Mercedes klasy E W212 41

Mimo zastosowanej na szeroką skalę elektroniki ten model nie psuje się nadmiernie. Wygląda więc na to, że klasa E (W212) pozbyła się wad poprzedników. Oto opinie o używanym Mercedesie klasy E (W212).

Opisywany model to tak naprawdę czwarta generacja Mercedesa klasy E, ponieważ tym mianem określano już końcowe serie legendarnego W124 z lat 90. Po rdzewiejącym W210 i wyświetlającym różnego rodzaju błędy elektroniki W211 przyszedł czas na W212. Choć ten samochód zadebiutował 11 lat temu, do tej pory imponuje wzornictwem nadwozia (zwłaszcza po przeprowadzonym w 2013 r. liftingu przedniej części karoserii) i wnętrza ze sportowymi akcentami. W W212 zniknęły wyróżniające poprzednika krągłości na rzecz ostro narysowanych linii z wyraźnymi przetłoczeniami. Na zewnątrz przybyło mu kilka centymetrów na długość, szerokość i wysokość, odległość między osiami zwiększono z kolei tylko o 2 centymetry. Pewną nowością był powrót, po kilkunastu latach, do wersji nadwoziowych coupe i cabrio. Otrzymały one odrębne kody w nazewnictwie (odpowiednio C207 i A207). Nie zabrakło długiego na blisko 5 metrów kombi (S212) i ponad 500-konnych odmian AMG. Na liście wyposażenia znalazły się opcje robiące wrażenie nawet w dzisiejszych, wręcz „myślących za kierowcę” samochodach. Najważniejsze jednak, że Mercedes zdołał opanować ogrom zaadaptowanej do tego modelu elektroniki, przynajmniej w lepszym stopniu niż to miało miejsce w klasie E (W211). Bardzo dobrze przedstawia się zabezpieczenie antykorozyjne nowszego samochodu, jak i wyjątkowo rozległa paleta silników, obejmująca w większości godne polecenia jednostki napędowe.

Używany Mercedes klasy E (W211) i Mercedes klasy E (W212) – którą generację wybrać?

Mercedes klasy E W212
To już tradycja w Mercedesach klasy E kombi – te auta zabiorą na pokład nawet 7 podróżnych. Dodatkowe dwie osoby zajmują miejsca na rozkładanej tyłem do kierunku jazdy ławeczce. To wyjątkowe rozwiązanie, którego nie spotkamy u konkurentów.

Na klasę E (W212) w chwili obecnej wystarczy 40 tys. zł, z tym że najprawdopodobniej będzie to zjeżdżony samochód „po taksówce” (w charakterystycznym, budyniowym kolorze). Nie ma się co oszukiwać – na ten model lepiej dysponować ok. 50-60 tys. zł. Czy to dobra cena jak za tak prestiżowy i bezawaryjny samochód? Zweryfikujmy dokładniej niezawodność klasy E (W212) na podstawie opinii o tym samochodzie.

Mercedes klasy E W212
Samochód po liftingu z 2013 r. (fot.; był jeszcze mniejszy w 2011 r.) mocno upodobnił się do produkowanej od 2016 r. piątej generacji modelu (W213).

Używany Mercedes klasy E (W212) – wnętrze

Mercedes tym razem postawił na elegancję przeplataną odrobiną sportu i nowoczesności. O ile w generacji W211 królowały zaokrąglenia i bardzo klasyczne wzornictwo, w W212 jest znacznie więcej linii prostych: nie do końca okrągłe są nawet górne osłony zegarów i wyświetlacza w środkowej części kokpitu. Przeniesiono go w jego wyższe partie, ponad obsianą przyciskami konsolą. Mercedes zachował swoje typowe rozwiązania, takie jak hamulec ręczny zwalniany/zaciągany lewą nogą i wygodny panel w drzwiach do obsługi elektrycznie regulowanego fotela. Dostępne były 3- i 4-ramienne kierownice, wykończenie drewnem/lakierowanym na połysk plastikiem i sporo odmian kolorystycznych (w tym nawet czerwone). Nie wszystkie elementy wykończeniowe można ocenić najwyżej (np. niektóre przyciski sprawiają wrażenie tanich), ale ich montaż to już najwyższa półka. Pośród ciekawych innowacji w klasie E (W212) należy wymienić adaptacyjny tempomat, system monitorowania zmęczenia kierowcy czy rozbudowany masaż foteli.

Wnętrze, podobnie jak kokpit, może się znacząco różnić w zależności od liczby opcji, które zaznaczył w konfiguratorze pierwszy właściciel Mercedesa. Samochody mogą mieć albo bazowe (już wystarczająco komfortowe) przednie fotele, albo z rozległą regulacją, masażem i aktywnymi zagłówkami. Za nimi istniała możliwość zamontowania ekranów LCD dla pasażerów z tyłu, którzy mają do dyspozycji albo tradycyjną kanapę, albo dwa oddzielone miejsca podłokietnikiem (i schowkiem) pośrodku. Klasy E nie oferowano w wersji przedłużonej, ale niemal 2,9 m rozstawu osi wystarczy, by zadowolić wymagających (i przy okazji wysokich) pasażerów. Bagażniki mieszczą 540 l (sedan) lub aż 695 l w rekordowo długiej odmianie kombi, nawet do coupe zmieści się rozsądne 450 l. Niestety, żaden z nich nie ma idealnie ustawnego kształtu.

Używany Mercedes klasy E (W212) – silniki

Mercedes od dawna ma w zwyczaju nie tylko „zasypywać” klientów wieloma modelami w różnych wersjach nadwoziowych, ale również rozległymi gamami silnikowymi. Nie inaczej było w przypadku Mercedesa W212, w którym przygotował zarówno jednostki 4-cylindrowe, jak i V6/V8. By się w nich rozeznać, najlepiej je po kolei wymienić. Przy nazewnictwie wersji nie ma co kierować się pojemnością skokową, ale to już trend obowiązujący od dłuższego czasu. I tak benzynowe Mercedesy klasy E (W212) napędzały następujące silniki:

  • 1.6 R4 turbo: 156 KM (E 180)
  • 1.8 R4 z kompresorem: 163 KM (E 200 NGT z zasilaniem CNG)
  • 1.8 R4 turbo: 184 KM (E 200), 204 KM (E 250)
  • 2.0 R4 turbo: 184 KM (E 200), 211 KM (E 250)
  • 3.0 V6: 231 KM (E 300), 245 KM (E 300), 333 KM (biturbo; E 400)
  • 3.5 V6: 252 KM (E 300), 272 KM (E 350), 292 KM (E 350 CGI), 306 KM (E 350), 333 KM (biturbo; E 400), 306+27 KM (E 400 HYBRID)
  • 4.7 V8: 408 KM (biturbo; E 500)
  • 5.5 V8: 388 KM (E 500), 525/557 KM (biturbo; E 63 AMG), 585 KM (biturbo; E 63 AMG S)
  • 6.2 V8 (525 KM; E 63 AMG).

Z dieslami sytuacja jest prostsza, bo całą paletę (od 136 do 265 KM) oparto na dwóch jednostkach:

  • 2.1 R4: 136 KM (E 200 CDI), 163 KM (E 220 CDI), 170 KM (E 220 CDI), 204 KM (E 250 CDI), 204+27 KM (E 300 CDI HYBRID)
  • 3.0 V6: 204 KM (E 300 CDI), 211 KM (E 350 CDI), 231 KM (E 300 CDI/E 350 CDI), 252 KM (E 350 CDI), 258 KM (E 350 CDI), 265 KM (E 350 CDI).

Silniki łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub „automatami” o 5, 7 lub 9 przełożeniach. Stały napęd 4×4 rezerwowano dla odmian widlastych i turbodiesli o mocy powyżej 170 KM.

Mercedes klasy E W212
Benzynowe jednostki w układzie V (jak np. widoczny na zdjęciu 3.0 V6) punktują wysokim poziomem niezawodności, ale potrafią odstraszyć sięgającym kilkanaście l/100 km spalaniem i przeciętną tolerancją LPG (część wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa).
Mercedes klasy E W212
Poza wysoką kulturą pracy, diesle V6 nie mają za wiele do zaoferowania: są drogie w jeździe i serwisowaniu.

Używany Mercedes klasy E (W212) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Automat ma aż 9 biegów. Na najwyższym, jadąc 100 km/h, mamy tylko 1400 obr./min. Auto pali tyle co nic”

„Do bagażnika wersji kombi można spakować co się żywnie podoba. Jest naprawdę bardzo długi”

„Wyciszenie najwyższej klasy: niewiele słychać nawet przy okolicach 200 km/h”

„Wielkie, ale bardzo zwrotne auto: ma niewielki promień skrętu i mocne wspomaganie kierownicy”

 Wady 

„Mocne silniki niezbyt współgrają z miękko nastawionym zawieszeniem. Mercedesa”

„Hamulce są tylko wystarczające. Moim zdaniem zbyt słabe jak na masę klasy E”

„Jeżdżąc po drogach słabszej jakości nieustannie słychać coś z okolic zawieszenia”

„Podstawowy wariant klimatyzacji nie jest w stanie efektywnie schłodzić przepastnego wnętrza klasy E”

Używany Mercedes klasy E (W212) – awaryjność, typowe usterki

Pomimo nagromadzenia wielu różnych silników, z powtarzalnymi awariami trzeba się liczyć tylko w przypadku niektórych z nich. Mowa m.in. o rozciągającym się po 250-300 tys. km łańcuchu rozrządu (benzynowy 2.0 i diesle 2.1; w tym drugim koszt wymiany rośnie z uwagi na umiejscowienie rozrządu po stronie skrzyni biegów), kłopotliwymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi w tymże dieslu, awariami wysokoprężnych odmian V6 (osadzanie nagaru w kolektorze ssącym, zapchany DPF) i zużytymi zębatkami na wałkach wyrównoważających w benzynowych 3.0/3.5 V6. Usterkowość skrzyń biegów w dużej mierze zależy od parametrów silnika: najszybciej „rozprawiają” się w nimi odmiany z momentem obrotowym sięgającym 500-600 lub więcej Nm. Z Mercedesów często ucieka płyn chłodzący lub olej (po rozszczelnieniu chłodnicy olejowej). Dodatkowe koszty generuje wyeksploatowane zawieszenie Airmatic (głównie wysłużone miechy pneumatyki) i cierpiący z powodu dużej masy auta układ hamulcowy wraz z mechanicznymi częściami zawieszenia. Zdarzają się również niedomagania elektroniki, zazwyczaj modułu SAM (przestają działać elektryczne szyby, centralny zamek itp.), ale jak na tak skomplikowaną konstrukcję i tak nie jest źle.

Mercedes klasy E W212
Niektóre Mercedesy wyposażono w tarcze hamulcowe z charakterystycznymi otworami wentylacyjnymi. Niezależnie od zastosowanych hamulców, trzeba się nastawić na częstą wymianę klocków i tarcz (auto waży od 1615 kg do ponad 2 ton).

Używany Mercedes klasy E (W212) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na podłodze w okolicach przedniego fotela pasażera (fot.). Znajduje się również na naklejce w słupku środkowym prawym (obok wspomnianego fotela).

Mercedes klasy E W212

Używany Mercedes klasy E (W212) – sytuacja rynkowa

Mercedesy W212 wreszcie stały się popularniejsze w ogłoszeniach od leciwych już modeli W211. Ceny startują od 30 tys. zł, ale ciężko znaleźć coś sensownego za mniej niż 45 tys. zł. Od tego pułapu przestają przeważać auta z przebiegami grubo ponad 300 tys. km, pojawia się coraz więcej samochodów benzynowych. Optimum na klasę E (W212) to ok. 50 tys. zł, dokładając kolejne kilka tys. zł istnieje szansa zakupu modelu poliftowego. Ostatnie roczniki w „cywilnych” wersjach podchodzą pod 100 tys. zł. Ponad połowa wystawionych Mercedesów to sedany. Spośród wersji silnikowych królują 2,1-litrowe diesle.

Używany Mercedes klasy E (W212) – podsumowanie

Może nie jest to „pancerny” Mercedes, jak przyszło mówić o legendarnych protoplastach klasy E, ale na pewno solidny, luksusowy, komfortowy i względnie niezawodny model klasy wyższej. Na co dzień w zupełności sprawdzą się odmiany 4-cylindrowe. Przy zakupie W212 warto kierować się zasadą: nie zepsuje się coś, czego nie ma. Szukajmy zatem samochodów bez zbędnych „fajerwerków” w wyposażeniu, których i tak sporadycznie się używa, a w razie awarii generują niepotrzebne koszty.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Mercedesach:

Używany Mercedes klasy A (W169; 2004-2012) – opinie

Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie

Używany Mercedes klasy E (W211; 2002-2009) – opinie

Używany Mercedes klasy S (W221; 2005-2013) – opinie

Używany Mercedes GLK (X204; 2008-2015) – opinie

Używany Mercedes ML (W164; 2005-2011) – opinie

Używany Mercedes CLS (C219; 2004-2010) – opinie

Używany Mercedes SL (R129; 1989-2001) – opinie

Używany Mercedes C140 (1991-1999) – opinie

Mercedes klasy E W212

Mercedes klasy E (W212) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.486-491/185/147 cm
Rozstaw osi287 cm
Pojemność bagażnikased 540 l, kmb 695-1950 l, cpe 450 l, cab 300-390 l
Mercedes klasy E (W212) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 300 KM)
Silnik1.6 (E 180)1.8 (E 200)2.0 (E 250)3.0 V6 (E 300)3.5 V6 (E 350)3.5 V6 (E 350 CGI)
Pojemność1595 cm³1796 cm³1991 cm³2996 cm³3498 cm³3498 cm³
Paliwobenz., turbobenz., kompr.benz., turbobenz.benz.benz.
Maks. moc156 KM184 KM211 KM231 KM272 KM292 KM
Maks. moment250 Nm270 Nm350 Nm300 Nm350 Nm365 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s8,5 s7,4 s7,4 s6,5 s6,8 s
Prędkość maks.220 km/h232 km/h243 km/h247 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 km7,4 l/100 km6,1 l/100 km9,3 l/100 km9,7 l/100 km8,9 l/100 km
Mercedes klasy E (W212) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 300 KM)
Silnik3.0 V6 (E 400)3.5 V6 (E 350)4.7 V8 (E 500)5.5 V8 (E 500)5.5 V8 (E 63 AMG)6.2 V8 (E 63 AMG)
Pojemność2996 cm³3498 cm³4663 cm³5461 cm³5461 cm³6208 cm³
Paliwobenz., biturbobenz.benz., biturbobenz.benz., biturbobenz.
Maks. moc333 KM306 KM408 KM388 KM557 KM525 KM
Maks. moment480 Nm370 Nm600 Nm530 Nm720 Nm630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,3 s6,3 s4,9 s5,2 s4,3 s4,5 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,9 l/100 km7,0 l/100 km8,9 l/100 km11,2 l/100 km9,7 l/100 km12,6 l/100 km
Mercedes klasy E (W212) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik2.1 (E 200 CDI)2.1 (E 220 CDI)2.1 (E 250 CDI)3.0 (E 350 CDI)3.0 (E 300 CDI)3.0 (E 350 CDI)
Pojemność2143 cm³2143 cm³2143 cm³2987 cm³2987 cm³2987 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc136 KM170 KM204 KM211 KM231 KM265 KM
Maks. moment360 Nm400 Nm500 Nm540 Nm540 Nm620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s8,7 s7,7 s7,8 s6,8 s6,7 s
Prędkość maks.210 km/h228 km/h240 km/h239 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km4,5 l/100 km5,3 l/100 km7,2 l/100 km5,8 l/100 km6,6 l/100 km

Używany Mercedes klasy E (W212) – galeria

3 KOMENTARZE

  1. Kupiłem polski salon 420kkm i śmiga, automat idealnie. Zużycie paliwa 5-6 l/100km 2,2d. I najważniejsze: przy tym przebiegu auto nie zniszczone w środku, spokojnie można by licznik o 200 cofnąć. Jak zadzwoniłem z ogłoszenia to mówię , niech Pan opowiada o aucie, słabe strony co do zrobienia… A Pan mówi 400tys przejechane mam go od nowości i nie wiem co jeszcze mogę powiedzieć. I pojechałem obejrzeć , na zimno nie nastawiając się. Ale jak wsiadłem to mówię Wam wolę polskie 400 niż niemieckie 200, bo auto w stanie Super i nawet automatu się trochę bałem bo drogi w serwisie, ale jak narazie śmiga wszystko. Polecam

    • Co możesz powiedzieć o wyciszeniu kabiny? Mam kombi z takim silnikiem przebieg 240tys. km. Przy 140 jest dosyć głośno w kabinie. Szum powietrza z zewnątrz i z opon. Chociaż opony klasa premium jedne z cichszych. Zastanawiam się czy te modele tak mają czy to w moim jest coś co hałas generuje.

  2. Jeździłem Passatem z 2011 b7 1,4 benzyna 125KM
    i jak porównać to merc cichszy. Nawet przy 140 na zimówkach. Średnio jeżdżę 140 trasa i wrażenia pozytywne. Jedynie tylni napęd czuje jak koło w dziurę wpadnie, bo lekko wyczuwalne szarpnięcie mostu z wałem

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here