Mercedes CLS zapoczątkował modę na limuzyny w stylu coupe. Jak się sprawuje po 16 latach od debiutu? Poznajmy opinie o Mercedesie CLS (C219).
Mercedes CLS I zadebiutował w 2004 roku i przez kilka lat nie miał żadnego konkurenta. Dobrą passę przerwało dopiero pojawienie się Porsche Panamery, lecz w momencie jej debiutu (2009 r.) producent już zapewne szykował nowego CLS-a, który trafił do salonów w 2010 r. Opisywana generacja otrzymała kod C219, podczas gdy następca… C218, i to nie jest pomyłka. Konstrukcję podwozia zaczerpnięto z Mercedesa klasy E (W211), podobnie zresztą jak silniki z jej najmocniejszych wersji. Do CLS-a trafiły wyłącznie odmiany V6 i V8, w tym jeden turbodiesel (3.0 CDI). Nie zabrakło wersji AMG o mocy oscylującej w okolicach 500 KM. Wszystkie silniki kooperowano z automatycznymi skrzyniami biegów o 7 przełożeniach (poza CLS 55 AMG, w którym spotkamy skrzynię 5-biegową) i napędem wyłącznie na tył. Względem klasy E samochód na długość otrzymał dodatkowe 9 cm (4,9 m) i 5 cm na szerokość (1,87 m), ale jest też bardzo niski (niecałe 1,4 m), a przez to mniej obszerny w środku. Mało tego, do CLS-a wejdą tylko 4 osoby – zamiast środkowego miejsca z tyłu umieszczono panel ze schowkami i przyciskami klimatyzacji). Do wnętrza prowadzą niewielkie drzwi z bezramkowymi oknami.

Jako nowy Mercedes CLS wpasował się w potrzeby osób poszukujących zwracającego uwagę auta mogącego w luksusowych warunkach przewieźć 4 osoby. Po latach wyszły na jaw jego dolegliwości, często powiązane z problemami trapiącymi użytkowników Mercedesa klasy E (W211). Czy przeszło kilkunastoletnie CLS-y rzeczywiście odzwierciedlą marzenia o posiadaniu auta wkraczającego w sferę supersamochodów, czy narażą na niekończące się koszty usuwania regularnie występujących usterek? Dowiedzmy się tego z opinii o używanym Mercedesie CLS I.

Używany Mercedes CLS I – wnętrze
W środku CLS również idzie własnoręcznie wytyczoną ścieżką. Kokpit z klasy E przejął wzornictwo konsoli środkowej i kierownicę, natomiast CLS-a wyróżnia szeroki panel (drewniany lub lakierowany) w górnej części deski rozdzielczej. Po liftingu (fot. u dołu) zmieniono kierownicę na 3-ramienną oraz dodano białe tarcze wskaźników. Kolorystyka jest zależna od wersji wyposażeniowej, choć dominują auta z jasnym wnętrzem i drewnianymi wstawkami. Materiały wykończeniowe – na pograniczu tych zastosowanych w klasie E i S. Wnętrza wielu mocno wyeksploatowanych CLS-ów wciąż prezentują się bez zarzutu i ciężko po nich poznać przebieg (chyba że po licznych zabrudzeniach beżowej tapicerki).

Do niskiego CLS-a prowadzą niezbyt obszerne drzwi z szybami bez ramek. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą chwilę zajmuje, ale o jej dobór dba typowy dla Mercedesa system elektrycznej regulacji fotela w panelu na drzwiach przednich. Na wstępie warto wiedzieć, że do auta wejdą tylko 4 osoby. Każda ma swoje indywidualne miejsce: nawet na kanapie, którą przedzielono niewielkim tunelem ze schowkami. Pasażerowie z tyłu mogą liczyć na swoje nawiewy klimatyzacji. Na szerokość i w obrębie nóg raczej nie powinno brakować miejsca, ale na głowy – już tak, nawet gdy usiądą tam pasażerowie średniego wzrostu. Bagażnik o pojemności 490 l nie posiada regularnego kształtu. Zawiasy klapy nie wnikają do jego wnętrza.
Używany Mercedes CLS I – silniki
Do napędu CLS-a zaprzęgnięto jednostki z klasy E z wyłączeniem odmian 4-cylindrowych. Trafiły tu wobec tego warianty V6: 3.0/231 KM (CLS 280) i 3.5 272/292 KM (CLS 350/350 CGI w wariancie z bezpośrednim wtryskiem paliwa), oraz V8 – 5.0/306 KM (CLS 500) i 5.5/388 KM (CLS 550). Innego 5.5, wspomaganego kompresorem i rozwijającego 476 KM, ulokowano pod maską Mercedesa CLS 55 AMG, zaś CLS 63 AMG otrzymał wolnossącego 6.2 V8 (514 KM). Jedyny, zaskakująco popularny turbodiesel jest zarazem najsłabszym silnikiem w tym aucie – 3-litrowa jednostka wysokoprężna osiąga moc 224 KM, ale dzięki potężnemu momentowi obrotowemu ma takie same osiągi jak benzynowy 3.5. Zwolennicy modelu muszą obejść się smakiem, jeśli chodzi o dostępność napędu 4×4 i skrzyń ręcznych: wszystkie CLS-y posiadają przekładnie automatyczne, a całość wprawia w ruch oś tylna.


Używany Mercedes CLS I – opinie użytkowników
Zalety
„Klimatyzacja 4-strefowa działa bez zarzutu. Dawno nie miałem tak skutecznego systemu wentylacji”
„Wyciszenie na miarę Mercedesa. Właściwie to nic nie słychać nawet gdy jedziemy w okolicach 200 km/h”
„Skrzynia ze świetnie dobranymi przełożeniami. Mam innego Mercedesa z tym silnikiem i różnica jest spora, na korzyść CLS-a”
„Auto bez problemów pokonuje mocne zakręty, mimo że jest tylnonapędowe”
Wady
„Sylwetka ma swoje minusy: grube słupki, niewielkie szyby, brak wycieraczki z tyłu”
„Do niskiego CLS-a ciężko się wsiada i wysiada. Na dłuższą metę to męczy”
„Wiek i przebieg jednak robią swoje. Każdy drobiazg trochę kosztuje, a ostatnimi czasy trzeba ich wymienić coraz więcej”
„W drugim rzędzie praktycznie nie da się wyprostować. Lepiej traktować go jako auto 2+2”

Używany Mercedes CLS I – awaryjność, typowe usterki
Samochody z pierwszych dwóch lat produkcji wyposażano w jeden z najbardziej awaryjnych systemów we współczesnych Mercedesach – układ hamulcowy SBC z pompą zaprogramowaną na konkretną liczbę naciśnięć pedału hamulca. Skomplikowany, opracowany wspólnie z Boschem system regularnie sprawiał problemy, które kończyły się nawet zupełną utratą hamulców, dlatego wycofano go w 2006 r. zarówno z CLS-a, jak i w klasie E (W211). We wszystkich wersjach V8 spotkamy pneumatyczne zawieszenie Airmatic (w V6 stanowił opcję dodatkowo płatną). Jeśli CLS osiadł na którąś stronę, najczęściej trzeba wymienić osadzony tam miech zawieszenia. Rzadziej kłopoty sprawia kompresor „pneumatyki”, ale naprawa w dzisiejszych czasach nie kosztuje majątku (po ok. 1000 zł za miech i sprężarkę). Silniki również nie kwalifikują się do grona rynkowych „pewniaków”. W benzynowych CLS-ach 280/350/550 dochodzi do zużycia koła napędzającego wałek wyrównoważający rozrządu i w konsekwencji przeskakuje na nim łańcuch. Wysokoprężne silniki mogą z kolei wymagać wymiany wtryskiwaczy i regeneracji filtrów cząstek stałych. Korozja zazwyczaj omija CLS-y szerokim łukiem, ale problemy z niedziałającym wyposażeniem nie należą do rzadkości. Tu nierzadko winny jest… akumulator, który potrafi rozładować się nawet po kilku dniach postoju.

Używany Mercedes CLS I – gdzie jest nr VIN?
Niektóre źródła podają lokalizację numeru VIN na naklejce w słupku środkowym prawym oraz na podłodze pod fotelem pasażera.
Używany Mercedes CLS I – sytuacja rynkowa
Na nowego właściciela czeka ok. 60 CLS-ów. Na bezwypadkowy egzemplarz należy przygotować minimum 30 tys. zł. W dolnym przedziale kwot (30-40 tys. zł) dominują CLS-y 320 CDI, za 40-60 tys. zł łatwiej trafić zadbane benzynowe auto. Droższe są już tylko samochody z końcówki produkcji i AMG. Turbodiesle stanowią połowę ofert.
Używany Mercedes CLS I – podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że Mercedes CLS będzie kiedyś youngtimerem. Samochody w doskonałym stanie technicznym właściwie już aspirują do tego grona. Ten model pasuje do rekreacyjnych przejażdżek: na co dzień trochę doskwierają trudności we wsiadaniu i ograniczona funkcjonalność (tylko 4 miejsca). Zakup CLS-a można powoli traktować jako lokatę kapitału. W historii marki zajmuje szczególne miejsce i traci już na wartości w minimalnym stopniu.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Mercedesach:
Używany Mercedes klasy A (W169; 2004-2012) – opinie
Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie
Używany Mercedes klasy E (W211; 2002-2009) – opinie
Używany Mercedes klasy S (W221; 2005-2013) – opinie
Używany Mercedes GLK (X204; 2008-2015) – opinie
Używany Mercedes ML (W164; 2005-2011) – opinie
Używany Mercedes SL (R129; 1989-2001) – opinie
Używany Mercedes C140 (1991-1999) – opinie
Dł./szer./wys. | 491/187/139 cm |
Rozstaw osi | 285 cm |
Pojemność bagażnika | 490 l |
Silnik | CLS 280 | CLS 350 | CLS 350 CGI | CLS 500 | CLS 550 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2996 cm³ | 3498 cm³ | 3498 cm³ | 4966 cm³ | 5461 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 231 KM | 272 KM | 292 KM | 306 KM | 388 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 350 Nm | 365 Nm | 460 Nm | 530 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s | 7,0 s | 6,7 s | 6,1 s | 5,4 s |
Prędkość maks. | 245 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,8 l/100 km | 9,3 l/100 km | 9,1 l/100 km | 11,2 l/100 km | 12,5 l/100 km |
Silnik | CLS 320 CDI | CLS 55 AMG | CLS 63 AMG |
---|---|---|---|
Pojemność | 2987 cm³ | 5439 cm³ | 6208 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | benz., kompr. | benz. |
Maks. moc | 224 KM | 476 KM | 514 KM |
Maks. moment | 510 Nm | 700 Nm | 630 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s | 4,7 s | 4,2 s |
Prędkość maks. | 246 km/h | 250 km/h | 300 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 13,6 l/100 km | 14,5 l/100 km |