Toyota Yaris II 19

Yaris II mógłby być dzisiaj klasyfikowany do segmentu A, nie B. Czy mimo 15 lat na karku to wciąż polecany model z drugiej ręki? Oto opinie o Toyocie Yaris II.

Miejska Toyota nigdy nie ustanawiała nowych rekordów w długości nadwozia. Można wręcz rzecz, że dopiero trzecia generacja (2011-2020) zbliżyła się pod tym względem do rywali (395 cm długości). To aż o 20 cm więcej od debiutującej w 2005 roku poprzedniczki, na której skupimy się w tym materiale. Istotnie, Yaris II wymiarami niemal plasuje się w gronie współczesnych aut mini, ale ma odrobinę większy rozstaw osi (246 cm, czyli tylko o 1 centymetr mniej od aktualnie produkowanej Skody Fabii III). Tym samym nie sposób nazwać go samochodem ciasnym, w dodatku posiada przesuwaną kanapę pozwalającą regulować dostępną przestrzeń w zależności od potrzeb (umożliwiając np. powiększenie 270-litrowego bagażnika). Deska rozdzielcza Yarisa nawet dzisiaj sprawia wrażenie futurystycznej, z tym że oryginalność nie zaprzeczyła tu funkcjonalności: schowki ulokowano praktycznie wszędzie, włącznie z oryginalnymi uchwytami na napoje. Gama silnikowa teoretycznie prezentuje się niemal identycznie jak w Yarisie I, tymczasem pojawiły się w niej nowe jednostki napędowe, nie zawsze lepsze od tych starszych. Mimo przynależności do japońskiej marki, miejska Toyota posiada kilka słabych punktów, tym samym nie czyniących z niej auta totalnie bezawaryjnego. Postępujący wiek tej konstrukcji na pewno nie pomaga, podobnie jak środowisko, do którego została ona stworzona (ścisły ruch miejski).

Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – którą generację wybrać?

Toyota Yaris II
Zawieszenie Yarisa cechuje niezła odporność na słabej jakości drogi. Jak przystało na niedrogie auto, tylna konstrukcja obejmuje prostą belkę skrętną.

Zakup Toyoty Yaris II oznacza akceptację minimum 10-letniego wieku samochodu. To niemało, tym bardziej że ten samochód cieszył się sporą popularnością we flotach i w placówkach nauki jazdy. Czy na poszukiwania zadbanego egzemplarza trzeba już poświęcać dużo czasu? Jak jest z legendarną niezawodnością Toyot? Zweryfikujmy opinie o używanym Yarisie II.

Toyota Yaris II
Niewielkie rozmiary i świetna zwrotność Yarisa przydają się przy częstym pokonywaniem miejskich odcinków dróg. Małą Toyotę optymalnie przeszklono, co korzystnie wpłynęło na widoczność z miejsca kierowcy.

Używana Toyota Yaris II – wnętrze

Zasiadając za sterami Yarisa można poczuć się jak w namiastce minivana. Wszystko za sprawą wznoszącym się ku górze boczkom drzwi z panelem sterowania elektrycznymi szybami oraz rozlokowanym niemal wszędzie schowkom (w tym podwójny przed pasażerem i dodatkowy za kołem kierownicy, tam gdzie zazwyczaj znajdują się wskaźniki). W małej Toyocie przeniesiono je, wzorem poprzedniczki, w górną partię kokpitu, pośrodku. Niektóre auta otrzymały elektroniczne wskazania prędkości, obrotów czy poziomu paliwa, w części Yarisów uświadczymy tradycyjne analogowe zegary. Jak to bywa w japońskich autach, a zwłaszcza z dolnych półek cenowych, jakość plastików użytych do wykończenia pozostawia wiele do życzenia. Po kilkunastu latach eksploatacji sprawiają już naprawdę marne wrażenie poprzez naleciałości w postaci rys. Odrobinę lepiej prezentuje się montaż tych tworzyw.

Jak na prawie 3,8-metrowe auto, w Yarisie II jest naprawdę sporo miejsca, pod warunkiem traktowania go jako samochód 4-osobowy. Trzem pasażerom z tyłu doskwiera niewielka szerokość wnętrza, wysocy podróżni z kolei nie mają za bardzo gdzie ulokować kolan (ale i nie brakuje go na głowy). Niestety, przednie fotele nadają się jedynie do pokonywania niewielkich dystansów praca-dom. Przy wielogodzinnej jeździe wychodzą na jaw niedomagania wynikające z zastosowania krótkiego siedziska i skromnego wyprofilowania boków. Osadzono je stosunkowo wysoko, i ten fakt niezbyt zmienia „zjechanie” do maksymalnego dolnego położenia. Bagażnik Yarisa jest przede wszystkim krótki, ale za to głęboki, a przez to całkiem pojemny (270 l). By go powiększyć, można albo przesunąć całą kanapę, albo złożyć jej oparcia, tworząc przestrzeń o pojemności 1085 l. Równa będzie jednak wyłącznie dzięki umieszczeniu podłogi w górnym położeniu i zastosowaniu dedykowanych podstawek (opcja w wybranych egzemplarzach).

Używana Toyota Yaris II – silniki

Podstawowe źródło napędu stanowi 3-cylindrowa jednostka 1.0 z Toyoty Aygo. 69 KM w ważącym ponad tonę Yarisie to trochę mało i widać to po osiągach (prawie 16 sekund do 100 km/h), niemniej litrowy silnik potrafi być oszczędny (ok. 6 l/100 km w cyklu mieszanym). Nieco więcej pali zdecydowanie żwawszy 1.3, występujący w dwóch wersjach – VVT-i (87 KM) i Dual VVT-i o mocy 99/101 KM (także jako 1.33). Toyota wprowadziła tą drogą odmianę po liftingu i łączyła już z 6-biegową skrzynią. 5-biegowe przekładnie zarezerwowano dla starszych jednostek i jedynego w gamie turbodiesla – 1.4 D-4D/90 KM. To prosta jednostka bez dwumasowego koła zamachowego i, przynajmniej do 2008 r., bez filtra DPF. O 106-konnym silniku 1.5 z amerykańskich aut warto tylko wspomnieć, że takowy istniał. Sporadycznie na rynku wtórnym da się trafić Yarisa TS, rozwijającego 133 KM z wolnossącej jednostki 1.8 VVT-i.

Toyota Yaris II 04
Każdy benzynowy silnik Yarisa posiada system zmiennych faz rozrządu VVT-i. Poprawiające osiągi rozwiązanie niezbyt znajduje zastosowanie w ospałym 1.0, który zapewnia jakąkolwiek dynamikę jedynie podczas ruszania spod świateł.
Toyota Yaris II 04
Żywotny i uproszczony konstrukcyjnie turbodiesel Toyoty zbiera dobre opinie na rynku wtórnym. W dodatku czyni z Yarisa zaskakująco szybkie auto.

Używana Toyota Yaris II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dużo schowków i bardzo fajne uchwyty na kubki, dzięki którym klimatyzacja schładza napoje”

„Jak na te wymiary – bardzo przestronnie. Wyjazd w 4 dorosłych osób nie stanowi problemu”

„Polecam 87-konnego 1.3: nieźle przyspiesza, mało pali i nie psuje się”

„Kierowca siedzi wysoko i ma dobry ogląd na otoczenie wokół auta. Plus za duże lusterka i mocne światła”

 Wady 

„Układ kierowniczy przekazuje zbyt mało informacji. Precyzja prowadzenia – najwyżej na trójkę”

„Ergonomia niekiedy kuleje. Przykład: trudny dostęp do ustawień komputera pokładowego”

„Auto bezawaryjne, ale części kosztują znacznie więcej niż u konkurentów”

„Słaby lakier i liche zabezpieczenie przed korozją”

Używana Toyota Yaris II – awaryjność, typowe usterki

W Yarisie II powtarzają się problemy z silnikami 1.33 Dual VVT-i montowanymi również w Yarisach III. Dotyczy on osadzającego się w głowicy nagaru, w wyniku którego nie domykają się zawory i silnik zaczyna tracić kompresję. Usterka nie ma charakteru plagi: przytrafia się zazwyczaj samochodom eksploatowanym wyłącznie po mieście. Agresywna jazda Yarisem 1.0 może z kolei przyczyniać się do pobierania oleju silnikowego. Trwałością nie grzeszą montowane w tym aucie skrzynie ręczne, jak i zautomatyzowane, wymagające regularnej kalibracji sprzęgła. Problem przekładni bezstopniowych (CVT) tkwi głównie w wysokich kosztach ich regeneracji. Właściciele jak jeden mąż krytykują słaby lakier karoseryjny i niewystarczające wyciszenie Yarisa. Niektóre auta zaczynają korodować w okolicach tylnej klapy, progów i maski. Niewykluczone, że przyjdzie nam wymienić którąś z części zawieszenia (bezproblemowy dostęp do zamienników).

Toyota Yaris II 05
Nie trzeba skreślać jednostki 1.33 z uwagi na zgłaszane przez użytkowników problemy z głowicami – częściej przytrafiają się one właścicielom Yarisów III z tym silnikiem.

Używana Toyota Yaris II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce umieszczonej w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).

Toyota Yaris II 01

Używana Toyota Yaris II – sytuacja rynkowa

Czterocyfrowa kwota (8-9 tys. zł) wystarczy na zakup 15-letniego Yarisa z silnikiem 1.0 i niemal zerowym wyposażeniem. Lepiej prezentujące się auta w wersjach 1.3/1.4 D-4D oznaczają już wydatek 13-14 tys. zł, dokładając jeszcze tysiąc/dwa można przebierać pośród aut poliftowych. Powyżej 20 tys. zł kosztują tylko Toyoty z roczników 2010/2011 z przebiegami nieprzekraczającymi 150 tys. km. Najłatwiej o benzynowego Yarisa, z czego częściej trafiają się 1.3/1.33. Co 4. samochód posiada nadwozie 3-drzwiowe.

Używana Toyota Yaris II – podsumowanie

Yaris II zdążył się zestarzeć, ale wciąż imponuje ilością miejsca w środku względem centymetrów długości nadwozia. Lepiej traktować go jako drugie auto w rodzinie, z przeznaczeniem do jazdy po mieście. To samochód w ogólnym rozrachunku niezawodny, z szerokim dostępem do nie zawsze tanich zamienników. Jego konstrukcję bardzo dobrze zna większość mechaników.

Polecamy uwadze inne nasze materiały na temat używanych Toyot:

Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie

Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie

Używana Toyota Corolla X (2007-2013) – opinie

Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie

Używana Toyota Prius II (2003-2009) – opinie

Używana Toyota Prius III (2009-2016) – opinie

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie

Używana Toyota RAV4 II (2000-2006) – opinie

Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie

Używana Toyota Corolla Verso (2004-2009) – opinie

Używana Toyota Verso (2009-2017) – opinie

Używana Toyota Land Cruiser J12 (2002-2009) – opinie

Toyota Yaris II 23

Toyota Yaris II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.375-430/170/153 cm
Rozstaw osi246 cm
Pojemność bagażnikaHtb 270-1085 l, sed b.d.
Toyota Yaris II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.0 VVT-i1.3 VVT-i1.3 Dual VVT-i1.5 (USA)1.8 (TS)1.4 D-4D
Pojemność998 cm³1298 cm³1329 cm³1497 cm³1798 cm³1364 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.turbodiesel
Maks. moc68 KM87 KM101 KM106 KM133 KM90 KM
Maks. moment93 Nm121 Nm132 Nm140 Nm173 Nm190 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,7 s11,5 s11,7 s11,3 s9,3 s10,7 s
Prędkość maks.155 km/h170 km/h175 km/h180 km/h194 km/h175 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km6,0 l/100 km5,1 l/100 km6,3 l/100 km7,2 l/100 km4,5 l/100 km

Używana Toyota Yaris II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here