The Grand Tour. Sezon 3

Clarkson, Hammond i May znikną? Owszem, ale z namiotu. Ruszyły zdjęcia do czwartego sezonu The Grand Tour.

Historia programu Top Gear sięga 1977 roku. Przez lata była to niespecjalnie ciekawa produkcja. Dopiero pod koniec lat 80., kiedy do ekipy dołączył Jeremy Clarkson zyskała większą popularność. Nie na wiele się to zdało. W 2001 roku BBC podjęło już decyzję, że Top Gear ma ostatecznie zniknąć, ale Clarkson dostał jeszcze szansę, by zrealizować swoją wizję. Postawił więc na kontrowersje i rozrywkę. Wówczas zaczął rodzić się program w formule, którą wszyscy znamy: z publicznością, celebrytami i próbami na torze. Pojawił się też producent Andy Wilman oraz dwóch współprowadzących Richard Hammond oraz Jason Dawe, specjalizujący się w rynku samochodów używanych. Dawe występował tylko w pierwszym sezonie odświeżonego programu, w drugiej serii zastąpił go James May i tak zrodziło się najsłynniejsze trio prowadzących program motoryzacyjny. Tak słynne, że stało się wzorcem dla reszty świata, czego najlepszym dowodem jest polski Automaniak z trio: Jarosław Maznas, Rafał Jemielita i Patryk Mikiciuk. Obecnie zostało zresztą zmodyfikowane i wygląda następująco: Adam Kornacki, Patryk Mikiciuk i Jarosław Bąk.

Prezenterzy programu Top Gear po odejściu w 2015 roku z BBC stworzyli nowe show dla Amazon Prime Video o nazwie The Grand Tour. Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May wrócili w wielkim stylu, ponownie dając widzom najlepszy program motoryzacyjny na świecie, pełny przygód i idiotyzmu. Clarkson, Hammond i May w kolejnych odcinkach przemierzają świat różnego rodzaju pojazdami, od supersamochodów i włoskich klasyków, przez amerykańskie muscle cary, po kampery i auta samodzielnie skonstruowane przez prowadzących. Jeśli kiedykolwiek myślałeś o przejechaniu świata z najzabawniejszymi przyjaciółmi, zapomnij o tej trójce. Potrafią być naprawdę irytujący

Program cieszy się popularnością, ale to już nie to samo co program w BBC. Ogromne koszty, ograniczona widownia i mimo wszystko wyeksploatowana koncepcja coraz częściej stawały się powodami do plotek o zbliżającym się końcu The Grand Tour.

Będzie czwarty sezon The Grand Tour

Na początku kwietnia 2019 r. pojawiły się informacje o rozpoczęciu zdjęć do czwartego sezonu The Grand Tour wraz z zapowiedzią, że ma być on ostatnim sezonem tego motoryzacyjnego show. Powodem ma być zbyt kosztowna produkcja. Jeremy Clarkson zarabia aż 17 mln złotych za każdy wyemitowany odcinek. Z kolei Hammond i May zarabiają około 9,5 mln złotych za odcinek, a to jeszcze nie całość kosztów. Jeżdżący po świecie namiot, 26 kamer, 7 samochodów i 2 helikoptery to okazało się za dużo nawet dla takiego potentata jak Amazon. Prawie miliard złotych wydanych na trzeci sezon, który i tak był oszczędniejszy niż poprzednie dwa (zrezygnowano m.in. z ruchomego studia, które na stałe osadzono w Cotswolds w południowo-środkowej Anglii) ponoć przypieczętowało decyzję o końcu The Grand Tour. Na szczęście szybko wyjaśniło się, że powyższe doniesienia były jedynie primaaprilisowym żartem.

Choć koszty produkcji każdego odcinka The Grand Tour faktycznie są bardzo wysokie, to jednak Amazon nigdy nie ujawnił konkretnych liczb. Poza tym motoryzacyjne show w portfolio amerykańskiego giganta pełni inną funkcję – ma przyciągnąć nowych użytkowników do Amazon Prime Video. Dlatego prace nad 4. sezonem programu nie są zagrożone.

W czwartym sezonie zajdą jednak zmiany. Ma być on serią odcinków specjalnych, takich jak te z Kolumbii w trzecim sezonie. Znikną więc namiot, widownia, celebryci i tor, a program zgodnie ze swoją nazwą, będzie opowiadał o „wielkich podróżach”.

The Grand Tour. Sezon 3. Odcinek 5The Grand Tour. Sezon 3

A więc koniec czy nie?

Jak pokazuje historia programów Top Gear i The Grand Tour – nigdy nic nie wiadomo. Ciężko zorientować się, kiedy mamy do czynienia z prawdziwymi informacjami, a kiedy z akcją marketingową mającą na celu zrobienie szumu wokół audycji. Najlepszym komentarzem do całej sytuacji są chyba słowa samego Clarksona, który powtarza: „Nigdy nie mów żegnaj, nie noś złotego zegarka i nie wygłaszaj mowy emerytalnej”. Zatem poczekamy, zobaczymy.

Zobacz również: Wciągający serial o F1 na Netflixie

Gdzie oglądać The Grand Tour?

Trzeci sezon The Grand Tour, podobnie jak i dwa poprzednie, jest dostępny w Amazon Prime Video – płatnym serwisie VOD Amazona. Wszystkie odcinki można oglądać w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami, póki co nie ma informacji o pojawieniu się wersji z polskim lektorem. The Grand Tour jest produkcją własną Amazona, dlatego próżno szukać tej produkcji na innych popularnych platformach, jak Netflix czy HBO GO.

Polskie napisy do The Grand Tour

Dopiero po 2 latach od premiery The Grand Tour w serwisie Amazon Prime Video pojawiły się oficjalne polskie napisy przygotowane przez amerykańskiego giganta. Do tego czasu widzowie z Polski musieli posiłkować się napisami stworzonymi przez fanów Clarksona, Hammonda i Maya. Często te nieoficjalne tłumaczenia bywają bardziej dopracowane, dlatego nawet dziś warto po nie sięgnąć. Polskie napisy znajdziecie na różnych serwisach z napisami: zarówno na portalach poświęconych The Grand Tour, jak i np. na Opensubtitles.org, gdzie są napisy stworzone przez tłumaczy – wolontariuszy.

Poniżej przedstawiamy pełną listę odcinków The Grand Tour:

The Grand Tour. Sezon 3. Odcinek 1

The Grand Tour – sezon 1 – 13 odcinków

  1. Trójca Święta
    W pierwszym odcinku pierwszego sezonu Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May goszczą widzów w namiocie zlokalizowanym na pustyni Mojave w Kalifornii (USA). Na portugalskim torze Algarve International trójka prowadzących porównuje McLarena P1, Porsche 918 Spyder oraz Ferrari LaFerrari. W dalszej części programu Clarkson prezentuje nowy tor testowy The Grand Tour – Eboladrome i sprawdza na nim BMW M2.
  2. Operacja: Pustynna potyczka
    Tym razem Clarkson, Hammond i May rozbijają swój namiot w Johannesburgu w RPA. W materiale filmowym prezenterzy przenoszą się do Jordanii, gdzie biorą udział w wojskowym treningu jednostek specjalnych, przy okazji testując Audi S8. Ponadto May odkrywa specyficzną odmianę południowoafrykańskiego motorsportu, a Clarkson zabiera Astona Martina Vulcan na Eboladrome.
  3. Opera, nauki humanistyczne i pączki
    W tym odcinku trio prowadzących wraca do Wielkiej Brytanii, zapraszając widzów do namiotu rozstawionego w Whitby w północno-wschodniej Anglii. Dla widzów przygotowano materiał filmowy, w którym prezenterzy udają się do północnych Włoch, gdzie testują Rolls-Royce’a Dawn (May), Astona Martina DB11 (Clarkson) i Dodge’a Challengera SRT Hellcat (Hammond).
  4. Środo-widowiskowy
    W tym odcinku Clarkson, Hammond i May ponownie goszczą w Whitby. Producenci programu przygotowali wyzwanie, w ramach którego trójka prezenterów musi na bazie starych Land Roverów Discovery zbudować pojazdy „przyjazne środowisku”. Na torze Jeremy Clarkson porównuje Porsche 911 GT3 RS i BMW M4 GTS.
  5. Marokańska przejażdżka
    W tym odcinku trójka prowadzących przenosi się z namiotem do Rotterdamu (Holandia). W materiale filmowym Clarkson, Hammond i May testują Alfę Romeo 4C Spider, Mazdę MX-5 i Zenosa E10S na drogach Maroka. Ponadto możemy obejrzeć nietypową wersję „gry w statki”, do której prezenterzy wykorzystali elektryczne G-Wizy.
  6. Wesołych, fińskich Świąt
    W tym odcinku namiot został rozstawiony w Saariselkä w Finlandii. Clarkson i Hammond kłócą się o to, który z Fordów jest lepszy – Focus RS czy nowy Mustang, który po raz pierwszy trafił do oficjalnej sieci sprzedaży w Europie. Z kolei James May przedstawia nam historię rywalizacji zespołów Forda i Ferrari w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
  7. The Beach (Buggy) Boys – odcinek specjalny cz. 1
    W tym odcinku specjalnym trio prezenterów trafia na Wybrzeże Szkieletowe w Namibii, gdzie mają udowodnić producentom, że plażowe buggy bazujące na poczciwym VW Garbusie wcale nie są takimi złymi samochodami. Jeremy Clarkson przyprowadził buggy napędzane przez silnik V8, Richard Hammond zdecydował się na egzemplarz po off-roadowych modyfikacjach, a James May postawił na klasykę. Celem podróży jest stolica Namibii – Windhoek.
  8. The Beach (Buggy) Boys – odcinek specjalny cz. 2
    W drugiej części odcinka specjalnego Clarkson, Hammond i May wyruszają z Windhoek, zmierzając w stronę granicy Namibii z Angolą. Po drodze czeka ich wiele trudnych przepraw, w tym konieczność pokonania rzeki pełnej krokodyli…
  9. Głupki z przyszłości
    W tym odcinku trójka prezenterów rozstawia namiot w Stuttgarcie (Niemcy). Clarkson próbuje stworzyć „właściwego” SUVa, umieszczając na ramie starego Land Rovera Discovery nadwozie od klasycznego roadstera. Z kolei May sprawdza najnowszą Hondę NSX na Eboladrome, a Hammond tworzy różne postapokaliptyczne scenariusze. Wszyscy trzej prowadzący próbują także opracować nowe sposoby ładowania baterii w smartfonie.
  10. Durna walka w O.K. Coral
    Tym razem Clarkson, Hammond i May przenoszą się z namiotem do Nashville w stanie Tennessee (USA). Trio prezenterów stara się wesprzeć projekt ochrony raf koralowych, tworząc sztuczną rafę na… zatopionym Land Roverze! Oprócz tego Clarkson przemierza walijskie drogi za kierownicą Alfy Romeo Giulia Quadrifoglio.
  11. Lekcje włoskiego
    W tym odcinku trójka prezenterów rozbija swój namiot na brzegu jeziora Loch Ness w Szkocji. Tym razem Clarkson, Hammond i May sprawdzają, czy warto kupić stare Maserati. Podczas podróży do północnej Francji czeka ich oczywiście seria wyzwań. Ponadto Richard Hammond zabiera Abartha 124 Spider na Eboladrome.
  12. Z [ocenzurowano] do [ocenzurowano]
    Ten odcinek ponownie jest nagrywany w namiocie nad brzegiem jeziora Loch Ness. Trio prowadzących wyrusza na Romantyczny Szlak prowadzący przez Niemcy. Clarkson wybrał na tę trasę Range Rovera, Hammond Jaguara F-Pace, a May Bentleya Bentaygę. Dodatkowo zobaczymy test Lexusa GS-F na Eboladrome, który przygotował Jeremy Clarkson.
  13. Przeszłość kontra Przyszłość
    Tym razem namiot zostaje rozstawiony w Dubaju. Clarkson i May zabierają swoje prywatne auta (VW Golfa GTI oraz BMW i3) w trasę z Londonu do Dartmoor. Oprócz tego zobaczymy wyścigi równoległe między Porsche 918 Spyder i Bugatti Veyron oraz między wspomnianym Porsche a 1900-konnym Nissanem Patrolem, Richard Hammond będzie się uczyć driftingu, a James May weźmie udział w zawodach off-roadowych.

The Grand Tour – sezon 2 – 11 odcinków

  1. Przeszłość, teraźniejszość czy przyszłość
    W pierwszym odcinku drugiego sezonu Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May trafiają do Szwajcarii, gdzie testują Lamborghini Aventador S, Hondę NSX oraz Rimaca Concept One. To porównanie ma zaskakujący finał… Do namiotu (już na stałe rozstawionego w angielskim Cotswolds) przychodzą pierwsi goście – aktor David Hasselhoff oraz muzyk Ricky Wilson.
  2. The Falls Guys
    W tym odcinku prezenterzy ścigają się z Nowego Jorku do wodospadu Niagara. Jeremy Clarkson jedzie nowym Fordem GT, a James May i Richard Hammond korzystają z transportu publicznego. Oprócz tego Clarkson testuje Mercedesa-AMG GT R, a gośćmi programu są Kevin Pietersen (brytyjski krykiecista) i Brian Wilson (amerykański baseballista).
  3. Humbug-atti
    W tym odcinku Jeremy Clarkson testuje Bugatti Chiron, jadąc z Saint-Tropez do Turynu, a James May leci na Majorkę, gdzie za kierownicą Kii Stinger GT zmierzy się w wyścigu z longboardzistami na górskiej drodze. Cała trójka prezenterów wymyśla nową rozrywkę dla pracowników korporacji – wyścigi uliczne w porze lunchu. Na torze rywalizują ze sobą aktor Hugh Bonneville oraz przyrodnik Casey Anderson.
  4. Bez scenariusza
    Trio prowadzących udaje się do Chorwacji, gdzie starają się być „spontaniczni”, samodzielnie wymyślając sobie wyzwania. Clarkson i Hammond porównują Audi TT RS z Arielem Nomadem, a May przerabia starą Ładę 2107 na wóz strażacki. Gośćmi w tym odcinku są Michael Ball i Alfie Boe.
  5. W górę, w dół i dookoła farmy
    W tym odcinku Richard Hammond testuje lekki czołg Ripsaw EV2 w Dubaju, James May jeździ po torze Eboladrome w Volkswagenie Up GTI, a Jeremy Clarkson zainspirowany przez Kena Blocka tworzy własną wersję gymkhany – Farmkhanę. Gośćmi programu są Bill Bailey i Dominic Cooper.
  6. Jaaaaaaaags
    W tym odcinku Clarkson, Hammond i May udają się do stanu Kolorado (USA), gdzie postanawiają sprawdzić, czy można polegać na używanych Jaguarach. Na torze zmierzą się ze sobą Luke Evans i Kiefer Sutherland.
  7. Gaz, gaz, gaz!
    Jeremy Clarkson przedstawia nam kolejny epizod z historii sportów motorowych – rywalizację Audi i Lancii na rajdowych trasach. Richard Hammond na Eboladrome sprawdza Lamborghini Huracan Performante, a następnie razem z Jamesem Mayem próbują stworzyć system tankowania auta w czasie jazdy. Gośćmi w tym odcinku są Anthony Joshua i Bill Goldberg.
  8. Podmuch z przeszłości
    Clarkson i Hammond wyruszają w podróż z Pau we Francji do Barcelony w Hiszpanii. W tę trasę zabierają ze sobą Jaguara XK SS oraz Astona Martina DB4 GT – klasyczne samochody, wyposażone we współczesną technologię. Dołącza do nich May za kierownicą najnowszej Hondy Civic Type R i stara się udowodnić, że aktualne auta są lepsze. Oprócz tego Jeremy Clarkson dokładniej przygląda się Fordowi GT, którego wcześniej testował w drodze do wodospadu Niagara. Na torze rywalizują ze sobą Stewart Copeland i Nick Mason.
  9. Popsuty, niestety
    W tym odcinku trójka prowadzących podejmuje się ambitnej próby stworzenia amfibii i ustanowienia za jej sterami rekordu prędkości dla pojazdów tego typu. W międzyczasie Clarkson porównuje na torze dwie legendy – Jaguara XJ220 i Bugatti EB 110. Gośćmi programu są magicy: Dynamo oraz duet Penn i Teller
  10. Och, Kanada
    Tym razem prezenterzy udają się do Kanady, by udowodnić, że średniej klasy SUVy są bezużyteczne. W tym celu Clarkson zabiera ze sobą Alfę Romeo Stelvio Quadrifoglio, Hammond – Porsche Macan Turbo, a May – Range Rovera Velar. Ponadto Jeremy Clarkson testuje Teslę Model X, a na torze mierzą się ze sobą Paris Hilton i Rory McIlroy.
  11. Nakarmić świat
    W tym odcinku specjalnym trio prowadzących spotyka się w Maputo, stolicy Mozambiku. Ich zadaniem jest dostarczenie świeżych ryb do oddalonej o prawie 350 kilometrów wioski Bingo. Do wykonania tej misji Clarkson wybrał pickupa Nissana, May – Mercedesa W123 w wersji kombi, a Hammond przyprowadził ze sobą motocykl. Oczywiście wszystkie pojazdy musiały zostać odpowiednio przystosowane do przetransportowania ryb.

The Grand Tour – sezon 3 – 14 odcinków

  1. Opowieści z Detroit
    W pierwszym odcinku nowego sezonu Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May udają się do Detroit, by przemierzać ulice opuszczonej stolicy motoryzacji stuningowanymi muscle carami. Jeremy zasiądzie także za kierownicą superlekkiego i superhardkorowego McLarena Senna o mocy 789 KM.
  2. Kolumbia – odcinek specjalny cz. 1
    W tym odcinku specjalnym Clarkson, Hammond i May przemierzają Kolumbię Jeepem Wranglerem, Chevroletem Silverado i Fiatem Pandą 4×4, chcąc sfotografować ciekawe zwierzęta na wygaszacze ekranu dla Amazona. Napotykają przy tym piękne krajobrazy, przerażające niebezpieczeństwa i dziwaczne hobby, a nawet kilka zwierząt.
  3. Kolumbia – odcinek specjalny cz. 2
    W tym odcinku specjalnym Clarkson, Hammond i May przemierzają Kolumbię Jeepem Wranglerem, Chevroletem Silverado i Fiatem Pandą 4×4, chcąc sfotografować ciekawe zwierzęta na wygaszacze ekranu dla Amazona. Napotykają przy tym piękne krajobrazy, przerażające niebezpieczeństwa i dziwaczne hobby, a nawet kilka zwierząt.
  4. Ach, te pick-upy
    W tym odcinku Clarkson poprowadzi Volkswagena Amaroka, Hammond Forda Rangera, a May Mercedesa klasy X. Za pomocą prób opracowanych na podstawie życia w rozwijającym się świecie prowadzący poszukują najlepszego europejskiego pick-upa. Jeremy zasiądzie także za kierownicą groźnie brzmiącego, podkręconego Jaguara XE Project 8 o mocy niemal 600 koni na torze Eboladrome.
  5. Urus i zmalał
    W tym odcinku Jeremy Clarkson wyrusza do Szwecji, by wypróbować nowego SUV-a — Lamborghini Urus. James May testuje sportowy wóz Alpine A110 na torze Eboladrome, a Richard Hammond opowiada o Jimie Clarku, szkockim kierowcy wyścigowym i według wielu najlepszym kierowcy wszech czasów.
  6. Chińskie przemyślenia
    Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May wyruszają do Chin, by przekonywać tamtejszych biznesmenów o zaletach zachodnich luksusowych aut. Zdążą się spocić, zgubić i prawie spłonąć. Zobaczymy również, jak Hammond testuje elektryczny supersamochód NIO EP9.
  7. Stara, dobra szkocka
    Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May zwiedzają najpiękniejsze rejony Szkocji, prowadząc trzy stare włoskie auta, które według nich staną się klasykami. Clarkson wyjedzie na tor Eboladrome w nowym sportowym sedanie BMW M5, by zmierzyć się z nastawioną na wygodę Alpiną B5.
  8. Błazny na wakacjach
    Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May wyruszają kamperami w trasę po południowo-zachodnich Stanach Zjednoczonych. Wszczynają bunt, po którym następuje przegrupowanie w zmodyfikowanych przez prowadzących kamperach. Z różnymi skutkami.
  9. Aston, astronauci i dzieci Angeliny
    W tym odcinku Richard Hammond wjedzie na tor za kierownicą nowego Astona Martina V8 Vantage, James May przyjrzy się samochodom legendarnych astronautów z misji Apollo, a Jeremy Clarkson przeprowadzi serię wymyślnych i dokładnych testów, by udowodnić, że Citroen C3 Aircross jest przestronny, praktyczny i lepszy od słonia.
  10. Głos młodzieży
    Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May porównują na torze Volkswagena Polo GTI, Forda Fiestę ST i Toyotę Yaris GRMN, by ocieplić wizerunek tych aut w oczach młodych kierowców. Hammond i May prezentują również porównanie Lamborghini Countach i Ferrari Testarossa.
  11. Morze, słodkie morze
    Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May wyruszają w niezwykłą podróż od słonych gruzińskich wybrzeży Morza Czarnego ku słodszym wodom Morza Kaspijskiego w Azerbejdżanie. Poprowadzą Astona Martina DBS, Bentleya Continentala GT oraz BMW M850i, chcąc znaleźć najlepszy wóz klasy grand tourer dla wędkarza.
  12. Legendy i lotniska
    Jeremy Clarkson zasiada za kierownicą dwóch odrestaurowanych klasyków Lancii, Delty Integrale i Stratosa. James May przedstawia historię legendarnej wyścigówki Porsche 917, a Richard Hammond z pomocą Clarksona rewolucjonizuje podróże samolotem, testując dwa koncepcyjne rozwiązania walizek z napędem.
  13. Szkoła przetrwania
    W tym odcinku specjalnym Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May lądują na dzikich ostępach Mongolii, gdzie otrzymują podstawowe zapasy i spakowane części niezbędne do zbudowania pojazdu. Za jego pomocą muszą dotrzeć do cywilizacji, nim umrą z głodu lub nawzajem się wymordują.
  14. Śp. Ford
    W ostatnim odcinku sezonu Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May składają hołd jednemu z fundamentów brytyjskiego stylu życia: średniej wielkości sedanom Forda, począwszy od Cortiny w latach 60. i 70., przez Sierrę w latach 80., a kończąc na Mondeo — modelu, który osiągnął coś, czego nie osiągnęło żadne inne auto w historii.
Oceny czytelników
[Głosów: 10 Średnia: 4.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here