Skoda Fabia

Najpopularniejszy samochód miejski w Polsce nie traci zainteresowania na rynku wtórnym. Którą generację używanej Skody Fabii wybrać, by cieszyć się niedrogim i jednocześnie nowoczesnym samochodem?

Skoda produkuje lidera polskiego rynku od ponad 20 lat. Przez ten czas Skoda Fabia zdołała wypracować sobie opinię auta oferującego – przy podobnej cenie do konkurentów – znacznie więcej rozwiązań ułatwiających eksploatację, i jednocześnie trafiającego w szeroko pojętą grupę docelową. Miejską Skodę mogą rozważać zarówno osoby potrzebujące 5-drzwiowego samochodu do jazdy po aglomeracji, jak i rodziny z małymi dziećmi (obecność wersji kombi) czy zwolennicy przynajmniej przyzwoitych osiągów/indywidualnego charakteru (Fabia RS czy Monte Carlo). Nie polecamy jej motoryzacyjnym estetom (wykończenie miejscami odbiega od konkurentów) i kierowcom oczekującym od samochodu bezwzględnej niezawodności, bo na Fabię „przeszły” wszelkie usterki wynikające z niedopracowania niektórych silników Volkswagena.

Skoda Fabia II
Z niemal 4-metrowym nadwoziem, w czasach świetności Fabia II była jednym z najdłuższych samochodów w klasie miejskiej. Pokaźne wymiary przełożyły się bardziej na pojemność bagażnika niż przestrzeń w kabinie.

Dobra wiadomość jest taka, że dysponując budżetem 17-25 tys. zł mamy spore pole manewru pomiędzy dwiema najnowszymi generacjami Skody Fabii: albo poliftowymi „Dwójkami” z przebiegami rzadko przekraczającymi 200 tys. km, albo „Trójkami” z ewidentnie flotową przeszłością. Czy to wystarczający powód, by na wstępie je odrzucić i zdecydować się na starszy model? Porównajmy oba i wybierzmy lepszy w tym budżecie.

Skoda Fabia III
Dzięki zwiększonej o kilka centymetrów szerokości pasażerowie Fabii III czują się nieco swobodniej. Co ciekawe, auto powstało nie na platformie MQB (na której opracowano m.in. Volkswagena Polo VI), a na zmodyfikowanej konstrukcji poprzedniczki.

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – deska rozdzielcza

Zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wykończenie kokpitu Skody Fabii mocno zależą od danej wersji wyposażeniowej. Podstawowe „zieją” zaślepkami i brakiem tak oczywistych rzeczy jak radio lub elektryczne szyby przednie, poza tym odstraszają ponurą, szarą tonacją i surowymi plastikami. Im dana wersja ma więcej „na pokładzie”, tym mamy do czynienia z przyjemniejszymi tapicerkami/tworzywami, a samą deskę zdobią estetyczne wstawki. Co by jednak nie mówić, Fabia to niemal klasowy mistrz pod względem praktyczności. Na każdym kroku napotykamy schowki lub wnęki, a także inne przydatne na co dzień gadżety, takie jak uchwyt na bilet parkingowy, kosz na śmieci czy akcesoryjna parasolka. Czytelność i intuicyjność obsługi nie budzą żadnych zastrzeżeń.

Skoda Fabia II
Używane Fabie II najczęściej mają deskę rozdzielczą z niewielkim ekranem radioodtwarzacza. Topowe odmiany wyposażano nawet w kolorowy wyświetlacz nawigacji.
Skoda Fabia III
Do Fabii III trafiło wiele ciekawostek ze współczesnego wyposażenia, np. system MirrorLink (wyświetlający ekran smartfona na wyświetlaczu w aucie) lub system bezpieczeństwa Front Assist.

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – przestrzeń w środku

Skoda nigdy nie przewidziała dla Fabii odmiany 3-drzwiowej, stąd w każdym aucie można liczyć na przystępny komfort wsiadania i wysiadania. Ten model cechuje całkiem wysoka pozycja za kierownicą, nawet jeśli maksymalnie opuścimy fotel. Do ich wad należy zaliczyć krótkie siedzisko, ale pokonywaniu dalekich tras sprzyja ich umiarkowana twardość. Pod względem przestrzeni z tyłu wygrywa nowsza generacja: aż 9 cm więcej na szerokość zrobiło tu swoje. Sytuacja nad głowami i w okolicach nóg – bardzo podobna, czyli przeciętna w klasie. Na tle konkurentów Fabia wygrywa niezłą widocznością przez obszerne boczne szyby.

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – bagażniki

300 l w prawie 4-metrowym aucie miejskim to dobry wynik nawet jak na dzisiejsze standardy. Tyle właśnie zmieści Fabia II, a jej następczyni o 30 l więcej. W dodatku bagażniki niewielkiej Skody punktują regularnym kształtem i całym mnóstwem patentów pomagających utrzymać porządek: przegródkami po bokach, haczykami na zakupy, wnękami na drobiazgi. Szkoda, że w Fabii II składanie kanapy nie jest tak intuicyjne jak w nowszym modelu. Jeśli ktoś oczekuje większego bagażnika, w zanadrzu jest jeszcze Fabia Combi, wyjściowo mieszcząca 480 l (starsza) lub 530 l (nowsza), z możliwością powiększenia do ok. 1400 l.

Skoda Fabia II bagażnik
Bagażnik Fabii III dopracowany został niemal w każdym szczególe. Szkoda, że trochę poskromiono na wykończeniu.
Skoda Fabia III
W Fabii III jest jeszcze lepiej pod każdym względem. 330 l to tyle, ile jeszcze niedawno zabierały na pokład auta kompaktowe.

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – silniki

Obydwie generacje wykorzystują wspólny silnik 1.2 TSI (86-110 KM). W Fabii II pojawił się on po liftingu (2010 r.), w Fabii III wypadł z gamy w 2017 r., kończąc epokę silników 4-cylindrowych w miejskiej Skodzie. Typowe dla starszego modelu jednostki to awaryjne 1.2 R3, trwałe 1.4 16V/1.6 16V oraz wspomagany turbosprężarką i kompresorem 1.4 TSI w odmianie RS. Takowej zabrakło w Fabii III: najmocniejsza wersja generowała zaledwie 125 KM (też 1.4 TSI), i to tylko w limitowanej Fabii Edition R5. Aktualnie produkowane wcielenie od początku wykorzystuje 3-cylindrowego 1.0 MPI (60-75 KM), a od 2017 r. także jego turbodoładowaną odmianę (95-110 KM).

Skoda Fabia II
Debiutujący w poliftowej Fabii II silnik 1.2 TSI oznaczał wstęp w erę downsizingu. Na tle nieskomplikowanych wolnossących odmian turbodoładowana jednostka rozczarowuje awaryjnością.

Jeśli chodzi o turbodiesle, większy wybór (zarówno w salonie, jak i na rynku wtórnym) mają chętni na Fabię II. Nie tylko przewidziano w niej obszerniejszą gamę jednostek zasilanych olejem napędowym, ale i zdobyły one większą popularność. Paleta obejmuje 3-cylindrowe 1.2 TDI/1.4 TDI (70-80 KM) oraz 4-cylindrowe 1.6 TDI/1.9 TDI (75-105 KM). W Fabii III gamę okrojono tylko do 1.4 TDI generującego 90 KM lub 105 KM. Wycofano go zresztą w 2018 r. i od tej pory odbiorcy mają do wyboru wyłącznie jednostki benzynowe.

Skoda Fabia III
Jak na współczesny wyrób, 3-cylindrowy 1.0 MPI kusi prostą budową, oszczędnym charakterem i tolerancją instalacji gazowych. Szkoda, że w Fabii ma tak słabe osiągi.

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – co się w nich psuje?

Ryzykowne silniki Fabii mają pojemność 1.2. Wolnossąca odmiana posiada nietrwały łańcuchowy rozrząd i sprawia problemy z cewkami zapłonowymi, w 1.2 TSI dochodzą do tego awaryjne turbosprężarki i znaczne spalanie oleju silnikowego. W ich przypadku obowiązuje zasada: im nowszy, tym lepszy, ale nawet w Fabii III nie można liczyć na zupełną bezawaryjność tego silnika. 1.0 TSI pod tym względem został bardziej dopracowany, natomiast odmiany 1.0 MPI/1.4 16V/1.6 16V można w zasadzie polecać „w ciemno”. Turbodiesle – również, pod warunkiem że nie mają za sobą ogromnych przebiegów (przywrócenie ich do sprawności będzie droższe niż silników benzynowych). Wybrane silniki łączyły się z drogimi w naprawach dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów DSG. Same w sobie nie stanowią złych konstrukcji, ale wybitnie szkodzą im zaniedbania serwisowe i przebiegi powyżej 250 tys. km. Poza tym Fabie II mają nietrwałe łożyska tylnych kół, a nowsze modele – wieszającą się elektronikę.

Skoda Fabia II
Skodę Fabię II RS napędza 180-konny 1.4 TSI połączony ze skrzynią DSG. Agresywnie traktowane i zaniedbane egzemplarze mogą się stać prawdziwą „skarbonką” finansową.

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – za ile można ją kupić?

Bez problemu da się znaleźć nie najgorszą Fabię II za mniej niż 10 tys. zł. Mimo wszystko optimum na zakup to ok. 12-17 tys. zł, a powyżej tej kwoty przeważają auta poliftowe w różnym stopniu utrzymania. Tyle też powinno wystarczyć na wysłużoną Fabię III w specyfikacji typowo „flotowej”, głównie z 3-cylindrowym dieslem. Zwiększając budżet do 20-25 tys. zł można wśród nich wyłowić auto od prywatnego właściciela, choć nadal z przebiegiem w granicach 150-200 tys. km. Fabie II za taką kwotę pochodzą z roczników 2012-2014 i zazwyczaj przejechały dwa razy mniej.

Skoda Fabia III
Skoda Fabia III Combi to niemal przedstawiciel wymierającego gatunku. Oprócz niej w segmencie „walczy” jeszcze Seat Ibiza ST i Renault Clio Grandtour.

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – którą generację wybrać?

Fabia III góruje nad poprzedniczką we właściwie każdej kategorii, a w założonym budżecie da się już znaleźć interesujące auto, dlatego polecamy właśnie ją. Nie brakuje nawet samochodów wyposażonych w fabryczną instalację gazową (z silnikiem 1.0 MPI). Na z lekka przestarzałą Fabię II nie ma co tyle wydawać: na ładny egzemplarz z powodzeniem wystarczy ok. 15 tys. zł.

Skoda Fabia II – plusy i minusy

 +  atrakcyjna stylistyka, rozległa paleta silników, okazyjne ceny używanych aut
 –  ubogie wyposażenie, przeciętne materiały we wnętrzu, wąska kabina

Skoda Fabia II

Skoda Fabia III – plusy i minusy

 +  nowoczesne multimedia, niskie koszty utrzymania, wysoka trwałość ogólna
 –  kiepska jakość oferty rynkowej, brak odmiany RS, braki w wykończeniu wnętrza

Skoda Fabia III

Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – podstawowe dane techniczne
Skoda Fabia IISkoda Fabia III
Lata produkcji2006-2014od 2014 r.
Dł./szer./wys.399-424/164/150 cm399-426/173/147-149 cm
Rozstaw osi246 cm245-247 cm
Pojemność bagażnikahtb 300-1163 l, kmb 480-1460 lhtb 330-1150 l, kmb 530-1395 l
Silniki benzynowe1.2-1.6 (60-180 KM)1.0-1.4 (60-125 KM)
Silniki Diesla1.2-1.9 (70-105 KM)1.4 (90-105 KM)
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.2 HTP1.4 16V1.2 TSI1.4 TDI1.9 TDI
Pojemność1198 cm³1390 cm³1197 cm³1422 cm³1896 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc60 KM86 KM105 KM80 KM105 KM
Maks. moment108 Nm132 Nm160 Nm195 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,5 s12,3 s10,1 s12,9 s10,8 s
Prędkość maks.155 km/h174 km/h191 km/h176 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km6,5 l/100 km5,3 l/100 km4,9 l/100 km5,1 l/100 km
Skoda Fabia III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.0 MPI1.0 TSI1.2 TSI1.4 TDI1.4 TDI
Pojemność999 cm³999 cm³1197 cm³1422 cm³1422 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM95 KM110 KM90 KM105 KM
Maks. moment95 Nm160 Nm175 Nm230 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,7 s10,6 s9,4 s11,1 s10,1 s
Prędkość maks.172 km/h183 km/h197 km/h182 km/h193 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km4,3 l/100 km4,8 l/100 km3,4 l/100 km3,5 l/100 km
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Skody Fabii, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używana Skoda Fabia II (2006-2014) – opinie użytkowników

Używana Skoda Fabia III (od 2014 r.) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here