Yaris II mógłby być dzisiaj klasyfikowany do segmentu A, nie B. Czy mimo 15 lat na karku to wciąż polecany model z drugiej ręki? Oto opinie o Toyocie Yaris II.
Miejska Toyota nigdy nie ustanawiała nowych rekordów w długości nadwozia. Można wręcz rzecz, że dopiero trzecia generacja (2011-2020) zbliżyła się pod tym względem do rywali (395 cm długości). To aż o 20 cm więcej od debiutującej w 2005 roku poprzedniczki, na której skupimy się w tym materiale. Istotnie, Yaris II wymiarami niemal plasuje się w gronie współczesnych aut mini, ale ma odrobinę większy rozstaw osi (246 cm, czyli tylko o 1 centymetr mniej od aktualnie produkowanej Skody Fabii III). Tym samym nie sposób nazwać go samochodem ciasnym, w dodatku posiada przesuwaną kanapę pozwalającą regulować dostępną przestrzeń w zależności od potrzeb (umożliwiając np. powiększenie 270-litrowego bagażnika). Deska rozdzielcza Yarisa nawet dzisiaj sprawia wrażenie futurystycznej, z tym że oryginalność nie zaprzeczyła tu funkcjonalności: schowki ulokowano praktycznie wszędzie, włącznie z oryginalnymi uchwytami na napoje. Gama silnikowa teoretycznie prezentuje się niemal identycznie jak w Yarisie I, tymczasem pojawiły się w niej nowe jednostki napędowe, nie zawsze lepsze od tych starszych. Mimo przynależności do japońskiej marki, miejska Toyota posiada kilka słabych punktów, tym samym nie czyniących z niej auta totalnie bezawaryjnego. Postępujący wiek tej konstrukcji na pewno nie pomaga, podobnie jak środowisko, do którego została ona stworzona (ścisły ruch miejski).
Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – którą generację wybrać?
Zakup Toyoty Yaris II oznacza akceptację minimum 10-letniego wieku samochodu. To niemało, tym bardziej że ten samochód cieszył się sporą popularnością we flotach i w placówkach nauki jazdy. Czy na poszukiwania zadbanego egzemplarza trzeba już poświęcać dużo czasu? Jak jest z legendarną niezawodnością Toyot? Zweryfikujmy opinie o używanym Yarisie II.
Używana Toyota Yaris II – wnętrze
Zasiadając za sterami Yarisa można poczuć się jak w namiastce minivana. Wszystko za sprawą wznoszącym się ku górze boczkom drzwi z panelem sterowania elektrycznymi szybami oraz rozlokowanym niemal wszędzie schowkom (w tym podwójny przed pasażerem i dodatkowy za kołem kierownicy, tam gdzie zazwyczaj znajdują się wskaźniki). W małej Toyocie przeniesiono je, wzorem poprzedniczki, w górną partię kokpitu, pośrodku. Niektóre auta otrzymały elektroniczne wskazania prędkości, obrotów czy poziomu paliwa, w części Yarisów uświadczymy tradycyjne analogowe zegary. Jak to bywa w japońskich autach, a zwłaszcza z dolnych półek cenowych, jakość plastików użytych do wykończenia pozostawia wiele do życzenia. Po kilkunastu latach eksploatacji sprawiają już naprawdę marne wrażenie poprzez naleciałości w postaci rys. Odrobinę lepiej prezentuje się montaż tych tworzyw.
Jak na prawie 3,8-metrowe auto, w Yarisie II jest naprawdę sporo miejsca, pod warunkiem traktowania go jako samochód 4-osobowy. Trzem pasażerom z tyłu doskwiera niewielka szerokość wnętrza, wysocy podróżni z kolei nie mają za bardzo gdzie ulokować kolan (ale i nie brakuje go na głowy). Niestety, przednie fotele nadają się jedynie do pokonywania niewielkich dystansów praca-dom. Przy wielogodzinnej jeździe wychodzą na jaw niedomagania wynikające z zastosowania krótkiego siedziska i skromnego wyprofilowania boków. Osadzono je stosunkowo wysoko, i ten fakt niezbyt zmienia „zjechanie” do maksymalnego dolnego położenia. Bagażnik Yarisa jest przede wszystkim krótki, ale za to głęboki, a przez to całkiem pojemny (270 l). By go powiększyć, można albo przesunąć całą kanapę, albo złożyć jej oparcia, tworząc przestrzeń o pojemności 1085 l. Równa będzie jednak wyłącznie dzięki umieszczeniu podłogi w górnym położeniu i zastosowaniu dedykowanych podstawek (opcja w wybranych egzemplarzach).
Używana Toyota Yaris II – silniki
Podstawowe źródło napędu stanowi 3-cylindrowa jednostka 1.0 z Toyoty Aygo. 69 KM w ważącym ponad tonę Yarisie to trochę mało i widać to po osiągach (prawie 16 sekund do 100 km/h), niemniej litrowy silnik potrafi być oszczędny (ok. 6 l/100 km w cyklu mieszanym). Nieco więcej pali zdecydowanie żwawszy 1.3, występujący w dwóch wersjach – VVT-i (87 KM) i Dual VVT-i o mocy 99/101 KM (także jako 1.33). Toyota wprowadziła tą drogą odmianę po liftingu i łączyła już z 6-biegową skrzynią. 5-biegowe przekładnie zarezerwowano dla starszych jednostek i jedynego w gamie turbodiesla – 1.4 D-4D/90 KM. To prosta jednostka bez dwumasowego koła zamachowego i, przynajmniej do 2008 r., bez filtra DPF. O 106-konnym silniku 1.5 z amerykańskich aut warto tylko wspomnieć, że takowy istniał. Sporadycznie na rynku wtórnym da się trafić Yarisa TS, rozwijającego 133 KM z wolnossącej jednostki 1.8 VVT-i.
Używana Toyota Yaris II – opinie użytkowników
Zalety
„Dużo schowków i bardzo fajne uchwyty na kubki, dzięki którym klimatyzacja schładza napoje”
„Jak na te wymiary – bardzo przestronnie. Wyjazd w 4 dorosłych osób nie stanowi problemu”
„Polecam 87-konnego 1.3: nieźle przyspiesza, mało pali i nie psuje się”
„Kierowca siedzi wysoko i ma dobry ogląd na otoczenie wokół auta. Plus za duże lusterka i mocne światła”
Wady
„Układ kierowniczy przekazuje zbyt mało informacji. Precyzja prowadzenia – najwyżej na trójkę”
„Ergonomia niekiedy kuleje. Przykład: trudny dostęp do ustawień komputera pokładowego”
„Auto bezawaryjne, ale części kosztują znacznie więcej niż u konkurentów”
„Słaby lakier i liche zabezpieczenie przed korozją”
Używana Toyota Yaris II – awaryjność, typowe usterki
W Yarisie II powtarzają się problemy z silnikami 1.33 Dual VVT-i montowanymi również w Yarisach III. Dotyczy on osadzającego się w głowicy nagaru, w wyniku którego nie domykają się zawory i silnik zaczyna tracić kompresję. Usterka nie ma charakteru plagi: przytrafia się zazwyczaj samochodom eksploatowanym wyłącznie po mieście. Agresywna jazda Yarisem 1.0 może z kolei przyczyniać się do pobierania oleju silnikowego. Trwałością nie grzeszą montowane w tym aucie skrzynie ręczne, jak i zautomatyzowane, wymagające regularnej kalibracji sprzęgła. Problem przekładni bezstopniowych (CVT) tkwi głównie w wysokich kosztach ich regeneracji. Właściciele jak jeden mąż krytykują słaby lakier karoseryjny i niewystarczające wyciszenie Yarisa. Niektóre auta zaczynają korodować w okolicach tylnej klapy, progów i maski. Niewykluczone, że przyjdzie nam wymienić którąś z części zawieszenia (bezproblemowy dostęp do zamienników).
Używana Toyota Yaris II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na naklejce umieszczonej w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).
Używana Toyota Yaris II – sytuacja rynkowa
Czterocyfrowa kwota (8-9 tys. zł) wystarczy na zakup 15-letniego Yarisa z silnikiem 1.0 i niemal zerowym wyposażeniem. Lepiej prezentujące się auta w wersjach 1.3/1.4 D-4D oznaczają już wydatek 13-14 tys. zł, dokładając jeszcze tysiąc/dwa można przebierać pośród aut poliftowych. Powyżej 20 tys. zł kosztują tylko Toyoty z roczników 2010/2011 z przebiegami nieprzekraczającymi 150 tys. km. Najłatwiej o benzynowego Yarisa, z czego częściej trafiają się 1.3/1.33. Co 4. samochód posiada nadwozie 3-drzwiowe.
Używana Toyota Yaris II – podsumowanie
Yaris II zdążył się zestarzeć, ale wciąż imponuje ilością miejsca w środku względem centymetrów długości nadwozia. Lepiej traktować go jako drugie auto w rodzinie, z przeznaczeniem do jazdy po mieście. To samochód w ogólnym rozrachunku niezawodny, z szerokim dostępem do nie zawsze tanich zamienników. Jego konstrukcję bardzo dobrze zna większość mechaników.
Polecamy uwadze inne nasze materiały na temat używanych Toyot:
Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie
Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie
Używana Toyota Corolla X (2007-2013) – opinie
Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie
Używana Toyota Prius II (2003-2009) – opinie
Używana Toyota Prius III (2009-2016) – opinie
Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie
Używana Toyota RAV4 II (2000-2006) – opinie
Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie
Używana Toyota Corolla Verso (2004-2009) – opinie
Używana Toyota Verso (2009-2017) – opinie
Używana Toyota Land Cruiser J12 (2002-2009) – opinie
Dł./szer./wys. | 375-430/170/153 cm |
Rozstaw osi | 246 cm |
Pojemność bagażnika | Htb 270-1085 l, sed b.d. |
Silnik | 1.0 VVT-i | 1.3 VVT-i | 1.3 Dual VVT-i | 1.5 (USA) | 1.8 (TS) | 1.4 D-4D |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1298 cm³ | 1329 cm³ | 1497 cm³ | 1798 cm³ | 1364 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 87 KM | 101 KM | 106 KM | 133 KM | 90 KM |
Maks. moment | 93 Nm | 121 Nm | 132 Nm | 140 Nm | 173 Nm | 190 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,7 s | 11,5 s | 11,7 s | 11,3 s | 9,3 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 170 km/h | 175 km/h | 180 km/h | 194 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 7,2 l/100 km | 4,5 l/100 km |