Zainteresowanie kombivanami nie spada, a rynek wtórny nie próżnuje w tej kwestii. Jakiego kombivana wybrać za 25 tys. zł? Oto najlepsze propozycje.
Trzeba przyznać, że kombivany to genialne konstrukcje. Bo jak inaczej nazwać samochody, które są tylko nieznacznie dłuższe od aut kompaktowych, a przewiozą znacznie więcej od minivanów? Siła tego segmentu tkwi w całkowitym podporządkowaniu go możliwościom transportowym, co oczywiście negatywnie odbiło się np. na wykończeniu wnętrza, wyposażeniu czy komforcie podróżowania. Wiele osób puszcza jednak te wady mimo uszu, zachwycając się praktycznym wymiarem kombivanów, które z powodzeniem służą w biznesie i dają nieograniczone możliwości w pakowaniu bagaży na wakacje.
Wytypowaliśmy 6 najlepszych używanych kombivanów za 25 tys. zł. W tej kwocie kupimy kilkunastoletnie auto z silnikiem o mocy ok. 100-110 KM, ze wskazaniem na diesla. Jakiego kombivana warto rozważyć z drugiej ręki? Oto nasze propozycje.
Używany Citroen Berlingo II
Lata produkcji: 2008-2018
Za 25 tys. zł kupisz rocznik: 2010-2013
Prekursor segmentu kombivanów w ogóle nie myśli, by zejść ze sceny. Wręcz przeciwnie, z generacji na generację jest coraz lepszy, choć decyzja o pozostawieniu wyłącznie napędu elektrycznego w obecnie produkowanym Berlingo III z pewnością odbierze francuskiemu kombivanowi część klienteli. Tym lepiej dla „wojującego” na rynku wtórnym drugiego wcielenia, które wcale nie jest od niego mniejsze: kilkanaście lat temu kombivan o długości 4,4 metra był autem sporym, dziś – niekoniecznie. Berlingo II proponowało odmiany uterenowione (XTR) lub typowo osobowe (Multispace) z opcją dokupienia trzeciego rzędu siedzeń. Aż roi się w nich od pomysłowo wygospodarowanych schowków (łączna pojemność: 170 l) i rozwiązań dla rodzin. Jeśli chodzi o bagażnik, to klasowa czołówka – aż 3 m³ w konfiguracji 2-osobowej jest wynikiem doskonałym nawet w dzisiejszych realiach. W gamie silnikowej montowano wyłącznie jednostki 1.6 (poza wprowadzonym pod koniec produkcji 1.2 PureTech/110 KM; nieosiągalny w tym budżecie). Polecamy starsze benzynowe 1.6 16V z paskiem rozrządu (90/109 KM), gdyż w 1.6 VTi (95/120 KM; od 2010 r.) szwankują łańcuchy rozrządu. Zwolennicy diesli nie muszą się obawiać dobrych silników 1.6 HDi (75-120 KM), które w słabszych wariantach mają nawet uproszczony osprzęt. Możliwe awarie tyczą się podkładek pod wtryskiwaczami i turbosprężarek przy dużych przebiegach.
Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 438/181/183 cm | |
Rozstaw osi | 273 cm | |
Pojemność bagażnika | 675-3000 l | |
Silnik | 1.6 16V | 1.6 HDi |
---|---|---|
Pojemność | 1587 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 112 KM |
Maks. moment | 147 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,3 s | 12,5 s |
Prędkość maks. | 169 km/h | 14,0 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Używany Fiat Doblo II
Lata produkcji: 2010-2022
Za 25 tys. zł kupisz rocznik: 2010-2012
Doblo przez długi czas broniło się tym, co najistotniejsze w kombivanach, czyli możliwościami transportowymi. Te są rekordowe spośród opisywanych tu modeli – aż 790 l bagażnika przy 5. osobach z możliwością powiększenia do 3200 l w konfiguracji 2-osobowej. Fiat urozmaicił gamę przedłużoną odmianą Maxi, uterenowioną Trekking i licznymi wariantami dostawczymi, m.in. z wyższym dachem i Doblo Work-Up ze skrzynią ładunkową. Na rynku wtórnym trafiają się egzemplarze z 3. rzędem siedzeń (również w standardowym wariancie długości nadwozia). Fiat postawił na kanapę zamiast trzech osobnych foteli za przednimi miejscami, ale można ją podzielić i złożyć, a nawet wyjąć. Przydałoby się jednak nieco więcej schowków we wnętrzu. Benzynowe Doblo zawsze mają pod maską jednostkę 1.4: wolnossącą (95 KM) lub turbodoładowaną (T-Jet; 120 KM). Polecamy tę drugą z uwagi na lepsze osiągi i podobną, czyli dobrą trwałość. Lepiej odpuścić słabowitego diesla 1.3 MultiJet (80-95 KM), który w dodatku miewa kłopoty z DPF-em. W mocniejszych 1.6 MultiJet (90-120 KM) i 2.0 MultiJet (135 KM) trzeba pamiętać o wymianach twardniejącej uszczelki smoka olejowego i nastawić się na problemy z klapkami dolotu. Poza tym szwankują zamki tylnej klapy i postukuje zawieszenie.
Używany Fiat Doblo II (2010-2022) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 439/183/185 cm | |
Rozstaw osi | 276 cm | |
Pojemność bagażnika | 790-3200 l | |
Silnik | 1.4 T-Jet | 1.6 MultiJet |
---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 105 KM |
Maks. moment | 206 Nm | 290 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 13,4 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 164 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,8 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Używany Peugeot Partner II
Lata produkcji: 2008-2018
Za 25 tys. zł kupisz rocznik: 2009-2013
Choć nie ma wielu różnic między Peugeotem Partnerem a Citroenem Berlingo, model spod znaku lwa nie cieszy się aż taką popularnością jak bliźniak z logiem Citroena. Druga generacja jest przy tym ostatnią osobową pod nazwą Partner: następca to już Rifter, z kolei Partner stanowi jego odmianę dostawczą. Chętni na Partnera powinni poszukać wersji Tepee z ciekawie stylizowanym przednim zderzakiem i wyraźnie lepszym wykończeniem w środku. Kokpit zdobywa uznanie pod względem ergonomii, choć do niektórych przycisków na konsoli środkowej trzeba sięgać, odrywając plecy od oparcia fotela. Silniki? Te same co w Berlingo II, z powtarzającymi się usterkami. Inne awarie tyczą się zawieszenia (stukają łączniki stabilizatora i „poddają się” elementy metalowo-gumowe), zużytych wodzików w skrzyni biegów czy niestabilnej elektroniki, typu szwankujący centralny zamek albo niedziałające oświetlenie wnętrza.
Używany Peugeot Partner II (2008-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 438/181/180 cm | |
Rozstaw osi | 273 cm | |
Pojemność bagażnika | 675-3000 l | |
Silnik | 1.6 16V | 1.6 HDi |
---|---|---|
Pojemność | 1587 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 109 KM |
Maks. moment | 147 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 14,3 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 173 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 5,6 l100 km |
Używane Renault Kangoo II
Lata produkcji: 2008-2021
Za 25 tys. zł kupisz rocznik: 2010-2013
Renault tym razem zaprezentowało drugą generację Kangoo w tym samym roku, w którym pojawiło się Berlingo II i Partner II. W odróżnieniu od nich, nie zdecydowało się na radykalne wydłużenie swojego kombivana: 4,2 m to tyle, ile mierzy większość aut kompaktowych. Kangoo II otrzymało jednak solidną porcję centymetrów na szerokość i wysokość, co sprzyja wytworzeniu optymalnych warunków do przewozu 5 osób. Dodatkowe dwie wejdą jedynie do przedłużonego Grand Kangoo. W ofercie była jedyna w swoim rodzaju odmiana… skrócona, do niecałych 4 metrów (Be Bop). Co ciekawe, sporadycznie trafia się w ogłoszeniach. Niestety, Kangoo II nie może się pochwalić udanymi turbodieslami. Konstrukcje 1.5 dCi z początkowych lat produkcji zmagały się z kapryśnym układem wtryskowym i „delikatnymi” panewkami, w grę wchodziły też awarie turbosprężarek i spalanie oleju. Z biegiem lat producent modernizował te silniki i ich usterkowość spadała, ale nigdy nie osiągnęła zerowego poziomu. Bezpieczniejszy wybór, ale zdecydowanie bardziej „łakomy” na paliwo, stanowią benzynowe odmiany 1.6 (87/106 KM). Wprowadzonego w 2013 roku 1.2 TCe raczej nie trafimy w założonym budżecie.
Używane Renault Kangoo II (2008-2021) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 421/183/184 cm | |
Rozstaw osi | 268 cm | |
Pojemność bagażnika | 660-2600 l | |
Silnik | 1.6 16V | 1.5 dCi |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 106 KM | 90 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 14,6 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 160 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Używana Skoda Roomster
Lata produkcji: 2006-2015
Za 25 tys. zł kupisz rocznik: 2012-2014
Trudno nazwać Roomstera pełnoprawnym kombivanem, ale dla urozmaicenia postanowiliśmy umieścić go w zestawieniu: być może zainteresuje osoby poszukujące czegoś na kształt kombivana, ale bardziej ponad przestronność ceniące funkcjonalność. A pod tym względem nietypowa Skoda jest mistrzem, bowiem oferuje system VarioFlex, umożliwiający przesuwanie, składanie, wyjmowanie i regulację oparcia trzech indywidualnych miejsc w drugim rzędzie. Nie polecamy jej jednak do regularnych przewozów 5 osób, bo tu wychodzi na jaw pokrewieństwo z Fabią, tj. ograniczona szerokość wnętrza. Na tle „prawdziwych” kombivanów 480-litrowy bagażnik wypada blado, ale tak naprawdę powinien on sprostać wymaganiom większości użytkowników, szczególnie że jest ustawny i praktyczny. Do Roomstera nie montowano mocniejszych silników niż 105 KM, przez co ten samochód zapewnia najwyżej akceptowalne osiągi. Dobrymi opiniami cieszą się benzynowe 1.4 i 1.6 (odpowiednio 86 i 105 KM) oraz diesle 1.6 TDI (90/105 KM). 3-cylindrowe 1.4 TDI hałasują i mają nietrwałe pompowtryskiwacze, z kolei w benzynowych 1.2/1.2 TSI rozciągają się łańcuchy rozrządu. Poza tym uważajmy na szarpiące skrzynie DSG (rzadkie, ale do spotkania w Roomsterze) i korozję nadwozia.
Używana Skoda Roomster (2006-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 425/168/160 cm | |
Rozstaw osi | 262 cm | |
Pojemność bagażnika | 480-1810 l | |
Silnik | 1.4 16V | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 86 KM | 90 KM |
Maks. moment | 132 Nm | 230 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 13,3 s |
Prędkość maks. | 171 km/h | 171 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Używany Volkswagen Caddy III
Lata produkcji: 2003-2020
Za 25 tys. zł kupisz rocznik: 2008-2013
Zdecydowanie najdłużej produkowany kombivan w tym zestawieniu debiutował 20 lat temu, a ze sceny zszedł dopiero w 2020 roku. Volkswagen dwoił się i troił, by Caddy nie wyglądało przestarzale, i prawdę mówiąc nieźle mu to wychodziło: auta po drugim liftingu (2015 r.; pierwszy w 2010 r.) z przodu nadal prezentują się atrakcyjnie, choć widok z boku od razu obnaża wiek tej konstrukcji. W ofercie figurowały odmiany przedłużone (z 3. rzędem foteli), z napędem 4×4 (w tym podniesione odmiany Cross/Alltrack) lub nawet minikampery (Caddy Tramper). Jak na kombivana, niemiecka propozycja zwraca uwagę wygodnymi fotelami i niezłym wykończeniem kokpitu, szczególnie w osobowych wersjach. 3000-litrowy bagażnik również zasługuje na uznanie. Za 25 tys. zł kupimy raczej przedliftowego Caddy lub po pierwszej modernizacji. W tych samochodach najlepiej rozważyć benzynowe warianty 1.4 (75/80 KM) lub 1.6 (102 KM), choć łatwiej będzie kupić diesla. Polecamy 1.6 TDI (najlepiej po wymianie drogich wtryskiwaczy) lub 2.0 TDI po 2010 roku, czyli z rodziny EA189 wyposażonej we wtrysk common rail. Jest wolny od kłopotów z pompowtryskiwaczami i głowicami cechującymi starsze odmiany PD. W 1.9 TDI z lat 2008-2010 (BLS) uważajmy na nietrwałe panewki.
Używany Volkswagen Caddy III (2003-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 441/179/183 cm | |
Rozstaw osi | 268 cm | |
Pojemność bagażnika | 530-3000 l | |
Silnik | 1.6 8V | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 102 KM | 102 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 12,9 s |
Prędkość maks. | 164 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Zapomnieliście i jednej istotnej budżetowej opcji: Dacia Dokker – uważam ze w tym zestawieniu to istotny zawodnik.
Skoda Roomster ma też 1,9TDi i to w wersjach bez problemów z wałkiem rozrządu i panewkami i to jest najlepszy silnik.