UżywaneUżywane auta miejskie. 10 najlepszych modeli za 15 tys. zł

Używane auta miejskie. 10 najlepszych modeli za 15 tys. zł

Niewielkie rozmiary, funkcjonalne wnętrze oraz niskie koszty eksploatacji to przepis na udane auto miejskie. Oto zestawienie 10 polecanych modeli za 15 tys. zł.

Pomimo rynkowej ofensywy SUV-ów i crossoverów, trudno o bardziej wszechstronny i tańszy w codziennej eksploatacji samochód niż auto miejskie. W tym segmencie dominują 5-drzwiowe hatchbacki, ale niektóre modele (np. Renault Clio, Skoda Fabia) występowały również jako kombi. Optymalnym wyborem będzie egzemplarz z benzynowym silnikiem, od prywatnego właściciela. Takie auta zazwyczaj mają niskie przebiegi, dobre wyposażenie i są zadbane, co gwarantuje spokojne użytkowanie przez długie lata. Niestety, najpierw trzeba „wyłuskać” taką ofertę spośród dziesiątek ogłoszeń z samochodami po flotach.

W rozważanym przedziale cenowym nasz wybór jest ograniczony do aut europejskich i koreańskich. Samochody japońskich marek są zauważalnie droższe. Zakładany budżet pozwoli nam na zakup ok. 10-letniego miejskiego auta z silnikiem benzynowym pod maską. Nie warto rozważać egzemplarzy z najsłabszymi silnikami. Mocniejsze jednostki (np. 1.4 zamiast podstawowego 1.2) gwarantują lepsze osiągi i nadają się nawet w trasę, a przy tym nadal są ekonomiczne. Jeśli ktoś szuka auta taniego w utrzymaniu, powinien odrzucić oferty samochodów z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi i turbodieslami.

Oto nasz ranking najlepszych samochodów miejskich za 15 tys. zł.

10. Toyota Yaris III

Lata produkcji: 2011-2020
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2013 

Toyota Yaris III

Toyota na ostatnim miejscu? Tak, to nie błąd. Wszystkiemu winna cena – Yaris trzeciej generacji to najdroższa propozycja w tym zestawieniu. Dysponując kwotą ok. 15 tysięcy zł. jesteśmy właściwie skazani na auta z flotowych wyprzedaży, z dużymi przebiegami i ubogim wyposażeniem, a ich główną zaletą jest względnie młody rocznik. Warte zainteresowania oferty zaczynają się pojawiać dopiero, gdy zwiększymy budżet o kolejne 5 tysięcy zł, ale nadal nie powinniśmy oczekiwać ideału. Taką cenę trzeba zapłacić za słynną japońską niezawodność. I nie jest to tylko pusty slogan – użytkowanie Yarisa faktycznie nie przysparza właścicielowi problemów. Wysoką cenę zakupu częściowo rekompensuje też niewielka utrata wartości.

Toyota Yaris III – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 394/169/151 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika 286-1180 l
Silnik 1.0 VVT-i 1.33 Dual VVT-i 1.5 Dual VVT-iE 1.5 Hybrid 1.4 D-4D
Pojemność 998 cm³ 1329 cm³ 1497 cm³ 1497 cm³ 1364 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. + elektr. turbodiesel
Maks. moc 69 KM 99 KM 111 KM 100 KM 90 KM
Maks. moment 95 Nm 125 Nm 136 Nm 111 Nm 205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,3 s 11,7 s 11,0 s 11,8 s 10,8 s
Prędkość maks. 155 km/h 175 km/h 175 km/h 165 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 5,1 l/100 km 5,0 l/100 km 3,6 l/100 km 3,9 l/100 km

Jeśli chodzi o jednostki napędowe, trudno dokonać złego wyboru. Wszystkie silniki są godne polecenia. Należy uważać jedynie na egzemplarze po przedstawicielach handlowych (agresywna eksploatacja, spore przebiegi) oraz te z silnikami 1.33 użytkowane na krótkich dystansach – w takich warunkach dochodzi do zbierania się nagaru na zaworach. Turbodiesel 1.4 D-4D także nie budzi zastrzeżeń. Oryginalną propozycją w tym segmencie jest wariant 1.5 Hybrid, jednak ich ceny zaczynają się od ok. 30 tysięcy zł. Natomiast w rozważanym przedziale cenowym ciekawą alternatywę dla Toyoty Yaris III może stanowić… Yaris II, ale to oznacza zakup auta nieco starszego i mniej przestronnego od opisanych poniżej konkurentów – więcej na ten temat w poniższym linku.

Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – którą generację wybrać?

Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie użytkowników

Toyota Yaris III

9. Volkswagen Polo V

Lata produkcji: 2009-2017
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2012 

Volkswagen Polo V

Choć bazuje na tych samych podzespołach co Skoda Fabia i Seat Ibiza, Volkswagen Polo jest od nich wyraźnie droższy – z tego powodu miejski Volkswagen zajął dopiero 9. miejsce na naszej liście. Cenę częściowo uzasadnia wyższa jakość wykończenia. We wnętrzu Polo znajdziemy zauważalnie lepsze materiały wykończeniowe niż w autach Skody i Seata. Niestety, tak jak w przypadku Yarisa, 15 tysięcy zł to w zasadzie dolna granica cen nieuszkodzonych Polo 5. generacji. Zdecydowanie większy wybór aut pojawia się po zwiększeniu budżetu do ok. 20 tysięcy zł. Pod względem wymiarów i przestronności miejski VW mieści się w klasowej średniej. Na plus należy zaliczyć małą utratę wartości oraz niskie koszty eksploatacji i świetne zaplecze tanich części zamiennych.

Volkswagen Polo V – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 397/168/145-148 cm
Rozstaw osi 247 cm
Pojemność bagażnika 280-952 l
Silnik 1.2 1.2 TSI 1.4 16V 1.2 TDI 1.4 TDI 1.6 TDI
Pojemność 1198 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1199 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 60 KM 110 KM 86 KM 75 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 108 Nm 175 Nm 132 Nm 180 Nm 230 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,1 s 9,3 s 11,3 s 13,9 s 10,9 s 10,4 s
Prędkość maks. 157 km/h 196 km/h 177 km/h 170 km/h 184 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 4,9 l/100 km 5,9 l/100 km 3,8 l/100 km 3,4 l/100 km 4,2 l/100 km

Te same jednostki napędowe co w Polo znajdziemy również w Fabii i Ibizie, dlatego wszystkie trzy modele borykają się z podobnymi usterkami. Bezproblemową eksploatację zapewnia tylko wolnossąca odmiana benzynowa 1.4. W Polo nie był stosowany znany z aut Skody i Seata silnik 1.6 – w jego miejsce oferowano motor 1.2 TSI, który podobnie jak pozostałe jednostki TSI w tym modelu, nie należy do szczególnie trwałych (głównie za sprawą nietrwałego łańcucha rozrządu). Wśród diesli polecamy 1.6 TDI: są bez wątpienia zrywniejsze od 3-cylindrowych 1.2/1.4 TDI i o wiele przyjemniej od nich pracują. Mogą jedynie przytłoczyć kosztowną wymianą wtryskiwaczy.

Używany Volkswagen Polo IV czy Volkswagen Polo V – którą generację wybrać?

Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie użytkowników

Volkswagen Polo V

8. Hyundai i20 I

Lata produkcji: 2008-2014
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2013 

Hyundai i20 I

Pierwsza generacja Hyundaia i20 odstawała jeszcze nieco od europejskich konkurentów, stąd dopiero 8. miejsce. Na rynku wtórnym ten model jest autem trochę zapomnianym, ale to nie oznacza, że nie warto się nim zainteresować. Miejski Hyundai z zewnątrz wygląda dość skromnie, ale wewnątrz gwarantuje sporo miejsca dla pasażerów i całkiem pojemny bagażnik. Dostępność tanich części zamiennych nie jest tak dobra jak u europejskich konkurentów, co podwyższa koszty napraw. Na pocieszenie: i20 nie należy do aut szczególnie awaryjnych. Użytkownicy sygnalizują jedynie drobne usterki, choć w niektórych egzemplarzach występują problemy ze skrzyniami biegów (wycieki, utrudnione włączanie wstecznego). Nie najlepiej wypada zabezpieczenie antykorozyjne tego modelu (zostało nieco poprawione po liftingu z 2012 r.).

Hyundai i20 I – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 394/171/149 cm
Rozstaw osi 253 cm
Pojemność bagażnika 295-1060 l
Silnik 1.2 1.4 1.6 1.1 CRDi 1.4 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność 1248 cm³ 1396 cm³ 1591 cm³ 1120 cm³ 1396 cm³ 1582 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 86 KM 100 KM 126 KM 75 KM 90 KM 116 KM
Maks. moment 121 Nm 137 Nm 157 Nm 180 Nm 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 11,6 s 9,5 s 15,7 s 13,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 168 km/h 181 km/h 190 km/h 158 km/h 171 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km 3,6 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km

Wszystkie jednostki benzynowe są godne polecenia. Optymalnym wyborem będzie wersja 1.4 – zapewnia lepsze osiągi niż 1.2 przy niewiele wyższym zużyciu paliwa. Z kolei rzadki silnik o pojemności 1.6 litra gwarantuje niemalże sportowe wrażenia z jazdy. Turbodiesle 1.4 CRDi i 1.6 CRDi również nie powinny sprawiać problemów. Są oszczędne, a 1.6 CRDi – dodatkowo całkiem dynamiczny. Debiutujący przy okazji liftingu silnik 1.1 CRDi ma tylko 3 cylindry i cechuje się niższą kulturą pracy od większych jednostek wysokoprężnych. Do tego jego parametry dla wielu kierowców będą niewystarczające.

Używany Hyundai i20 I i Hyundai i20 II – którą generację wybrać?

Używany Hyundai i20 I (2008-2014) – opinie użytkowników

Hyundai i20 I

7. Peugeot 207

Lata produkcji: 2006-2012
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2011 

Peugeot 207

Peugeot 207 nie jest szczególnie ceniony na rynku wtórnym – głównie za sprawą problematycznych silników VTi oraz THP. Jednak dzięki temu można kupić auto w dobrym stanie za korzystną cenę. Dodatkowym atutem jest obecność wersji kombi, która nieźle sprawdzi się w roli auta rodzinnego. Bezawaryjność, a co za tym idzie – koszty utrzymania zależą od wybranej jednostki napędowej. Pozostałe podzespoły – zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy – są trwałe. Na szczęście nawet jeśli przydarzy się awaria, koszt naprawy nie powinien przerażać – małego Peugeota cechuje bardzo dobre zaopatrzenie w tanie części zamienne.

Peugeot 207 – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 403-416/175/147-151 cm
Rozstaw osi 254 cm
Pojemność bagażnika htb 270-923 l, kmb 337-1258 l, CC 145-370 l
Silnik 1.4 1.4 VTi 1.6 VTi 1.4 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1360 cm³ 1361 cm³ 1587 cm³ 1398 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 73 KM 88 KM 120 KM 68 KM 90 KM 109 KM
Maks. moment 118 Nm 133 Nm 160 Nm 160 Nm 215 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,5 s 12,7 s 9,6 s 14,6 s 11,5 s 10,1 s
Prędkość maks. 170 km/h 180 km/h 200 km/h 166 km/h 182 km/h 193 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,3 l/100 km 6,4 l/100 km 6,1 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,8 l/100 km

Spośród dostępnych silników benzynowych polecamy starsze konstrukcje z paskiem rozrządu. Są tanie w eksploatacji i można je przerobić na zasilanie LPG. Natomiast ostrożnie należy podchodzić do wspomnianych jednostek VTi oraz THP, opracowanych wspólne z BMW. Zastosowano w nich łańcuch rozrządu, który potrafi przysporzyć sporo problemów. Na pocieszenie trzeba dodać, że obecnie jego wymiana nie jest droga, a zamienniki bywają lepszej jakości od oryginalnych części. Bardzo dobrym wyborem są turbodiesle. Najbardziej uniwersalny będzie Peugeot 207 z 1.6 HDi pod maską.

Używany Peugeot 207 (2006-2012) – który silnik wybrać?

Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie użytkowników

Peugeot 207

6. Opel Corsa D

Lata produkcji: 2006-2014
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2012 

Opel Corsa D

Corsa D to udane auto, technicznie spokrewnione z Fiatem Grande Punto. Podobnie jak włoski samochód, miejski Opel ma całkiem przestronne wnętrze. Niestety jakość montażu oraz zabezpieczenie przed korozją pozostawiają trochę do życzenia. W egzemplarzach sprzed liftingu (do 2011 r.) zdarzają się drobne usterki „elektryki”. Częstym problemem jest także świecąca się kontrolka ABS – na szczęście zazwyczaj wystarcza oczyszczenie czujników. Wzorowe zaopatrzenie w części zamienne pozwala utrzymać koszty eksploatacji na niskim poziomie.

Opel Corsa D – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 400/172/149 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika 285-1050 l
Silnik 1.2 1.4 1.4 T 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność 1229 cm³ 1364 cm³ 1364 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1686 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 70 KM 90 KM 120 KM 75 KM 90 KM 125 KM
Maks. moment 115 Nm 125 Nm 175 Nm 170 Nm 200 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,5 s 12,4 s 10,3 s 14,5 s 12,7 s 9,9 s
Prędkość maks. 160 km/h 173 km/h 195 km/h 163 km/h 172 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,9 l/100 km 5,5 l/100 km 5,0 l/100 km 4,9 l/100 km 4,8 l/100 km

Ze względu na mizerne osiągi odradzamy najsłabsze wersje benzynowe i turbodiesle, zwłaszcza, że nie są pozbawione wad. Poszukującym benzynowej Corsy polecamy 80-konne 1.2 oraz 1.4. Na co dzień ich parametry są w pełni zadowalające, a do tego na rynku można znaleźć egzemplarze z fabryczną instalacją LPG. Diesle 1.3 CDTI to jednostki znane z Fiata, a 1.7 CDTI to konstrukcja Isuzu. Włoskie silniki zużywają niewiele paliwa, ale przy wyższych przebiegach mogą zacząć generować koszty. Bardziej trafnym wyborem będzie turbodiesel 1.7 CDTI – ma lepsze osiągi i wcale nie pali dużo więcej od mniejszej jednostki. Należy unikać aut wyposażonych w zautomatyzowaną przekładnię Easytronic.

Używany Opel Corsa D i Opel Corsa E – którą generację wybrać?

Używany Opel Corsa D (2006-2014) – opinie użytkowników

Opel Corsa D

5. Fiat Punto III

Lata produkcji: 2005-2018
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2011 

Fiat Grande Punto

W momencie debiutu Punto trzeciej generacji było jednym z najprzestronniejszych aut w segmencie B. To także jeden z najdłużej produkowanych współczesnych samochodów. W ciągu 14 lat produkcji ten model występował pod trzema nazwami: Grande Punto, Punto Evo (po liftingu w 2009 r.) oraz Punto (po modernizacji w 2012 r.). Zakładany przez nas budżet pozwala wybierać wśród najlepszych egzemplarzy sprzed pierwszego liftingu oraz ofert modelu Evo w nieco gorszej kondycji. Bezwypadkowe Punto III raczej nie powinno mieć problemów z korozją nadwozia, za to dość szybko korodują elementy układu wydechowego. Punto III jest wolne od większych wad konstrukcyjnych. Typową bolączką są awarie alternatora (czasami jego wymiana jest konieczna co… półtora roku!). Benzynowe silniki przy dużych przebiegach mogą już spalać olej. Turbodiesle niczym nie zaskakują – powyżej 200 tys. km może okazać się konieczna wymiana niektórych podzespołów, a wersje z DPF „nie lubią” miasta. Na plus – ogromny wybór tanich części zamiennych.

Fiat Punto III – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 403/169/149 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika 275-1030 l
Silnik 1.2 8V 1.4 16V 1.4 T-Jet 1.3 JTD 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet
Pojemność 1242 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 65 KM 95 KM 120 KM 75 KM 86 KM 120 KM
Maks. moment 102 Nm 125 Nm 200 Nm 190 Nm 200 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,5 s 11,4 s 8,9 s 13,6 s 13,1 s 9,6 s
Prędkość maks. 155 km/h 178 km/h 195 km/h 165 km/h 172 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,6 l/100 km 7,2 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,4 l/100 km

Jeśli pominiemy wprowadzony w 2012 r. silnik 0.9 TwinAir, to należy uznać, że wszystkie jednostki napędowe w Punto są godne polecenia. Wolnossące benzynowe 1.2 i 1.4 może nie czynią z Punto demona prędkości, ale za to zapewniają tanią eksploatację i dobrze współpracują z LPG. 120-konny 1.4 T-Jet gwarantuje bardzo dobre osiągi, jednak częste korzystanie z jego możliwości jest okupione podwyższonym zużyciem paliwa. Na szczęście do tego silnika również można założyć instalację gazową. Szukając Punto z silnikiem wysokoprężnym, odpuśćmy sobie egzemplarze z 1.3 Multijet pod maską. Takie auta zazwyczaj trafiały do firm i nie miały lekkiego życia. Większy turbodiesel o pojemności 1.6 litra ma znacznie lepsze osiągi, a rzeczywiste zużycie paliwa bywa niższe niż w 1.3. Jednostki 1.9 Multijet nie trzeba nikomu przedstawiać – była stosowana w Fiatach (i nie tylko) przez wiele lat.

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto (2005-2018) – który silnik wybrać?

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo/Punto (2005-2018) – opinie użytkowników

Fiat Grande Punto

4. Seat Ibiza IV

Lata produkcji: 2008-2017
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2011 

Seat Ibiza IV

Ibiza czwartej generacji jest mniej popularna od swojego rodzeństwa z koncernu VAG – Skody Fabii i Volkswagena Polo. Zupełnie niesłusznie, bo nadwozie skrywa tę samą, sprawdzoną technikę, a dynamiczna sylwetka tylko w niewielkim stopniu ogranicza funkcjonalności kabiny. Na plus – Ibizę można kupić także w wariancie kombi. Koszty eksploatacji zależą od wybranej wersji silnikowej – najmniej niespodzianek sprawią podstawowe jednostki benzynowe. Jak każde auto z grupy Volkswagena, Ibiza jest wzorowo zaopatrzona w tanie części zamienne.

Seat Ibiza IV – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 405-423/169/145 cm
Rozstaw osi 247 cm
Pojemność bagażnika htb 290-1120 l, kmb 430-1165 l
Silnik 1.2 1.2 TSI 1.4 1.4 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1198 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 70 KM 105 KM 85 KM 80 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 112 Nm 175 Nm 132 Nm 195 Nm 230 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 9,8 s 11,8 s 12,9 s 11,8 s 10,6 s
Prędkość maks. 165 km/h 190 km/h 177 km/h 170 km/h 178 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 5,3 l/100 km 5,9 l/100 km 4,2 l/100 km 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km

W gamie silnikowej najbezpieczniejszym wyborem są wolnossące benzynowe 1.4 i 1.6. To proste jednostki, dobrze współpracujące z LPG. Podstawowe, trzycylindrowe 1.2 mają za małą moc, do tego zmagają się z awariami cewek zapłonowych i rozciągniętym łańcuchem rozrządu. Silniki TSI w tej generacji także nie są pozbawione wad. Spośród diesli najbezpieczniejszym wyborem będzie 1.6 TDI. Jednostki 1.2 i 1.4 TDI mają tylko 3 cylindry, co przekłada się na niską kulturę pracy, a 1.9 TDI w tym modelu może mieć problemy z panewkami.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – którą generację wybrać?

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Seat Ibiza IV

3. Renault Clio III

Lata produkcji: 2005-2012
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2012 

Renault Clio III

Najmocniejszą stroną Renault Clio III jest przestronna kabina, w której bez problemu zmieszczą się 4 dorosłe osoby. To zasługa największego w tym segmencie rozstawu osi (258 cm). Bagażnik również jest pojemny, a jeśli dla kogoś i to za mało – może poszukać Clio z nadwoziem kombi. W zakładanym budżecie znajdziemy auta w bardzo dobrym stanie i z polskiego salonu, często oferowane przez pierwszych właścicieli. Jeśli zdecydujemy się na egzemplarz z wolnossącym silnikiem benzynowym, to jego eksploatacja nie powinna przysparzać większych problemów. Irytować mogą natomiast problemy z jakością wykonania – tylna klapa może hałasować na wybojach, a plastiki we wnętrzu łatwo się rysują. Za to nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Trzeba uważać tylko na przednie błotniki – są wykonane z tworzywa i nawet po drobnej stłuczce ich naprawa nie ma sensu. Dostępność części zamiennych do Clio jest bardzo dobra, a ich ceny nie zrujnują naszego portfela.

Renault Clio III – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 399-420/172/149 cm
Rozstaw osi 258 cm
Pojemność bagażnika htb 288-1028 l, kmb 439-1277 l
Silnik 1.2 16V 1.2 TCe 1.4 16V 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 1149 cm³ 1149 cm³ 1390 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 100 KM 98 KM 68 KM 86 KM 106 KM
Maks. moment 108 Nm 145 Nm 127 Nm 160 Nm 200 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,4 s 11,0 s 11,3 s 15,2 s 12,7 s 11,1 s
Prędkość maks. 167 km/h 185 km/h 183 km/h 162 km/h 174 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 6,6 l/100 km 4,6 l/100 km 4,4 l/100 km 5,7 l/100 km

Poszukiwania Clio trzeciej generacji najlepiej ograniczyć do wersji benzynowych. Wolnossące 1.2 i 1.4 są optymalnym wyborem (ta druga jednostka jest bardziej uniwersalna), obie nadają się też do LPG. Dla prawdziwych koneserów pozostaje wersja Sport ze 197-konną jednostką 2.0, jednak to już inna liga cenowa. Po liftingu w ofercie pojawił się turbodoładowany silnik 1.2 TCe. Nie jest to zły motor, ale jak w przypadku każdego nowoczesnej jednostki benzynowej – dynamiczna jazda jest okupiona sporym zużyciem paliwa. Gamę jednostek wysokoprężnych tworzy 1.5 dCi występujący w kilku wariantach mocy. To poprawiona wersja tego silnika, ale problemy z panewkami nadal się zdarzają. Unikajmy aut z nieznaną historią serwisową i skróćmy zalecany interwał wymiany oleju do 10-15 tys. km.

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – którą generację wybrać?

Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie użytkowników

Renault Clio III

2. Skoda Fabia II

Lata produkcji: 2007-2014
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2012 

Skoda Fabia II

Fabia od lat jest w czołówce na liście bestsellerów na polskim rynku, co mówi samo za siebie – to bardzo dobre auto. Niestety popularność na rynku pierwotnym nie idzie w parze z jakością ofert aut używanych. Dominują wyeksploatowane egzemplarze z flotową przeszłością. Prywatni właściciele niechętnie rozstają się ze swoimi Fabiami, a szkoda, bo to zazwyczaj dobrze wyposażone samochody z benzynowymi silnikami i niskimi przebiegami. Uwaga na auta z jednostkami 1.2 TSI – w Warszawie miejska Skoda w takiej konfiguracji była wykorzystywana przez WORD, dlatego można trafić na zmęczony egzemplarz po nauce jazdy. O ile nie wybierzemy Fabii z silnikiem TSI i dwusprzęgłową skrzynią DSG – koszty eksploatacji będą na niskim poziomie. Doskonałe zaplecze tanich zamienników.

Skoda Fabia II – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 399-424/164/150 cm
Rozstaw osi 246 cm
Pojemność bagażnika htb 300-1163 l, kmb 480-1460 l
Silnik 1.2 HTP 1.2 TSI 1.4 16V 1.4 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1198 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 69 KM 105 KM 86 KM 70 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 112 Nm 175 Nm 132 Nm 155 Nm 230 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 10,1 s 12,3 s 14,8 s 12,6 s 10,8 s
Prędkość maks. 163 km/h 191 km/h 174 km/h 163 km/h 176 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 7,1 l/100 km 6,5 l/100 km 4,8 l/100 km 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km

Ze względu na bliskie pokrewieństwo konstrukcji, do jednostek napędowych Fabii można zastosować te same uwagi, co w przypadku opisanej wyżej Ibizy. „Pewniakami” są wolnossące silniki benzynowe 1.4 i 1.6, które występowały także w wersji z fabryczną instalacją LPG marki Landi Renzo. Nowoczesne TSI mają problemy z łańcuchem rozrządu i zużywaniem oleju. Podstawowe turbodiesle (1.2 i 1.4 TDI) trafiały najczęściej pod maski aut przedstawicieli handlowych i dziś takie auta są już mocno zużyte. Najlepszą jednostką wysokoprężną jest 1.6 TDI, a jeśli ktoś szuka Fabii bez filtra DPF – 1.9 TDI (o oznaczeniu BSW).

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – którą generację wybrać?

Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – opinie użytkowników

Skoda Fabia II

1. Ford Fiesta VI/VII

Lata produkcji: 2008-2017
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2011 

Ford Fiesta VI/VII

Podwójna numeracja generacji Fiesty wynika z zamieszania, które wprowadził sam producent przy okazji liftingu jednego z poprzedników. Pomimo że nadwozie miejskiego Forda nie należy do najprzestronniejszych, jest to jeden z najbardziej poszukiwanych modeli w tym segmencie. Największymi zaletami Fiesty są wysoka jakość montażu oraz świetne właściwości jezdne. Do tego zadbane egzemplarze, z pełną historią serwisową, zapewniają bezawaryjną eksploatację. W przypadku aut oferowanych przez pierwszych właścicieli, nie należy się długo zastanawiać – takie oferty bardzo szybko znajdują nowych nabywców. Aut poflotowych, które dominują wśród najtańszych ogłoszeń, lepiej unikać. Póki co bezwypadkowe egzemplarze nie mają problemów z korozją. Dostępność części na rynku jest bardzo dobra, nawet oryginalne zamienniki Motorcraft są korzystnie wycenione.

Ford Fiesta VI/VII – wymiary, bagażnik, dane techniczne (wybrane silniki)
Dł./szer./wys. 395/172/148 cm
Rozstaw osi 249 cm
Pojemność bagażnika 295-980 l
Silnik 1.0 EcoBoost 1.25 16V 1.6 Ti-VCT 1.4 TDCi 1.5 TDCi 1.6 TDCi
Pojemność 998 cm³ 1242 cm³ 1596 cm³ 1399 cm³ 1499 cm³ 1560 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 82 KM 105 KM 70 KM 75 KM 95 KM
Maks. moment 170 Nm 114 Nm 150 Nm 160 Nm 185 Nm 205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 13,3 s 10,5 s 14,8 s 13,5 s 11,8 s
Prędkość maks. 180 km/h 168 km/h 184 km/h 162 km/h 167 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,6 l/100 km 5,9 l/100 km 4,1 l/100 km 3,7 l/100 km 5,0 l/100 km

Podział rynku jest dosyć prosty: wśród aut z polskiego salonu od prywatnych właścicieli dominują egzemplarze z podstawowymi silnikami benzynowymi 1.2 i 1.4, a wśród poleasingowych – turbodiesle. Z kolei sprowadzone Fiesty częściej mają benzynowego 1.6 lub mocniejsze jednostki wysokoprężne. Wszystkie wolnossące silniki benzynowe są warte zainteresowania, ale nie polecamy ich do przeróbki na LPG. Nowoczesne jednostki EcoBoost przy większych przebiegach mogą zacząć generować koszty ze względu na skomplikowany osprzęt. Przed liftingiem do Fiesty montowano dobrze znane turbodiesle o pojemnościach 1.4 i 1.6 litra. To sprawdzone konstrukcje PSA, bez istotnych wad, choć oczywiście trzeba się liczyć z naprawami wynikającymi z eksploatacji. Po liftingu francuskie silniki zastąpiła jednostka 1.5 TDCi, opracowana przez Forda. Na auta z tym motorem należy jednak uważać – pojawiają się sygnały o przypadkach zatarcia panewek. Dlatego mechanicy zalecają wymianę oleju nawet co 10 tys. km.

Używany Ford Fiesta VI/VII (2008-2017) – który silnik wybrać?

Używany Ford Fiesta VI/VII (2008-2017) – opinie użytkowników

Ford Fiesta VI/VII

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji