FORD Fiesta VI 1.6 Ti-VCT 120KM 5MT WU59963 10-2008

Niesłusznie odstawiony na boczny tor Ford Fiesta przekonuje do siebie udaną paletą silników. Która jednostka napędowa najbardziej pasuje do używanej Fiesty?

Ford Fiesta niemal od zawsze walczył o miano najlepszego samochodu miejskiego, lecz konkurencja nigdy „nie spała” i rozwijała się w zadziwiającym tempie, stąd mały Ford nigdy nie zawojował w sposób szczególny swojego segmentu. Jak się okazuje, bardzo wiele zyskuje, gdy już minie trochę lat eksploatacji i przybędzie przejechanych kilometrów. Ten atrakcyjny i świetnie prowadzący się samochód sprzedawano z tak wieloma silnikami, że bez problemu można dopasować Fiestę do swoich preferencji. Gama obejmuje zarówno wolnossące jednostki „starej daty” (opracowane wspólne z Yamahą), nowoczesne konstrukcje EcoBoost, które trafiły m.in. pod maski topowych Fiest ST, oraz turbodiesle znane z samochodów PSA (Peugeotów i Citroenów). Zobaczmy, jaki silnik najlepiej wybrać do używanej Fiesty.

Używany Ford Fiesta VII – silniki benzynowe

Fiestę początkowo można było zamówić z dwoma silnikami skonstruowanymi przez Forda i Yamahę – 1.25 (60/82 KM) i 1.4 (92/96 KM), a także z jednostką ze zmiennymi fazami rozrządu – 1.6 Ti-VCT (105/120/134 KM). Wraz z przeprowadzoną w 2012 r. modernizacją z oferty znikły wszystkie z nich oprócz 1.25, który pozostał do końca produkcji. Po liftingu nastała era 3-cylindrowych silników o pojemności 1 litra: wolnossących (65/80 KM) i turbodoładowanych EcoBoost (100/125/140 KM). Pojawiły się również wersje usportowione (ST), do których napędu przewidziano 1.6 EcoBoost (182-215 KM). Pomimo obaw związanych z tak zaawansowanym „wyżyłowaniem” niewielkiej jednostki napędowej, konstrukcje EcoBoost zapracowały sobie na miano trwałych, nie obarczonych większymi wadami konstrukcyjnymi. Zapewniają przy tym optymalne osiągi i niewygórowane spalanie. Jeśli mimo wszystko się ich boimy (albo celujemy w starsze, tańsze auta), rozważmy zakup Fiest 1.25/82 KM, 1.4 lub 1.6. One również nie sprawiają poważnych kłopotów użytkownikom i wymagają tylko kontroli poziomu oleju: zdarza im się pobierać go w ilości 1 litra na 2-3 tys. km. Ostrzegamy przed montażem LPG, gdyż głowice fordowskich silników niezbyt tolerują zasilanie alternatywnym paliwem. Najbardziej pewną opcją wydaje się być… odmiana z fabryczną instalacją gazową, zakładaną do silnika 1.4.

Ford Fiesta VII 04
Dopiero benzynowy 1.4 zapewnia wystarczające osiągi poza miastem. Ford montował do niego nawet fabryczne LPG (wtedy moc spadała do 92 KM).
FORD Fiesta VI 1.6 Ti-VCT 120KM 5MT WU59963 10-2008
Fiesty 1.6 (Ti-VCT, nie EcoBoost) stanowią prawdziwą rzadkość. Ostatecznie wycofano go w 2013 roku.
FORD Fiesta VI FL Titanium 1.0EcoBoost 100KM 5MT WE247FC 03-2013
Na poliftową Fiestę z jednostką 1.0 EcoBoost trzeba zapłacić minimum 22 tys. zł. Nie trzeba się bać tego podręcznikowego przykładu motoryzacyjnego downsizingu.
Ford Fiesta VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik1.01.25 16V1.4 16V1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT
Pojemność998 cm³1242 cm³1388 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc65 KM82 KM96 KM105 KM120 KM
Maks. moment105 Nm114 Nm128 Nm150 Nm152 Nm
Przysp. 0-100 km/h16,8 s13,3 s12,2 s10,5 s9,9 s
Prędkość maks.155 km/h168 km/h175 km/h184 km/h193 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km5,6 l/100 km6,6 l/100 km5,9 l/100 km5,8 l/100 km
Ford Fiesta VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe EcoBoost)
Silnik1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.6 EcoBoost (ST)1.6 EcoBoost (ST200)
Pojemność998 cm³998 cm³998 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc100 KM125 KM140 KM182 KM215 KM
Maks. moment170 Nm170 Nm180 Nm240 Nm320 Nm
Przysp. 0-100 km/h11,2 s9,4 s9,0 s6,9 s6,7 s
Prędkość maks.180 km/h196 km/h201 km/h223 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,3 l/100 km4,5 l/100 km5,9 l/100 km6,1 l/100 km

Używany Ford Fiesta VII – silniki Diesla

Silniki zasilane olejem napędowym posiada zaledwie co 4 wystawiona Fiesta VII. Ford postawił wyłącznie na jednostki 4-cylindrowe, opracowane wspólnie z koncernem PSA (tam znane jako HDi). Są to: 1.4 TDCi (70 KM) i 1.6 TDCi (75/90/95 KM), a od 2012 r. – także 1.5 TDCi (75/95 KM). Wszystkie imponują kulturą pracy i realnie niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Najprzyjemniej jeździ się Fiestą z 1.6 TDCi, gdyż pali niewiele więcej, a przyspiesza znacznie żwawiej od powolnego 1.4 TDCi. Wysokoprężne konstrukcje montowane w małym Fordzie nie mają wielu wad. Jedną z nielicznych są nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami (1.4/1.6 TDCi), powodujące intensywny zapach spalin w kabinie oraz sprzyjające zapieczeniu wtryskiwacza w gnieździe (koszty wymiany winduje operacja przy użyciu specjalistycznego sprzętu). Z kolei w 1.5 TDCi niepokoją co prawda sporadyczne, ale jednak prawdziwe przypadki zatarcia panewek.

FORD Fiesta VI Ghia 1.6TDCi 5MT WE6215R 04-2009
Nie należy skreślać Fiest z dieslami, ale jak już się na taką zdecydujemy, lepiej pozostać przy stosunkowo dynamicznym, oszczędnym i trwałym 1.6 TDCi.
Ford Fiesta VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 TDCi1.5 TDCi1.5 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi
Pojemność1399 cm³1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc70 KM75 KM95 KM75 KM95 KM
Maks. moment160 Nm185 Nm215 Nm185 Nm205 Nm
Przysp. 0-100 km/h14,8 s13,5 s11,7 s13,9 s11,8 s
Prędkość maks.162 km/h167 km/h181 km/h167 km/h175 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km3,7 l/100 km3,6 l/100 km4,2 l/100 km5,0 l/100 km

Używany Ford Fiesta VII – który silnik wybrać?

Jako że zdecydowana większość jednostek napędowych Fiesty nie zasługuje na negatywną opinię pod kątem awaryjności, radzimy rozejrzeć się za wersjami o mocy co najmniej 90 KM, czyli 1.4, 1.6, 1.0 EcoBoost i mocniejsze warianty 1.5 TDCi i 1.6 TDCi. Tylko one zapewnią choć minimalną przyjemność z jazdy i pozwolą skorzystać z doskonałych właściwości jezdnych modelu bez szkód finansowych na paliwie. A miłośnikom hot hatchy rekomendujemy wszystkie odmiany ST.

Przeczytaj więcej na temat używanego Forda Fiesty VII w poniższym artykule:

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników

FORD Fiesta VI 1.6 Ti-VCT 120KM 5MT WU59963 10-2008

Oceny czytelników
[Głosów: 11 Średnia: 4.5]

2 KOMENTARZE

  1. polecam 1.4 mam rocznik 2013 na liczniku ok 99 tys jak na razie bez problemowa jazda silnik , skrzynia najmniejszego nie ma wycieku oby tak dalej .

  2. Fajny samochód, który wygląda bardzo dobrze i świetnie się prowadzi. Jako posiadasz 1.25 82km z 2011r jestem zadowolony poruszaniem się po mieście ale po włączeniu klimy lub na autostradzie brakuje trochę mocy pod maską. Auto w sam raz dla 1-2 osób do miasta i na krótkie trasy na drogach krajowych. Jedynie co do spalania – 7,5l do nawet 8,0 w mieście jeżeli chcemy jeździć dynamicznie niestety nie powala oszczędnością ale 1.25 w zamian daje nam bezawaryjną eksploatację.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here