugiego rzędu siedzeń. W bogatszych specyfikacjach uchyla się je przyciskiem w środku lub pilotem.

Jak jest z awaryjnością przestronnych bliźniaków? Czy obawy dotyczące silników TSI i 2.0 TDI w tych przypadkach się potwierdzają? Oto, co sądzą o Alhambrach/Sharanach ich użytkownicy.

Seat Alhambra II 23
Obydwa auta rozróżnimy po spojrzeniu na przednie części nadwozia. Seat (z lewej) i Volkswagen (z prawej) różniły się specyfikacjami wyposażenia, z kolei tylko Sharan oferowany był w konfiguracji 6-miejscowej (wycofana w 2017 r.).

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – wnętrze

Kokpity obu aut są w zasadzie identyczne: rozróżnia je głównie kierownica. Czy to Volkswagen, czy Seat, można liczyć na niezłą jakość plastików i odpowiedni montaż. Efekt: deski rozdzielcze nie zdradzają swoich niemałych przebiegów (w ogłoszeniach nie brakuje aut, które przejechały grubo ponad 200 tys. km). Na fotelach siedzi się jak w vanie, czyli wysoko i wygodnie, choć pozycja za kierownicą nie przypomina już tej z busa (tym wyróżniały się Alhambra I/Sharan I). Do płatnych opcji należały m.in. skórzana tapicerka lub elektryczne sterowanie. Wyposażenie standardowe obejmowało dwustrefową klimatyzację, tempomat czy radio z gniazdami typu USB i AUX. Oraz, oczywiście, 7 poduszek powietrznych. Dzięki temu bliźniacze vany koncernu VW pod względem nowoczesnego wyposażenia nie odbiegają zbytnio od bardziej współczesnych aut.

Seat Alhambra II 19
W pojemnym wnętrzu rozlokowano sporo schowków i przydatnych na co dzień wnęk np. na telefon.

W drugim rzędzie siedzeń nie brakuje miejsca – znajdują się tam trzy oddzielne, przestronne fotele. Dostęp odbywa się poprzez przesunięcie (ręcznie lub elektrycznie) bocznych drzwi. Dwa skrajne fotele drugiego rzędu niemal „kładą” się na przednie, umożliwiając zajęcie miejsca na 6. i 7. miejscu (stanowiły płatną opcję: zdarzają się auta w konfiguracji 5-osobowej). Także tam panują optymalne warunki podróżowania nawet dla dorosłych osób, a w bagażniku zmieści się tyle, co w samochodzie miejskim (267 l). Wszystkie siedzenia składają się na płasko, dając równą powierzchnię o pojemności 2430 l.

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – silniki

Na pierwszy rzut oka gama silnikowa nie napawa optymizmem. Otwiera ją benzynowy 1.4 TSI o mocy 150 KM. Początkowo była to jednostka Twincharger z rodziny EA111 (pojemność 1390 cm³), wyposażona w doładowanie turbosprężarką z mechanicznym kompresorem. Od 2015 r. w Alhambrach/Sharanach montowano poprawioną wersję oznaczoną jako EA211 (pojemność 1395 cm³). Wyeliminowano większość problemów trapiących Twinchargera (więcej na ten temat w następnym rozdziale), ale nadal nie pozbyto się głównego – spalania oleju. Na szczęście nie jest ono tak powszechne w mocniejszym silniku benzynowym, czyli 2.0 TSI. Zarówno on, jak i 1.4 TSI mają bezpośredni wtrysk paliwa i łączyły się tylko z przednim napędem. Ze skrzynią DSG: oba (w 2.0 TSI była standardem).

W Alhambrach/Sharanach zastosowanie znalazł tylko jeden turbodiesel – 2.0 TDI. Ale uwaga: nie oznacza to, że wszystkie są takie same, nawet mimo wspólnej dla wszystkich pojemności. Do liftingu (2015 r.) montowano silniki z rodziny EA189, po nim – 2.0 TDI EA288. Można je polecić niezależnie od rocznika, bowiem wszystkie są zmodernizowanymi jednostkami z układem common rail, wolnymi od problemów z pękającymi głowicami w starszych 2.0 TDI PD. Wysokoprężne Alhambry/Sharany o mocy 140, 150, 170 i 184 KM można było wyposażyć w dołączany napęd na tylną oś. Najmocniejszy wariant jako jedyny łączył się ze skrzynią DSG o 7 przełożeniach (pozostałe, od minimum 140 KM, mają ich 6).

Seat Alhambra II 08
W najnowszych wersjach 2.0 TDI zastosowano układ oczyszczania spalin wykorzystujący płyn AdBlue. Wlew do jego uzupełniania znajduje się w bagażniku. Czasami awarii ulega czujnik poziomu płynu.

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Duże okna w każdym kierunku + kamera cofania. Manewrowanie Alhambrą nie jest takie straszne.”

„Trójstrefowa klimatyzacja okazuje się bardzo wydajna.”

„Łopatki skrzyni DSG działają sprawnie i przydają się podczas pokonywania samochodem wzniesień.”

„Elektryczne drzwi ułatwiają codzienne użytkowanie Sharana przy dzieciach.”

„Wszyscy podróżni mają bardzo dużo miejsca. Nawet ostatni rząd został stworzony z myślą o dorosłych.”

 Wady 

„Niektóre systemy elektroniczne nie działają do końca poprawnie, np. asystent świateł drogowych, zniżanie prawego lusterka przy cofaniu.”

„Drogowe nierówności mocno przenoszą się do wnętrza. Efekt: schowki w desce rozdzielczej otwierają się same.”

„Filtr DPF mocno denerwuje: jak zapali się ikonka wypalania, trzeba jeździć aż proces dobiegnie końca.”

„Tryb sportowy w dieslu jak dla mnie bezużyteczny, niepotrzebnie trzyma silnik na wysokich obrotach.”

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – awaryjność, typowe usterki

Silniki 1.4 TSI Twincharger dały się poznać jako awaryjne z uwagi na problematyczny kompresor (nie załączał się) i nietrwały, rozciągający się łańcuch rozrządu. Silnik tracił również kompresję w cylindrach. Nowszy wariant EA211 z paskiem rozrządu uchodzi za bardziej dopracowany, ale wciąż obarczony ryzykiem zużywania oleju. Pozostałe silniki reprezentują przyzwoity poziom, ale pamiętajmy, że nawet diesle w tak dużym vanie będą sporo paliły. Po przekroczeniu 200 tys. km. można się powoli nastawiać na remont skrzyni DSG (wymiana sprzęgieł, naprawa mechatroniki) i konieczność wymiany dwumasowego koła zamachowego w dieslach. Typowy problem używanych Alhambr/Sharanów: zacinające się elektrycznie otwierane boczne drzwi na dolnych prowadnicach. Jeśli ich w porę nie nasmarujemy, silniczek w końcu się zatrze.

Seat Alhambra II 21
Przesuwane boczne drzwi to wygodne rozwiązanie, ale wymagające więcej troski od użytkownika.

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – sytuacja rynkowa

Volkswagenów jest więcej niż Seatów i są odrobinę droższe: chętni na używaną Alhambrę muszą naszykować minimum 35 tys. zł, a na Sharana – 37 tys. zł. W obu przypadkach przeważają dwulitrowe diesle, w większości w konfiguracjach ze skrzyniami DSG. Około 60 tys. zł wystarczy na dobrze utrzymany egzemplarz lub auto po liftingu. Nie brakuje ofert bezpośrednio od dealerów oferujących samochody z minimalnymi przebiegami, w bogatych wersjach (roczniki 2018/2019): na nie musimy przeznaczyć minimum 110 tys. zł (katalogowo nowe egzemplarze kosztują o 30-40 tys. zł więcej).

Seat Alhambra II 24
Za Volkswagena Sharana (z prawej) trzeba zapłacić więcej zarówno w salonie, jak i za egzemplarz z drugiej ręki. Oba modele cechuje niska utrata wartości: to efekt dopracowanej konstrukcji, która mimo upływu lat wciąż znajduje nabywców.

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – PODSUMOWANIE

Podsumowując, vana koncernu Volkswagena można uznać za jednego z najlepszych współczesnych (i nielicznych) samochodów tego typu. Dla dużych rodzin wręcz trudno o alternatywę. Seatem Alhambrą i Volkswagenem Sharanem warto się zainteresować… także w salonie, ponieważ producenci często nakładają na te modele niemałe rabaty, np. nowego Sharana z 2018 roku obecnie można kupić o 20 tys. zł taniej względem ceny katalogowej.

Przeczytaj również nasze najnowsze zestawienie używanych kompaktowych minivanów za 25 tys. zł

Zachęcamy do lektury opinii o innych używanych Seatach i Volkswagenach:

Seat Alhambra II 26

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – dane techniczne

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – wymiary

seat-alhambra-ii-wymiary

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – silniki benzynowe

seat-alhambra-ii-silniki-benzynowe

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – wybrane silniki Diesla

seat-alhambra-ii-silniki-diesla

Używany Seat Alhambra II/Volkswagen Sharan II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here