Używana Skoda Rapid – opinie kierowców, wady i zalety

Skoda Rapid - otwierające

Używana Skoda Rapid (od 2012 r.) cieszy się dobrymi opiniami kierowców. To kompakt za rozsądne pieniądze, który oferuje dużo przestrzeni, oszczędne silniki, niezłe wyposażenie i niską awaryjność.

W gamie marki Skoda długo brakowało samochodu, który uzupełniłby lukę między Fabią (miejskie auto, typowy przedstawiciel segmentu B), a znacznie większą Octavią (będącą jednym z największych kompaktów). Zmieniło się to w 2012 roku wraz z premierą modelu Rapid. Nawiązywał on nazwą do coupe z lat 80., jednak nie miał z nim nic wspólnego. Współczesna Skoda Rapid to typowe auto kompaktowe o nieco budżetowym charakterze. O pozycji modelu świadczy zbudowanie go na wydłużonej płycie podłogowej Seata Ibizy IV czy VW Polo V, dosyć wąskie nadwozie (1,7 m) oraz stworzenie optymalnej, ale nie porywającej palety silników – najmocniejszy 1.4 TSI oferował 125 KM.

 Uzywana Skoda Rapid Spaceback (kombi) - opinie
Skoda Rapid Spaceback w usportowionej wersji Monte Carlo cieszy oko. Rzadko pojawia się na rynku wtórnym.

Jako pierwsza do oferty trafił liftback, którego klapa bagażnika (w przeciwieństwie do sedanów z podobnie wyprofilowanymi nadwoziami) podnosi się wraz z tylną szybą, zapewniając świetny dostęp do ogromnego, 550-litrowego bagażnika. W drugiej połowie 2013 r. ruszyła produkcja Skody Rapid Spaceback – hatchbacka przez niektórych nazywanego Rapidem kombi. Ta odmiana nie ma już tak ogromnego bagażnika (415 l), ale w kabinie oferuje tyle samo przestrzeni co liftback – w sam raz dla czteroosobowej rodziny.

Pomysł na Rapida okazał się strzałem w dziesiątkę. Na zakup auta decydowali się zarówno klienci indywidualni, jak i firmy – auto można spotkać zarówno w roli służbowego pojazdu przedstawiciela handlowego, jak i taksówki. Na rynku wtórnym oczywiście najłatwiej o auto poflotowe. Do rąk prywatnych tego typu samochody trafiają na dłuższy czas, zwykle są lepiej wyposażone i mniej wyeksploatowane, co przekłada się też na ich wysokie ceny ofertowe.

Używana Skoda Rapid - opinie / deska rozdzielcza
Tak dobrze skonfigurowane wnętrza Skody Rapid to ewenement. Większość aut ma najprostsze radio i manualną klimatyzację.

Wśród używanych Rapidów najłatwiej o słabsze wersje silnikowe. W tym trzycylindrowe, wolnossące 1.2 MPI (75 KM), które Skoda oferowała z instalacją gazową Landi Renzo (montowaną przez ASO) oraz silniki 1.2 TSI z czterema cylindrami i turbo (86/105 KM). Zainteresowani odmianą 1.2 TSI powinni pamiętać, że w kwietniu 2015 r. Skoda zastąpiła jednostkę z rodziny EA111 z problematycznym łańcuchem rozrządu nowocześniejsza EA211 (90/110 KM). W 2017 r. do oferty wszedł natomiast silnik 1.0 TSI (95/110 KM; R3), który wyparł z oferty 1.2 TSI. Na razie wszystko wskazuje, że nie należy się go obawiać – mimo małej pojemności i sporego wysilenia motor 1.0 TSI jest trwały. Flagowe 1.4 TSI (122/125 KM) pojawia się wśród droższych ofert. Warto celować w mocniejszą wersję tej jednostki, która ma już poprawiony rozrząd na pasku.

Czytaj więcej: silniki 1.0 TSI – typowe usterki, zużycie paliwa, trwałość

Do 2015 r. jedynym dostępnym silnikiem dieslem był trwały i oszczędny 1.6 TDI (90-105 KM). Później wprowadzono nowe 1.6 TDI (115 KM) oraz trzycylindrowe 1.4 TDI (90 KM). Najczęściej problemy sprawiają zawory systemu EGR i turbosprężarki.

Używana Skoda Rapid – wady i typowe usterki

Plastiki w kabinie są twarde i podatne na zarysowania. Lepiej więc przygotować się na mniejsze lub większe ślady eksploatacji w używanym Rapidzie. Podczas podróży we znaki może dawać się wyraźny szum wiatru. W najstarszych egzemplarzach zaczyna hałasować zawieszenie. Przy wyższych prędkościach kierowca musi zachować skupienie, gdyż auto jest podatne na boczne podmuchy. To niestety wina bazowania na płycie podłogowej małych modeli grupy Volkswagena. Aby utrzymać nowoczesne silniki w dobrej formie, olej warto wymieniać co 15 tys. km. Wymiany środka smarnego są też wskazane w egzemplarzach ze skrzyniami DSG (co ok. 60 tys. km) – w ich przypadku przy przebiegach ok. 200 tys. km trzeba być przygotowanym na wymianę pakietu sprzęgieł i dwumasowego koła zamachowego, co może pochłonąć ponad 3 tys. zł.

Używana Skoda Rapid – opinie kierowców

Zalety

„Miejsca na nogi zaskakująco dużo, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bagażnik spory i funkcjonalny.”

„Silnik z turbiną (122 KM) zbiera się od dołu, a w trasie nie ma problemów przy wyprzedzaniu.”

„Auto skrojone na miarę – 4-osobowa rodzina znajdzie dużo miejsca, sporo schowków, siatki w bagażniku, haczyki na ubrania.”

„Stosunek ceny do jakości na najwyższym poziomie.”

Wady

„Sporą niedogodnością jest duża podatność auta na podmuchy wiatru – nie należy tego lekceważyć.”

„Zawieszenie jest twarde i brzydko wybiera nierówności – wyczuć można każdy rodzaj nawierzchni.”

„Zepsuł się gaz, autem zaczęło szarpać. W serwisie wymienili wszystkie cewki. Auto szarpie nadal, ale stwierdzili, że taka kultura tego silnika.”

Używana Skoda Rapid – czy warto kupić?

Liczba Rapidów na ulicach dowodzi, że klienci rzeczywiście czekali na model pośredni między Fabią i Octavią. Co prawda produkcja Rapida dobiega końca (miejsce po nim zajmie Skoda Scala), ale model jest ciekawą alternatywą na rynku aut używanych. Młody wiek i zaufanie do Skody sprawiają, że używane Rapidy długo nie czekają na nabywców. Kto szuka przestronnego i w miarę świeżego kompaktu za rozsądne pieniądze, będzie zadowolony z zakupu.

Używana Skoda Rapid - opinie / tylna kanapa
Miejsca w drugim rzędzie na nogi jest pod dostatkiem. Rapid ma aż 2602-milimetrowy rozstaw osi. To więcej niż Skoda Octavia II. Kabina jest jednak dosyć wąska, więc najwygodniej będzie tu dwóm osobom.

Ceny Skody Rapid startują z pułapu 20 tys. zł. Dotyczą jednak ubogo wyposażonych i niezbyt efektownych egzemplarzy, które pokonały 190-260 tysięcy kilometrów. Nie należy ich skreślać z listy zakupowej, gdyż poza atrakcyjną ceną zwykle oferują także pełną historię serwisową. Swobodę wyboru daje kwota 26-30 tys. zł. Najbezpieczniejszym wyborem będzie silnik 1.2 MPI oraz diesel 1.6 TDI. W przypadku benzynowych 1.2/1.4 TSI warto przygotować się na problemy z łańcuchem rozrządu lub szukać aut po modernizacji.

Za zakupem Skody Rapid przemawia wiele czynników. Obecnie niemal wszystkie dostępne egzemplarze pochodzą z krajowych salonów, są sprzedawane przez pierwszego lub drugiego właściciela i mają udokumentowany przebieg. Znalezienie używanej Skody Rapid, która jest sprzedawana przez ASO i objęta gwarancją również nie stanowi problemu. Za modelem przemawia też przynależność do grupy Volkswagena, która przekłada się na bogate zaplecze serwisowe i łatwy dostęp do wszelkich części zamiennych.

Skoda Rapid (od 2012 r.) – dane techniczne

Skoda Rapid – wymiary
Dł./szer./wys.449/171/146 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnika550-1490 l
Skoda Rapid – silniki benzynowe
Silnik1.2 MPI1.2 TSI1.2 TSI 16V1.4 TSI1.4 TSI
Pojemność1198 cm³1197 cm³1197 cm³1390 cm³1395 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM105 KM110 KM122 KM125 KM
Maks. moment112 Nm175 Nm175 Nm200 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s10,3 s9,8 s9,5 s9,0 s
Prędkość maks.175 km/h195 km/h200 km/h206 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa5,8 /100 km5,4 l/100 km4,9 l/100 km5,8 l/100 km4,8 l/100 km
Skoda Rapid – silniki Diesla
Silnik1.4 TDI1.6 TDI1.6 TDI
Pojemność1422 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM90 KM105 KM
Maks. moment230 Nm230 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s12,0 s10,4 s
Prędkość maks.183 km/h184 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,6 l/100 km4,4 l/100 km4,4 l/100 km

Używana Skoda Rapid – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność

Data aktualizacji: 6 lutego 2019 r.

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.3]