Ile kosztuje stłuczka

Nie trzeba wydawać majątku, by po stłuczce doprowadzić samochód do porządku. Jakie części wybierać, by na naprawę nie wydać fortuny? Ile kosztuje naprawa auta po stłuczce?

Nikomu nie życzymy stłuczki. Towarzysząca drogowemu zdarzeniu nerwowa atmosfera wywołuje agresję i zaburza logiczne myślenie. Niektórzy kierowcy wręcz specjalnie prowokują stłuczkę, by później wyłudzić odszkodowanie lub naciągnąć drugą stronę na przesadnie wysokie koszty naprawy auta. Do tego dochodzą jeszcze możliwe problemy z uzyskaniem odszkodowania z OC sprawcy (zwłaszcza gdy nieprawidłowo wypełnimy  oświadczenie sprawcy kolizji) lub mandat od policjanta, nawet gdy w całym zdarzeniu my jesteśmy stroną poszkodowaną.

Niezależnie od sytuacji – czy to drobna obcierka, typowa stłuczka czy większe zdarzenie – warto wiedzieć, jak mniej więcej oszacować poniesione szkody i ile żądać od sprawcy, gdy ten, bojąc się utraty zniżek, zaproponuje pokrycie naprawy zniszczeń z własnej kieszeni. W tym celu warto profilaktycznie sprawdzić, ile kosztują podstawowe elementy blacharskie do naszego auta: błotnik, maska, zderzak, a także reflektor czy galanteria zewnętrzna, np. listwy ozdobne. Jeśli już dojdzie do kolizji, dokładnie sprawdźmy, co uległo uszkodzeniu. Sprawdźmy przede wszystkim:

  • oświetlenie (stan kloszy, elementów mocujących i działanie reflektorów)
  • układ wydechowy (kondycja tłumików i wieszaków)
  • elementy plastikowe (zderzaki, listwy)
  • podłogę bagażnika i okolice miejsca na koło zapasowe
  • prawidłowość otwierania wszystkich drzwi.

Co wybrać: zamiennik czy część oryginalną, ale używaną?

Rozglądając się za częściami mamy do wyboru dwie opcje: albo nowy zamiennik, albo używany element w dobrym stanie. Doświadczenie podpowiada nam, że lepiej zainwestować w tą drugą opcję. Na szrotach czy w internecie można znaleźć wiele części blacharskich z drugiej ręki, a ich zakup niemal da pewność, że bez problemu będą pasować do naszego auta. Tego nie można powiedzieć o tanich zamiennikach, które sprawiają kłopoty przy montażu, niektóre (np. plastikowe) nawet ulegają uszkodzeniu. Poza tym oryginalne elementy są lepiej zabezpieczone antykorozyjnie, a w przypadku popularnych aut nie trzeba doliczać kosztów lakierowania elementu: wystarczy poświęcić chwilę na znalezienie części w tym samym kolorze. Będzie ona przy tym korzystniej wyglądać na samochodzie niż świeżo pomalowany element.

Kiedy samochodu nie opłaca się naprawiać? Zobacz, jakie czynniki decydują o posłaniu samochodu na złom:

Ile kosztuje stłuczka
Do sporej części samochodów bez problemu dostaniemy części w kolorze nadwozia. Najlepiej, jeśli kupimy element dopiero co wyjęty z auta: nie nosi wtedy śladów magazynowania. Unikajmy też zakupów wysyłkowych – uszkodzenia mogą wyniknąć podczas transportu.

Czy poszukiwanie używanych części blacharskich się opłaca?

Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie naprawy Volkswagena Passata B6. Co prawda „blacharka” z drugiej ręki kosztuje więcej (droższe są m.in. elementy oświetlenia), ale oszczędzamy na kwocie za robociznę, tj. płacimy tylko za montaż, bez lakierowania elementów. Koszt naprawy przodu Passata na oryginalnych, ale używanych częściach wyniósł blisko dwa razy mniej niż złożenie go na nowych zamiennikach.

Porównanie kosztów napraw z wykorzystaniem części nowych i używanych (na przykładzie Volkswagena Passata B6)
Część nowa Część używana
Błotnik przedni 150 zł 350 zł
Pokrywa silnika 480 zł 650 zł
Reflektor 1800 zł 600 zł
Zderzak przedni 370 zł 500 zł
Robocizna 1600 zł 500 zł
Łącznie  4400 zł   2600 zł 
Lakierowanie
Świeżo polakierowany element niezbyt dobrze wygląda na samochodzie i jest pretekstem do zbicia ceny przy sprzedaży.

A jak to wygląda w przypadku innych aut? Porównaliśmy 28 popularnych modeli pod kątem przywrócenia ich do pierwotnego stanu na oryginalnych elementach w kolorze, wymontowanych z innego samochodu. Tzw. pakiet przy zderzeniu przodem dla aut miejskich i kompaktowych wynosi ok. 1200-3000 zł, dla SUV-ów i droższych samochodów: 4-5 tys. zł. Oczywiście koszt naprawy to już indywidualna kwestia dla każdego pojazdu. Na pewno winduje go konieczność poważniejszych ingerencji w konstrukcję (wzmocnienie czołowe, podłużnice), uszkodzenia większej liczby elementów lub… ich trudna dostępność/wysokie ceny, zwłaszcza w przypadku nietypowych pojazdów.

28 popularnych modeli – koszty napraw blacharskich przy użyciu części oryginalnych z drugiej ręki
Błotnik przedni Pokrywa silnika Reflektor Zderzak przedni Robocizna Łącznie
Audi A4 B6 (2000-2004) 300 zł 600 zł 350 zł 600 zł 500 zł 2350 zł
BMW serii 3 (E46; 1998-2006) 300 zł 800 zł 800 zł 600 zł 500 zł 3000 zł
Citroen C5 II (2008-2017) 480 zł 800 zł 1 200 zł 350 zł 500 zł 3330 zł
Dacia Logan I (2004-2012) 200 zł 250 zł 120 zł 200 zł 450 zł  1220 zł 
Fiat Bravo II (2007-2014) 400 zł 600 zł 400 zł 650 zł 500 zł 2550 zł
Fiat Panda II (2003-2012) 250 zł 400 zł 140 zł 200 zł 400 zł 1390 zł
Ford Fiesta VI (2002-2008) 250 zł 250 zł 150 zł 200 zł 450 zł 1300 zł
Ford Focus II (2004-2011) 200 zł 400 zł 250 zł 400 zł 450 zł 1700 zł
Ford Mondeo IV (2007-2014) 250 zł 380 zł 300 zł 500 zł 500 zł 1930 zł
Mercedes klasy C (W203; 2000-2007) 200 zł 600 zł 200 zł 450 zł 500 zł 1950 zł
Nissan Qashqai I (2006-2013) 350 zł 400 zł 400 zł 350 zł 500 zł 2000 zł
Opel Astra III (2004-2014) 250 zł 420 zł 300 zł 450 zł 450 zł 1870 zł
Opel Insignia A (2008-2017) 400 zł 600 zł 700 zł 350 zł 500 zł 2550 zł
Peugeot 207 (2006-2014) 160 zł 220 zł 300 zł 400 zł 450 zł 1530 zł
Renault Laguna III (2007-2015) 280 zł 500 zł 500 zł 2000 zł 500 zł 3780 zł
Renault Megane III (2008-2015) 280 zł 520 zł 400 zł 1500 zł 450 zł 3150 zł
Skoda Octavia II FL (2008-2013) 250 zł 500 zł 300 zł 500 zł 500 zł 2050 zł
Seat Leon II (2005-2012) 300 zł 700 zł 350 zł 600 zł 500 zł 2450 zł
Skoda Fabia II (2007-2014) 250 zł 200 zł 150 zł 220 zł 450 zł  1270 zł 
Toyota Auris I (2006-2013) 330 zł 500 zł 350 zł 450 zł 450 zł 2080 zł
Toyota RAV4 III (2005-2012) 600 zł 1 100 zł 650 zł 1700 zł 500 zł  4550 zł 
Toyota Yaris II (2005-2011) 250 zł 250 zł 180 zł 200 zł 450 zł 1330 zł
Volkswagen Golf V (2003-2008) 300 zł 500 zł 350 zł 400 zł 450 zł 2000 zł
Volkswagen Sharan II (od 2010 r.) 600 zł 1000 zł 700 zł 1500 zł 500 zł 4300 zł
Volkswagen Tiguan I (2007-2016) 500 zł 800 zł 700 zł 1500 zł 500 zł 4000 zł
Volvo V50 (2004-2012) 300 zł 600 zł 350 zł 800 zł 450 zł 2200 zł
Volvo V70 III (2007-2016) 700 zł 1200 zł 900 zł 2000 zł 500 zł  5300 zł 
Ile kosztuje stłuczka
Oryginalne części blacharskie z drugiej ręki kosztują więcej od nowych zamienników, ale w ich przypadku zazwyczaj nie trzeba ponosić kosztów lakierowania (pod warunkiem doboru elementu w tym samym kolorze).

Decydując się na naprawę samochodu z wykorzystaniem używanych części w kolorze nie starajmy się zatajać prawdy o jego wypadkowej przeszłości – wykrycie oszustwa daje nowemu właścicielowi prawo do odszkodowania. Zwracajmy też uwagę, by nie kupić elementu z modelu na inny rynek. Tu szczególnie istotne jest oświetlenie: inne lampy lub reflektory mają samochody z Europy, a inne z Ameryki czy Japonii.

By dowiedzieć się jeszcze więcej na temat tego, jak się zachowywać w razie stłuczki, zachęcamy do pobrania naszego e-booka „Stłuczka. I co dalej?” – tylko teraz w promocyjnej cenie 9,99 zł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here