Seat Ibiza IV

Ciekawie stylizowana Ibiza może się pochwalić wyjątkowo szeroką paletą jednostek napędowych. Wybierzmy najlepszy silnik do używanego Seata Ibizy IV.

Biorąc pod uwagę ogólną jakość, Seat Ibiza plasuje się pomiędzy Skodą Fabią a Volkswagenem Polo: od pierwszej z nich jest lepiej wykończona, od drugiego – funkcjonalniejsza, gdyż oferowano ją w pakownej odmianie kombi. Sportowy design znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistych preferencjach Seata, bowiem nie zabrakło tu mocnych wersji FR (140-150 KM) czy legendarnych Cupra (180-192 KM). Na jaki silnik najlepiej zdecydować się w przypadku bardziej „przyziemnych” wariantów Ibizy? Warto celować w jednostki TSI czy mimo wszystko postawić na sprawdzone silniki wolnossące? Przyjrzymy się palecie miejskiego Seata.

Używany Seat Ibiza IV – silniki benzynowe

Niezależnie od rodzaju paliwa, gama dzieli się na jednostki 3- oraz 4-cylindrowe. Biorąc pod uwagę odmiany benzynowe, nieparzystą liczbę cylindrów posiadają wszystkie 1.0 (MPI oraz TSI, oba od 2015 r.) i wolnossące 1.2 (70/80 KM). Kultura pracy nie należy do mocnych stron każdego z nich, ale 1.0 TSI trzeba zwrócić honor, gdy spojrzy się na parametry elastyczności. Co ciekawe, 4-cylindrową gamę również otwiera Ibiza 1.2, ale TSI (90/105 KM). Za zasilanie wersji FR odpowiada z kolei 1.4 TSI (140/150 KM), otrzymała go również Ibiza Cupra, tyle że w wersji z podwójnym doładowaniem (Twincharger, czyli turbo + kompresor; 180 KM). Dopiero w 2015 r. najmocniejszą Ibizę napędzał 192-konny 1.8 TSI. Niestety, ten sam, który w wielu modelach koncernu notorycznie spalał olej silnikowy. Awaryjność 1.2 TSI/1.4 TSI zależy od rocznika – do 2015 r. montowano jednostki z rodziny EA111 (łańcuch rozrządu), później – EA211 z paskiem rozrządu, których eksploatacja przemija względnie spokojnie. Jeśli mimo wszystko ktoś się ich obawia, warto postawić na wolnossącego 1.4 (do 2015) lub 1.6 (także z LPG, do 2014 r.). Co ciekawe, łączył się on również z dwusprzęgłową skrzynią DSG („normalna” rzecz w Ibizach TSI).

Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.01.21.21.41.6
Pojemność999 cm³1198 cm³1198 cm³1390 cm³1590 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM60 KM70 KM86 KM105 KM
Maks. moment95 Nm108 Nm112 Nm132 Nm153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,3 s15,9 s13,9 s11,8 s10,5 s
Prędkość maks.172 km/h155 km/h165 km/h177 km/h189 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km5,5 l/100 km5,4 l/100 km5,9 l/100 km6,7 l/100 km
Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik1.0 TSI1.2 TSI1.4 TSI (FR)1.4 TSI (FR)1.8 TSI (Cupra)
Pojemność999 cm³1197 cm³1390 cm³1395 cm³1798 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc95 KM105 KM150 KM140 KM192 KM
Maks. moment160 Nm175 Nm220 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s9,8 s7,8 s7,8 s6,7 s
Prędkość maks.187 km/h190 km/h212 km/h210 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km5,3 l/100 km6,3 l/100 km4,7 l/100 km6,0 l/100 km
Seat Ibiza IV 03
Miły dla ucha warkot, przyzwoite parametry i długi okres produkcji bez wątpienia stoją po stronie zalet benzynowego silnika 1.4 bez turbo (86 KM).
Seat Ibiza IV 02
Nie wszystkie silniki TSI zasługują na uznanie. W 1.2 TSI (fot.) i 1.4 TSI wyprodukowanych przed 2015 r. mocno szwankował łańcuchowy napęd rozrządu. Do grona szczególnie ryzykownych zalicza się 1.4 TSI TC, czyli w tym przypadku źródło napędu Ibizy Cupra (180 KM).

Używany Seat Ibiza IV – silniki Diesla

Nawet w obszernej ofercie koncernu Volkswagena ciężko znaleźć model z takim wachlarzem dostępnych turbodiesli. W Ibizie na początek przewidziano nastawione na maksymalną oszczędność warianty 3-cylindrowe – 1.2 TDI/75 KM oraz 1.4 TDI 75-105 KM. Istotnie, palą mało, ale na tle znacznie przyjemniej wkręcających się w obroty silników 4-cylindrowych wcale nie ma rewolucji. Takowe bardzo krótko, bo tylko przez pierwsze 2 lata reprezentowały jednostki 1.9 TDI (90/105 KM), zastąpione już w 2009 r. odmianami 1.6 TDI z common rail, o takiej samej mocy. Jednocześnie zadebiutowała wysokoprężna Ibiza FR, mająca pod maską 143-konnego 2.0 TDI, również z zasilaniem common rail. W codziennym użytkowaniu w sam raz sprawdzają się wersje 105-konne, choć trzeba pamiętać o awariach panewek w niektórych 1.9 TDI (BXE) czy nietrwałym układzie wtryskowym w 1.6 TDI. Kłopoty ze starszymi 2.0 TDI (PD) odeszły na szczęście w niepamięć.

Seat Ibiza IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.2 TDI1.4 TDI1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI
Pojemność1199 cm³1422 cm³1598 cm³1896 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM80 KM90 KM105 KM143 KM
Maks. moment180 Nm195 Nm230 Nm240 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s12,9 s11,8 s10,6 s8,3 s
Prędkość maks.168 km/h170 km/h178 km/h185 km/h210 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km4,2 l/100 km4,3 l/100 km4,5 l/100 km4,6 l/100 km
Seat Ibiza IV 04
Nieco siermiężnego 1.9 TDI montowano tylko przez dwa pierwsze lata produkcji Ibizy IV…
Seat Ibiza IV 01
… gdy to zastąpiono go cichszym, oszczędniejszym i dynamiczniejszym 1.6 TDI. Bezawaryjność nowszej jednostki zaskakuje na plus.

Używany Seat Ibiza IV – który silnik wybrać?

Biorąc pod uwagę samochody z dolnych przedziałów cenowych, lepiej „polować” na benzynową Ibizę bez turbodoładowania (1.4/1.6), ewentualnie z niezbyt „zajechanym” 1.9 TDI/1.6 TDI. Warianty TSI warto rozważyć dopiero w samochodach po drugim liftingu, czyli od 2015 r. Mimo wszystko odradzamy wszelkie odmiany 3-cylindrowe, bo niezbyt pasują do dynamicznego charakteru Ibizy (chociaż jeżdżą poprawnie).

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Seata Ibizy IV, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Seat Ibiza IV 06

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here