UżywaneOpinieUżywany Mercedes klasy E (W212; 2009-2016) - opinie, dane techniczne, usterki

Używany Mercedes klasy E (W212; 2009-2016) – opinie, dane techniczne, usterki

Mimo zastosowanej na szeroką skalę elektroniki ten model nie psuje się nadmiernie. Wygląda więc na to, że klasa E (W212) pozbyła się wad poprzedników. Oto opinie o używanym Mercedesie klasy E (W212).

Opisywany model to tak naprawdę czwarta generacja Mercedesa klasy E, ponieważ tym mianem określano już końcowe serie legendarnego W124 z lat 90. Po rdzewiejącym W210 i wyświetlającym różnego rodzaju błędy elektroniki W211 przyszedł czas na W212. Choć ten samochód zadebiutował 11 lat temu, do tej pory imponuje wzornictwem nadwozia (zwłaszcza po przeprowadzonym w 2013 r. liftingu przedniej części karoserii) i wnętrza ze sportowymi akcentami. W W212 zniknęły wyróżniające poprzednika krągłości na rzecz ostro narysowanych linii z wyraźnymi przetłoczeniami. Na zewnątrz przybyło mu kilka centymetrów na długość, szerokość i wysokość, odległość między osiami zwiększono z kolei tylko o 2 centymetry. Pewną nowością był powrót, po kilkunastu latach, do wersji nadwoziowych coupe i cabrio. Otrzymały one odrębne kody w nazewnictwie (odpowiednio C207 i A207). Nie zabrakło długiego na blisko 5 metrów kombi (S212) i ponad 500-konnych odmian AMG. Na liście wyposażenia znalazły się opcje robiące wrażenie nawet w dzisiejszych, wręcz „myślących za kierowcę” samochodach. Najważniejsze jednak, że Mercedes zdołał opanować ogrom zaadaptowanej do tego modelu elektroniki, przynajmniej w lepszym stopniu niż to miało miejsce w klasie E (W211). Bardzo dobrze przedstawia się zabezpieczenie antykorozyjne nowszego samochodu, jak i wyjątkowo rozległa paleta silników, obejmująca w większości godne polecenia jednostki napędowe.

Używany Mercedes klasy E (W211) i Mercedes klasy E (W212) – którą generację wybrać?

Mercedes klasy E W212
To już tradycja w Mercedesach klasy E kombi – te auta zabiorą na pokład nawet 7 podróżnych. Dodatkowe dwie osoby zajmują miejsca na rozkładanej tyłem do kierunku jazdy ławeczce. To wyjątkowe rozwiązanie, którego nie spotkamy u konkurentów.

Na klasę E (W212) w chwili obecnej wystarczy 40 tys. zł, z tym że najprawdopodobniej będzie to zjeżdżony samochód „po taksówce” (w charakterystycznym, budyniowym kolorze). Nie ma się co oszukiwać – na ten model lepiej dysponować ok. 50-60 tys. zł. Czy to dobra cena jak za tak prestiżowy i bezawaryjny samochód? Zweryfikujmy dokładniej niezawodność klasy E (W212) na podstawie opinii o tym samochodzie.

Mercedes klasy E W212
Samochód po liftingu z 2013 r. (fot.; był jeszcze mniejszy w 2011 r.) mocno upodobnił się do produkowanej od 2016 r. piątej generacji modelu (W213).

Używany Mercedes klasy E (W212) – wnętrze

Mercedes tym razem postawił na elegancję przeplataną odrobiną sportu i nowoczesności. O ile w generacji W211 królowały zaokrąglenia i bardzo klasyczne wzornictwo, w W212 jest znacznie więcej linii prostych: nie do końca okrągłe są nawet górne osłony zegarów i wyświetlacza w środkowej części kokpitu. Przeniesiono go w jego wyższe partie, ponad obsianą przyciskami konsolą. Mercedes zachował swoje typowe rozwiązania, takie jak hamulec ręczny zwalniany/zaciągany lewą nogą i wygodny panel w drzwiach do obsługi elektrycznie regulowanego fotela. Dostępne były 3- i 4-ramienne kierownice, wykończenie drewnem/lakierowanym na połysk plastikiem i sporo odmian kolorystycznych (w tym nawet czerwone). Nie wszystkie elementy wykończeniowe można ocenić najwyżej (np. niektóre przyciski sprawiają wrażenie tanich), ale ich montaż to już najwyższa półka. Pośród ciekawych innowacji w klasie E (W212) należy wymienić adaptacyjny tempomat, system monitorowania zmęczenia kierowcy czy rozbudowany masaż foteli.

Wnętrze, podobnie jak kokpit, może się znacząco różnić w zależności od liczby opcji, które zaznaczył w konfiguratorze pierwszy właściciel Mercedesa. Samochody mogą mieć albo bazowe (już wystarczająco komfortowe) przednie fotele, albo z rozległą regulacją, masażem i aktywnymi zagłówkami. Za nimi istniała możliwość zamontowania ekranów LCD dla pasażerów z tyłu, którzy mają do dyspozycji albo tradycyjną kanapę, albo dwa oddzielone miejsca podłokietnikiem (i schowkiem) pośrodku. Klasy E nie oferowano w wersji przedłużonej, ale niemal 2,9 m rozstawu osi wystarczy, by zadowolić wymagających (i przy okazji wysokich) pasażerów. Bagażniki mieszczą 540 l (sedan) lub aż 695 l w rekordowo długiej odmianie kombi, nawet do coupe zmieści się rozsądne 450 l. Niestety, żaden z nich nie ma idealnie ustawnego kształtu.

Używany Mercedes klasy E (W212) – silniki

Mercedes od dawna ma w zwyczaju nie tylko „zasypywać” klientów wieloma modelami w różnych wersjach nadwoziowych, ale również rozległymi gamami silnikowymi. Nie inaczej było w przypadku Mercedesa W212, w którym przygotował zarówno jednostki 4-cylindrowe, jak i V6/V8. By się w nich rozeznać, najlepiej je po kolei wymienić. Przy nazewnictwie wersji nie ma co kierować się pojemnością skokową, ale to już trend obowiązujący od dłuższego czasu. I tak benzynowe Mercedesy klasy E (W212) napędzały następujące silniki:

  • 1.6 R4 turbo: 156 KM (E 180)
  • 1.8 R4 z kompresorem: 163 KM (E 200 NGT z zasilaniem CNG)
  • 1.8 R4 turbo: 184 KM (E 200), 204 KM (E 250)
  • 2.0 R4 turbo: 184 KM (E 200), 211 KM (E 250)
  • 3.0 V6: 231 KM (E 300), 245 KM (E 300), 333 KM (biturbo; E 400)
  • 3.5 V6: 252 KM (E 300), 272 KM (E 350), 292 KM (E 350 CGI), 306 KM (E 350), 333 KM (biturbo; E 400), 306+27 KM (E 400 HYBRID)
  • 4.7 V8: 408 KM (biturbo; E 500)
  • 5.5 V8: 388 KM (E 500), 525/557 KM (biturbo; E 63 AMG), 585 KM (biturbo; E 63 AMG S)
  • 6.2 V8 (525 KM; E 63 AMG).

Z dieslami sytuacja jest prostsza, bo całą paletę (od 136 do 265 KM) oparto na dwóch jednostkach:

  • 2.1 R4: 136 KM (E 200 CDI), 163 KM (E 220 CDI), 170 KM (E 220 CDI), 204 KM (E 250 CDI), 204+27 KM (E 300 CDI HYBRID)
  • 3.0 V6: 204 KM (E 300 CDI), 211 KM (E 350 CDI), 231 KM (E 300 CDI/E 350 CDI), 252 KM (E 350 CDI), 258 KM (E 350 CDI), 265 KM (E 350 CDI).

Silniki łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub „automatami” o 5, 7 lub 9 przełożeniach. Stały napęd 4×4 rezerwowano dla odmian widlastych i turbodiesli o mocy powyżej 170 KM.

Mercedes klasy E W212
Benzynowe jednostki w układzie V (jak np. widoczny na zdjęciu 3.0 V6) punktują wysokim poziomem niezawodności, ale potrafią odstraszyć sięgającym kilkanaście l/100 km spalaniem i przeciętną tolerancją LPG (część wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa).
Mercedes klasy E W212
Poza wysoką kulturą pracy, diesle V6 nie mają za wiele do zaoferowania: są drogie w jeździe i serwisowaniu.

Używany Mercedes klasy E (W212) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Automat ma aż 9 biegów. Na najwyższym, jadąc 100 km/h, mamy tylko 1400 obr./min. Auto pali tyle co nic”

„Do bagażnika wersji kombi można spakować co się żywnie podoba. Jest naprawdę bardzo długi”

„Wyciszenie najwyższej klasy: niewiele słychać nawet przy okolicach 200 km/h”

„Wielkie, ale bardzo zwrotne auto: ma niewielki promień skrętu i mocne wspomaganie kierownicy”

 Wady 

„Mocne silniki niezbyt współgrają z miękko nastawionym zawieszeniem. Mercedesa”

„Hamulce są tylko wystarczające. Moim zdaniem zbyt słabe jak na masę klasy E”

„Jeżdżąc po drogach słabszej jakości nieustannie słychać coś z okolic zawieszenia”

„Podstawowy wariant klimatyzacji nie jest w stanie efektywnie schłodzić przepastnego wnętrza klasy E”

Używany Mercedes klasy E (W212) – awaryjność, typowe usterki

Pomimo nagromadzenia wielu różnych silników, z powtarzalnymi awariami trzeba się liczyć tylko w przypadku niektórych z nich. Mowa m.in. o rozciągającym się po 250-300 tys. km łańcuchu rozrządu (benzynowy 2.0 i diesle 2.1; w tym drugim koszt wymiany rośnie z uwagi na umiejscowienie rozrządu po stronie skrzyni biegów), kłopotliwymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi w tymże dieslu, awariami wysokoprężnych odmian V6 (osadzanie nagaru w kolektorze ssącym, zapchany DPF) i zużytymi zębatkami na wałkach wyrównoważających w benzynowych 3.0/3.5 V6. Usterkowość skrzyń biegów w dużej mierze zależy od parametrów silnika: najszybciej „rozprawiają” się w nimi odmiany z momentem obrotowym sięgającym 500-600 lub więcej Nm. Z Mercedesów często ucieka płyn chłodzący lub olej (po rozszczelnieniu chłodnicy olejowej). Dodatkowe koszty generuje wyeksploatowane zawieszenie Airmatic (głównie wysłużone miechy pneumatyki) i cierpiący z powodu dużej masy auta układ hamulcowy wraz z mechanicznymi częściami zawieszenia. Zdarzają się również niedomagania elektroniki, zazwyczaj modułu SAM (przestają działać elektryczne szyby, centralny zamek itp.), ale jak na tak skomplikowaną konstrukcję i tak nie jest źle.

Mercedes klasy E W212
Niektóre Mercedesy wyposażono w tarcze hamulcowe z charakterystycznymi otworami wentylacyjnymi. Niezależnie od zastosowanych hamulców, trzeba się nastawić na częstą wymianę klocków i tarcz (auto waży od 1615 kg do ponad 2 ton).

Używany Mercedes klasy E (W212) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na podłodze w okolicach przedniego fotela pasażera (fot.). Znajduje się również na naklejce w słupku środkowym prawym (obok wspomnianego fotela).

Mercedes klasy E W212

Używany Mercedes klasy E (W212) – sytuacja rynkowa

Mercedesy W212 wreszcie stały się popularniejsze w ogłoszeniach od leciwych już modeli W211. Ceny startują od 30 tys. zł, ale ciężko znaleźć coś sensownego za mniej niż 45 tys. zł. Od tego pułapu przestają przeważać auta z przebiegami grubo ponad 300 tys. km, pojawia się coraz więcej samochodów benzynowych. Optimum na klasę E (W212) to ok. 50 tys. zł, dokładając kolejne kilka tys. zł istnieje szansa zakupu modelu poliftowego. Ostatnie roczniki w „cywilnych” wersjach podchodzą pod 100 tys. zł. Ponad połowa wystawionych Mercedesów to sedany. Spośród wersji silnikowych królują 2,1-litrowe diesle.

Używany Mercedes klasy E (W212) – podsumowanie

Może nie jest to „pancerny” Mercedes, jak przyszło mówić o legendarnych protoplastach klasy E, ale na pewno solidny, luksusowy, komfortowy i względnie niezawodny model klasy wyższej. Na co dzień w zupełności sprawdzą się odmiany 4-cylindrowe. Przy zakupie W212 warto kierować się zasadą: nie zepsuje się coś, czego nie ma. Szukajmy zatem samochodów bez zbędnych „fajerwerków” w wyposażeniu, których i tak sporadycznie się używa, a w razie awarii generują niepotrzebne koszty.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Mercedesach:

Używany Mercedes klasy A (W169; 2004-2012) – opinie

Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie

Używany Mercedes klasy E (W211; 2002-2009) – opinie

Używany Mercedes klasy S (W221; 2005-2013) – opinie

Używany Mercedes GLK (X204; 2008-2015) – opinie

Używany Mercedes ML (W164; 2005-2011) – opinie

Używany Mercedes CLS (C219; 2004-2010) – opinie

Używany Mercedes SL (R129; 1989-2001) – opinie

Używany Mercedes C140 (1991-1999) – opinie

Mercedes klasy E W212

Mercedes klasy E (W212) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 486-491/185/147 cm
Rozstaw osi 287 cm
Pojemność bagażnika sed 540 l, kmb 695-1950 l, cpe 450 l, cab 300-390 l
Mercedes klasy E (W212) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 300 KM)
Silnik 1.6 (E 180) 1.8 (E 200) 2.0 (E 250) 3.0 V6 (E 300) 3.5 V6 (E 350) 3.5 V6 (E 350 CGI)
Pojemność 1595 cm³ 1796 cm³ 1991 cm³ 2996 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³
Paliwo benz., turbo benz., kompr. benz., turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 156 KM 184 KM 211 KM 231 KM 272 KM 292 KM
Maks. moment 250 Nm 270 Nm 350 Nm 300 Nm 350 Nm 365 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 8,5 s 7,4 s 7,4 s 6,5 s 6,8 s
Prędkość maks. 220 km/h 232 km/h 243 km/h 247 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 7,4 l/100 km 6,1 l/100 km 9,3 l/100 km 9,7 l/100 km 8,9 l/100 km
Mercedes klasy E (W212) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 300 KM)
Silnik 3.0 V6 (E 400) 3.5 V6 (E 350) 4.7 V8 (E 500) 5.5 V8 (E 500) 5.5 V8 (E 63 AMG) 6.2 V8 (E 63 AMG)
Pojemność 2996 cm³ 3498 cm³ 4663 cm³ 5461 cm³ 5461 cm³ 6208 cm³
Paliwo benz., biturbo benz. benz., biturbo benz. benz., biturbo benz.
Maks. moc 333 KM 306 KM 408 KM 388 KM 557 KM 525 KM
Maks. moment 480 Nm 370 Nm 600 Nm 530 Nm 720 Nm 630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,3 s 6,3 s 4,9 s 5,2 s 4,3 s 4,5 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,9 l/100 km 7,0 l/100 km 8,9 l/100 km 11,2 l/100 km 9,7 l/100 km 12,6 l/100 km
Mercedes klasy E (W212) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 2.1 (E 200 CDI) 2.1 (E 220 CDI) 2.1 (E 250 CDI) 3.0 (E 350 CDI) 3.0 (E 300 CDI) 3.0 (E 350 CDI)
Pojemność 2143 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 136 KM 170 KM 204 KM 211 KM 231 KM 265 KM
Maks. moment 360 Nm 400 Nm 500 Nm 540 Nm 540 Nm 620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 8,7 s 7,7 s 7,8 s 6,8 s 6,7 s
Prędkość maks. 210 km/h 228 km/h 240 km/h 239 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 7,2 l/100 km 5,8 l/100 km 6,6 l/100 km

Używany Mercedes klasy E (W212) – galeria

8 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji