Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Seat Ibiza IV

Ibiza pozostaje w cieniu swoich technicznych braci – Skody Fabii II i Volkswagena Polo V. Zobaczmy czy warto się nią zainteresować, analizując opinie właścicieli używanych Seatów Ibiza IV.

Seat Ibiza IV bazuje na płycie podłogowej, na której opracowano takie rynkowe hity jak Skoda Fabia II i Volkswagen Polo V. Mimo tego faktu hiszpański model nie zdobył aż takiej popularności, najprawdopodobniej z powodu wysoko skalkulowanej ceny. Odkładając względy finansowe na bok, auto ujawnia niemal tyle samo zalet co techniczni bliźniacy, a przy tym bardziej przykuwa uwagę, zwłaszcza w wyrazistych kolorach, na które pomalowano nadwozie. Na rynku wtórnym wartość Ibizy spada szybciej od Polo, dzięki czemu za rozsądne pieniądze można kupić ciekawy i dość mocny samochód. Wyraźny wpływ na cenę Ibizy ma silnik, głównie dlatego, że im mocniejszy, tym zwykle lepsze wyposażenie. Inna sprawa, że do tak dynamicznie stylizowanego auta terkocące jednostki 3-cylindrowe po prostu nie pasują, choć ich eksploatacja nie musi się równać z wysoką niezawodnością. W 2012 r. Ibiza została gruntownie odświeżona. Drobny facelifting nastąpił również w 2015 r., a przy okazji miejski Seat otrzymał silniki nowej generacji (jednostki przeznaczone do stosowania w autach budowanych na platformie MQB), głównie 1.2/1.4 TSI z rodziny EA211, zupełnie nowe 1.0 MPI/TSI i diesle 1.4 TDI CR.

Seat Ibiza IV
Zgodnie z tradycją modelu, Ibizę IV oferowano w kilku wariantach usportowionych. Korzystną relację osiągów do zużycia paliwa zapewniają wersje FR z silnikami 1.4 TSI 140/150 KM. W późniejszych latach FR stał się również pakietem stylistycznym.

Dzięki prężnie działającemu importowi Ibiza aktualnie przegoniła Polo w zakresie popularności na rynku wtórnym. Bodźcem na klientów są atrakcyjne odmiany FR i Cupra, a także nowoczesne i oszczędne diesle z serii po poprawkach przeprowadzonych przez koncern VAG. Jaką używaną Ibizę najlepiej wybrać? Oto opinie użytkowników miejskiego Seata.

Seat Ibiza (2021) – opis wersji i cennik

Seat Ibiza IV
Do napędu Ibizy Cupra Seat niestety przewidział dwie szczególnie awaryjne jednostki napędowe – najpierw 1.4 TSI Twincharger (180 KM), a od 2015 r. silnik 1.8 TSI (192 KM).

Używany Seat Ibiza IV – wnętrze

Spośród tria Ibiza/Fabia/Polo to właśnie hiszpańska propozycja dysponuje najciekawszym kokpitem. Nie jest to może szczyt finezji, ale deska Seata do dzisiaj niewiele straciła na atrakcyjności i nieźle się prezentuje nawet w ubogich wersjach. Bogatsze, poza dłuższą listą wyposażenia, mogą mieć nawet dwukolorowe wykończenie. Całość ożywia czerwone podświetlenie wskaźników i konsoli centralnej. Oszczędności widać w materiałach wykończeniowych, pośród których dominują twarde tworzywa. Montaż momentami „kuleje”, choć nie jest to poziom np. Dacii Sandero. Co do liczby schowków i uchwytów na napoje – brak większych zastrzeżeń.

Ibiza jest jednym z największych modeli w klasie (405 cm) i oferuje tym samym sporą przestronność we wnętrzu. Nie powinno być większych problemem z zapakowaniem czterech dorosłych osób mierzących ok. 180 cm. Wyższym będzie doskwierał deficyt miejsca na każdą część ciała: trzeba pamiętać, że rozstaw osi Ibizy to tylko 247 cm. Dla osób, u których priorytetem w małym aucie jest bagażnik, przygotowano Ibizę ST (2010-2016), czyli wersję kombi mieszczącą 430 litrów bagażu. Odmiana ta ze względu na małą konkurencję i walory praktyczne dobrze przyjęła się na rynku. Jednak już do hatchbacka (3d i 5d) nie wejdzie mało, bo od 290 do 1120 l bagażu. Trzeba się jednak liczyć z wysoko narysowanym progiem załadunkowym i zwężonym otworem po otwarciu klapy.

Używany Seat Ibiza IV – silniki

W gamie silnikowej znajdziemy jednostki grupy Volkswagena. Najbardziej polecany (a zarazem najmocniejszy) turbodiesel 2.0 TDI (143 KM) jest w Ibizie jednak rzadkością (występował tylko w usportowionej wersji FR). Mniejsze i słabsze 1.9/1.6 TDI (90/105 KM) także doskonale sprawdzają się w tym aucie i również nie sprawiają problemów. Kto akceptuje ograniczoną kulturę pracy, może pomyśleć o trzycylindrowym 1.4 TDI  (75/80/90/105 KM). Problemy z luzem na wale korbowym nie są przypadłością tej jednostki, a raczej efektem brutalnej eksploatacji, np. aut służbowych. Superoszczędna wersja 1.2 TDI Ecomotive (75 KM) to już sztuka dla sztuki. Silnik jest ospały, a w normalnym ruchu pali tylko nieco mniej od mocniejszych jednostek – spalanie praktycznie wszystkich diesli wynosi 5 l/100 km w cyklu mieszanym. Wśród silników benzynowych pozytywnie wyróżnia się prosty motor 1.4 16V (86 KM), który można wyposażyć w instalację gazową. Niezłe i trwałe są też 1.6 16V (105 KM). Dyskusyjną propozycją są trzycylindrowe, wolnossące 1.2 (60/69 KM) – kulturą pracy i dynamiką nie pasują do charakteru modelu o efektownej linii nadwozia i ze sportowo zestrojonym zawieszeniem. Plusem jest niezła współpraca tych jednostek z instalacjami LPG. Nie polecamy natomiast silników 1.2 TSI (86/90/105 KM) i 1.4 TSI sprzed 2015 r. Mają problem z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu, a podwójnie doładowane 1.4 TSI (150/180 KM) mogą mieć do tego kłopoty z tłokami czy sprzęgłami kompresorów. W 2015 r. wprowadzono też zupełnie nowe silniki o pojemności 1.0: MPI (75 KM) i TSI (95/110 KM). Jednostki benzynowe są dosyć oszczędne – zużywają do 6-8 l/100 km w cyklu mieszanym. Niewiele od tej wartości odchodzi nawet najmocniejszy 1.8 TSI (192 KM) montowany w ostatnich rocznikach Ibizy Cupra.

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – który silnik wybrać?

Seat Ibiza IV silnik (2)
W kontekście zarówno 1.2 TSI, jak i 1.4 TSI lepiej zdecydować się na nowsze jednostki z paskiem rozrządu (EA211, od 2015 r.).
Seat Ibiza IV silnik
Słaba kultura pracy 3-cylindrowych 1.2/1.4 TDI sprawia, że najrozsądniej sięgnąć po równie oszczędnego, a znacznie żwawszego 1.6 TDI, ewentualnie „wiekowego” 1.9 TDI (choć oferowano je tylko do 2009 r.).

Używany Seat Ibiza IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Oprócz oleju, świec i filtrów wymieniłem tylko klocki. W aucie kompletnie nic się nie dzieje”

„Dobra widoczność, nie ma problemów z parkowaniem. Z przodu sporo miejsca dla kierowcy i pasażera”

„Duża dostępność części zamiennych, które mają bardzo przystępne ceny”

„Ibiza to jedno z niewielu aut w tej klasie dostępne jako kombi. Praktyczny i ładny samochód”

„Atrakcyjne ceny zakupu w przypadku tak młodego auta z ciekawym wyposażeniem – duży atut”

 Wady 

„Na rynku wiele egzemplarzy jest powypadkowych. Trzeba poświęcić dużo czasu na znalezienie pewnego auta”

„Wnętrze mogłoby być nieco nowocześniejsze i wykonane z lepszych materiałów”

„Serwis autoryzowany – tragiczny. Błędne diagnozy, a po wjechaniu w dziurę (wykrzywienie felgi) chcieli wymieniać pół zawieszenia”

„Częste awarie elektroniki pokładowej, panel klimatyzacji często nie działa”

Używany Seat Ibiza IV – awaryjność, typowe usterki

Do Ibizy trafiało dużo silników, zatem i lista możliwych usterek jest dość długa. Benzynowe 1.2, 1.2 TSI/1.4 TSI z rodziny EA111 oraz 1.8 TSI miewają spore kłopoty z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu: zlikwidowano je w odmianach EA211 (od 2015 r.), w których łańcuch zastąpiono paskiem rozrządu. Powyższe silniki nie są wolne od pobierania oleju silnikowego, które w konsekwencji prowadzi do zatarcia turbosprężarki lub całej jednostki napędowej. W 1.4 TSI Twincharger dochodzi do tego awaryjny kompresor. Względnie pewny wybór tyczy się wobec tego nowszych 1.2/1.4 TSI, a także wolnossących 1.4/1.6 (także do LPG) i wszystkich 1.0. Turbodiesle 1.4 TDI, szczególnie te zasilane pompowtryskiwaczami, przy intensywnej eksploatacji „łapią” luz osiowy na wale korbowym, z kolei „zajeżdżone” 1.9 TDI wymagają wymiany drogiego osprzętu. W jednostkach o kodzie BXE możliwe są zatarcia panewek. 1.6 TDI zasłynęły z kolei z drogich w zakupie, a nieregenerowanych wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Ibizy od początku konfigurowano, z wybranymi silnikami, z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG mającą określoną „żywotność” (zazwyczaj nie sprawia problemów do 200-250 tys. km przebiegu). Potem bywa różnie. Właściciele zgłaszali też konieczność wymiany łożysk tylnych kół i drobne usterki panelu klimatyzacji.

Seat Ibiza IV skrzynia DSG
Kompleksowy remont skrzyni DSG może wynieść nawet 5-6 tys. zł.

Używany Seat Ibiza IV – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN na stałym elemencie znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym. Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony.

Seat Ibiza IV numer VIN

Używany Seat Ibiza IV – sytuacja rynkowa

Da się znaleźć Ibizę IV za mniej niż 10 tys. zł, ale ceny realnie startują od 12 tys. zł. Egzemplarze z dolnych półek cenowych to zazwyczaj ubogo wyposażone benzynowe 1.2 albo 1.4 TDI. Na coś ciekawszego trzeba przeznaczyć minimum 17 tys. zł, zaś optymalny budżet mieści się w granicach 20 tys. zł. Za tyle powinno się już kupić poliftową Ibizę. Najdroższe samochody, czyli te za więcej niż 30 tys. zł, to z reguły roczniki 2016-2017 w nieszczególnie ciekawych wersjach lub Ibizy FR/Cupra. Dwa na trzy Seaty to 5-drzwiowe hatchbacki, najrzadsze są kombi. O wiele łatwiej o samochód z silnikiem benzynowym.

Używany Seat Ibiza IV – podsumowanie

Przynależność do grupy Volkswagena oznacza możliwość skorzystania z doskonale rozwiniętej sieci serwisowej. Używana Ibiza to więc idealne auto dla osób, które zwyczajnie potrzebują niedrogiego i bezawaryjnego środka transportu po mieście, a przy tym lekko wyróżniającego się. Atrakcyjność auta podkreślają mocniejsze wersje silnikowe i warianty lepiej wyposażone, dlatego najlepiej rozejrzeć się właśnie za takimi.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Seatach:

Używany Seat Ibiza III i Seat Ibiza IV – którą generację wybrać?

Używany Seat Ibiza III (2002-2008) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników

Seat Ibiza IV

Seat Ibiza IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.405-423/169/145 cm
Rozstaw osi247 cm
Pojemność bagażnikahtb 290-1120 l, kmb 430-1165 l
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.0 MPI1.2 12V1.2 12V1.4 16V1.6 16V
Pojemność999 cm³1198 cm³1198 cm³1390 cm³1590 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM60 KM69 KM85 KM105 KM
Maks. moment95 Nm108 Nm112 Nm132 Nm153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,3 s15,9 s13,9 s11,8 s10,5 s
Prędkość maks.172 km/h155 km/h165 km/h177 km/h189 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km5,9 l/100 km6,7 l/100 km
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik1.0 TSI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI (FR)1.4 TSI (Cupra)1.8 TSI (Cupra)
Pojemność999 cm³1197 cm³1197 cm³1390 cm³1390 cm³1798 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo + kompr.benz., turbo + kompr.benz., turbo
Maks. moc110 KM90 KM105 KM150 KM180 KM192 KM
Maks. moment200 Nm160 Nm175 Nm220 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,2 s10,7 s9,8 s7,6 s6,9 s6,7 s
Prędkość maks.197 km/h184 km/h190 km/h212 km/h228 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,9 l/100 km5,3 l/100 km5,9 l/100 km5,1 l/100 km6,0 l/100 km
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 3-cylindrowe)
Silnik1.2 TDI1.4 TDI1.4 TDI1.4 TDI1.4 TDI
Pojemność1199 cm³1422 cm³1422 cm³1422 cm³1422 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM75 KM80 KM90 KM105 KM
Maks. moment180 Nm210 Nm195 Nm230 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s13,0 s12,9 s10,9 s9,9 s
Prędkość maks.168 km/h173 km/g170 km/h182 km/h192 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,6 l/100 km4,2 l/100 km3,7 l/100 km3,9 l/100 km
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 4-cylindrowe)
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI1.9 TDI2.0 TDI (FR)
Pojemność1598 cm³1598 cm³1896 cm³1896 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM90 KM105 KM143 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm210 Nm240 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s10,5 s12,0 s10,6 s8,3 s
Prędkość maks.178 km/h188 km/h176 km/h185 km/h210 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,4 l/100 km4,5 l/100 km4,5 l/100 km4,6 l/100 km

Używany Seat Ibiza IV – galeria