Niewielkie rozmiary, funkcjonalne wnętrze, dobra widoczność oraz niskie koszty zakupu i eksploatacji to przepis na udane auto miejskie. Oto zestawienie 10 polecanych modeli za 15 tys. zł.

Pomimo rynkowej ofensywy SUV-ów i crossoverów, trudno o bardziej wszechstronny i tańszy w codziennej eksploatacji samochód niż auto miejskie. W tym segmencie dominują 5-drzwiowe hatchbacki, ale niektóre modele (np. Clio, Fabia) występowały również jako kombi. Optymalnym wyborem będzie egzemplarz z benzynowym silnikiem, od prywatnego właściciela. Takie auta zazwyczaj mają niskie przebiegi, dobre wyposażenie i są zadbane, co gwarantuje spokojne użytkowanie przez długie lata. Niestety, najpierw trzeba „wyłuskać” taką ofertę spośród dziesiątek ogłoszeń z samochodami po flotach.

W rozważanym przedziale cenowym nasz wybór jest ograniczony do aut europejskich i koreańskich. Samochody japońskich marek są zauważalnie droższe. Zakładany budżet pozwoli nam na zakup ok. 10-letniego miejskiego auta z „benzyniakiem” pod maską. Nie warto rozważać egzemplarzy z najsłabszymi silnikami. Mocniejsze jednostki (np. 1.4 zamiast podstawowego 1.2) gwarantują lepsze osiągi i nadają się nawet w trasę, a przy tym nadal są ekonomiczne. Jeśli ktoś szuka auta taniego w utrzymaniu, powinien odrzucić oferty samochodów z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi i turbodieslami.

 Fiat Punto III 

Lata produkcji: 2005-2018
Ceny: od 6 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2011 

Fiat Grande Punto

W momencie debiutu Punto trzeciej generacji było jednym z najprzestronniejszych aut w segmencie B. To także jeden z najdłużej produkowanych współczesnych samochodów. W ciągu 14 lat produkcji ten model występował pod trzema nazwami: Grande Punto, Punto Evo (po liftingu w 2009 r.) oraz Punto (po modernizacji w 2012 r.). Zakładany przez nas budżet pozwala wybierać wśród najlepszych egzemplarzy sprzed pierwszego liftingu oraz ofert modelu Evo w nieco gorszej kondycji. Bezwypadkowe Punto III raczej nie powinno mieć problemów z korozją nadwozia, za to dość szybko korodują elementy układu wydechowego. Punto III jest wolne od większych wad konstrukcyjnych. Typową bolączką są awarie alternatora (czasami jego wymiana jest konieczna co… półtora roku!). Benzynowe silniki przy dużych przebiegach mogą już spalać olej. Turbodiesle niczym nie zaskakują – powyżej 200 tys. km może okazać się konieczna wymiana niektórych podzespołów, a wersje z DPF „nie lubią” miasta. Na plus – ogromny wybór tanich części zamiennych.

Jeśli pominiemy wprowadzony w 2012 r. silnik 0.9 TwinAir, to należy uznać, że wszystkie jednostki napędowe w Punto są godne polecenia. Wolnossące benzynowe 1.2 i 1.4 może nie czynią z Punto demona prędkości, ale za to zapewniają tanią eksploatację i dobrze współpracują z LPG. 120-konny 1.4 T-Jet gwarantuje bardzo dobre osiągi, jednak częste korzystanie z jego możliwości jest okupione podwyższonym zużyciem paliwa. Na szczęście do tego silnika również można założyć instalację gazową. Szukając Punto z silnikiem wysokoprężnym, odpuśćmy sobie egzemplarze z 1.3 Multijet pod maską. Takie auta zazwyczaj trafiały do firm i nie miały lekkiego życia. Większy turbodiesel o pojemności 1.6 litra ma znacznie lepsze osiągi, a rzeczywiste zużycie paliwa – bywa niższe niż w 1.3. Jednostki 1.9 Multijet nie trzeba nikomu przedstawiać, była stosowana w Fiatach (i nie tylko) przez wiele lat.

Fiat Grande Punto

 Ford Fiesta VI/VII 

Lata produkcji: 2008-2016
Ceny: od 11 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2010 

Ford Fiesta VI/VII

Podwójna numeracja generacji Fiesty wynika z zamieszania, które wprowadził sam producent przy okazji liftingu jednego z poprzedników. Pomimo że nadwozie miejskiego Forda nie należy do najprzestronniejszych, jest to jeden z najbardziej poszukiwanych modeli w tym segmencie. Największymi zaletami Fiesty są wysoka jakość montażu oraz świetne właściwości jezdne. Do tego zadbane egzemplarze, z pełną historią serwisową, zapewniają bezawaryjną eksploatację. W przypadku aut oferowanych przez pierwszych właścicieli, nie należy się długo zastanawiać – takie oferty bardzo szybko znajdują nowych nabywców. Aut poflotowych, które dominują wśród najtańszych ogłoszeń, lepiej unikać. Póki co bezwypadkowe egzemplarze nie mają problemów z korozją. Dostępność części na rynku jest bardzo dobra, nawet oryginalne zamienniki Motorcraft są korzystnie wycenione.

Podział rynku jest dosyć prosty: wśród aut z polskiego salonu od prywatnych właścicieli dominują egzemplarze z podstawowymi silnikami benzynowymi 1.2 i 1.4, a wśród poleasingowych – turbodiesle. Z kolei sprowadzone Fiesty częściej mają „benzyniaka” 1.6 lub mocniejsze jednostki wysokoprężne. Wszystkie wolnossące silniki benzynowe są warte zainteresowania, ale nie polecamy ich do przeróbki na LPG. Nowoczesne jednostki EcoBoost przy większych przebiegach mogą zacząć generować koszty ze względu na skomplikowany osprzęt. Przed liftingiem do Fiesty montowano dobrze znane turbodiesle o pojemnościach 1.4 i 1.6 litra. To sprawdzone konstrukcje PSA, bez istotnych wad, choć oczywiście trzeba się liczyć z naprawami wynikającymi z eksploatacji. Po liftingu francuskie silniki zastąpiła jednostka 1.5 TDCi, opracowana przez Forda. Na auta z tym motorem należy jednak uważać – pojawiają się sygnały o przypadkach zatarcia panewek. Dlatego mechanicy zalecają wymianę oleju nawet co 10 tys. km.

Warto przeczytać: Ford Fiesta VI/VII – opinie

Ford Fiesta VI/VII

 Hyundai i20 I 

Lata produkcji: 2008-2014
Ceny: od 10 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2012 

Hyundai i20 I

Pierwsza generacja i20 na rynku wtórnym jest autem nieco zapomnianym, ale to nie oznacza, że nie warto się nim zainteresować. Miejski Hyundai z zewnątrz wygląda dość skromnie, ale wewnątrz gwarantuje sporo miejsca dla pasażerów i całkiem pojemny bagażnik. Dostępność tanich części zamiennych nie jest tak dobra jak u europejskich konkurentów, co podwyższa koszty napraw. Na pocieszenie: i20 nie należy do aut szczególnie awaryjnych. Użytkownicy sygnalizują jedynie drobne usterki, choć w niektórych egzemplarzach występują problemy ze skrzynią biegów (wycieki, utrudnione włączanie wstecznego). Nie najlepiej wypada zabezpieczenie antykorozyjne tego modelu (zostało nieco poprawione po liftingu z 2012 r.).

Wszystkie jednostki benzynowe są godne polecenia. Optymalnym wyborem będzie wersja 1.4 – zapewnia lepsze osiągi niż 1.2 przy niewiele wyższym zużyciu paliwa. Z kolei „benzyniak” o pojemności 1.6 litra gwarantuje niemalże sportowe wrażenia z jazdy. Turbodiesle 1.4 i 1.6 również nie powinny sprawiać problemów. Są oszczędne, a 1.6 CRDi – dodatkowo całkiem dynamiczny. Debiutujący przy okazji liftingu silnik 1.1 CRDi ma tylko 3 cylindry i cechuje się niższą kulturą pracy od większych jednostek wysokoprężnych. Do tego jego parametry dla wielu kierowców będą niewystarczające.

Zobacz również: Używany Hyundai i20 – opinie

Hyundai i20 I

 Opel Corsa D 

Lata produkcji: 2006-2014
Ceny: od 7 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2007-2012 

Opel Corsa D

Corsa D to udane auto, technicznie spokrewnione z Fiatem Grande Punto. Podobnie jak włoski samochód, miejski Opel ma całkiem przestronne wnętrze. Niestety jakość montażu oraz zabezpieczenie przed korozją pozostawiają trochę do życzenia. W egzemplarzach sprzed liftingu (do 2011 r.) zdarzają się drobne usterki „elektryki”. Częstym problemem jest także świecąca się kontrolka ABS – na szczęście zazwyczaj wystarcza oczyszczenie czujników. Wzorowe zaopatrzenie w części zamienne pozwala utrzymać koszty eksploatacji na niskim poziomie.

Ze względu na mizerne osiągi odradzamy najsłabsze wersje benzynowe i turbodiesle, zwłaszcza, że nie są pozbawione wad. Poszukującym benzynowej Corsy polecamy 80-konne 1.2 oraz 1.4. Na co dzień ich parametry są w pełni zadowalające, a do tego na rynku można znaleźć egzemplarze z fabryczną instalacją LPG. Diesle 1.3 to jednostki znane z Fiata, a 1.7 CDTI to konstrukcja Isuzu. Wysokoprężne silniki 1.3 zużywają niewiele paliwa, ale przy wyższych przebiegach mogą zacząć generować koszty. Bardziej trafnym wyborem będzie turbodiesel 1.7 – ma lepsze osiągi i wcale nie pali dużo więcej od mniejszej jednostki. Należy unikać aut wyposażonych w zautomatyzowaną przekładnię Easytronic.

Opel Corsa D

 Peugeot 207 

Lata produkcji: 2006-2012
Ceny: od 6 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2007-2011 

Peugeot 207

Peugeot 207 nie jest szczególnie ceniony na rynku wtórnym, dzięki czemu można kupić auto w dobrym stanie za korzystną cenę. Dodatkowym atutem jest obecność wersji kombi, która nieźle sprawdzi się w roli auta rodzinnego. Bezawaryjność, a co za tym idzie – koszty utrzymania zależą od wybranej jednostki napędowej. Pozostałe podzespoły – zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy – są trwałe. Na szczęście nawet jeśli przydarzy się awaria, koszt naprawy nie powinien przerażać – mały Peugeot zapewnia bardzo dobre zaopatrzenie w tanie części zamienne.

Spośród dostępnych silników benzynowych polecamy starsze konstrukcje z paskiem rozrządu. Są tanie w eksploatacji i można je przerobić na zasilanie LPG. Natomiast ostrożnie należy podchodzić do nowoczesnych jednostek VTi, opracowanych wspólne z BMW. Zastosowano w nich łańcuch rozrządu, który potrafi przysporzyć sporo problemów. Na pocieszenie trzeba dodać, że obecnie jego wymiana nie jest droga, a zamienniki bywają lepszej jakości od oryginalnych części. Bardzo dobrym wyborem są turbodiesle. Najbardziej uniwersalny będzie 207 z 1.6 HDi pod maską.

Zachęcamy do przeczytania: Używany Peugeot 207 – opinie

Peugeot 207

 Renault Clio III 

Lata produkcji: 2005-2012
Ceny: od 5 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2007-2012 

Renault Clio III

Najmocniejszą stroną Clio III jest przestronna kabina, w której bez problemu zmieszczą się 4 dorosłe osoby. To zasługa największego w tym segmencie rozstawu osi (258 cm). Bagażnik również jest pojemny, a jeśli dla kogoś i to za mało – może poszukać Clio z nadwoziem kombi. W zakładanym budżecie znajdziemy auta w bardzo dobrym stanie i z polskiego salonu, często oferowane przez pierwszych właścicieli. Jeśli zdecydujemy się na egzemplarz z wolnossącym silnikiem benzynowym, to jego eksploatacja nie powinna przysparzać większych problemów. Irytować mogą natomiast problemy z jakością wykonania – tylna klapa może hałasować na wybojach, a plastiki we wnętrzu łatwo się rysują. Za to nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Trzeba uważać tylko na przednie błotniki – są wykonane z tworzywa i nawet po drobnej stłuczce ich naprawa nie ma sensu. Dostępność części zamiennych do Clio jest bardzo dobra, a ich ceny nie zrujnują naszego portfela.

Poszukiwania Clio trzeciej generacji najlepiej ograniczyć do wersji benzynowych. Wolnossące 1.2 i 1.4 są optymalnym wyborem (ta druga jednostka jest bardziej uniwersalna), obie nadają się też do LPG. Dla prawdziwych koneserów pozostaje wersja Sport ze 197-konną jednostką 2.0, jednak to już inna liga cenowa. Po liftingu w ofercie pojawił się turbodoładowany silnik 1.2 TCe. Nie jest to zły motor, ale jak w przypadku każdego nowoczesnego „benzyniaka” – dynamiczna jazda jest okupiona sporym zużyciem paliwa. Gamę jednostek wysokoprężnych tworzy 1.5 dCi występujący w kilku wariantach mocy. To poprawiona wersja tego silnika, ale problemy z panewkami nadal się zdarzają. Unikajmy aut z nieznaną historią serwisową i skróćmy zalecany interwał wymiany oleju do 10-15 tys. km.

Renault Clio III

 Seat Ibiza IV 

Lata produkcji: 2008-2017
Ceny: od 10 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2012 

Seat Ibiza IV

Ibiza czwartej generacji jest mniej popularna od swojego rodzeństwa z koncernu VAG – Fabii i Polo. Zupełnie niesłusznie, bo nadwozie skrywa tę samą, sprawdzoną technikę, a dynamiczna sylwetka wcale nie ogranicza funkcjonalności kabiny. Na plus – Ibizę można kupić także w wariancie kombi. Koszty eksploatacji zależą od wybranej wersji silnikowej – najmniej niespodzianek sprawią podstawowe jednostki benzynowe. Jak każde auto z grupy Volkswagena, Ibiza jest wzorowo zaopatrzona w tanie części zamienne.

W gamie silnikowej najbezpieczniejszym wyborem są wolnossące benzynowe 1.4 i 1.6. To proste jednostki, dobrze współpracujące z LPG. Podstawowe, trzycylindrowe 1.2 mają za małą moc, do tego zmagają się z awariami cewek zapłonowych i rozciągniętym łańcuchem rozrządu. Silniki TSI w tej generacji także nie są pozbawione wad. Spośród diesli najbezpieczniejszym wyborem będzie 1.6 TDI. Jednostki 1.2 i 1.4 TDI mają tylko 3 cylindry, co przekłada się na niską kulturę pracy, a 1.9 TDI w tym modelu może mieć problemy z panewkami.

Czytaj także: Używany Seat Ibiza IV – opinie

Seat Ibiza IV

 Skoda Fabia II 

Lata produkcji: 2007-2014
Ceny: od 6 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2012 

Skoda Fabia II

Fabia od lat jest w czołówce na liście bestsellerów na polskim rynku. Niestety nie idzie to w parze z jakością ofert aut używanych. Dominują wyeksploatowane egzemplarze z flotową przeszłością. Prywatni właściciele niechętnie rozstają się ze swoimi Fabiami, a szkoda, bo to zazwyczaj dobrze wyposażone samochody z benzynowymi silnikami i niskimi przebiegami. Uwaga na auta z jednostkami 1.2 TSI – w Warszawie miejska Skoda w takiej konfiguracji była wykorzystywana przez WORD, dlatego można trafić na zmęczony egzemplarz po nauce jazdy. O ile nie wybierzemy Fabii z silnikiem TSI i dwusprzęgłową skrzynią DSG – koszty eksploatacji będą na niskim poziomie. Doskonałe zaplecze tanich zamienników.

Ze względu na bliskie pokrewieństwo konstrukcji, do jednostek napędowych Fabii można zastosować te same uwagi, co w przypadku opisanej wyżej Ibizy. „Pewniakami” są wolnossące silniki benzynowe 1.4 i 1.6, które występowały także w wersji z fabryczną instalacją LPG marki Landi Renzo. Nowoczesne TSI mają problemy z łańcuchem rozrządu i zużyciem oleju. Podstawowe turbodiesle (1.2 i 1.4 TDI) trafiały najczęściej pod maski aut przedstawicieli handlowych i dziś takie auta są już mocno zużyte. Najlepszą jednostką wysokoprężną jest 1.6 TDI, a jeśli ktoś szuka Fabii bez filtra DPF – 1.9 TDI (o oznaczeniu BSW).

Warto przeczytać: Opinie o używanej Skodzie Fabii II

Skoda Fabia II

 Toyota Yaris III 

Lata produkcji: od 2011 r.
Ceny: od 13 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2013-2014 

Toyota Yaris III

Yaris trzeciej generacji to najdroższa propozycja w tym zestawieniu. Dysponując kwotą ok. 15 tysięcy zł. jesteśmy właściwie skazani na auta z flotowych wyprzedaży, z dużymi przebiegami i ubogim wyposażeniem. Warte zainteresowania oferty zaczynają się pojawiać dopiero, gdy zwiększymy budżet o kolejne 5 tysięcy zł. Taką cenę trzeba zapłacić za słynną japońską niezawodność. I nie jest to tylko pusty slogan – użytkowanie Yarisa faktycznie nie przysparza właścicielowi problemów. Wysoką cenę zakupu częściowo rekompensuje też niewielka utrata wartości.

Jeśli chodzi o jednostki napędowe, trudno dokonać złego wyboru. Wszystkie silniki są godne polecenia. Należy uważać jedynie na egzemplarze po przedstawicielach handlowych (agresywna eksploatacja, spore przebiegi) oraz te z silnikami 1.33 użytkowane na krótkich dystansach – w takich warunkach dochodzi do zbierania się nagaru na zaworach. Turbodiesel 1.4 D-4D także nie budzi zastrzeżeń. Najciekawszą propozycją jest wariant 1.5 Hybrid, jednak ich ceny zaczynają się od ok. 30 tysięcy zł.

Warto przeczytać: Opinie o używanej Toyocie Yaris III

Toyota Yaris III

 Volkswagen Polo V 

Lata produkcji: 2009-2017
Ceny: od 12 tys. zł
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2011 

Volkswagen Polo V

Choć bazuje na tych samych podzespołach co Fabia i Ibiza, Polo 5. generacji jest od nich wyraźnie droższe. Dzieje się tak nie bez powodu – we wnętrzu miejskiego Volkswagena znajdziemy zauważalnie lepsze materiały wykończeniowe niż w autach Skody i Seata. Niestety, tak jak w przypadku Yarisa, 15 tysięcy zł to w zasadzie dolna granica cen nieuszkodzonych Polo. Zdecydowanie większy wybór aut pojawia się po zwiększeniu budżetu do ok. 20 tysięcy zł. Pod względem wymiarów i przestronności miejski VW mieści się w klasowej średniej. Na plus należy zaliczyć małą utratę wartości oraz niskie koszty eksploatacji i świetne zaplecze tanich części zamiennych.

Omawiając paletę silników stosowanych w Polo znów musimy się powtórzyć – te same jednostki napędowe znajdziemy w Fabii i Ibizie, więc borykają się z takimi samymi usterkami. Bezproblemową eksploatację zapewnia tylko wolnossący „benzyniak” 1.4. W Polo nie był stosowany znany z aut Skody i Seata silnik 1.6 – w jego miejsce oferowano motor 1.2 TSI, który podobnie jak pozostałe jednostki TSI w tym modelu, nie należy do szczególnie trwałych. Wśród diesli polecamy 1.6 TDI.

Zobacz również: Używany VW Polo V – opinie

Volkswagen Polo V

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.2]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here