Rozstanie z klasą – TCR to zapewne ostatnie wydanie aktualnej, siódmej generacji Volkswagena Golfa GTI. I prawdopodobnie najlepsze.
W ciągu swojej 43-letniej kariery Volkswagen Golf GTI miewał lepsze i gorsze momenty – czy może „mocniejsze” i „słabsze”. W oczach wielu entuzjastów tego modelu na samym szczycie listy najlepszych Golfów GTI stoi„ jedynka” z 1,6-litrowym benzynowym silnikiem (oczywiście wolnossącym) o mocy 110 KM. Tyle wystarczyło, by leciutki (830 kg) hatchback zapewniał mnóstwo frajdy.

Z kolei do najmniej cenionych Golfów GTI należy pierwsza „trójka” GTI z z 8-zaworową jednostką 2.0 o mocy 115 KM, wprowadzona w 1991 roku. Przy mocy zbliżonej do „jedynki” jej silnik musiał zmagać się z samochodem, który ważył o całe ćwierć tony więcej (1080 kg)!

Liczą się nie tylko konie
Aktualny Volkswagen Golf GTI, z wagą dochodzącą do 1,5 tony, gra już w zupełnie innej lidze. Rynkową karierę siódmej generacji modelu wieńczy odmiana TCR o mocy 290 KM – co prawda nie najmocniejsza (była jeszcze limitowana 310-konna seria Clubsport S), ale zbliżona do 300-konnej „erki” z napędem na obie osie, a w dodatku o 100 kg od niej lżejsza.
Samochód powstał na fali sukcesów Golfa GTI w serii wyścigów TCR, w której rywalizują wyłącznie prywatne zespoły. Volkswagen zadbał, by seryjny Golf GTI TCR na liczne sposoby nawiązywał do tego wyścigowego, a przy okazji odróżniał się od „bazowej”, 245-konnej wersji Performance (od której jest o 13 300 zł droższy).

Mamy tu więc m.in. nowy przedni spojler, prawdziwy tylny dyfuzor, zmodyfikowany układ wydechowy, wydajniejsze chłodzenie oraz dostępne za dopłatą, obniżone adaptacyjne zawieszenie (-20 mm względem „cywilnego” Golfa) i przesunięty ogranicznik prędkości (do 260 km/h). A przede wszystkim – wzmocniony do 290 KM silnik 2.0 turbo, standardowo sparowany z dwusprzęgłową przekładnią DSG.
I choć moc to nie wszystko, dzięki dodatkowym koniom TCR zbliżył się do zadziorności, jaką charakteryzowała się „jedynka” GTI. Wzmocniony silnik zyskał więcej rześkości na niskich obrotach i więcej ikry pod koniec skali obrotomierza, a układ wydechowy – choć nadal grzeczny – ma przyjemnie ochrypły ton i zdarza mu się nawet „zakaszleć” przy zmianie przełożenia.
Skrzynia Golfa potrafi zresztą bardzo sprawnie zrzucać biegi, ale pod jednym warunkiem – trzeba wybrać sportowy tryb jazdy. Właśnie wtedy TCR pokazuje wszystkie swoje walory. Jego przednia oś zaskakująco dobrze „klei się” do drogi w zakrętach, a bezpośredni układ kierowniczy pracuje z lekkim oporem i mimo dozy sztuczności pozwala dokładnie dobierać tor jazdy.

Znakomicie skalibrowane ESP swoimi interwencjami nie przeszkadza kierowcy, zwłaszcza że nie ma tu za wiele do roboty – Golf to samochód o bardzo dobrym wyważeniu. Owszem, nie jest tak angażujący jak np. Civic Type R czy Megane RS – bardziej stawia na równowagę i precyzję niż wigor oraz skłonność do nadrzucania tyłem. Ale to raczej cecha jego charakteru niż wada.
Stary znajomy
Szczególnie że w komfortowym trybie Golf prezentuje swoją uniwersalną twarz, znaną ze słbaszych wersji. Tandem silnik-skrzynia staje się stonowany, usztywnione zawieszenie nieco trzęsie, ale ma dostateczny skok do wygodnej jazdy autostradą, a brzmienie układu wydechowego wtapia się w tło. Poziom ergonomii, funkcjonalności i dostępności elementów wyposażenia – mimo 7 lat od debiutu – to nadal klasowa czołówka. I tylko cena odstrasza, bo bogato skonfigurowany Golf GTI TCR – bez rabatu – kosztuje ponad 170 tys. zł.
Volkswagen Golf GTI TCR – PODSUMOWANIE TESTU
Volkswagen Golf GTI TCR odczuwalnie góruje nad łagodniejszą odmianą o mocy 245 KM, a w normalnych warunkach daje więcej frajdy z jazdy niż „erka”. Tylko ta cena…
Volkswagen Golf GTI TCR – plusy i minusy
+ Doskonała ergonomia, łatwość obsługi, wysoka stabilność, świetne osiągi i prowadzenie;
– Wciąż zachowawcza natura, wysoka cena.
Volkswagen Golf GTI TCR – dane techniczne
DANE TECHNICZNE | VW Golf GTI TCR |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1984 cm³ |
Moc maksymalna | 290 KM/5400 |
Maks. moment obrotowy | 380 Nm/1950 |
Napęd | przód |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,27/1,79/1,48 m |
Rozstaw osi | 2,63 m |
Masa/ładowność | 1190/528 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 380/1270 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 235/35 R19 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,7 l/100 km |
DANE TESTOWE | |
0-100 km/h | 5,8 s |
100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 35,5 m/34,5 m |
Hałas przy 50/100 km/h | 60,0 dB/66,0 dB |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie) | 11,5/6,7/9,1 l/100 km |
CENA | |
Wersja | GTI TCR DSG |
Cena | 155 400 zł |