Najpopularniejszy samochód miejski w Polsce nie traci zainteresowania na rynku wtórnym. Którą generację używanej Skody Fabii wybrać, by cieszyć się niedrogim i jednocześnie nowoczesnym samochodem?
Skoda produkuje lidera polskiego rynku od ponad 20 lat. Przez ten czas Skoda Fabia zdołała wypracować sobie opinię auta oferującego – przy podobnej cenie do konkurentów – znacznie więcej rozwiązań ułatwiających eksploatację, i jednocześnie trafiającego w szeroko pojętą grupę docelową. Miejską Skodę mogą rozważać zarówno osoby potrzebujące 5-drzwiowego samochodu do jazdy po aglomeracji, jak i rodziny z małymi dziećmi (obecność wersji kombi) czy zwolennicy przynajmniej przyzwoitych osiągów/indywidualnego charakteru (Fabia RS czy Monte Carlo). Nie polecamy jej motoryzacyjnym estetom (wykończenie miejscami odbiega od konkurentów) i kierowcom oczekującym od samochodu bezwzględnej niezawodności, bo na Fabię „przeszły” wszelkie usterki wynikające z niedopracowania niektórych silników Volkswagena.
Dobra wiadomość jest taka, że dysponując budżetem 17-25 tys. zł mamy spore pole manewru pomiędzy dwiema najnowszymi generacjami Skody Fabii: albo poliftowymi „Dwójkami” z przebiegami rzadko przekraczającymi 200 tys. km, albo „Trójkami” z ewidentnie flotową przeszłością. Czy to wystarczający powód, by na wstępie je odrzucić i zdecydować się na starszy model? Porównajmy oba i wybierzmy lepszy w tym budżecie.
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – deska rozdzielcza
Zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wykończenie kokpitu Skody Fabii mocno zależą od danej wersji wyposażeniowej. Podstawowe „zieją” zaślepkami i brakiem tak oczywistych rzeczy jak radio lub elektryczne szyby przednie, poza tym odstraszają ponurą, szarą tonacją i surowymi plastikami. Im dana wersja ma więcej „na pokładzie”, tym mamy do czynienia z przyjemniejszymi tapicerkami/tworzywami, a samą deskę zdobią estetyczne wstawki. Co by jednak nie mówić, Fabia to niemal klasowy mistrz pod względem praktyczności. Na każdym kroku napotykamy schowki lub wnęki, a także inne przydatne na co dzień gadżety, takie jak uchwyt na bilet parkingowy, kosz na śmieci czy akcesoryjna parasolka. Czytelność i intuicyjność obsługi nie budzą żadnych zastrzeżeń.
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – przestrzeń w środku
Skoda nigdy nie przewidziała dla Fabii odmiany 3-drzwiowej, stąd w każdym aucie można liczyć na przystępny komfort wsiadania i wysiadania. Ten model cechuje całkiem wysoka pozycja za kierownicą, nawet jeśli maksymalnie opuścimy fotel. Do ich wad należy zaliczyć krótkie siedzisko, ale pokonywaniu dalekich tras sprzyja ich umiarkowana twardość. Pod względem przestrzeni z tyłu wygrywa nowsza generacja: aż 9 cm więcej na szerokość zrobiło tu swoje. Sytuacja nad głowami i w okolicach nóg – bardzo podobna, czyli przeciętna w klasie. Na tle konkurentów Fabia wygrywa niezłą widocznością przez obszerne boczne szyby.
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – bagażniki
300 l w prawie 4-metrowym aucie miejskim to dobry wynik nawet jak na dzisiejsze standardy. Tyle właśnie zmieści Fabia II, a jej następczyni o 30 l więcej. W dodatku bagażniki niewielkiej Skody punktują regularnym kształtem i całym mnóstwem patentów pomagających utrzymać porządek: przegródkami po bokach, haczykami na zakupy, wnękami na drobiazgi. Szkoda, że w Fabii II składanie kanapy nie jest tak intuicyjne jak w nowszym modelu. Jeśli ktoś oczekuje większego bagażnika, w zanadrzu jest jeszcze Fabia Combi, wyjściowo mieszcząca 480 l (starsza) lub 530 l (nowsza), z możliwością powiększenia do ok. 1400 l.
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – silniki
Obydwie generacje wykorzystują wspólny silnik 1.2 TSI (86-110 KM). W Fabii II pojawił się on po liftingu (2010 r.), w Fabii III wypadł z gamy w 2017 r., kończąc epokę silników 4-cylindrowych w miejskiej Skodzie. Typowe dla starszego modelu jednostki to awaryjne 1.2 R3, trwałe 1.4 16V/1.6 16V oraz wspomagany turbosprężarką i kompresorem 1.4 TSI w odmianie RS. Takowej zabrakło w Fabii III: najmocniejsza wersja generowała zaledwie 125 KM (też 1.4 TSI), i to tylko w limitowanej Fabii Edition R5. Aktualnie produkowane wcielenie od początku wykorzystuje 3-cylindrowego 1.0 MPI (60-75 KM), a od 2017 r. także jego turbodoładowaną odmianę (95-110 KM).
Jeśli chodzi o turbodiesle, większy wybór (zarówno w salonie, jak i na rynku wtórnym) mają chętni na Fabię II. Nie tylko przewidziano w niej obszerniejszą gamę jednostek zasilanych olejem napędowym, ale i zdobyły one większą popularność. Paleta obejmuje 3-cylindrowe 1.2 TDI/1.4 TDI (70-80 KM) oraz 4-cylindrowe 1.6 TDI/1.9 TDI (75-105 KM). W Fabii III gamę okrojono tylko do 1.4 TDI generującego 90 KM lub 105 KM. Wycofano go zresztą w 2018 r. i od tej pory odbiorcy mają do wyboru wyłącznie jednostki benzynowe.
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – co się w nich psuje?
Ryzykowne silniki Fabii mają pojemność 1.2. Wolnossąca odmiana posiada nietrwały łańcuchowy rozrząd i sprawia problemy z cewkami zapłonowymi, w 1.2 TSI dochodzą do tego awaryjne turbosprężarki i znaczne spalanie oleju silnikowego. W ich przypadku obowiązuje zasada: im nowszy, tym lepszy, ale nawet w Fabii III nie można liczyć na zupełną bezawaryjność tego silnika. 1.0 TSI pod tym względem został bardziej dopracowany, natomiast odmiany 1.0 MPI/1.4 16V/1.6 16V można w zasadzie polecać „w ciemno”. Turbodiesle – również, pod warunkiem że nie mają za sobą ogromnych przebiegów (przywrócenie ich do sprawności będzie droższe niż silników benzynowych). Wybrane silniki łączyły się z drogimi w naprawach dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów DSG. Same w sobie nie stanowią złych konstrukcji, ale wybitnie szkodzą im zaniedbania serwisowe i przebiegi powyżej 250 tys. km. Poza tym Fabie II mają nietrwałe łożyska tylnych kół, a nowsze modele – wieszającą się elektronikę.
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – za ile można ją kupić?
Bez problemu da się znaleźć nie najgorszą Fabię II za mniej niż 10 tys. zł. Mimo wszystko optimum na zakup to ok. 12-17 tys. zł, a powyżej tej kwoty przeważają auta poliftowe w różnym stopniu utrzymania. Tyle też powinno wystarczyć na wysłużoną Fabię III w specyfikacji typowo „flotowej”, głównie z 3-cylindrowym dieslem. Zwiększając budżet do 20-25 tys. zł można wśród nich wyłowić auto od prywatnego właściciela, choć nadal z przebiegiem w granicach 150-200 tys. km. Fabie II za taką kwotę pochodzą z roczników 2012-2014 i zazwyczaj przejechały dwa razy mniej.
Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – którą generację wybrać?
Fabia III góruje nad poprzedniczką we właściwie każdej kategorii, a w założonym budżecie da się już znaleźć interesujące auto, dlatego polecamy właśnie ją. Nie brakuje nawet samochodów wyposażonych w fabryczną instalację gazową (z silnikiem 1.0 MPI). Na z lekka przestarzałą Fabię II nie ma co tyle wydawać: na ładny egzemplarz z powodzeniem wystarczy ok. 15 tys. zł.
Skoda Fabia II – plusy i minusy
+ atrakcyjna stylistyka, rozległa paleta silników, okazyjne ceny używanych aut
– ubogie wyposażenie, przeciętne materiały we wnętrzu, wąska kabina
Skoda Fabia III – plusy i minusy
+ nowoczesne multimedia, niskie koszty utrzymania, wysoka trwałość ogólna
– kiepska jakość oferty rynkowej, brak odmiany RS, braki w wykończeniu wnętrza
Skoda Fabia II | Skoda Fabia III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2006-2014 | od 2014 r. |
Dł./szer./wys. | 399-424/164/150 cm | 399-426/173/147-149 cm |
Rozstaw osi | 246 cm | 245-247 cm |
Pojemność bagażnika | htb 300-1163 l, kmb 480-1460 l | htb 330-1150 l, kmb 530-1395 l |
Silniki benzynowe | 1.2-1.6 (60-180 KM) | 1.0-1.4 (60-125 KM) |
Silniki Diesla | 1.2-1.9 (70-105 KM) | 1.4 (90-105 KM) |
Silnik | 1.2 HTP | 1.4 16V | 1.2 TSI | 1.4 TDI | 1.9 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1198 cm³ | 1390 cm³ | 1197 cm³ | 1422 cm³ | 1896 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 60 KM | 86 KM | 105 KM | 80 KM | 105 KM |
Maks. moment | 108 Nm | 132 Nm | 160 Nm | 195 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,5 s | 12,3 s | 10,1 s | 12,9 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 174 km/h | 191 km/h | 176 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Silnik | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TDI | 1.4 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1422 cm³ | 1422 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 95 KM | 110 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 160 Nm | 175 Nm | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s | 10,6 s | 9,4 s | 11,1 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 183 km/h | 197 km/h | 182 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,8 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,5 l/100 km |