UżywaneOpinieUżywany Mercedes CLS C218 (2010-2018) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Mercedes CLS C218 (2010-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Pierwsza generacja modelu CLS wzbudziła ogromne zamieszanie i zapoczątkowała modę na nieoczywiste nadwozia z linią coupe. Jak prezentuje się drugie wcielenie Mercedesa CLS o oznaczeniu C218? Jakie są opinie o tym modelu?

Sedan? Coupe, a może kombi? Jeśli kupując auto ktoś nie mógł się zdecydować, a miał pokaźną sumę pieniędzy do wydania, mógł iść do salonu Mercedesa, gdzie od 2004 roku oferowano niezwykle ciekawy model CLS. Łączył on łagodną, opadającą linię coupe z nadwoziem typu sedan oraz kombi. Co prawda sceptycy powiedzą, że ani to sedan, ani kombi, a już tym bardziej nie coupe, ale przyznać trzeba, że pierwsza generacja spotkała się z ogromną popularnością i uznaniem klientów. Druga miała rozwinąć to, co udało się zdobyć pierwszej odsłonie. Model C218 co prawda już tak nie zaskoczył i nie wzbudził fali zainteresowania, ale wciąż imponował odważną linią i ciekawymi, niekiedy innowacyjnymi rozwiązaniami.

Mercedes CLS C218 - tył
Bardzo niskie nadwozie, wąska linia szyb, łagodna linia dachu i nawiązania do coupe – Mercedes CLS rzuca się w oczy i do dziś poprzednia generacja robi spore wrażenie.

Pierwsze wcielenie o oznaczeniu C219 zachwycało niesamowitą, jak na ówczesne standardy, linią nadwozia. Łagodny łuk przebiegał niemal od przedniego do tylnego zderzaka i delikatnie załamywał się tylko na łączeniu maski z przednią szybą. Druga generacja o oznaczeniu C218 miała niemal tak samo – łagodna linia z odznaczeniem się długiej maski. Spoglądając na auto z profilu widać, że słupek C jest specjalnie poszerzony, aby linia dachu, szyby oraz klapa bagażnika nie miały praktycznie żadnego zachwiania. Oczywiście w kombi było to już niemożliwe, ale pochylenie tylnej klapy i szyby również jest bardzo wyraźne. Rzecz jasna cierpi na tym pojemność bagażnika – zarówno w sedanie jak i kombi (o nazwie Shooting Brake) – oraz przestrzeń nad głową pasażerów z tyłu, ale tu liczy się styl, nie funkcjonalność. Oczywiście przestrzeni nie było mało, bowiem auto mierzyło 4940 mm długości, 1881 mm szerokości, 1416 mm wysokości i miało rozstaw osi 2874 mm, ale jeśli ktoś chciał więcej miejsca w środku, powinien celować w „zwykłą” Klasę E. Odmiana Shooting Brake była tylko 16 mm dłuższa i co ciekawe, miała taką samą wysokość – 1416 mm. Dla porównania ówczesna Klasa E W212 Kombi była nieco krótsza, ale o blisko 10 centymetrów wyższa.

Mercedes CLS C218 - przód
Praktycznie w każdej wersji CLS C218 rzuca się w oczy, choć oczywiście to odmiany ze sportowymi dodatkami robią najlepsze wrażenie. Po liftingu w oczy pojawiły się m.in. nowe światła.

Używany Mercedes CLS C218 – wnętrze, bagażnik

Wnętrze to klasyka Mercedesa tamtych lat. Szeroka konsola środkowa z obszernym podłokietnikiem i pojemnym schowkiem, dużo połyskującego, czarnego plastiku, a do tego imponująca ilość przycisków na konsoli centralnej. Ładnie zaprojektowane, eleganckie nawiewy w srebrnych ramkach i dość mały, nie rzucający się w oczy ekran na szczycie deski rozdzielczej, który po liftingu w 2014 roku zmienił się w duży wyświetlacz w stylu doczepionego tabletu. Z jednej strony dość mocno i chyba negatywnie wpłynęło to na niepowtarzalny klimat wnętrza, z drugiej z pewnością poprawiło ergonomię i walory multimedialne tego auta. Poza tym wystarczy spojrzeć na wszystkie nowe modele tej marki – widać, że CLS C218 był świadkiem zmiany trendu. Na szczęście przed i po liftingu przed oczami kierowcy widniały duże, czytelne analogowe zegary z ładnym, ale skromnym ekranem wirtualnym w środkowej części.

Mercedes CLS C218 nie jest autem rodzinnym, a raczej dużym krążownikiem szos. Rodzina, owszem, ale najlepiej w układzie 2+2. W niektórych wersjach wyposażenia z tyłu montowano dwa indywidualne fotele na wzór rozwiązań z topowych limuzyn, a miejsce środkowego siedziska zajmowała szeroka konsola ze schowkami. Wystarczy również rzucić okiem na bagażnik, który w tym aucie pełni rolę symboliczną, szczególnie w sedanie, lub jak wolał określać tą wersję nadwozia Mercedes – czterodrzwiowym coupe. Pojemność 520 litrów odpowiadała wartościom segmentowi D, ale jak wspomniałem, kupując takie auto nikt nie traktował przestrzeni bagażowej priorytetowo. Co więcej, nie ma możliwości złożenia oparć kanapy, o czym warto pamiętać! Nawet w wersji kombi, lub ładniej – Shooting Brake – nie były to wartości imponujące. W standardowym ułożeniu oparć kanapy do dyspozycji użytkowników było 590 litrów a po złożeniu oparć w proporcjach 60:40, można było uzyskać 1550 litrów. Dla porównania, wspomniana wcześniej nieco krótsza Klasa E W212 w wersji Kombi oferowała odpowiednio 695 lub 1950 litrów.

Używany Mercedes CLS C218 – silniki

Wybór jednostek napędowych nie był specjalnie obszerny, ale te dostępne były od razu z wysokiego C. Żadnych małych litraży, same potężne jednostki V6 i V8. Wyjątkiem był jedynie silnik 4-cylindrowy wysokoprężny, ale o nim za chwilę. Podstawą wśród silników benzynowych był motor 3.5 V6 o oznaczeniu 350 BlueEFFICIENCY, który generował przyzwoite 306 KM oraz 370 Nm, oczywiście kierowane na tylną oś za pośrednictwem 7-biegowej przekładni 7G-Tronic Plus. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Jak widać już bazowa wersja benzynowa zapewniała wystarczającą dynamikę. Dla bardziej wymagających przygotowano „500-tkę” z podwójnie doładowanym silnikiem 4,7 V8 o mocy 408 KM i momencie obrotowym 600 Nm, który sprint od 0 do 100 km/h robił w 4,8 sekundy i osiągał 250 km/h. Po liftingu była również wersja z napędem 4Matic. O odmianach AMG napiszemy za chwilę, tymczasem sprawdźmy wersje wysokoprężne.

Mercedes CLS C218 - silnik
Jednostki benzynowe zapewniają świetne osiągi i kulturę pracy. Już podstawowy silnik V6 dysponuje wystarczającą mocą do dynamicznej jazdy.

Podstawą był wspomniany silnik 2.2 R4 w odmianie 250 CDI, który rozwijał 204 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Jeśli ktoś dużo podróżował i nie zamierzał co chwilę udowadniać każdemu mocy swojego CLS-a, taka jednostka była wystarczająca, choć nie ukrywajmy – mało prestiżowa. Zapewniała sprint do setki w 7,5 sekundy i prędkość maksymalną 242 km/h. Alternatywą był 3-litrowy motor V6 oznaczony jako 350 CDI o mocy 265 KM i momencie obrotowym 620 Nm. Tutaj przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 6,2 sekundy i można było bez problemu mierzyć się z benzynowymi odmianami. Po liftingu w 2014 roku pojawiło się nieco więcej odmian o mocach od 170 do 258 KM, w tym 204-konna odmiana 4Matic.

Mercedes CLS C218 - silnik
Czterocylindrowy silnik Diesla to raczej rzadkość, ale wysokoprężne V6 świetnie się sprawdza w tym aucie.

Najlepsze na koniec, czyli topowe odmiany AMG. Wersją wyjściową przed liftingiem był Mercedes CLS 63 AMG z silnikiem 5.5 V8 o mocy 525 KM i momencie obrotowym 700 Nm. Tutaj przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 4,4 sekundy, a prędkość maksymalna była ograniczona, jak w większości wersji, do 250 km/h. Nieco później pojawiła się wersja o mocy 558 KM i 720 Nm momentu obrotowego, ale topową wersją była „S-ka” o mocy 585 KM i momencie obrotowym 800 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tym modelu zajmuje zaledwie 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna oczywiście ograniczona do 250 km/h, ale po zdjęciu kagańca granica 300 km/h może zostać bezproblemowo przekroczona. Na dodatek w kombi. Takich aut będzie coraz mniej…

Używany Mercedes CLS C218 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Piękna i ponadczasowa linia nadwozia, która nawet dziś wygląda świetnie.”

„Spory wybór jednostek napędowych, od oszczędnych po piekielnie mocne.”

„Bardzo dobrze wykonane i świetnie wyposażone wnętrze.”

„Mnóstwo wersji wyposażenia, bardzo komfortowa podróż.”

 Wady 

„Linia nadwozia ogranicza przestrzeń w środku. Coś za coś.”

„Topowe wersje mogą być wymęczone i kosztują krocie.”

„Trudno znaleźć zadbany egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym.”

„Mocne wersje są bardzo paliwożerne.”

Używany Mercedes CLS C218 – awaryjność, typowe usterki

Wybierając Mercedesa CLS, warto zwrócić szczególną uwagę na specyfikację, bowiem Mercedes od zawsze oferował mnóstwo opcji personalizacji i brak konkretnych wersji wyposażenia, które upraszczają wybór. Warto poszukać samochodu wyposażonego w zawieszenie pneumatyczne, ponieważ oferuje ono doskonałą kontrolę nad autem podczas pokonywania trudnego, krętego odcinka drogi, a jednocześnie jest w stanie zapewnić komfortową jazdę na co dzień. Jest to szczególnie ważne, jeśli wybrany egzemplarz jest wyposażony w 19-calowe, pięcioramienne koła AMG. Dobrym kompromisem są mniejsze 18-calowe koła z komfortowym zawieszeniem, ale wtedy wrażenia z jazdy sportowej (a także wygląd) mogą być gorsze. Naturalnie zawieszenie pneumatyczne wymaga odpowiedniej uwagi oraz dokładnego sprawdzenia. Niektórzy właściciele wspomnieli o problemach z systemem informacyjno-rozrywkowym, takich jak trudności w parowaniu nowszego telefonu ze starszym systemem. Warto to sprawdzić, aby uniknąć późniejszych rozczarowań. Inne problemy? Na szczęście CLS pochodzi z „dobrych lat” Mercedesa i nie cierpi na wiele typowych przypadłości. Niektórzy odradzają bazowy silnik wysokoprężny 2.2 250 CDI ze względu na pojawiające się kłopoty z wtryskiwaczami. Od czasu do czasu pojawiają się również drobne problemy ze spasowaniem niektórych elementów wnętrza. Można to zweryfikować podczas jazdy próbnej po nierównościach.

Mercedes CLS II system multimedialny
Po liftingu rozwinięto system info-rozrywki, ale dziś może mieć on problemy z kompatybilnością z nowymi smartfonami.

Używany Mercedes CLS C218 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Mercedesie CLS C218 znajduje się na tabliczce znamionowej na słupku B pod prawymi drzwiami. Numer VIN znajduje się również pod fotelem pasażera na podłodze, jak również pod szybą, w lewym dolnym rogu, widoczny z zewnątrz.

Mercedes CLS C218 - numer VIN

Używany Mercedes CLS C218 – sytuacja rynkowa, ceny

Ofert używanych Mercedesów CLS C218 jest stosunkowo niewiele, a ich ceny są bardzo zróżnicowane. W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było około 150 aktywnych ogłoszeń. Przykładowo egzemplarz z 2011 roku z przebiegiem 212 000 kilometrów, z silnikiem 3.0 V6 350 CDI to koszt niecałych 100 000 złotych. Za niespełna 120 000 złotych kupimy taką samą wersję z przebiegiem około 170 000 złotych z 2014 roku. Za model CLS 63 S AMG 4Matic z 2015 roku i z przebiegiem 115 000 kilometrów trzeba zapłacić nawet 180 000 złotych. Oczywiście należy dokładnie weryfikować przebieg, szczególnie modeli z silnikiem wysokoprężnym.

Używany Mercedes CLS C218 – podsumowanie

Mercedes CLS C218 to świetne, komfortowe, niezawodne i rewelacyjnie wyposażone auto, które jeszcze przez wiele lat będzie wyglądało świeżo i atrakcyjnie. Posiada mocne i dynamiczne jednostki napędowe i oferuje mnóstwo przyjemności z jazdy, ale jeśli ktoś szuka samochodu przestronnego z dużym bagażnikiem, tutaj tego nie znajdzie. To ciekawa alternatywa dla tych, którzy lubią duże samochody, ale Klasa E wydaje im się zbyt posępna. Tutaj jest modnie i stylowo, a funkcjonalność schodzi na dalszy plan.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:

Używany Mercedes CLS C219 (2004-2010) – opinie użytkowników

Używany Mercedes Klasy E W212 (2009-2016) – opinie użytkowników

Mercedes CLS C218 - bok

Mercedes CLS C218 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 494/188/141 cm
Rozstaw osi 287 cm
Pojemność bagażnika sed 520 l, kmb 590-1550 l
Mercedes CLS C218 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik 3.0 V6 (CLS 350) 4.7 V8 (CLS 500) 5.5 V8 (CLS 63 AMG) 5.5 V8 (CLS 63 AMG) 5.5 V8 (CLS 63 AMG S)
Pojemność 3498 cm³ 4663 cm³ 5461 cm³ 5461 cm³ 5461 cm³
Paliwo benzynowy benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 306 KM 408 KM 525 KM 558 KM 585 KM
Maks. moment 370 Nm 600 Nm 700 Nm 720 Nm 800 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s 5,2 s 4,4 s 4,2 s 3,6 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100km 9,0 l/100km 9,9 l/100 km 9,9 l/100 km 10,4 l/100km
Mercedes CLS C218 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik 2.2 (CLS 220 d) 2.2 (CLS 250 CDI) 3.0 V6 (CLS 350 d) 3.0 V6 (CLS 350 CDI)
Pojemność 2143 cm³ 2143 cm³ 2987 cm³ 2986 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 170 KM 204 KM 258 KM 265 KM
Maks. moment 400 Nm 500 Nm 620 Nm 620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,5 s 6,5 s 6,2 s
Prędkość maks. 226 km/h 242 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,7 l/100 km 4,7 l/100 km 5,4 l/100 km 6,1 l/100 km

Używany Mercedes CLS C218 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji