RENAULT Clio III FL 1.2 16V 75KM 5MT WE0890S 09-2009

Jeden z najmocniejszych graczy segmentu miejskiego ma wiele do zaoferowania na rynku wtórnym. Która generacja Renault Clio jest lepsza: trzecia czy czwarta?

Bogata w wydarzenia historia Renault Clio trwa od 30 lat, a do najnowszych faktów należy zaliczyć ubiegłoroczną premierę piątej generacji modelu, wizualnie bardzo przypominającej opisywane w tym materiale Clio IV. Na tle poprzednika – Clio III z lat 2005-2012 – nie tylko wyjątkowo dobrze się prezentowało, ale i śmiało weszło w świat technologii na miarę XXI wieku, nie tracąc za nic na funkcjonalności. Obydwa wcielenia Clio oferowano jako hatchbacki i kombi (Grandtour), pojawiły się też odmiany ponad 200-konne (Clio Sport, Clio RS). Gama silników wysokoprężnych bazuje na jednym turbodieslu – 1.5 dCi, w przypadku którego Renault przebyło bardzo długą drogę, by uczynić z niego godne polecenia źródło napędu. Już w Clio III zadebiutowały silniki downsizingowe (1.2 TCe), w Clio IV natomiast 3-cylindrowy 0.9 TCe. Na szczęście francuski producent zawsze przewidywał wybór wolnossącego silnika tolerującego LPG.

RENAULT Clio III FL 1.2 16V 75KM 5MT WE0890S 09-2009
Clio III jest zauważalnie, bo o 7 cm wyższe od swojego następcy. Samochód punktuje przestronnością w tylnym rzędzie siedzeń i poprawną widocznością w niemal wszystkich kierunkach.

Jak przystało na samochód francuski, Renault Clio szybko traci na wartości, a tego spadku nie hamują nawet niezłe opinie o tym aucie. Czwartą generację z pierwszych lat produkcji (zazwyczaj po flocie) można kupić za tyle co poprzednika w topowej specyfikacji, czyli ok. 15-20 tys. zł. Warto pokusić się o nowszy model czy wybrać starsze auto, ale które łatwiej będzie potem sprzedać? Porównajmy dwie generacje Renault Clio – trzecią i czwartą i wybierzmy lepszą za 15-20 tys. zł.

Renault Clio III i Clio IV - którą generację wybrać 01
Clio IV nigdy nie miało 3 drzwi, ale 5-drzwiowe nadwozie skutecznie je udaje za sprawą schowanej w słupku klamki. To też jeden z najdłuższych reprezentantów w klasie – mierzy 406 cm, a Grandtour o 20 cm więcej.

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – deska rozdzielcza

Podobnie jak z zewnątrz, deski rozdzielcze obu Clio przedstawiają dwie zupełnie różne szkoły projektowania samochodów. W Clio III deskę zmontowano z przeważającą ilością twardych tworzyw przy zachowaniu bardzo stonowanej kolorystyki. W Clio IV pojawiło się więcej błyszczących i kolorowych urozmaiceń, które mogą być jednak źródłem irytacji. Mowa m.in. o odbijających światło słoneczne lakierowanych elementach wnętrza lub umieszczeniu plastiku tam, gdzie nie jest to najlepszym rozwiązaniem (np. na kierownicy). Nowsze Clio otrzymało szereg opcji wyposażenia spotykanych dotąd w większych autach, czyli kamerę cofania wraz z systemem multimedialnym R-Link obsługującym nawigację, radio i telefon. Wykorzystuje on dotykowy ekran, którego próżno szukać w Clio III. Starsze wcielenie polubią osoby ceniące nieprzekombinowaną obsługę przyciskami, których liczbę ograniczono do minimum.

RENAULT Clio III FL 1.2 16V 75KM 5MT WE0890S 08-2009
Jakość plastików we wnętrzu jest ściśle uzależniona od wersji wyposażeniowej auta. Podstawowa Authentique nie ma nawet elektrycznych szyb, o klimatyzacji nie wspominając.
Renault Clio III i Clio IV - którą generację wybrać 09
Trudno uwierzyć, że to ten sam model, tylko nowszy. Szkoda, że nie przywiązano większej wagi do doboru materiałów, bo lakierowane elementy bardzo łatwo się rysują, a pozostałe mają tendencję do skrzypienia.

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – przestrzeń w środku

Dzięki zasługującemu na uznanie rozstawowi osi (258-259 cm w hatchbackach i kombi) we wnętrzu Renault Clio panują przyzwoite warunki podróżowania dla 4 dorosłych osób. Oczywiście na dłuższą metę pasażerowie z tyłu będą odczuwać pewien dyskomfort, zwłaszcza w okolicach nóg, gdzie jest najciaśniej. Dość miękkie przednie fotele wyprofilowano w zaledwie wystarczającym stopniu, tak że bez zarzutu sprawdzają się tylko podczas krótszych przejazdów np. do pracy. Podczas dłuższej trasy lepsze okazują się fotele Clio IV z poprawionym podparciem bocznym. Widoczność to z kolei domena starszego modelu: w nowszym zaburzyła ją mocno podcięta linia okien.

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – bagażniki

Bagażniki miejskich Renault mieszczą tyle, ile można się spodziewać: 288 l w starszym i 300 l w młodszym modelu. Złożeniu kanapy towarzyszy próg, ale uzyskiwane w ten sposób pojemności zasługują na uznanie (ponad 1000 l). Szkoda, że bagażniki pozbawiono wszelkich udogodnień przydatnych na co dzień (haczyków, uchwytów, wnęk), ale przynajmniej są foremne, choć nieco za wąskie. Rodzinom polecamy Clio Grandtoura, niezależnie od generacji modelu: standardowo zmieści ok. 440 l lub ponad 1200 l w konfiguracji 2-osobowej. Clio IV kombi posiada dodatkowy patent w postaci składanego oparcia przedniego fotela pasażera. Pochylając je zyskujemy doskonałe możliwości przewozu bardzo długich przedmiotów.

RENAULT Clio III 1.2 16V 75KM 5MT WE0871F 07-2006
Wystarczający na większe zakupy bagażnik Clio III mieści 288 l lub 1028 l po pochyleniu oparć kanapy.
Renault Clio IV
Do większego (300 l) bagażnika Clio IV prowadzi węższy otwór załadunkowy.

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – silniki

Renault dla Clio III przewidziało sporą paletę wolnossących jednostek napędowych 16V: 1.2, 1.4, 1.6 i 2.0 (tylko z automatyczną skrzynią) oraz 197-konnego 2.0 w Clio RS. W tym modelu swój debiut (w 2007 r.) miał pierwszy silnik z rodziny TCe – 100-konny 1.2 TCe. Pojawił się on również w Clio IV, choć na początku (do 2016 r.) łączony wyłącznie z dwusprzęgłową przekładnią EDC. W Clio IV wprowadzono małolitrażową jednostkę 0.9 TCe (75/90 KM), pozostawiono „starą” 1.2 16V (moc spadła do 73 KM), a do napędu RS-a przewidziano turbodoładowanego 1.6 TCe, który nieco odebrał mu zadziorności. Wszystkie wysokoprężne Clio III i Clio IV napędzają turbodiesle 1.5 dCi w wielu wersjach mocy, od 68 do 110 KM. Z bieżących doniesień wynika, że trwałość odmian montowanych w nowszym Clio uległa znacznej poprawie. Niezależnie od wersji i rocznika należy jednak pochwalić oszczędnych charakter tego silnika i świetną kulturę pracy.

RENAULT Clio III 1.4 16V 98KM 5MT 06-2006
Pod maskami Clio III najczęściej spotkamy benzynowego 1.2 16V (nierzadko z LPG), ale dopiero 98-konny 1.4 16V (fot.) sprawnie rozpędza samochód na drogach szybkiego ruchu. Bardzo ciężko go trafić na polskim rynku.
Renault Clio IV
Godna alternatywa dla wolnossących siników benzynowych – 1.2 TCe. Świetnie sprawdza się w obu generacjach Clio i toleruje zasilanie gazem. Szkoda, że w Clio IV początkowo łączył się tylko z „automatem”.

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – co się w nich psuje

Jak można się domyślać, przestrzegamy przed silnikami 1.5 dCi, ale tylko w przypadku używanego Clio III. To zazwyczaj już mocno zajechane jednostki, w których nie decydowano się na skrócenie fabrycznych interwałów wymiany oleju, co skutkowało usterkami turbosprężarek i zatarciami silników na panewkach. By mieć „spokój”, można zlecić profilaktyczną wymianę panewek za ok. 1000 zł. Z opinii użytkowników wynika, że 1.5 dCi montowane w Clio IV zostały dopracowane i spisują się zazwyczaj bez zarzutu. W kwestii benzynowych silników trzeba się nastawić jedynie na wycieki oleju lub awarie cewek zapłonowych, ewentualnie konieczność wymiany łańcucha rozrządu w 1.2 TCe. Z kolei 0.9 TCe cierpi na przypadłość w postaci wycieków płynu chłodniczego w okolicach termostatu. We wszystkich Clio warto się psychicznie nastawić na kłopoty z kartą uruchamiającą (serwisy naprawiają je sprawnie i tanio), niedziałającym wyposażeniem bądź „rozklekotanym” zawieszeniem (na szczęście tanim w serwisowaniu).

RENAULT Clio III FL Gordini RS 2.0 16V 203KM 6MT WE4670U 11-2010
2-litrowy silnik z Clio III RS osiąga 197/201 KM bez turbodoładowania. Samochód porusza się z prędkością 100 km/h już po niecałych 7 sekundach. W opinii wielu miłośników modelu to ostatnie dające tyle frajdy z jazdy Clio RS (w Clio IV RS montowano 1.6 TCe wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią EDC).

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – za ile można je kupić?

Całkiem niezłe Clio III można kupić już nawet za mniej niż 10 tys. zł, a w przedziale 10-15 tys. zł mamy pełen wachlarz ofert aut sprzed i po liftingu. Powyżej tej kwoty wystawiane są najmłodsze samochody w ciekawych kolorach i niezłym wyposażeniem, najczęściej z ostatnich roczników. To zarazem początek rozważań nad używanym Clio IV. Ok. 16-20 tys. zł powinno wystarczyć na taki samochód z silnikiem 1.5 dCi, białym lub srebrnym lakierem i minimalistycznym wyposażeniem. Na ciekawsze oferty można liczyć dopiero po zwiększeniu budżetu do co najmniej 25 tys. zł. Za tyle wystawiane są pierwsze Clio III RS.

Renault Clio III i Clio IV - którą generację wybrać 07
Clio Grandtour (na zdjęciu czwarta generacja) ma bardzo niewielką konkurencję, mianowicie Seata Ibizę ST i Skodę Fabię Combi. Trzeba przyznać, że francuski samochód prezentuje się o wiele lepiej od nich i jest równie pakowny.

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – którą generację wybrać?

Rozsądek podpowiada, by dysponując kwotą 15-20 tys. zł pozostać przy starszym modelu z silnikiem benzynowym i ciekawszym kolorem/wyposażeniem. Takie Clio największy spadek wartości ma już za sobą i najprawdopodobniej szybko znajdzie nabywcę przy późniejszej odsprzedaży. Tego nie zawsze można powiedzieć o aucie we „flotowej” specyfikacji (białe nadwozie, czarne klamki, diesel pod maską), a właśnie takie będzie używane Clio IV w tym budżecie. Z czystym sumieniem polecamy go osobom szukającym młodego, nietuzinkowego i jednocześnie trwałego samochodu miejskiego, mającym do wydania ok. 30 tys. zł. W przyjętym budżecie skłaniamy się do Clio III.

Używane Renault Clio III – plusy i minusy

 +  trwałe silniki benzynowe, świetne zabezpieczenie przed korozją, dobra relacja ceny do wieku i wyposażenia

 –  kapryśne turbodiesle, niedostatki w wykończeniu wnętrza, nieciekawa stylistyka nadwozia i wnętrza

RENAULT Clio III FL 1.2 16V 75KM 5MT WE0890S 09-2009

Używane Renault Clio IV – plusy i minusy

 +  nowoczesne wyposażenie, spore bagażniki obu wersji nadwoziowych, poprawa trwałości turbodiesli

 –  wciąż nie najlepsze wykończenie wnętrza, brak interesujących ofert w założonym budżecie, ograniczona widoczność

Renault Clio IV

Renault Clio III i Renault Clio IV – podstawowe dane techniczne
Renault Clio IIIRenault Clio IV
Lata produkcji2005-20122012-2019
Dł./szer./wys.399-420/172/149 cm406-426/173/142 cm
Rozstaw osi258 cm259 cm
Pojemność bagażnikahtb 288-1028 l, kmb 439-1277 lhtb 300-1146 l, kmb 443-1380 l
Silniki benzynowe1.2-2.0 (65-200 KM)0.9-1.6 (65-220 KM)
Silniki Diesla1.5 (68-106 KM)1.5 (75-110 KM)
Renault Clio III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.2 16V1.2 TCe1.4 16V1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1149 cm³1149 cm³1390 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM100 KM98 KM68 KM86 KM
Maks. moment108 Nm145 Nm127 Nm160 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s11,0 s11,3 s15,2 s12,7 s
Prędkość maks.167 km/h185 km/h183 km/h162 km/h174 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km6,1 l/100 km6,6 l/100 km4,6 l/100 km4,4 l/100 km
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik0.9 Tce1.2 16V1.2 Tce1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność898 cm³1149 cm³1197 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM73 KM120 KM90 KM110 KM
Maks. moment135 Nm107 Nm205 Nm220 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s14,5 s9,4 s12,0 s11,2 s
Prędkość maks.177 km/h167 km/h199 km/h181 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,5 l/100 km5,2 l/100 km3,6 l/100 km3,5 l/100 km
Przeczytaj więcej o używanym Renault Clio w następujących materiałach:

Używane Renault Clio III (2005-2012) – opinie użytkowników

Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here