Seat Ibiza

Najmniej rozchwytywany model z trójki Polo-Fabia-Ibiza ma wiele zalet. Którą generację Seata Ibizy wybrać z drugiej ręki – trzecią czy czwartą?

Koncern Volkswagena od wielu lat korzysta z czterech podstawowych marek do określenia statusu konkretnego modelu. Do klasy premium aspiruje Audi, typowy poziom reprezentuje Volkswagen, budżetowy zaś, przynajmniej kiedyś, Skoda. Pomiędzy nimi jest również Seat, który może nie imponuje w sposób szczególny jakością wykonania, ale zawsze stawia na sportowy charakter, oferując mocne wersje silnikowe. Mimo tego premierze każdej nowej generacji Ibizy nie towarzyszy tak wielki szum jak debiut nowej Fabii czy Polo. Dość powiedzieć, że to zapomniany samochód, schowany w cieniu przebojowych „braci”. Trudno zrozumieć ten trend, ponieważ Ibiza daje najwięcej wrażeń z jazdy i zwraca uwagę bardziej wyrafinowaną stylistyką (a na pewno jej czwarte wcielenie). Opisywane w tym artykule odsłony, czyli trzecią i czwartą, sprzedawano zarówno w usportowionych wariantach FR (ok. 140-150 KM), jak i topowych Cupra (180-192 KM). Potrzebujący większego bagażnika mają wybór pomiędzy sedanem Cordoba (na bazie Ibizy III) lub kombi ST (Ibiza IV).

Seat Ibiza III
5-drzwiowy hatchback wcale nie jest przeważającą w ogłoszeniach wersją nadwoziową Ibizy III: ten model jeszcze często wybierano w konfiguracji 3-drzwiowej. Najmniej na aukcjach figuruje sedanów (Cordoba II).

W pierwszym kwartale 2021 roku obydwie generacje Ibizy mieściły się w budżecie 10-15 tys. zł. Mowa o samochodach z roczników 2007-2010 lub starszych, jeśli ogłoszenie dotyczyło Ibizy III w mocniejszej wersji silnikowej (głównie FR). Na które wcielenie lepiej zdecydować się z drugiej ręki? Może bardziej niż na nowszą Ibizę w słabej specyfikacji lepiej postawić na starszą, ale gwarantującą dobre osiągi? Porównajmy Ibizę III z Ibizą IV.

Seat Ibiza IV
Długość Ibizy IV przekracza 4 metry, czyniąc z niej jedną z największych propozycji w segmencie B. W jej przypadku trzeba się naszukać, by znaleźć wersję 3-drzwiową, ale jeszcze trudniej o kombi (ST; 2010-2016).

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – deska rozdzielcza

Wzornictwo kokpitów Seatów idealnie współgra ze stylistyką nadwozia. Stonowana Ibiza III oferuje prostą deskę rozdzielczą z uporządkowaną konsolą środkową i czytelnymi wskaźnikami. Na sportowe akcenty, np. w postaci białych tarcz zegarów lub czerwonych naszywek na kierownicy i fotelach, można liczyć tylko w odmianach FR i Cupra. Ibiza IV otrzymała ciekawszy kokpit z większymi możliwościami personalizacji, głównie poprzez lakierowany w różne barwy panel biegnący przez całą szerokość deski rozdzielczej. W bazowych wersjach dominuje jednak szarość. Typowo dla Seata, nie należy się spodziewać zbyt wielu przyjemnych w dotyku materiałów, jak i wybitnie precyzyjnego montażu. W starszych Ibizach odpadają przyciski lub łuszczy się pokrywająca je farba, w nowszej nierzadko słychać dochodzące z wielu stron postukiwania. Ergonomia, jak przystało na koncern VAG, bez zarzutu.

Seat Ibiza III
Na tle Polo IV czy Fabii I, kokpit Ibizy III i tak prezentuje się dość atrakcyjnie. Szkoda, że nie zadbano o lepszą precyzję montażu plastików.
Seat Ibiza IV
Deska Ibizy IV sprawia niezłe wrażenie nawet w całkowicie szarej kolorystyce. Dla odmian Cupra zarezerwowano obszytą skórą, spłaszczoną u dołu kierownicę.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – przestrzeń w środku

Trudno oczekiwać cudów po niespełna 4-metrowym samochodzie z przeciętnym rozstawem osi (niecałe 2,5 m). Do Ibizy zmieszczą się cztery osoby, ale daleka podróż będzie się wiązała z częstymi postojami na rozprostowanie nóg (ograniczona ilość miejsca w obrębie kolan). W dłuższych Cordobach i Ibizach ST nie ma co liczyć na poprawę, bowiem dodatkowe centymetry oddziałują w nich głównie na bagażniki. Pierwszy rząd siedzeń okazuje się wystarczająco przestronny nawet dla wysokich kierowców. Po fotelach Ibizy III mocno już widać upływ czasu. Nowszy model otrzymał nie tylko trwalsze, ale i wygodniejsze odpowiedniki z przystępnym podparciem bocznym.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – bagażniki

Po hatchbackach należy spodziewać się wartości nieprzekraczających 300 l przy wszystkich rozłożonych siedzeniach. To i tak całkiem nieźle jak na segment aut miejskich. Bagażniki mają dość ustawny kształt, ale i wysoko postawiony próg załadunkowy. W Ibizie IV zadbano o funkcjonalność, montując haki na torby z zakupami czy gniazda 12V do zasilania np. lodówek turystycznych. Poszukujący większych bagażników powinni sięgnąć albo po Cordobę II (485 l), albo Ibizę IV ST (430-1165 l). Obydwa auta nie mają zbyt wielkiej konkurencji: wybór w zasadzie ogranicza się do Skody Fabii sedan/kombi lub Renault Clio Grandtour/Thalia.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – silniki benzynowe

Zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne, dzielimy na 3- i 4-cylindrowe. Pierwsze z nich to wolnossące 1.2 (54-70 KM; obydwie Ibizy) i 1.0 MPI/TSI wprowadzone w 2015 r. w Ibizie IV (75-110 KM). Pośród silników 4-cylindrowych Ibizy III należy wyróżnić 1.4 (75-101 KM), 1.6 (101-105 KM) i rzadkiego 2.0 (115 KM). Część z nich (1.4/86 KM, 1.6/105 KM) trafiła również do Ibizy IV, uzupełniana przez jednostki TSI (bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie) – 1.2 TSI (90/105 KM) i przewidziana dla odmian FR/Cupra 1.4 TSI (140/150 KM lub nawet 180 KM po dodaniu kompresora). W 2015 r. do napędu topowej Ibizy IV zarezerwowano 192-konnego 1.8 TSI. Co ciekawe, 1,8-litrowy silnik posłużył również jako źródło napędu Ibizy III FR/Cupra, z tym że to jednostka starszej generacji, znana jako 1.8 Turbo (150/180 KM).

Seat Ibiza III
Wolnossący 1.4 stanowi optymalne źródło napędu dla obydwu generacji Ibizy. Wycofano go dopiero w 2015 r. przy okazji drugiego liftingu Ibizy IV.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – silniki Diesla

Tylko jednego turbodiesla montowano od początku produkcji Ibizy III do końca wytwarzania Ibizy IV – 3-cylindrowego 1.4 TDI, rozwijającego od 70 do nawet 105 KM. Początkowo posiadał zasilanie pompowtryskiwaczami, a od 2015 r. – common rail (CR; rodzina EA288). Do Ibizy IV trafił też budżetowy 1.2 TDI CR (75 KM), spalający wg producenta nawet 3,4 l/100 km. Rolę większych jednostek Ibizy III powierzono najpierw 1.9 TDI (101 KM; także w odmianie wolnossącej SDI o mocy 64 KM), który zasilił też gamę wysokoprężnych Ibiz FR/Cupra (130/160 KM). 1.9 TDI montowano również do 2009 r. w Ibizie IV (90/105 KM), gdy ustąpił miejsca 1.6 TDI (90/105 KM) z zasilaniem common rail. Dla Ibizy IV FR z silnikiem Diesla przewidziano 143-konnego 2.0 TDI CR.

Seat Ibiza 1.9 TDI
Popularnego w większych modelach 1.9 TDI wycofano z Ibizy w połowie 2009 r. na rzecz wyposażonego we wtrysk common rail 1.6 TDI. Jest lepszy pod niemal każdym względem, ale bywa drogi w naprawach.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – co się w nich psuje?

Do Ibizy trafiało mnóstwo silników stosowanych w innych modelach Seata/Skody/Volkswagena, stąd ich typowe przypadłości nie są żadną tajemnicą. Należą do nich przypadki rozciągania łańcuchów rozrządu (1.2/1.2 TSI/1.4 TSI/1.8 TSI), ponadnormatywne spalanie oleju silnikowego (1.2 TSI i 1.4 TSI z rodziny EA111, czyli do 2015 r., a także 1.8 TSI i 1.8 Turbo), awarie systemu doładowania (1.8 Turbo i kompresor w 1.4 TSI Twincharger), usterki piezoelektrycznych wtryskiwaczy (1.6 TDI) czy nadmierny luz osiowy na wale korbowym (1.4 TDI PD). Kolejne koszty skrajnie wyeksploatowane 1.9 TDI (z osprzętem obejmującym dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarkę ze zmienną geometrią) oraz stosowane w Ibizach IV dwusprzęgłowe skrzynie DSG (głównie w Cuprach). Zażalenia płyną w stronę niedoróbek wykończeniowych kabiny, podatnego na zarysowania lakieru czy nietrwałych łożysk kół. Kłopoty z korozją czy elektroniką pokładową nie odbiegają od średniej w tym segmencie.

Seat Cordoba
Pakownego Seata Cordobę II oferowano z silnikami do 115 KM (benzynowe) lub 130 KM w przypadku diesli. Jak na razie to ostatni mały Seat z nadwoziem typu sedan.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – za ile można go kupić?

Niezłą Ibizę III można kupić nawet za 5-8 tys. zł. Bliżej 10 tys. zł przeważają samochody poliftowe (po 2006 r.), z przebiegami przekraczającymi 200 tys. km. Silniki? Głównie 1.4/1.6 lub 1.9 TDI. Od tylu też startują Ibizy IV, z tym że nie należy nastawiać się na inne silniki niż bazowe 1.2. Do 15 tys. zł być może uda się znaleźć mocniejszego 1.4 lub 1.4 TDI. Przy odrobinie szczęścia za tyle staniemy się właścicielami Ibizy III FR z doskonałym silnikiem 1.8 Turbo. Budżet 20 tys. zł wystarczy na Cuprę lub nieźle utrzymają Ibizę IV w dowolnej wersji silnikowej (także kombi).

Seat Ibiza IV
Seat Ibiza IV ST nie występowała jako Cupra, ale FR (140/150 KM) – już tak. Popularnością trochę odstaje od dwóch kluczowych konkurentów – Skody Fabii Combi i Renault Clio Grandtour.

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – którą generację wybrać?

Ibiza IV to bez wątpienia niedoceniany samochód na rynku wtórnym: przyciągający uwagę, całkiem przestronny, dostępny w wielu wersjach, spośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Warto skupić na niej uwagę pod warunkiem porzucenia nadziei na okazyjny zakup. Mając do wydania 10 tys. zł z pewnością uda się kupić dobrze rokującą Ibizę III, ale naszym zdaniem warto dorzucić jeszcze kilka tysięcy do wersji FR/Cupra: być może niedługo stanie się lokatą kapitału.

Seat Ibiza III – plusy i minusy

 +  szeroka paleta zazwyczaj niezawodnych silników, niskie koszty utrzymania i zakupu, niezła funkcjonalność (nawet wersji 3d)
 –  słaby stan tanich aut, toporne materiały wykończeniowe, luki w historii serwisowej wielu samochodów

Seat Ibiza III

Seat Ibiza IV – plusy i minusy

 +  pojemne bagażniki obu wersji nadwoziowych, dobre zabezpieczenie antykorozyjne, solidna trwałość mechaniczna
 –  awaryjne silniki TSI, mały udział aut z polskich salonów, słaba dynamika bazowych odmian

Seat Ibiza IV

Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – podstawowe dane techniczne
Seat Ibiza IIISeat Ibiza IV
Lata produkcji2002-20082008-2017
Dł./szer./wys.395-428/170/144 cm405-423/169/145 cm
Rozstaw osi246 cm247 cm
Pojemność bagażnikahtb 267-960 l, sed 485-1140 lhtb 290-1120 l, kmb 430-1165 l
Silniki benzynowe1.2-2.0 (54-180 KM)1.2-1.6 (60-192 KM)
Silniki Diesla1.4-1.9 (70-160 KM)1.2-2.0 (75-143 KM)
Seat Ibiza III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.21.41.61.4 TDI1.9 SDI1.9 TDI
Pojemność1198 cm³1390 cm³1598 cm³1422 cm³1896 cm³1896 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieseldieselturbodiesel
Maks. moc64 KM86 KM105 KM75 KM65 KM100 KM
Maks. moment112 Nm132 Nm153 Nm195 Nm125 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,9 s11,9 s10,6 s13,9 s17,0 s10,8 s
Prędkość maks.165 km/h180 km/h193 km/h172 km/h162 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km4,6 l/100 km4,9 l/100 km5,0 l/100 km
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.21.2 TSI1.41.2 TDI1.4 TDI1.6 TDI
Pojemność1198 cm³1197 cm³1390 cm³1199 cm³1422 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc70 KM105 KM85 KM75 KM80 KM90 KM
Maks. moment112 Nm175 Nm132 Nm180 Nm195 Nm230 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s9,8 s11,8 s13,9 s12,9 s11,8 s
Prędkość maks.165 km/h190 km/h177 km/h168 km/h170 km/h178 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,3 l/100 km5,9 l/100 km3,8 l/100 km4,2 l/100 km4,3 l/100 km

Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Seatach Ibiza:

Używany Seat Ibiza III (2002-2008) – opinie użytkowników

Używany Seat Ibiza IV (2008-2016) – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here