Ile kosztuje stłuczka

Nie trzeba wydawać majątku, by po stłuczce doprowadzić samochód do porządku. Jakie części wybierać, by na naprawę nie wydać fortuny? Ile kosztuje naprawa auta po stłuczce?

Nikomu nie życzymy stłuczki. Towarzysząca drogowemu zdarzeniu nerwowa atmosfera wywołuje agresję i zaburza logiczne myślenie. Niektórzy kierowcy wręcz specjalnie prowokują stłuczkę, by później wyłudzić odszkodowanie lub naciągnąć drugą stronę na przesadnie wysokie koszty naprawy auta. Do tego dochodzą jeszcze możliwe problemy z uzyskaniem odszkodowania z OC sprawcy (zwłaszcza gdy nieprawidłowo wypełnimy  oświadczenie sprawcy kolizji) lub mandat od policjanta, nawet gdy w całym zdarzeniu my jesteśmy stroną poszkodowaną.

Niezależnie od sytuacji – czy to drobna obcierka, typowa stłuczka czy większe zdarzenie – warto wiedzieć, jak mniej więcej oszacować poniesione szkody i ile żądać od sprawcy, gdy ten, bojąc się utraty zniżek, zaproponuje pokrycie naprawy zniszczeń z własnej kieszeni. W tym celu warto profilaktycznie sprawdzić, ile kosztują podstawowe elementy blacharskie do naszego auta: błotnik, maska, zderzak, a także reflektor czy galanteria zewnętrzna, np. listwy ozdobne. Jeśli już dojdzie do kolizji, dokładnie sprawdźmy, co uległo uszkodzeniu. Sprawdźmy przede wszystkim:

  • oświetlenie (stan kloszy, elementów mocujących i działanie reflektorów)
  • układ wydechowy (kondycja tłumików i wieszaków)
  • elementy plastikowe (zderzaki, listwy)
  • podłogę bagażnika i okolice miejsca na koło zapasowe
  • prawidłowość otwierania wszystkich drzwi.

Co wybrać: zamiennik czy część oryginalną, ale używaną?

Rozglądając się za częściami mamy do wyboru dwie opcje: albo nowy zamiennik, albo używany element w dobrym stanie. Doświadczenie podpowiada nam, że lepiej zainwestować w tą drugą opcję. Na szrotach czy w internecie można znaleźć wiele części blacharskich z drugiej ręki, a ich zakup niemal da pewność, że bez problemu będą pasować do naszego auta. Tego nie można powiedzieć o tanich zamiennikach, które sprawiają kłopoty przy montażu, niektóre (np. plastikowe) nawet ulegają uszkodzeniu. Poza tym oryginalne elementy są lepiej zabezpieczone antykorozyjnie, a w przypadku popularnych aut nie trzeba doliczać kosztów lakierowania elementu: wystarczy poświęcić chwilę na znalezienie części w tym samym kolorze. Będzie ona przy tym korzystniej wyglądać na samochodzie niż świeżo pomalowany element.

Kiedy samochodu nie opłaca się naprawiać? Zobacz, jakie czynniki decydują o posłaniu samochodu na złom:

Ile kosztuje stłuczka
Do sporej części samochodów bez problemu dostaniemy części w kolorze nadwozia. Najlepiej, jeśli kupimy element dopiero co wyjęty z auta: nie nosi wtedy śladów magazynowania. Unikajmy też zakupów wysyłkowych – uszkodzenia mogą wyniknąć podczas transportu.

Czy poszukiwanie używanych części blacharskich się opłaca?

Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie naprawy Volkswagena Passata B6. Co prawda „blacharka” z drugiej ręki kosztuje więcej (droższe są m.in. elementy oświetlenia), ale oszczędzamy na kwocie za robociznę, tj. płacimy tylko za montaż, bez lakierowania elementów. Koszt naprawy przodu Passata na oryginalnych, ale używanych częściach wyniósł blisko dwa razy mniej niż złożenie go na nowych zamiennikach.

Porównanie kosztów napraw z wykorzystaniem części nowych i używanych (na przykładzie Volkswagena Passata B6)
Część nowaCzęść używana
Błotnik przedni150 zł350 zł
Pokrywa silnika480 zł650 zł
Reflektor1800 zł600 zł
Zderzak przedni370 zł500 zł
Robocizna1600 zł500 zł
Łącznie 4400 zł  2600 zł 
Lakierowanie
Świeżo polakierowany element niezbyt dobrze wygląda na samochodzie i jest pretekstem do zbicia ceny przy sprzedaży.

A jak to wygląda w przypadku innych aut? Porównaliśmy 28 popularnych modeli pod kątem przywrócenia ich do pierwotnego stanu na oryginalnych elementach w kolorze, wymontowanych z innego samochodu. Tzw. pakiet przy zderzeniu przodem dla aut miejskich i kompaktowych wynosi ok. 1200-3000 zł, dla SUV-ów i droższych samochodów: 4-5 tys. zł. Oczywiście koszt naprawy to już indywidualna kwestia dla każdego pojazdu. Na pewno winduje go konieczność poważniejszych ingerencji w konstrukcję (wzmocnienie czołowe, podłużnice), uszkodzenia większej liczby elementów lub… ich trudna dostępność/wysokie ceny, zwłaszcza w przypadku nietypowych pojazdów.

28 popularnych modeli – koszty napraw blacharskich przy użyciu części oryginalnych z drugiej ręki
Błotnik przedniPokrywa silnikaReflektorZderzak przedniRobociznaŁącznie
Audi A4 B6 (2000-2004)300 zł600 zł350 zł600 zł500 zł2350 zł
BMW serii 3 (E46; 1998-2006)300 zł800 zł800 zł600 zł500 zł3000 zł
Citroen C5 II (2008-2017)480 zł800 zł1 200 zł350 zł500 zł3330 zł
Dacia Logan I (2004-2012)200 zł250 zł120 zł200 zł450 zł 1220 zł 
Fiat Bravo II (2007-2014)400 zł600 zł400 zł650 zł500 zł2550 zł
Fiat Panda II (2003-2012)250 zł400 zł140 zł200 zł400 zł1390 zł
Ford Fiesta VI (2002-2008)250 zł250 zł150 zł200 zł450 zł1300 zł
Ford Focus II (2004-2011)200 zł400 zł250 zł400 zł450 zł1700 zł
Ford Mondeo IV (2007-2014)250 zł380 zł300 zł500 zł500 zł1930 zł
Mercedes klasy C (W203; 2000-2007)200 zł600 zł200 zł450 zł500 zł1950 zł
Nissan Qashqai I (2006-2013)350 zł400 zł400 zł350 zł500 zł2000 zł
Opel Astra III (2004-2014)250 zł420 zł300 zł450 zł450 zł1870 zł
Opel Insignia A (2008-2017)400 zł600 zł700 zł350 zł500 zł2550 zł
Peugeot 207 (2006-2014)160 zł220 zł300 zł400 zł450 zł1530 zł
Renault Laguna III (2007-2015)280 zł500 zł500 zł2000 zł500 zł3780 zł
Renault Megane III (2008-2015)280 zł520 zł400 zł1500 zł450 zł3150 zł
Skoda Octavia II FL (2008-2013)250 zł500 zł300 zł500 zł500 zł2050 zł
Seat Leon II (2005-2012)300 zł700 zł350 zł600 zł500 zł2450 zł
Skoda Fabia II (2007-2014)250 zł200 zł150 zł220 zł450 zł 1270 zł 
Toyota Auris I (2006-2013)330 zł500 zł350 zł450 zł450 zł2080 zł
Toyota RAV4 III (2005-2012)600 zł1 100 zł650 zł1700 zł500 zł 4550 zł 
Toyota Yaris II (2005-2011)250 zł250 zł180 zł200 zł450 zł1330 zł
Volkswagen Golf V (2003-2008)300 zł500 zł350 zł400 zł450 zł2000 zł
Volkswagen Sharan II (od 2010 r.)600 zł1000 zł700 zł1500 zł500 zł4300 zł
Volkswagen Tiguan I (2007-2016)500 zł800 zł700 zł1500 zł500 zł4000 zł
Volvo V50 (2004-2012)300 zł600 zł350 zł800 zł450 zł2200 zł
Volvo V70 III (2007-2016)700 zł1200 zł900 zł2000 zł500 zł 5300 zł 
Ile kosztuje stłuczka
Oryginalne części blacharskie z drugiej ręki kosztują więcej od nowych zamienników, ale w ich przypadku zazwyczaj nie trzeba ponosić kosztów lakierowania (pod warunkiem doboru elementu w tym samym kolorze).

Decydując się na naprawę samochodu z wykorzystaniem używanych części w kolorze nie starajmy się zatajać prawdy o jego wypadkowej przeszłości – wykrycie oszustwa daje nowemu właścicielowi prawo do odszkodowania. Zwracajmy też uwagę, by nie kupić elementu z modelu na inny rynek. Tu szczególnie istotne jest oświetlenie: inne lampy lub reflektory mają samochody z Europy, a inne z Ameryki czy Japonii.

By dowiedzieć się jeszcze więcej na temat tego, jak się zachowywać w razie stłuczki, zachęcamy do pobrania naszego e-booka „Stłuczka. I co dalej?” – tylko teraz w promocyjnej cenie 9,99 zł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here