Top Gear: Richard Hammond, Jeremy Clarkson, James May i The Stig

Słyszysz – najlepszy program motoryzacyjny. Myślisz – Top Gear. Właśnie trwa emisja 27. sezonu show. Sprawdzamy, skąd wzięła się popularność tego programu.

Skromne początki

Top Gear zadebiutował w kwietniu 1977 r. na antenie BBC Midlands, obejmującej swoim zasięgiem środkową Anglię. Dopiero rok później (w lipcu 1978 r.) program pojawił się na ogólnokrajowym kanale BBC Two. Formuła show diametralnie różniła się od tej, którą znamy obecnie. W swojej pierwszej odsłonie Top Gear był po prostu… zwykłym programem motoryzacyjnym, w którym prezenterzy testowali nowe samochody, uwzględniając takie dane jak zużycie paliwa czy pojemność bagażnika, opowiadali o rynku aut używanych oraz informowali o sytuacji na drogach.

Era Clarksona

Pod koniec 1988 roku do ekipy tworzącej Top Gear dołączył pewien dziennikarz z magazynu Performance Car, a był nim… Jeremy Clarkson. Już wówczas show cieszyło się w Wielkiej Brytanii dużą popularnością, ale wraz z pojawieniem się Clarksona zyskało nieco bardziej rozrywkowy charakter. Porady konsumenckie udzielane w programie realnie oddziaływały na decyzje kupujących. Uważa się, że gdy w 1995 r. Clarkson nazwał Vectrę B „pudełkiem na kołach” miało to negatywny wpływ na wyniki sprzedaży tego modelu.

Przełom 1999 i 2000 roku nie był już dla Top Gear tak pomyślny. Z programu odszedł Jeremy Clarkson, a wyniki oglądalności stopniowo spadały, z 6 milionów w szczytowym momencie do niecałych 3 milionów. Próbując ratować show, szefostwo stacji zatrudniło niejakiego Jamesa Maya, felietonistę miesięcznika Car i prowadzącego Driven na Channel 4, oraz Jasona Barlowa, również z Channel 4. Niestety na niewiele się to zdało i w grudniu 2001 r. władze BBC podjęły decyzję o skasowaniu programu.

Część prezenterów (Vicki Butler-Henderson, Tiff Needell, Quentin Willson) oraz twórców oryginalnego Top Gear przeszła do Channel 5, gdzie stworzyła własne show – Fifth Gear. Ten program (z przerwami) jest nadawany do dziś, obecnie na kanale Quest (dostępny wyłącznie na terenie Wielkiej Brytanii i Irlandii).

Powrót Jeremy’ego

Zdjęcie Top Gear z anteny doprowadziło do spotkania Clarksona z byłym producentem programu Andy’m Wilmanem. Wspólnie opracowali nową formułę show, którą przedstawili szefostwu BBC. Ich propozycje obejmowały wszystkie elementy, które dziś już dobrze znamy: nagrania w studiu z publicznością, testy aut w różnych lokalizacjach, sprawdzanie wybranych samochodów na torze przez profesjonalnego kierowcę wyścigowego oraz udział gości specjalnych.

W związku z pojawieniem się konkurencyjnego Fifth Gear na Channel 4, władze stacji dały „nowemu” Top Gear zielone światło. W pierwszej serii odświeżonego show pojawili się: Jeremy Clarkson, Richard Hammond (prezenter radiowy), Jason Dawe (specjalista od rynku aut używanych) oraz tajemniczy kierowca testowy w czarnym kombinezonie – The Stig. 10 odcinków pierwszej serii obejmowało szereg ciekawych i nietypowych wyzwań, m.in. wycieczkę Citroenem Berlingo do hurtowni wina we Francji, poszukiwania najszybszej religii na świecie czy uczenie babć „kręcenia bączków” w Hondzie S2000.

Kapitan Snuja i The Stig

W 2003 r. Dawe’a zastąpił James May, który zadebiutował w pierwszym odcinku drugiej serii testem swojego prywatnego Bentleya T2. Ze względu na swoje zamiłowanie do nudnych (zdaniem Clarksona) zagadnień technicznych i niechęci do szybkich samochodów szybko zyskał przydomek „Kapitan Snuja”. Z kolei w pierwszym odcinku trzeciej serii „uśmiercono” Stiga. Podczas próby pobicia rekordu prędkości na lotniskowcu HMS Niezwyciężony (ang. Invincible), zmodyfikowany Jaguar XJS, za kierownicą którego siedział Stig, wpada do morza. Uważny widz dostrzeże jednak, że wóz został wystrzelony ze specjalnej wyrzutni, a w środku nikogo nie było.

„Stary” Stig musiał odejść, ponieważ media odkryły jego tożsamość. Okazało się, że za czarnym kaskiem ukrywał się brytyjski kierowca wyścigowy Perry McCarthy. Przez lata tożsamość „nowego” Stiga, tym razem noszącego biały kombinezon, pozostawała tajemnicą. Dla dodatkowego zmylenia widzów w pierwszym odcinku 13. serii Top Gear w roli gościa specjalnego pojawił się sam Stig. Po przywitaniu z Clarksonem i zajęciu miejsca na kanapie zaczął on zdejmować kask i okazało się, że tajemniczym kierowcą jest… Michael Schumacher. To pozwoliło uciąć medialne spekulacje, ale nie na długo.

W 2010 r. inny brytyjski kierowca wyścigowy, Ben Collins opublikował swoją autobiografię. Collins przyznał w niej, że to on przez ostatnie lata do pracy zakładał biały kombinezon. Po odejściu z Top Gear, Anglik występował m.in. w polskim Automaniaku na TVN Turbo, a nawet powrócił do show BBC jako instruktor niepełnosprawnych weteranów z Afganistanu i Iraku, którzy przygotowywali się do udziału w Rajdzie Dakar. „Narodziny” kolejnego Stiga, nadal ukrytego za białym kaskiem, stały się pretekstem do odcinka specjalnego na Bliskim Wschodzie.

Top Gear jaki znamy

Zgodnie z zapowiedzią – odświeżony Top Gear zerwał z wcześniejszą formułą programu. Zamiast na suchych danych technicznych i zużyciu paliwa, prezenterzy skupiali się głównie na emocjach, jakie towarzyszą jeździe. Ale testy i tak stanowiły tylko dodatek do czegoś, co stanowiło rdzeń programu – wyzwań. Jaki jest najszybszy sposób na dotarcie z Surrey do Monte Carlo – Aston Martin DB9 czy TGV? Czy można kupić włoski supersamochód z silnikiem pośrodku za mniej niż 10.000 funtów? Gdzie znajduje się prawdziwe źródło Nilu? To zaledwie kilka przykładowych pytań, na które starali się odpowiedzieć Clarkson, Hammond i May.

Warto również obejrzeć: Wciągający serial o F1 na Netflixie

Top Gear stał się międzynarodowym hitem i doczekał lokalnych odsłon m.in. w USA, Australii, Rosji czy Chinach. Jednak nic nie trwa wiecznie. Podczas kręcenia 22. serii programu doszło do sprzeczki między Jeremym Clarksonem a jednym z członków ekipy. W konsekwencji tego wydarzenia Clarkson został zwolniony z BBC, a fani programu otrzymali najsmutniejszy odcinek w historii. W pustym studiu, bez publiczności, widzimy Richarda Hammonda i Jamesa Maya, którzy prezentują dwa ostatnie materiały.

Top Gear: ostatni odcinek 22. serii
James May i Richard Hammond żegnają się z widzami

Szukając złotego środka

W ślad za Clarksonem ze stacji odeszli Hammond, May i Wilman, by wkrótce stworzyć nowe show dla Amazon Prime Video. A władze BBC rozpoczęły poszukiwania nowych gospodarzy programu. Próbowano wypracować nową formułę. Obsadę Top Gear w 23. serii tworzyli: Chris Evans (dziennikarz radiowy i kolekcjoner zabytkowych samochodów), Matt LeBlanc (aktor znany z roli Joeya w serialu Przyjaciele), Eddie Jordan (właściciel zespołu wyścigowego Jordan GP, rywalizującego w F1 w latach 1991-2005), Chris Harris (dziennikarz motoryzacyjny), Rory Reid (dziennikarz motoryzacyjny) oraz Sabine Schmitz („królowa Zielonego Piekła”, czyli toru Nürburging).

Top Gear: nowi prowadzący w 23. serii
Od lewej: Rory Reid, Sabine Schmitz, Matt LeBlanc, Chris Evans, Chris Harris, Eddie Jordan i The Stig

Jednak zdaniem wielu fanów show stało się zbyt chaotyczne. Szczególnie postać Evansa nie spotkała się z ciepłym przyjęciem. To wymusiło na szefostwu stacji kolejne zmiany. Od 24. serii powrócono do trójki prowadzących – LeBlanca, Harrisa i Reid’a. W niektórych odcinkach gościnnie pojawiali się Sabine Schmitz i Eddie Jordan. Takie rozwiązanie zyskało przychylność fanów, choć sam program nie odzyskał popularności sprzed lat.

Powrót do formy?

Matt LeBlanc miał podpisany kontrakt na trzy serie programu i zapowiedział, że nie planuje go przedłużać, ze względu na męczące podróże między USA a Wielką Brytanią. Dlatego 26. seria była ostatnią, w której mogliśmy oglądać Top Gear w składzie LeBlanc, Harris i Reid. Obecnie trwa emisja 27. serii programu, który prowadzi trio Chris Harris, Patrick „Paddy” McGuinness (angielski komik i prezenter) oraz Andrew „Freddie” Flintoff (były krykiecista i reprezentant Wielkiej Brytanii). Jeszcze za wcześnie na oceny, ale widać, że nowi prowadzący dobrze się ze sobą dogadują i zachowują się naturalnie. Także dotychczas pokazane wyzwania są zrealizowane w interesujący sposób i nie pozostawiają niedosytu.

Top Gear: nowi prowadzący w 27. serii
Od lewej: Andrew „Freddie” Flintoff, Patrick „Paddy” McGuinness i Chris Harris

Gdzie oglądać Top Gear?

Najnowszą serię programu oraz powtórkowe odcinki można oglądać w wersji z polskim lektorem na antenie BBC Brit. Wybrane odcinki specjalne można znaleźć na platformie Player.pl. Za to próżno szukać Top Gear na popularnym serwisie Netlix czy HBO GO.

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here