Używana Dacia Sandero I (2008-2012) – opinie, dane techniczne, usterki

DACIA Sandero I Laureate 1.6MPI 87KM 5MT WE3356P 09-2008

Używana Dacia Sandero to tani w zakupie i utrzymaniu samochód, który oferuje przyzwoity komfort i sporą przestrzeń dla pasażerów. Przyjrzyjmy się opiniom na temat tego budżetowego samochodu.

Gdy w 2004 roku marka Dacia powróciła na rynek i zaprezentowała Logana, Polacy oszaleli na jego punkcie. Potrzeba taniego auta służącego po prostu do jazdy okazała się być kluczowa i auto zdobyło dużą popularność. Na fali sukcesu w 2007 r. zaprezentowano Sandero – hatchbacka bazującego na Loganie. W 2008 r. ruszyła produkcja auta. Rok później gamę wzmocniła uterenowiona wersja Stepway z 20-centymetrowym prześwitem. Fabrycznie nowe Dacie stanowiły alternatywę dla używanych samochodów. Projektowano je z myślą o uboższych rynkach, ale zaskakująco dobrze przyjęli je klienci z Francji czy Niemiec. Po latach sytuacja praktycznie nie uległa zmianie – na zakup Sandero czy Logana z drugiej ręki decydują się osoby, które nie przykładają większej wagi do marki pojazdu czy jego wykończenia lub silnika, a chcą uniknąć zakupu bardzo starego samochodu. W przypadku używanych Dacii stosunek wieku do ceny pozostaje bardzo korzystny, a koszty utrzymania są niskie.

DACIA Sandero I Laureate 1.6MPI 87KM 5MT WE3357P 09-2008
Dacię Sandero zaprojektowano z myślą o rynkach rozwijających się, a więc z przeznaczeniem na gorsze jakościowo drogi. Samochód ma zatem proste i trwałe zawieszenie oraz stosunkowo wysoki prześwit, co dla osób mieszkających z dala od wielkich miast jest wyłącznie zaletą.

Po budżetowej marce producenta, który nie słynie z budowania samochodów premium (Renault-Nissan) nie należy spodziewać się nadzwyczajnych materiałów wykończeniowych i mocnych silników. Ubogo wyposażonych, topornych Dacii niektórzy wręcz nie potrafili zaakceptować już w salonach, gdy były nowe. Po ponad 10 latach używane Sandero czasami wyglądają na więcej, niż przejechały w rzeczywistości, a niektórych braków w wyposażeniu nie akceptuje się już w trzeciej dekadzie XXI wieku. Poznajmy opinie na temat używanej Dacii Sandero i spróbujmy odnaleźć grupę docelową, do której można adresować ten samochód.

DACIA Sandero I Stepway 1.5dCi 90KM 5MT WE9552S 10-2009
Prześwit Dacii Sandero Stepway wynosi więcej niż u niektórych SUV-ów (20 cm). W przypadku samochodu rumuńskiej marki nie ma co liczyć na konfigurację z napędem na cztery koła.

Używana Dacia Sandero I – wnętrze

Wewnątrz Sandero jest równie przestronne jak Logan, a przy tym łatwiejsze do zaparkowania w mieście. Szkoda jednak, że przy okazji tworzenia auta nie poprawiono jakości wykonania i użytych materiałów. Kokpit „straszy” połaciami niewykorzystanego miejsca pokrytego mało przyjemnym w dotyku plastikiem. Tu i ówdzie widać różnego rodzaju wkręty, po latach wychodzą na jaw niedoróbki w spasowaniu. Brakuje także grubszej warstwy mat tłumiących hałas. Ale czego w końcu oczekiwać od auta, które jako nowe można było kupić za niecałe 30 000 zł – przynajmniej w teorii, bo tyle kosztowała najuboższa wersja, która miała wabić klientów do salonów. Na miejscu dowiadywali się oni, że by cieszyć się Sandero z rozsądnym wyposażeniem, muszą dołożyć jeszcze co najmniej kilka tysięcy złotych.

Dacia Sandero I 03
Wnętrze Dacii Sandero nie urzeka ani stylizacją, ani ergonomią – przyzwyczajenia wymagają m.in. przyciski do sterowania szybami na konsoli środkowej oraz dźwignia klaksonu w manetce.

Jak na segment B, Sandero jest dosyć długie (ponad 4 metry) i dzięki temu oferuje sporo miejsca w kabinie. Na pewno na jego brak nie może narzekać kierowca i siedzący obok niego pasażer. Wiele zastrzeżeń płynie jednak w kierunku foteli – niewygodnych z uwagi na wyjątkowo krótkie i marnie wyprofilowane siedzisko. Na kanapie panują odrobinę lepsze warunki, a szerokie drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Sandero same w sobie jest przyzwoicie przeszklone i dość łatwo nim manewrować. 320-litrowy bagażnik zasługuje na uznanie. Szkoda tylko, że brakuje w nim jakichkolwiek akcesoriów pomagających ulokować bagaż lub rozplanować przestrzeń (haczyków, wnęk itp.). Złożenie kanapy (nie zawsze dzielona!) zwiększa go do 1200 l.

Używana Dacia Sandero I – silniki

Do napędu Sandero zaprzęgnięto sprawdzone na przestrzeni lat silniki Renault – benzynowe 1.2 16V, 1.4 8V, 1.6 8V i 1.6 16V oraz diesla 1.5 dCi. Zachowując niezbędne minimum dbałości serwisowej (terminowe wymiany oleju i paska rozrządu) uda się utrzymać te jednostki w świetnym stanie przez lata. W silnikach benzynowych najczęściej zawodzą cewki i czujniki. W dieslu z wysokim przebiegiem warto pomyśleć o profilaktycznej wymianie panewek. Co prawda wraz z wymianą oleju pochłonie to w granicach 1500 zł, jednak zapewni sposób na kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów. Jeżeli zużyta panewka obróci się, konieczny będzie kapitalny remont silnika lub jego wymiana. Ryzyko awarii jest niższe niż w Renault, gdyż Dacie otrzymywały mniej wysilone wersje jednostki 1.5 dCi. Pięciobiegowe skrzynie nie grzeszą precyzją, ale to zwykle nie efekt ich zużycia, a konstrukcji – nie pracowały idealnie nawet w nowych autach.

DACIA Sandero I Laureate 1.6MPI 87KM 5MT WE3356P 09-2008
Parametrom jednostek MPI (1.4 i 1.6) bliżej do konstrukcji z lat 90. niż współczesnych silników. Pod względem awaryjności wiele nie można im jednak zarzucić.
Dacia Sandero I
Do Sandero trafiły najmniej wysilone odmiany silników 1.5 dCi, w związku z czym ich awaryjność nie jest tak wysoka jak w przypadku mocniejszych jednostek z samochodów Renault.

Używana Dacia Sandero I – opinie użytkowniwków

 Zalety 

„Silnik 1.4/75 KM jest konstrukcją sprawdzoną i bardzo prostą w obsłudze.”

„Solidne zawieszenie, jakby stworzone na polskie, najczęściej niezbyt równe drogi.”

„Psują się przeważnie drobiazgi, a poważniejsze awarie są rzadkością.”

„Samochód jest wysoko zawieszony, bez problemu wjeżdżam na drogę leśną lub polną bez obaw, że się coś urwie.”

„Dostępność części zamiennych jest naprawdę duża.”

 Wady 

„Przy dynamicznej jeździe samochód jest głośny. Nie nadaje się na trasy szybkiego ruchu – brak mu wygłuszenia.”

„Tandetne srebrne wstawki plastikowe. Deska nawet bardzo ładna, ale skrzypi na kostce brukowej.”

„Przy większych prędkościach auto myszkuje po drodze.”

„Wentylacja i ogrzewanie takie sobie. Coś tam dmucha, ale bez przekonania.”

Używana Dacia Sandero I – awaryjność, typowe usterki

Zawieszenie Dacii Sandero (przednie kolumny McPhersona i belka skrętna z tyłu) dobrze znosi polskie drogi, a uterenowiona odmiana Stepway przyda się dla osób często zjeżdżających na nieutwardzone nawierzchnie. Silniki może nie grzeszą osiągami, ale przez prostotę konstrukcji na naprawy nie wydamy dużo. Pozytywnie wypada również dostępność serwisu i ceny części zamiennych. Na ogół Sandero jest typowym „mieszczuchem” – w trasie silniki dostają „zadyszki”, a panujący przy wyższych prędkościach hałas odbiera przyjemność z jazdy. Słabą stroną Dacii Sandero okazuje się powłoka lakiernicza, która jest podatna na zarysowania i powstawanie odprysków. Ogniska korozji na podwoziu czy progach nie należą do rzadkości – Dacia jest znacznie gorzej zabezpieczona przed rdzą niż Renault. Upływ czasu potrafi dać się też wnętrzu – np. fotelowi kierowcy, który z powodu wyrobionych mocowań zaczyna się bujać. Tworzywa wykończeniowe opierają się starzeniu, ale różnego rodzaju hałasy i skrzypienia potrafią denerwować. W samochodach z wysokimi przebiegami możliwe są awarie alternatorów, wycieki oleju, jak również zużycie mechanizmu wybierania biegów oraz łożysk skrzyni. Części zamienne są tanie i łatwo dostępne – rozsądne ceny mają nawet elementy w ASO, a ogromna podaż zamienników (w większości pasujących też do Clio II), pozwala na utrzymanie Sandero w stanie pełnej sprawności przy niewielkich nakładach.

Dacia Sandero I 04
Skrzynie biegów Dacii nie grzeszą precyzją działania i trwałością. Szybko wyrabiają mechanizmy wybierania biegów oraz łożyska.

Używana Dacia Sandero I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito w pobliżu gniazda osadzenia prawego przedniego amortyzatora (fot.). Poza tym znajduje się na naklejce na słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).

DACIA Sandero I Laureate 1.6MPI 87KM 5MT WE3357P 09-2008

Używana Dacia Sandero I – sytuacja rynkowa

Używane Sandero w bazowych wersjach (a zatem bez np. radia, klimatyzacji, elektrycznych przednich szyb) kosztują już 7-8 tys. zł. Budżet 10 tys. zł pozwoli już na wybór nieźle wyglądającego auta z roczników 2009-2011, także z silnikami zasilanymi LPG. Ostatni rocznik lub przebieg nie większy niż 100 tys. km zwiększają pułap cenowy do 12-15 tys. zł. Co ciekawe, to też absolutne minimum na zadbane Sandero Stepway – uterenowiony model zadebiutował z opóźnieniem i przeważnie łączono go z bogatszymi specyfikacjami wyposażenia. Tylko co 10. wystawiona Dacia ma pod maską silnik wysokoprężny, a blisko 1/4 benzynowych posiada instalację gazową.

Używana Dacia Sandero I – podsumowanie

Nie ma co ukrywać – to nie jest i nigdy nie był/nie będzie samochód, który wyznacza poziom statusu społecznego. Dacia Sandero gwarantuje jednak korzystną relację ceny do rocznika i, na tle konkurentów, ma bardzo obszerną kabinę i spory bagażnik. By nie zawieść się na wyposażeniu, warto szukać atrakcyjnych odmian Stepway. Niestety, wszystkie będą topornie wykończone w środku, ale z tym „da się żyć”.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Daciach:

Używana Dacia Duster I (2010-2018) – opinie użytkowników

10 używanych modeli Dacii

DACIA Sandero I 1.6MPI 87KM 5MT WE2385P 06-2009

Dacia Sandero I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.402/174/153 cm
Rozstaw osi259 cm
Pojemność bagażnika320-1200 l
Dacia Sandero I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 16V1.4 MPI1.6 MPI1.6 16V
Pojemność1149 cm³1390 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM75 KM87 KM105 KM
Maks. moment107 Nm112 Nm128 Nm148 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s13,0 s11,5 s10,2 s
Prędkość maks.161 km/h161 km/h174 km/h183 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km7,0 l/100 km7,2 l/100 km7,1 l/100 km
Dacia Sandero I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM75 KM86 KM
Maks. moment160 Nm180 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,0 s14,2 s13,0 s
Prędkość maks.157 km/h163 km/h167 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,0 l/100 km4,6 l/100 km

Używana Dacia Sandero I – galeria