Skoda Fabia II

Skoda Fabia II wraz z Octavią wymieniały się tytułami bestsellera w Polsce. Jak sprawuje się po kilkunastu latach od debiutu? Oto opinie o używanej Skodzie Fabii II.

Skoda Fabia II to samochód szczególnie ważny na polskim rynku motoryzacyjnym. Pierwsza generacja w 2002 roku stała się najlepiej sprzedawanym autem w naszym kraju i tą pozycję utrzymała aż do roku 2008 (z jednym wyjątkiem – rokiem 2004), kiedy ustąpiła miejsca większej Octavii. Fabia I była po prostu poprawnym samochodem: nie porywała użytkowników absolutnie niczym. W drugiej generacji producent zaoferował klientom m.in. ciekawe wersje kolorystyczne nadwozia i deski rozdzielczej, możliwość pomalowania dachu na kolor biały lub oklejenia nadwozia w niecodzienne grafiki. Oprócz 5-drzwiowego hatchbacka zdecydowano się wprowadzić również Fabię Combi, zrezygnowano z kolei z niezbyt popularnego sedana. Diametralnie wzrosła moc silnika topowej Fabii RS – ze 130 do 180 KM generowanych ze znanego (i niekoniecznie lubianego) 1.4 TSI. W ramach liftingu z 2010 roku przeprojektowano przednią część nadwozia Fabii i dokonano zmian w gamie silnikowej (pojawiły się jednostki 1.2/1.4 TSI oraz nowocześniejsze turbodiesle z common rail). Ofertę uzupełniły efektowne wizualnie odmiany Monte Carlo i uterenowiona Scout (ale bez napędu na 4 koła).

Skoda Fabia II
Jedną z wersji specjalnych Fabii była odmiana Monte Carlo z polakierowanymi na czarno elementami nadwozia i lepiej wyprofilowanymi fotelami.

Jak ten niezwykle popularny, ale leciwy już samochód sprawuje się w trudnej eksploatacji po polskich drogach? Które silniki można polecić w używanej Fabii II, a których lepiej się wystrzegać? Jak ze stabilnością elektroniki pokładowej i zabezpieczeniem antykorozyjnym? Poznajmy opinie właścicieli używanych Skód Fabii II.

Skoda Fabia (2022) – opis wersji i cennik

Skoda Fabia II 04
Jak na razie Fabie dzielnie opierają się rozwojowi korozji nadwozia. Ta atakuje głównie układ wydechowy. W niektórych egzemplarzach przez tylne drzwi do środka dostaje się woda.

Używana Skoda Fabia II – wnętrze

Wnętrze Skody Fabii docenią osoby stawiające na pierwszym miejscu intuicyjność obsługi i lubiące styl typowy dla aut koncernu Volkswagena. Pomimo klasyfikowania Skody jako marki budżetowej, plastiki użyte do wykończenia wnętrza Fabii można uznać za akceptowalne: irytujące trzaski trafiają się raczej sporadycznie. Skodę Fabię można było kupić w aż 10 wersjach wyposażenia: najuboższe nie mają nawet radia (tylko wielką zaślepkę pośrodku), o klimatyzacji nie wspominając. Bogatsze egzemplarze wyposażono w większy panel radioodtwarzacza lepszej klasy, Climatronic oraz… elektrycznie otwierane szyby z tyłu. Przy odrobinie szczęścia być może uda się kupić Fabię z jasnym wnętrzem. Na plus bardzo duża ilość przemyślanych schowków, np. pod fotelem pasażera i pod przełącznikiem świateł oraz dwupoziomowy po prawej stronie deski.

Skoda Fabia II deska rozdzielcza
W zależności od wersji wyposażeniowej i rocznika, Fabie mogą mieć kilka rodzajów kierownic (na zdjęciu kabina po liftingu). Ekran nawigacji to bardzo rzadka opcja.

Fabii II tylko centymetr brakuje do długości równej 4 metrów i wówczas była jednym z większych reprezentantów klasy miejskiej. W porównaniu do np. Toyoty Yaris II czy Fiata Grande Punto wnętrze Fabii nie zachwyca przestronnością z przodu, ale z tyłu stanowi już klasową czołówkę. Wysoką pozycję za kierownicą (także w najniższym ustawieniu fotela) w warunkach eksploatacji Fabii należy uznać za zaletę, choć przy miejskich manewrach niektórym przeszkadza wydatny słupek A. Widoczność na boki: bez zastrzeżeń. Biorąc pod uwagę możliwości transportowe, Fabia wypada bardzo przyzwoicie. Już w hatchbacku standardowo zabierze na pokład 300 l pakunków, a w kombi rekordowe 480 l. By uzyskać maksymalną wartość 1460 l, trzeba oddzielnie złożyć siedzisko kanapy i jej oparcie. Szkoda, że otwór załadunkowy jest nieco węższy niż w hatchbacku.

Używana Skoda Fabia II – silniki

W Fabii II montowano 3- i 4-cylindrowe silniki benzynowe oraz Diesla. Otwierający gamę silnik R3 1.2 HTP ma zaledwie 60-70 KM i jest co prawda dość oszczędny, ale nie bez wad („bierze” olej, rozciąga się łańcuch rozrządu). O wiele lepszym wyborem będzie 16-zaworowy 1.4 (86 KM) lub 1.6 (105 KM). Po liftingu nadszedł czas jednostek 1.2 TSI w dwóch wersjach mocy: 86 i 105 KM. To już silniki 4-cylindrowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dla odmiany RS zarezerwowano 180-konnego 1.4 TSI Twincharger z turbosprężarką wspomaganą kompresorem. Podstawowe diesle w Fabii również mają 3 cylindry: zarówno 1.4 TDI (70/80 KM), jak i debiutujący w 2010 r. 1.2 TDI (Fabia Greenline; 75 KM). Zużywają wyjątkowo mało paliwa, jednak użytkownicy muszą przywyknąć do wynikających z ich konstrukcji ponadprzeciętnych wibracji. Przed liftingiem rolę najmocniejszego diesla spełniał 4-cylindrowy, 105-konny 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Po modernizacji zastąpił go, jak i również 1.4 TDI, nowy 1.6 TDI z wtryskiem common rail o mocy 75, 90 i 105 KM. Ma już spory staż na rynku i dał się poznać jako godny następca „niezniszczalnego” 1.9 TDI. To idealny napęd do Fabii, zarówno do miasta, jak i w trasę.

Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – który silnik wybrać?

Skoda Fabia II - silnik
Silniki TSI uczyniły z Fabii auto dynamiczne i względnie oszczędne. Niezawodnością daleko im jednak do jednostek wolnossących.
SKODA Fabia II FL Combi 1.6TDI 105KM 5MT PO488NF 04-2010
Przy dużych przebiegach 1.6 TDI miewa problemy z osprzętem, ale na ogół to udany silnik, a w Fabii – jeden z dynamiczniejszych.

Używana Skoda Fabia II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Fabię łatwo wyczuć podczas szybkiego pokonywania zakrętów: auto dobrze się prowadzi na granicy przyczepności”

„Do bagażnika kombi wchodzą dwie duże walizki. Plus za roletę, która zwija się w szynach, haczyki i boczne kieszonki”

„Przełożenia skrzyni perfekcyjnie dobrane do tego samochodu. Silnik utrzymuje optymalne obroty w mieście i w trasie”

„Naprawdę dużo miejsca na nogi i głowy pasażerów w obu rzędach siedzeń. Dorośli nie odczuwają ciasnoty”

 Wady 

„Bardzo słaby lakier i tandetne wykończenie w uboższych wersjach wyposażeniowych”

„Zimą lub podczas deszczu wentylator musi pracować na min. 2 stopniu, by dawać radę z odparowaniem szyb”

„Przy obrotach powyżej 2,5 tys. wyraźnie słychać silnik. Podobnie z pędem powietrza powyżej 90 km/h”

„Z usterek to: cieknąca pompa wody, uszkodzony alternator i problemy z EGR. Mam Fabię z 1.6 TDI/90 KM”

Używana Skoda Fabia II – awaryjność, typowe usterki

Technicznie Fabia jest dopracowanym autem: użytkownicy nie skarżą się na ponadnormatywną konieczność wymieniania podstawowych elementów zawieszenia (sworznie wahaczy i silentblocki), które zresztą są tanie i proste w wymianie. To typowej przypadłości używanych Fabii należy zaliczyć nietrwałe łożyska tylnych kół i zapiekający się hamulec ręczny (po dłuższym postoju). Użytkownicy jednostek 1.2 HTP zmagają się z rozciąganiem łańcucha rozrządu i zużywaniem oleju po przebiegach 200 tys. km, a w pozostałych silnikach benzynowych – także z awariami cewek zapłonowych. Fabie z 1.2 TSI również „biorą” olej, a dodatkowo często zawodzi w nich turbosprężarka. Paradoksalnie najgorzej pod względem awaryjności wypada… Fabia RS, bo nie dość, że napędza ją wyjątkowo nieudany 1.4 TSI Twincharger, to w dodatku łączono go tylko ze skrzynią DSG, której koszty naprawy liczone są w tysiące złotych. Nie polecamy zwłaszcza aut wyprodukowanych przed 2012 rokiem.

Skoda Fabia II nawigacja
Elektronika pokładowa współpracuje z użytkownikiem bez większych zakłóceń. Przy zalewie tanich, poflotowych Fabii trzeba się naszukać, by znaleźć sensownie wyposażone auto.

Używana Skoda Fabia II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wytłoczono w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora oraz w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie.

Skoda Fabia II numer VIN

Używana Skoda Fabia II – sytuacja rynkowa

Najtańsze Fabie za mniej niż 10 tys. zł to najczęściej auta poflotowe w kolorze białym lub czarnym w najniższych specyfikacjach wyposażenia. Na ładniejsze wizualnie auta z mocniejszymi silnikami trzeba dorzucić minimum 4 tys. zł: wtedy też można zapolować na „ubogą” Fabię po liftingu. Optymalna kwota na zakup używanej Skody Fabii II: 15-16 tys. zł. Co ciekawe, 4/5 oferty dotyczy aut z silnikami benzynowymi. Fabie Combi to gracze drugoplanowi: zaledwie co piąty samochód ma rodzinne nadwozie. Najdroższe Fabie to ładnie utrzymane RS-y: sprzedający żądają za nie nawet ponad 30 tys. zł.

Używana Skoda Fabia II – podsumowanie

Chcąc kupić ciekawą i zadbaną Fabię należy od razu „odsiać” najtańsze oferty i poszukać aut od prywatnych właścicieli. To nie będzie łatwe, bo pośród ok. 600 wystawionych sztuk aż 300 już ma za sobą drogową kolizję. Bezstresową eksploatację zapewnią wolnossące silniki benzynowe, choć godne pochwały są również 4-cylindrowe diesle.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Skodach:

Używana Skoda Fabia II i Skoda Fabia III – którą generację wybrać?

Używana Skoda Fabia III (2014-2021) – opinie użytkowników

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników

SKODA Fabia II FL Combi 1.6TDI 105KM 5MT PO488NF 04-2010

Skoda Fabia II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.399-424/164/150 cm
Rozstaw osi246 cm
Pojemność bagażnikahtb 300-1163 l, kmb 480-1460 l
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.2 HTP1.2 HTP1.4 16V1.6 16V
Pojemność1198 cm³1198 cm³1390 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc60 KM69 KM86 KM105 KM
Maks. moment108 Nm112 Nm132 Nm153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,5 s14,9 s12,3 s10,1 s
Prędkość maks.155 km/h163 km/h174 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km5,9 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI (RS)
Pojemność1197 cm³1197 cm³1390 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbo + kompr.
Maks. moc86 KM105 KM180 KM
Maks. moment160 Nm175 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s10,1 s7,3 s
Prędkość maks.177 km/h191 km/h224 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km7,1 l/100 km6,7 l/100 km
Skoda Fabia II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.2 TDI1.4 TDI1.4 TDI1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI
Pojemność1199 cm³1422 cm³1422 cm³1598 cm³1598 cm³1896 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM70 KM80 KM75 KM90 KM105 KM
Maks. moment180 Nm155 Nm195 Nm195 Nm230 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,2 s14,8 s13,2 s14,1 s12,6 s10,8 s
Prędkość maks.172 km/h163 km/h172 km/h166 km/h176 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,4 l/100 km4,8 l/100 km4,9 l/100 km4,2 l/100 km4,2 l/100 km5,1 l/100 km

Używana Skoda Fabia II – galeria