Mimo zastosowanej na szeroką skalę elektroniki ten model nie psuje się nadmiernie. Wygląda więc na to, że klasa E (W212) pozbyła się wad poprzedników. Oto opinie o używanym Mercedesie klasy E (W212).
Opisywany model to tak naprawdę czwarta generacja Mercedesa klasy E, ponieważ tym mianem określano już końcowe serie legendarnego W124 z lat 90. Po rdzewiejącym W210 i wyświetlającym różnego rodzaju błędy elektroniki W211 przyszedł czas na W212. Choć ten samochód zadebiutował 11 lat temu, do tej pory imponuje wzornictwem nadwozia (zwłaszcza po przeprowadzonym w 2013 r. liftingu przedniej części karoserii) i wnętrza ze sportowymi akcentami. W W212 zniknęły wyróżniające poprzednika krągłości na rzecz ostro narysowanych linii z wyraźnymi przetłoczeniami. Na zewnątrz przybyło mu kilka centymetrów na długość, szerokość i wysokość, odległość między osiami zwiększono z kolei tylko o 2 centymetry. Pewną nowością był powrót, po kilkunastu latach, do wersji nadwoziowych coupe i cabrio. Otrzymały one odrębne kody w nazewnictwie (odpowiednio C207 i A207). Nie zabrakło długiego na blisko 5 metrów kombi (S212) i ponad 500-konnych odmian AMG. Na liście wyposażenia znalazły się opcje robiące wrażenie nawet w dzisiejszych, wręcz „myślących za kierowcę” samochodach. Najważniejsze jednak, że Mercedes zdołał opanować ogrom zaadaptowanej do tego modelu elektroniki, przynajmniej w lepszym stopniu niż to miało miejsce w klasie E (W211). Bardzo dobrze przedstawia się zabezpieczenie antykorozyjne nowszego samochodu, jak i wyjątkowo rozległa paleta silników, obejmująca w większości godne polecenia jednostki napędowe.
Używany Mercedes klasy E (W211) i Mercedes klasy E (W212) – którą generację wybrać?

Na klasę E (W212) w chwili obecnej wystarczy 40 tys. zł, z tym że najprawdopodobniej będzie to zjeżdżony samochód „po taksówce” (w charakterystycznym, budyniowym kolorze). Nie ma się co oszukiwać – na ten model lepiej dysponować ok. 50-60 tys. zł. Czy to dobra cena jak za tak prestiżowy i bezawaryjny samochód? Zweryfikujmy dokładniej niezawodność klasy E (W212) na podstawie opinii o tym samochodzie.

Używany Mercedes klasy E (W212) – wnętrze
Mercedes tym razem postawił na elegancję przeplataną odrobiną sportu i nowoczesności. O ile w generacji W211 królowały zaokrąglenia i bardzo klasyczne wzornictwo, w W212 jest znacznie więcej linii prostych: nie do końca okrągłe są nawet górne osłony zegarów i wyświetlacza w środkowej części kokpitu. Przeniesiono go w jego wyższe partie, ponad obsianą przyciskami konsolą. Mercedes zachował swoje typowe rozwiązania, takie jak hamulec ręczny zwalniany/zaciągany lewą nogą i wygodny panel w drzwiach do obsługi elektrycznie regulowanego fotela. Dostępne były 3- i 4-ramienne kierownice, wykończenie drewnem/lakierowanym na połysk plastikiem i sporo odmian kolorystycznych (w tym nawet czerwone). Nie wszystkie elementy wykończeniowe można ocenić najwyżej (np. niektóre przyciski sprawiają wrażenie tanich), ale ich montaż to już najwyższa półka. Pośród ciekawych innowacji w klasie E (W212) należy wymienić adaptacyjny tempomat, system monitorowania zmęczenia kierowcy czy rozbudowany masaż foteli.
Wnętrze, podobnie jak kokpit, może się znacząco różnić w zależności od liczby opcji, które zaznaczył w konfiguratorze pierwszy właściciel Mercedesa. Samochody mogą mieć albo bazowe (już wystarczająco komfortowe) przednie fotele, albo z rozległą regulacją, masażem i aktywnymi zagłówkami. Za nimi istniała możliwość zamontowania ekranów LCD dla pasażerów z tyłu, którzy mają do dyspozycji albo tradycyjną kanapę, albo dwa oddzielone miejsca podłokietnikiem (i schowkiem) pośrodku. Klasy E nie oferowano w wersji przedłużonej, ale niemal 2,9 m rozstawu osi wystarczy, by zadowolić wymagających (i przy okazji wysokich) pasażerów. Bagażniki mieszczą 540 l (sedan) lub aż 695 l w rekordowo długiej odmianie kombi, nawet do coupe zmieści się rozsądne 450 l. Niestety, żaden z nich nie ma idealnie ustawnego kształtu.
Używany Mercedes klasy E (W212) – silniki
Mercedes od dawna ma w zwyczaju nie tylko „zasypywać” klientów wieloma modelami w różnych wersjach nadwoziowych, ale również rozległymi gamami silnikowymi. Nie inaczej było w przypadku Mercedesa W212, w którym przygotował zarówno jednostki 4-cylindrowe, jak i V6/V8. By się w nich rozeznać, najlepiej je po kolei wymienić. Przy nazewnictwie wersji nie ma co kierować się pojemnością skokową, ale to już trend obowiązujący od dłuższego czasu. I tak benzynowe Mercedesy klasy E (W212) napędzały następujące silniki:
- 1.6 R4 turbo: 156 KM (E 180)
- 1.8 R4 z kompresorem: 163 KM (E 200 NGT z zasilaniem CNG)
- 1.8 R4 turbo: 184 KM (E 200), 204 KM (E 250)
- 2.0 R4 turbo: 184 KM (E 200), 211 KM (E 250)
- 3.0 V6: 231 KM (E 300), 245 KM (E 300), 333 KM (biturbo; E 400)
- 3.5 V6: 252 KM (E 300), 272 KM (E 350), 292 KM (E 350 CGI), 306 KM (E 350), 333 KM (biturbo; E 400), 306+27 KM (E 400 HYBRID)
- 4.7 V8: 408 KM (biturbo; E 500)
- 5.5 V8: 388 KM (E 500), 525/557 KM (biturbo; E 63 AMG), 585 KM (biturbo; E 63 AMG S)
- 6.2 V8 (525 KM; E 63 AMG).
Z dieslami sytuacja jest prostsza, bo całą paletę (od 136 do 265 KM) oparto na dwóch jednostkach:
- 2.1 R4: 136 KM (E 200 CDI), 163 KM (E 220 CDI), 170 KM (E 220 CDI), 204 KM (E 250 CDI), 204+27 KM (E 300 CDI HYBRID)
- 3.0 V6: 204 KM (E 300 CDI), 211 KM (E 350 CDI), 231 KM (E 300 CDI/E 350 CDI), 252 KM (E 350 CDI), 258 KM (E 350 CDI), 265 KM (E 350 CDI).
Silniki łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub „automatami” o 5, 7 lub 9 przełożeniach. Stały napęd 4×4 rezerwowano dla odmian widlastych i turbodiesli o mocy powyżej 170 KM.


Używany Mercedes klasy E (W212) – opinie użytkowników
Zalety
„Automat ma aż 9 biegów. Na najwyższym, jadąc 100 km/h, mamy tylko 1400 obr./min. Auto pali tyle co nic”
„Do bagażnika wersji kombi można spakować co się żywnie podoba. Jest naprawdę bardzo długi”
„Wyciszenie najwyższej klasy: niewiele słychać nawet przy okolicach 200 km/h”
„Wielkie, ale bardzo zwrotne auto: ma niewielki promień skrętu i mocne wspomaganie kierownicy”
Wady
„Mocne silniki niezbyt współgrają z miękko nastawionym zawieszeniem. Mercedesa”
„Hamulce są tylko wystarczające. Moim zdaniem zbyt słabe jak na masę klasy E”
„Jeżdżąc po drogach słabszej jakości nieustannie słychać coś z okolic zawieszenia”
„Podstawowy wariant klimatyzacji nie jest w stanie efektywnie schłodzić przepastnego wnętrza klasy E”
Używany Mercedes klasy E (W212) – awaryjność, typowe usterki
Pomimo nagromadzenia wielu różnych silników, z powtarzalnymi awariami trzeba się liczyć tylko w przypadku niektórych z nich. Mowa m.in. o rozciągającym się po 250-300 tys. km łańcuchu rozrządu (benzynowy 2.0 i diesle 2.1; w tym drugim koszt wymiany rośnie z uwagi na umiejscowienie rozrządu po stronie skrzyni biegów), kłopotliwymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi w tymże dieslu, awariami wysokoprężnych odmian V6 (osadzanie nagaru w kolektorze ssącym, zapchany DPF) i zużytymi zębatkami na wałkach wyrównoważających w benzynowych 3.0/3.5 V6. Usterkowość skrzyń biegów w dużej mierze zależy od parametrów silnika: najszybciej „rozprawiają” się w nimi odmiany z momentem obrotowym sięgającym 500-600 lub więcej Nm. Z Mercedesów często ucieka płyn chłodzący lub olej (po rozszczelnieniu chłodnicy olejowej). Dodatkowe koszty generuje wyeksploatowane zawieszenie Airmatic (głównie wysłużone miechy pneumatyki) i cierpiący z powodu dużej masy auta układ hamulcowy wraz z mechanicznymi częściami zawieszenia. Zdarzają się również niedomagania elektroniki, zazwyczaj modułu SAM (przestają działać elektryczne szyby, centralny zamek itp.), ale jak na tak skomplikowaną konstrukcję i tak nie jest źle.

Używany Mercedes klasy E (W212) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito na podłodze w okolicach przedniego fotela pasażera (fot.). Znajduje się również na naklejce w słupku środkowym prawym (obok wspomnianego fotela).
Używany Mercedes klasy E (W212) – sytuacja rynkowa
Mercedesy W212 wreszcie stały się popularniejsze w ogłoszeniach od leciwych już modeli W211. Ceny startują od 30 tys. zł, ale ciężko znaleźć coś sensownego za mniej niż 45 tys. zł. Od tego pułapu przestają przeważać auta z przebiegami grubo ponad 300 tys. km, pojawia się coraz więcej samochodów benzynowych. Optimum na klasę E (W212) to ok. 50 tys. zł, dokładając kolejne kilka tys. zł istnieje szansa zakupu modelu poliftowego. Ostatnie roczniki w „cywilnych” wersjach podchodzą pod 100 tys. zł. Ponad połowa wystawionych Mercedesów to sedany. Spośród wersji silnikowych królują 2,1-litrowe diesle.
Używany Mercedes klasy E (W212) – podsumowanie
Może nie jest to „pancerny” Mercedes, jak przyszło mówić o legendarnych protoplastach klasy E, ale na pewno solidny, luksusowy, komfortowy i względnie niezawodny model klasy wyższej. Na co dzień w zupełności sprawdzą się odmiany 4-cylindrowe. Przy zakupie W212 warto kierować się zasadą: nie zepsuje się coś, czego nie ma. Szukajmy zatem samochodów bez zbędnych „fajerwerków” w wyposażeniu, których i tak sporadycznie się używa, a w razie awarii generują niepotrzebne koszty.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Mercedesach:
Używany Mercedes klasy A (W169; 2004-2012) – opinie
Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie
Używany Mercedes klasy E (W211; 2002-2009) – opinie
Używany Mercedes klasy S (W221; 2005-2013) – opinie
Używany Mercedes GLK (X204; 2008-2015) – opinie
Używany Mercedes ML (W164; 2005-2011) – opinie
Używany Mercedes CLS (C219; 2004-2010) – opinie
Używany Mercedes SL (R129; 1989-2001) – opinie
Używany Mercedes C140 (1991-1999) – opinie
Dł./szer./wys. | 486-491/185/147 cm |
Rozstaw osi | 287 cm |
Pojemność bagażnika | sed 540 l, kmb 695-1950 l, cpe 450 l, cab 300-390 l |
Silnik | 1.6 (E 180) | 1.8 (E 200) | 2.0 (E 250) | 3.0 V6 (E 300) | 3.5 V6 (E 350) | 3.5 V6 (E 350 CGI) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1796 cm³ | 1991 cm³ | 2996 cm³ | 3498 cm³ | 3498 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., kompr. | benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 156 KM | 184 KM | 211 KM | 231 KM | 272 KM | 292 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 270 Nm | 350 Nm | 300 Nm | 350 Nm | 365 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 8,5 s | 7,4 s | 7,4 s | 6,5 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 220 km/h | 232 km/h | 243 km/h | 247 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 7,4 l/100 km | 6,1 l/100 km | 9,3 l/100 km | 9,7 l/100 km | 8,9 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 (E 400) | 3.5 V6 (E 350) | 4.7 V8 (E 500) | 5.5 V8 (E 500) | 5.5 V8 (E 63 AMG) | 6.2 V8 (E 63 AMG) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2996 cm³ | 3498 cm³ | 4663 cm³ | 5461 cm³ | 5461 cm³ | 6208 cm³ |
Paliwo | benz., biturbo | benz. | benz., biturbo | benz. | benz., biturbo | benz. |
Maks. moc | 333 KM | 306 KM | 408 KM | 388 KM | 557 KM | 525 KM |
Maks. moment | 480 Nm | 370 Nm | 600 Nm | 530 Nm | 720 Nm | 630 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,3 s | 6,3 s | 4,9 s | 5,2 s | 4,3 s | 4,5 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,9 l/100 km | 7,0 l/100 km | 8,9 l/100 km | 11,2 l/100 km | 9,7 l/100 km | 12,6 l/100 km |
Silnik | 2.1 (E 200 CDI) | 2.1 (E 220 CDI) | 2.1 (E 250 CDI) | 3.0 (E 350 CDI) | 3.0 (E 300 CDI) | 3.0 (E 350 CDI) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2143 cm³ | 2143 cm³ | 2143 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 170 KM | 204 KM | 211 KM | 231 KM | 265 KM |
Maks. moment | 360 Nm | 400 Nm | 500 Nm | 540 Nm | 540 Nm | 620 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 8,7 s | 7,7 s | 7,8 s | 6,8 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 228 km/h | 240 km/h | 239 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 7,2 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Kupiłem polski salon 420kkm i śmiga, automat idealnie. Zużycie paliwa 5-6 l/100km 2,2d. I najważniejsze: przy tym przebiegu auto nie zniszczone w środku, spokojnie można by licznik o 200 cofnąć. Jak zadzwoniłem z ogłoszenia to mówię , niech Pan opowiada o aucie, słabe strony co do zrobienia… A Pan mówi 400tys przejechane mam go od nowości i nie wiem co jeszcze mogę powiedzieć. I pojechałem obejrzeć , na zimno nie nastawiając się. Ale jak wsiadłem to mówię Wam wolę polskie 400 niż niemieckie 200, bo auto w stanie Super i nawet automatu się trochę bałem bo drogi w serwisie, ale jak narazie śmiga wszystko. Polecam
Co możesz powiedzieć o wyciszeniu kabiny? Mam kombi z takim silnikiem przebieg 240tys. km. Przy 140 jest dosyć głośno w kabinie. Szum powietrza z zewnątrz i z opon. Chociaż opony klasa premium jedne z cichszych. Zastanawiam się czy te modele tak mają czy to w moim jest coś co hałas generuje.
hejka,,ale ktory to rocznik kupiles? napisz cos ..
ogladam i mi sie podoba bardzo Merc E klasa
emil.wasik@gmail.com
Jeździłem Passatem z 2011 b7 1,4 benzyna 125KM
i jak porównać to merc cichszy. Nawet przy 140 na zimówkach. Średnio jeżdżę 140 trasa i wrażenia pozytywne. Jedynie tylni napęd czuje jak koło w dziurę wpadnie, bo lekko wyczuwalne szarpnięcie mostu z wałem
Słabe hamulce, dużo zbędnej awaryjnej,kosztownej elektroniki.Slaby.
Czy to auto z 300cdi v6, 204kM jest jakoś specjalnie bardziej awaryjny od 350cdi?
Super silnik benzyna 3.5 192PS
nie ma takiego