Skoda Roomster 14

Ten zapomniany już model stanowi pomost pomiędzy mikrovanem a kombivanem. Oto opinie o używanej Skodzie Roomster, która zniknęła z rynku bez pojawienia się następcy.

Skoda Roomster wygląda jak przerośnięta i przekombinowana stylistycznie Fabia drugiej generacji. Warto wspomnieć, że ten nietypowy model zadebiutował rok przed Fabią II, co jednak nie przeczy faktom, że oba wykorzystują wspólną przednią część nadwozia. Roomstera ciężko zakwalifikować do konkretnego segmentu. Najbliżej mu do kombivanów, ale jest od nich nieco niższy (160 cm; dla porównania – Renault Kangoo II jest o ponad 20 cm wyższe!), a przez to nie aż tak przestronny. Po Skodzie nie widać w aż takim stopniu powiązania z samochodami dostawczymi: siedzi się w niej jak w normalnej „osobówce”, przyzwoicie się prowadzi i ma niezłe materiały wykończeniowe, bez typowego dla kombivanów przedstawiania na każdym kroku ich budżetowego charakteru. Przez 9 lat produkcji Roomster doczekał się dwóch liftingów (w 2010 r. i kosmetycznego w 2013 r.) i przeobrażeń w gamie silnikowej stopniowo wchodzącej w erę downsizingu. Atrakcyjność modelu próbowano podnieść uterenowioną odmianą Scout. Poza bojowymi nakładkami lepiej nie nastawiać się na więcej – napęd 4×4 nigdy do niej nie trafił.

Skoda Roomster 17
Nietypową linię okien bocznych przeniesiono wprost z przedstawionego w 2003 roku prototypu Skody Roomster. Co ciekawe, samochód koncepcyjny miał identyczne z prawej strony, z lewej zaś prostokątną szybę bez drzwi tylnych. Model seryjny otrzymał je już po obu stronach, z tym że otwierają się w sposób tradycyjny (nie przesuwają się jak w prototypie).

Rynek wtórny dość szybko zapomniał o Skodzie Roomster z kilku powodów: dyskusyjnej stylizacji, słabych silników i mimo wszystko przeciętnej, jak na samochód rodzinny, przestrzeni bagażowej. Klienci woleli albo mocniejsze, lepiej wyposażone minivany, albo tańsze, pakowniejsze kombivany. Tymczasem Roomster nieźle łączy walory ich obu. Na tle pozostałych modeli Skód pozytywnie wypada też ocenić jakość oferty rynkowej, obfitującej w auta z polskiej sieci sprzedaży. Kto wobec tego powinien rozważyć zakup używanej Skody Roomster? Oto opinie ich właścicieli.

Skoda Roomster 12
Roomster jest o 26 cm dłuższy od Fabii II, zaś pod względem rozstawu osi oba modele dzieli aż 16 cm (na korzyść opisywanego samochodu). Od strony użytkowników główny zarzut opiera się na niewielkiej szerokości (168 cm, czyli tylko o 4 cm więcej od równolegle produkowanej Fabii).

Używana Skoda Roomster – wnętrze

Kokpit niemal w całości przypomina ten, którego uświadczymy w Skodzie Fabii II. Jest zatem wzorowo uporządkowany, czytelny i naprawdę funkcjonalny (podwójny schowek przed pasażerem, kilka uchwytów na napoje). Na przestrzeni lat deska nie ewoluowała w znacznym stopniu – dodawano większe ekrany (w tym kolorowe) i zmieniano kierownicę. Kolorystykę uzależniono od wersji wyposażeniowej. Atrakcyjniejszą, dwukolorową (na zdjęciu poniżej) posiadają bogatsze warianty, pozostałe – z dominacją szarości. Jakością wykończenia wszystkie Roomstery reprezentują podobny poziom, czyli niezły jak na kombivana, ale przeciętny w ogólnym rozrachunku. Dominują twarde, ale precyzyjnie zmontowane tworzywa.

Skoda Roomster 06
Nie trzeba wiele czasu, by odnaleźć się za „sterami” Skody Roomster. Model punktuje licznymi schowkami i wnękami.

Dzięki wysoko umieszczonym przednim fotelom kierowca Roomstera ma pewny ogląd na otoczenie wokół auta. Pewne zastrzeżenia tyczą się jedynie zbyt krótkich siedzisk. Wizytówkę tego modelu stanowi jednak drugi rząd siedzeń, a konkretnie trzech foteli wyposażonych w system Varioflex. Za jego pośrednictwem wszystkie z nich można osobno przesuwać, pochylać ich oparcia, składać, a nawet wyjmować. Mało tego: gdy zdemontujemy środkowe miejsce, dwa skrajne można zsunąć ku sobie, tworząc więcej przestrzeni na ramiona dla dwóch osób. Varioflex ma przy tym istotny wpływ na pojemność bagażnika. Przy komplecie siedzeń do Roomstera wejdzie 480 l. Zwiększa się ją poprzez przesunięcie foteli do przodu, ich złożenie (do 1585 l) lub całkowite wyjęcie (wtedy rośnie do aż 1810 l).

Używana Skoda Roomster – silniki

W gamie Roomstera ewidentnie zabrakło mocniejszych, przydatnych w trasie silników – topowe warianty rozwijają zaledwie 105 KM. Paletę benzynowych odmian otwierają 3-cylindrowe 1.2 HTP (64-69 KM). Uwaga: to zupełnie inne konstrukcje od wprowadzonych w 2010 r. 1.2 TSI, które posiadają już 4 cylindry i łącznie 8 zaworów (w HTP było ich 12). Dodanie turbosprężarki i wtrysku bezpośredniego pozwoliło osiągnąć 86 KM lub 105 KM. Mimo ich wprowadzenia Skoda nie zakończyła wytwarzania silnika starej daty, tj. 1.4 MPI (86 KM). W 2010 r. nastąpił kres odmian 1.2 HTP wraz z 16-zaworowymi 1.6 (105 KM). Rzadziej spotykane w tym modelu turbodiesle dzielimy na dwie epoki. Do liftingu Roomstera napędzał 3-cylindrowy 1.4 TDI (70/80 KM) i popularny 1.9 TDI (105 KM). Później – 75-konny 1.2 TDI (również R3) oraz 1.6 TDI (105 KM). Oba otrzymały zasilanie common rail, co bez wątpienia poprawiło ich kulturę pracy i nie zaszkodziło bezawaryjności.

Skoda Roomster 08
Wolnossące, benzynowe odmiany 1.4 i 1.6 optymalnie współpracują z instalacjami gazowymi i mają przynajmniej wystarczające osiągi. Teoretycznie oba zastąpił 1.2 TSI, ale Skoda nie wycofała 1.4 MPI do samego końca produkcji.
Skoda Roomster 29
Ostatnie wersje turbodiesli 1.9 TDI nie grzeszyły trwałością panewek, stąd w Roomsterze lepiej zdecydować się na nowocześniejszego i przyjemniejszego w użytkowaniu 1.6 TDI.

Używana Skoda Roomster – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niebywałe możliwości przewozowe – po wyjęciu tylnych foteli do bagażnika wejdzie europaleta!”

„Silnik 1.4 16V jest stworzony do zasilania gazem. Osiągi pozostają bez zmian, a jazda staje się znacznie tańsza”

„Mając kilkoro dzieci docenia się trzy niezależnie fotele w drugim rzędzie i ogrom możliwości personalizacji wnętrza”

„Tanie i wszędzie dostępne części, opony w typowym rozmiarze. Utrzymanie Roomstera nie pochłania fortuny”

 Wady 

„Po przesunięciu foteli 2. rzędu powstaje dziura między oparciami a półką i widać zawartość bagażnika”

„Krótkie przełożenie piątego biegu sprawia, że pracujący na wysokich obrotach silnik w trasie sporo pali”

„Przeciętne wyciszenie doskwiera podczas dalekich wyjazdów. Muszę co jakiś czas robić postój, by odpocząć od hałasu”

„W dość młodej jeszcze Skodzie spostrzegłem kilka ognisk korozji w mało widocznych zakamarkach karoserii”

Używana Skoda Roomster – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe silniki 1.2 – zarówno HTP, jak i TSI – posiadają rozrząd napędzany łańcuchem. W obydwu nie grzeszy on trwałością (ma tendencję do wyciągania się), a do Roomstera nie trafiły poprawione wersje TSI z paskiem rozrządu. Część jednostek 1.9 TDI boryka się ze słabą jakością panewek. Z kolei 1.4 TDI odstrasza od siebie ponadprzeciętną hałaśliwością i fatalną kulturą pracy. Warto dodać, że w Roomsterach zazwyczaj nie miały one łatwego życia (często jeździły z pełną prędkością po autostradach) i mogą generować spore wydatki związane z usterkami pompowtryskiwaczy czy luzami osiowymi na wale korbowym. Reasumując: warto szukać Roomsterów z poliftowymi silnikami, ewentualnie z benzynowymi 1.4/1.6. Po modernizacji jako wyposażenie opcjonalne dla silników 1.2 TSI pojawiły się dwusprzęgłowe skrzynie DSG. Co ciekawe, odmiana 1.6 też łączyła się z „automatem”, ale klasycznym Tiptronic. Właściciele rodzinnych Skód krytykują głośną pracę wentylatorów tłoczących powietrze do kabiny, strzępiące się pasy bezpieczeństwa kierowcy i coraz „śmielej” wkraczającą na karoserię korozję. Inne usterki wynikają raczej z wyeksploatowania tego niemłodego już samochodu.

Skoda Roomster 03
Klimatyzacja i ogrzewanie w Roomsterach przeważnie działają bez zarzutu. Problem jawi się w bardzo głośnej pracy układu wentylacji.

Używana Skoda Roomster – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora (fot.).

Skoda Roomster 04

Używana Skoda Roomster – sytuacja rynkowa

Raczej nie ma co liczyć na bezwypadkowego Roomstera za czterocyfrową kwotę. Ich ceny rozpoczyna budżet 10 tys. zł, lecz nawet za kilka tysięcy złotych więcej trudno liczyć na inny rocznik niż 2006-2008 i przebieg mniejszy niż 200 tys. km. Optimum na Roomstera – w tym poliftowego – stanowi przedział 15-20 tys. zł. Więcej kosztują auta niekoniecznie z ostatnich roczników (ciężko trafić coś powyżej 2012 r.), ale kupione w polskich salonach. Tylko 1/3 wystawionych Roomsterów napędza turbodiesel, niewielki odsetek benzynowych aut posiada instalację LPG.

Używana Skoda Roomster – podsumowanie

Praktyczny i wszechstronny kombivan o zmniejszonych rozmiarach ułatwiających codzienne manewrowanie po mieście. Roomster mimo wszystko powinien zaspokoić potrzeby transportowe większości rodzin, a braki w tej dziedzinie nadrabia wykończeniem i wyjątkowymi rozwiązaniami (wspomniany system Varioflex). Funkcjonalna Skoda nie spełni jednak oczekiwań osób o bardzo dynamicznym stylu jazdy.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Skodach:

Używana Skoda Citigo (od 2011 r.) – opinie

Używana Skoda Fabia II (2007-2014) – opinie

Używana Skoda Fabia III (od 2014 r.) – opinie

Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie

Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie

Używana Skoda Superb II (2008-2015) – opinie

Używana Skoda Yeti (2009-2017) – opinie

Skoda Roomster 01

Skoda Roomster – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.425/168/160 cm
Rozstaw osi262 cm
Pojemność bagażnika480-1810 l
Skoda Roomster – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 HTP1.2 TSI1.2 TSI1.4 16V1.6 16V
Pojemność1198 cm³1197 cm³1197 cm³1390 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc69 KM86 KM105 KM86 KM105 KM
Maks. moment112 Nm160 Nm175 Nm132 Nm153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,9 s12,6 s10,9 s13,0 s10,9 s
Prędkość maks.155 km/h172 km/h184 km/h171 km/h184 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/10 km5,7 l/100 km5,7 l/100 km6,8 l/100 km7,0 l/100 km
Skoda Roomster – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.2 TDI1.4 TDI1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI
Pojemność1199 cm³1422 cm³1598 cm³1598 cm³1896 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM80 KM90 KM105 KM105 KM
Maks. moment195 Nm195 Nm230 Nm250 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,5 s14,7 s13,3 s11,5 s11,5 s
Prędkość maks.162 km/h165 km/h171 km/h181 km/h182 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km5,1 l/100 km4,7 l/100 km4,7 l/100 km5,3 l/100 km

Używana Skoda Roomster – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4.4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here