Morgan 4/4

W dzisiejszych czasach za przestarzały może uchodzić nawet samochód produkowany przez 10 lat. Tymczasem nie brakuje modeli, z którymi czas się łagodnie obszedł. Oto 20 samochodów wytwarzanych przez minimum 30 lat.

W dobie nieustającego postępu technologicznego i coraz śmielszej motoryzacyjnej cyfryzacji, na kolejną generację aktualnie produkowanego modelu zwykle musimy czekać ok. 6-7 lat, niekiedy nawet mniej. Do dzisiaj w salonach możemy jednak spotkać auta mające staż rynkowy wyrażony w liczbach, nie cyfrach. Mowa np. o produkowanym od 2010 r., nieustannie modernizowanym Mitsubishi ASX lub wciąż atrakcyjnej wizualnie, równie „starej” Alfie Romeo Giulietcie. Choć producenci na bieżąco uzupełniają je o najnowsze nowinki techniczne i dodają np. mocniejsze silniki, przyglądając się im z boku lub jeżdżąc nimi nietrudno spostrzec dość mocno zaawansowanego wieku konstrukcji.

„Nowe dziesięciolatki” to jednak nic. Historia zna wiele modeli aut, które bez większych zmian przetrwały na rynku 15, 20, 25 lat lub znacznie więcej. Niesłabnąca popularność wynikała najczęściej z nieskomplikowanej konstrukcji, użyteczności w konkretnym zakresie (np. w terenie) albo, po prostu, niskiej ceny. Polacy zresztą przekonali się o tym na własnej skórze. Kultowy „Maluch”, czyli Fiat 126p, przez lata brylował na szczytach list polskich bestsellerów, a nieustające zapotrzebowanie na mały, tani samochód utrzymało go w produkcji przez aż 28 lat. Dużo? Istotnie, ale nie wystarczająco, by znaleźć się w naszym rankingu. Umieściliśmy w nim samochody wytwarzane przez minimum 30 lat. Co ciekawe, niektórymi nadal można wyjechać z salonu!

Toyota Century I

Lata produkcji: 1967-1997 (30 lat)

Najbardziej luksusowa Toyota, jaka kiedykolwiek powstała. Ten produkowany w dużej mierze ręcznie model jako jedyny nie otrzymał tradycyjnego emblematu Toyoty (zamiast niego – złote logo z podobizną feniksa). Obecnie produkowana trzecia generacja Toyoty Century wizualnie jest bardzo podobna do pierwszej, wytwarzanej bez większych zmian przez 30 lat. Model zasłynął m.in. perfekcyjnym wyciszeniem i niezwykłą dbałością o detale we wnętrzu.

Toyota Century

Fiat Uno

Lata produkcji: 1983-2014 (31 lat)

Model globalny, produkowany m.in. w Argentynie, Brazylii, RPA czy… w Polsce (lata 1994-2002). Najdłużej „przetrwał” w Brazylii, gdzie zakończenie wytwarzania wymusiły nowe rozporządzenia odnoście obowiązkowego wyposażenia nowo wyprodukowanych samochodów. Specjalnie na rynki Ameryki Południowej Fiat opracował zupełnie nową generację Uno, z zewnątrz przypominającą europejską Pandę III.

Fiat Uno

Renault 4

Lata produkcji: 1961-1992 (31 lat)

Renault 4 stanowiło swego rodzaju odpowiedź na sukces do bólu prostego, wręcz prymitywnego Citroena 2CV. Był również pierwszym Renault z przednim napędem. Do napędu użyto 4-cylindrowych silników. Produkowany jako hatchback i furgon w łącznej liczbie ponad 8 mln sztuk. Ciekawostka: przez krótki czas wytwarzano… zubożoną odmianę pod nazwą Renault 3. Nie przyjęła się na rynku.

Renault 4

Peugeot 404

Lata produkcji: 1960-1991 (31 lat)

Peugeot klasy średniej szybko otrzymał miano komfortowego, a jednocześnie niezawodnego samochodu. Już w Europie wytwarzano go 15 lat, a w krajach rozwijających się (głównie Afryce) aż do 1991 roku, osiągając imponujący wynik prawie 2,9 miliona egzemplarzy. Sprzedawano go jako sedana, kombi, kabrioleta i coupe. Był pierwszym francuskim sedanem wyposażonym w silnik z wtryskiem paliwa.

Peugeot 404

Volkswagen Santana

Lata produkcji: 1981-2012 (31 lat)

Santana, pomimo bliskiego pokrewieństwa wizualnego z Passatem, pozycjonowana była jako model o klasę wyżej (sugerowało to m.in. nadwozie sedan i wyposażenie). Ten model przyjął się jednak w Chinach: głównie za sprawą przestronnego drugiego rzędu siedzeń, stąd często wykorzystywany był jako taksówka. Oferowano go także w Brazylii. Po ponad 30 latach Volkswagen zaprezentował Santanę II, wizualnie nawiązującą do aktualnie produkowanych modeli marki.

Volkswagen Santana

Peugeot 405

W produkcji: od 1987 r. (32 lata i nadal trwa)

Jeden z najważniejszych modeli w historii francuskiej marki: zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1988, był też ostatnim Peugeotem sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych. Wyjątkowo upodobali go sobie kierowcy krajów rozwijających się. Peugeota 405 długo produkowano w Egipcie (do 2013 r.), a do tej pory wytwarzany jest w Iranie, Iraku i Azerbejdżanie przez przedsiębiorstwo Iran-Khodro pod nazwami Peugeot Pars/Peugeot Khazar 406. Ciekawostkę stanowi Peugeot Roa, czyli 405 z napędem i podwoziem z IKCO Paykana (o nim w dalszej części).

Peugeot 405

Łada 2105

Lata produkcji: 1980-2012 (32 lata)

Rosyjski samochód technicznie bazujący na wytwarzanej od 1970 r. Ładzie 2101, która z kolei była licencyjną, udoskonaloną odmianą Fiata 124. Najdłużej produkowany wariant – 2105 – cechował nowy grill z plastikową kratką. Łącznie wyprodukowano ponad 14 milionów Ład z tej serii. Próbowano je sprzedawać m.in. w Kanadzie i w Wielkiej Brytanii pod nazwą Łada Riva.

Lada 2105

Land Rover Defender

Lata produkcji: 1983-2016 (33 lata)

Najdzielniejszy Land Rover w znanej nam formie przetrwał aż 33 lata, choć gołym okiem widać wyraźne pokrewieństwo ze słynnymi Land Roverami serii I, II i III. W 1983 roku zrezygnowano z tego nazewnictwa na rzecz określania modelu po długości rozstawu osi (90 i 110), a w 1990 roku oficjalnie nazwano go Defenderem. Po 3 latach przedstawiono następcę, który wizualnie nawiązuje do kultowego poprzednika.

Land Rover Defender

Volkswagen Golf I/Citi Golf

Lata produkcji: 1974-2009 (35 lat)

Wytwarzanie pierwszego Golfa w Europie zakończono w 1983 roku, jednak ze względu na zbyt wysoką cenę Golfa II rok później wznowiono ją w Republice Południowej Afryki. Przez 25 lat kariery w Afryce Golf I z zewnątrz niewiele się zmienił, ale w 2003 r. otrzymał deskę rozdzielczą ze Skody Fabii i kierownicę z Volkswagena Lupo.

Volkswagen Citi Golf

Toyota Land Cruiser J7

W produkcji: od 1984 r. (36 lat i nadal trwa)

Land Cruiser J7 nie chce zejść z motoryzacyjnej sceny. Wciąż jest chętnie kupowana ze względu na aż cztery wersje nadwoziowe, wydajny turbodiesel V8 i nieskomplikowaną, trwałą konstrukcję. Produkowane w Portugalii auta trafiają przede wszystkim do Afryki i Australii. Najważniejszą zmianę ten wiekowy model przeszedł w 2007 r., gdy otrzymał zupełnie nowy przód (fot. u dołu).

2016 Toyota LandCruiser 70 Series Wagon GXL

Renault 12/Dacia 1300

Lata produkcji: 1969-2006 (37 lat)

Pamiętający lata 60., krytykowany za nieproporcjonalną sylwetkę model miał swój epizod m.in. w Kanadzie, RPA czy Australii, ale najdłużej produkowano go w Turcji (do 1999 r. jako OYAK-Renault 12 lub Renault 12 Toros) i w Rumunii jako licencyjną Dacię 1300/1310. Na zdjęciu poniżej prezentujemy ostatnie wcielenie rumuńskiego samochodu z lat 1998-2004. Do końca 2006 r. wytwarzano z kolei bazującego na tym modelu pick-upa, wyposażonego w wysokoprężny silnik Renault.

Dacia 1310

Mercedes klasy G

Lata produkcji: 1979-2017 (38 lat)

Światem wstrząsnęła wiadomość o zakończeniu produkcji wytwarzanej od lat 70. klasy G generacji W463. Mercedes zaprezentował nowy model, ku uciesze fanów mocno nawiązujący do kanciastych kształtów „Gelendy”. Przez 38 lat samochód ewoluował z prostej terenówki dla wojska poprzez auto rekreacyjne aż do najdroższego modelu w gamie, napędzanego silnikami V12 i naszpikowanego najnowszymi technologiami.

Mercedes klasy G

Peugeot 504

Lata produkcji: 1968-2006 (38 lat)

Podobnie jak poprzedzający go Peugeot 404, model 504 zdobył szerokie uznanie w krajach pozaeouropejskich. Przez wiele lat wytwarzany był w Argentynie (do 1998 r.), Kenii (2001 r.) oraz Nigerii (do 2006 r.): tam sporą popularność zawdzięcza wersji pick-up. Produkowano go także jako sedan, kombi, coupe i kabriolet (dwie ostatnie zaprojektowane przez Pininfarinę). Samochód zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1969.

Peugeot 504

Hillman Hunter/IKCO Paykan

Lata produkcji: 1966-2005 (39 lat)

Pierwotnie Hillman był jedną z marek brytyjskiego przedsiębiorstwa Rootes Group, a Hunter – najpopularniejszym modelem, który posłużył jako baza do tworzenia kolejnych. Licencję na niego kupiła irańska firma Iran-Khodro (IKCO), która sprzedawała go pod nazwą Paykan (jako sedan i pick-up). Samochód stał się tzw. dobrem narodowym, wykorzystywanym w każdym możliwym aspekcie. W międzyczasie do napędu użyto m.in. silnika z Peugeota 504.

Hillman Hunter

Mini

Lata produkcji: 1959-2000 (41 lat)

Brytyjczycy dokonali niemożliwego: w 3-metrowym nadwoziu wygospodarowali wystarczająco dużo przestrzeni dla 4 osób m.in. dzięki innowacyjnemu ulokowaniu 4-cylindrowego silnika (poprzecznie, z chłodnicą po lewej stronie). Mini stało się ikoną i w niemal niezmienionej formie pozostawało w produkcji przez ponad 40 lat. Łącznie wytworzono ponad 5,3 miliona sztuk. W 2001 r. markę przejęło BMW i do tej pory wprowadziło trzy generacje nowego Mini.

Mini

Citroen 2CV

Lata produkcji: 1948-1990 (42 lata)

Do bólu uproszczony samochód, który zmotoryzował Francję. Próżno szukać w nim jakiegokolwiek wyposażenia, nie zabrakło jednak przydatnych rozwiązań, m.in. zwijanego materiałowego dachu. Citroen równolegle produkował m.in. nowocześniejszego Dyane, furgonetkę Acadiane czy przeznaczonego dla wojska Mehari. Wyprodukowano 3,8 miliona osobowych 2CV, a ta liczba rośnie do 9 milionów po dodaniu wersji dostawczych i pokrewnych.

Citroen 2CV

Łada Niva

W produkcji: od 1977 r. (43 lata i nadal trwa)

Rosyjski „wszędołaz” jest pierwszym samochodem opracowanym w całości przez inżynierów AutoWAZ (ale wykorzystuje niektóre części z licencyjnej Łady 2101) i prawdopodobnie najdłużej produkowaną do tej pory terenówką. Ostatnie lata przyniosły bardziej „cywilizowaną” odmianę Urban (fot. u dołu), w latach 90. wprowadzono wersję 5-drzwiową.

Łada Niva

Volkswagen T2

Lata produkcji: 1967-2013 (46 lat)

T2 zyskało miano najdłużej produkowanej generacji Volkswagena Transportera. Po wycofaniu go w 1979 r. z Europy wytwarzanie kontynuowano w Meksyku i Brazylii, skąd zjechała ostatnia seria nazwana Last Edition (fot. u dołu). W międzyczasie auto przemianowano na Volkswagena Kombi i otrzymało silnik napędzany etanolem z chłodzeniem cieczą (charakterystyczna atrapa chłodnicy z przodu).

Volkswagen T2

Hindustan Ambassador

Lata produkcji: 1958-2014 (56 lat)

Ten powszechnie spotykany na ulicach Indii samochód to nic innego jak licencyjna odmiana Morrisa Oxford III z lat 50. Ambassadora cechował m.in. wysoki prześwit i trwały układ zawieszenia. Przez cały okres produkcji auto wizualnie modernizowano w niewielkim stopniu (głównie atrapę chłodnicy), skupiając się bardziej na wnętrzu. Ambassadory jeszcze do 2002 r. pełniły funkcję… limuzyn rządowych w Indiach.

Hindustan Ambassador

Volkswagen Beetle

Lata produkcji: 1938-2003 (65 lat)

Znany w każdym zakątku świata „Garbus” jest najliczniej (21,5 miliona egzemplarzy), ale nie najdłużej produkowanym samochodem świata. Opracowane przez Ferdinanda Porsche, pamiętające II Wojnę Światową auto przez 65 lat łącznie przeszło blisko 78 000 modyfikacji, jednak niepodrabialna bryła nadwozia do końca została ta sama.

Volkswagen Beetle

Morgan 4/4

W produkcji: od 1936 r. (84 lata i nadal trwa)

Najprawdopodobniej nieoficjalnym rekordzistą, jeśli chodzi o czas produkcji, zostaje brytyjski roadster – Morgan 4/4. Samochód nieprzerwanie wytwarzany jest od 1936 roku, choć początkowo z innym nadwoziem, bez wyraźnie narysowanych błotników. Widoczną poniżej aktualnie oferowaną wersję Morgan wprowadził do produkcji w 1955 roku, czyli 65 lat temu. Do napędu stosuje współczesne jednostki Forda: w 4/4 1.6-litrową o mocy 110 KM, a w mocniejszym (i równie starym) Morganie Plus 4 – 2.0/145 KM.

Morgan 4/4

10 samochodów o zasięgu globalnym – kupowano je na całym świecie!

Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.autowp.ru

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here