Mercedes klasy E W211 06

Mercedes W211 odbudował nieco nadszarpnięty przez W210 wizerunek klasy E. Mimo tego próżno oczekiwać od niego niezawodności. Co się psuje w używanych Mercedesach klasy E (W211)?

Mercedes dołożył wszelkich starań, by nie powtórzyły się występujące u poprzednika (W210) problemy z korozją. Poziom zabezpieczenia antykorozyjnego generacji W211 oceniany jest wysoko, zwłaszcza w samochodach po liftingu (od 2006 r.). Mercedes jednak trochę „przedobrzył”, niestety ze szkodą dla użytkowników. Naraził ich bowiem na dodatkowe koszty serwisowania zaawansowanego (i awaryjnego) układu hamulcowego SBC. Plaga awarii wzrosła do tego stopnia, że to rozwiązanie wycofano w ramach modernizacji samochodu. To jednak zaledwie wstęp do drogich systemów, jakie znajdziemy w tym samochodzie: część Mercedesów posiada pneumatyczne zawieszenie Airmatic, wszystkie z kolei „nafaszerowano” rozbudowaną elektroniką, której diagnostyką podejmują się tylko autoryzowane serwisy. To wszystko sprawia, że eksploatacja tego bądź co bądź kilkunastoletniego auta kosztuje niemal tyle co o kilka lat młodszych rywali.

Mercedes klasy E W211 05
Elegancka sylwetka okazuje się ponadczasowa: to najprawdopodobniej najlepiej starzejąca się generacja klasy E. Karoseria, co najważniejsze, na ogół nie rdzewieje. Większość elementów jest aluminiowa, a ze stali wykonano tylko drzwi i podłogę.

Mimo dość długiej listy możliwych usterek klasy E (W211) ten model wciąż cieszy się popularnością u grupy kierowców dość intensywnie eksploatującej swoje auta, czyli taksówkarzy. Jak jest recepta na używanego Mercedesa na długie lata? Trzeba porzucić marzenia o wyposażeniu na miarę supersamochodu i postawić na jak najprostsze odmiany ze słabszymi, ale trwalszymi silnikami. Zobaczmy, co o tej generacji Mercedesa sądzą właściciele.

Mercedes klasy E W211 07
Lifting z 2006 r. (fot.) delikatnie odświeżył karoserię, dał nowe silniki i prostszy układ hamulcowy bez awaryjnego systemu SBC. To właśnie młodsze egzemplarze, pomimo wciąż wysokich cen, są poszukiwane na rynku wtórnym.

Używany Mercedes klasy E (W211) – wnętrze

Kokpit generacji W211 jest równie elegancki jak karoseria i równie odporny na setki tysięcy przejechanych na ogół kilometrów. Już bazowa odmiana Classic posiadała automatyczną klimatyzację, tempomat, ABS z ESP i przednie/boczne airbagi, w bogatszych można nawet liczyć na klimatyzację 4-strefową, aktywny tempomat, szklany dach albo system multimedialny Comand. Drobne zastrzeżenia płyną w kierunku jakości obszycia kierownicy i skórzanych tapicerek, ale końcowy poziom wykończenia oceniamy wysoko.

MERCEDES E 320CDI W211 Avantgarde 3.2d R6 204KM 5AT 2003r. DD
Występował kilka wersji kolorystycznych zarówno tapicerek i poszycia deski rozdzielczej, jak i drewnianych wstawek. Egzemplarze, które były taksówkami, powinny nosić ślady montażu kasy fiskalnej i terminalu.

W klasie E (W211) siedzi się jak w typowym Mercedesie, czyli dość nisko. Przednie fotele zazwyczaj posiadają elektryczną regulację o szerokim zakresie, obsługiwaną z panelu na drzwiach (choć w niektórych autach przy użyciu niewygodnie umieszczonych przycisków w okolicy lewego uda kierowcy). Kabinę przeszklono w wystarczającym stopniu. Osobom z tyłu wygospodarowano sporo miejsca na nogi, poza oczywiście pasażerem pośrodku, który musi siedzieć okrakiem za tunelem środkowym. Niezależnie od wersji nadwoziowej, w klasie E można liczyć na ogromne i świetnie wykończone bagażniki. Imponuje zwłaszcza ten w kombi (oznaczenie T). Co istotne, wszystkie kombi posiadają zawieszenie pneumatyczne tylnej osi, a wybrane, mocniejsze wersje silnikowe – także przedniej.

Używany Mercedes klasy E (W211) – silniki

Silniki zasilane benzyną mają 4 cylindry w układzie rzędowym (1.8 z kompresorem) albo 6 (2.5, 2.6, 3.0, 3.2, 3.5) lub 8 (5.0, 5.5, 6.2) w układzie widlastym. Diesle z kolei dzielimy na 4-cylindrowe (2.2), 5-cylindrowe (R5; 2.7, tylko do 2005 r.), 6-cylindrowe w układzie rzędowym (3.2 do 2005 r.: E 280 CDI/177 KM) lub widlastym (3.0, 3.2) oraz 4-litrowe V8. Wszystkie silniki posiadają rozrządy napędzane trwałymi łańcuchami, a turbodiesle – układ common rail. Stosowano natomiast różne rodzaje wtryskiwaczy (elektromagnetyczne Bosch lub piezoelektryczne, nieregenerowalne Delphi) i turbosprężarek (o stałej lub zmiennej geometrii). Z reguły najpewniejszym źródłem kłopotów są… najmocniejsze silniki (głównie V8), najbardziej przewidywalne spisują się natomiast te słabsze: 2.2/2.7 CDI czy 1.8 K, ewentualnie 2.6/3.2, do których sporo osób montuje instalację gazową. W ich przypadku możemy też liczyć na wyższą trwałość skrzyń automatycznych.

Mercedes klasy E W211 22
3.2-litrowy silnik V6 (224 KM) występował tylko do liftingu. Podobnie jak inne 6-cylindrowe jednostki, łączył się także z napędem na 4 koła 4MATIC.
Mercedes klasy E W211 - silnik 2.2 CDI
Turbodiesla 2.1 montowano przez cały okres produkcji Mercedesa W211. Nosi oznaczenie E 200 CDI i E 220 CDI. W zależności od rocznika i mocy poszczególne wersje różnią się także osprzętem.

Używany Mercedes klasy E (W211) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wyraźnie poprawili zabezpieczenie antykorozyjne. Na moim aucie w ogóle nie widać korozji”

„Lusterko wsteczne obniża się po włączeniu biegu wstecznego. Ułatwia to parkowanie!”

„Dzięki doładowaniu kompresorem jednostka 1.8 dobrze przyspiesza już od najniższych obrotów. ”

„Wzorowe fotele, najlepsze w jakich miałem okazję siedzieć. Z przodu panuje pełen komfort”

 Wady 

„Manualna skrzynia nie grzeszy precyzją. Lewarek już mocno się starł”

„Nie polecam podróżować Mercedesem w 5 osób. Środkowa z tyłu nie ma najlepszych warunków”

„W standardowym ustawieniu zawieszenia Airmatic mam wrażenie, że samochód zbytnio się przechyla”

„W tym aucie nic nie da się zrobić samemu. Z każdą usterką trzeba jeździć do serwisu”

Używany Mercedes klasy E (W211) – awaryjność, typowe usterki

Zaczniemy od najpowszechniejszego problemu, czyli elektronicznie sterowanego układu hamulcowego Sensotronic Brake Contol. Jego pompa wysokiego ciśnienia ma określoną „żywotność”, tj. blokuje się po przekroczeniu zaprogramowanej liczby wciśnięć pedału hamulca. Niektóre placówki zajmują się regeneracją pomp, ale najbezpieczniej kupić nowy element, a to już koszt 6 tys. zł. Układu SBC pozbawione są wszystkie auta po liftingu. Oglądając Mercedesa z zawieszeniem pneumatycznym oceńmy, czy przy każdym kole „stoi” równo: każda kolumna kosztuje bowiem 2-3 tys. zł. Przy przebiegach, jakie pokonało większość Mercedesów, należy wręcz spodziewać się wycieków z silników lub kłopotami z pompą wtryskową. Mocniejsze wersje (lub po karierze taksówkarskiej) zazwyczaj mają już skrajnie wyeksploatowane skrzynie automatyczne: ich regeneracja to koszt ok. 4 tys. zł.

Używany Mercedes klasy E (W211) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Mercedesie W211 umieszczono pod klapką pod przednim fotelem pasażera i na tabliczce w słupku środkowym prawym (screenshot ze strony numervin.com).

Mercedes klasy E W211 - VIN

Używany Mercedes klasy E (W211) – sytuacja rynkowa

Niektórzy traktują zakup Mercedesa W211 jak okazję życia: najtańsze auta kosztują bowiem mniej niż 10 tys. zł. Lepiej jednak nie mówić, ile pochłonie doprowadzenie ich do stanu używalności. Lepiej od razu dołożyć minimum 2 razy więcej i rozejrzeć się za przystępniejszym egzemplarzem. Szukajmy możliwie najprostszych konstrukcyjnie aut, tj. bez zawieszenia Airmatic i niepotrzebnego wyposażenia. Poliftowe auta bez układu SBC wystawiane są za minimum 17-18 tys. zł. Mimo wszystko optymalny budżet na zadbanego Mercedesa do ok. 25-30 tys. zł. Coraz mniej osób chce tyle wydać na niemal 15-letni samochód, ale takie są realia. Najpopularniejsza specyfikacja: benzynowy sedan.

Używany Mercedes klasy E (W211) – podsumowanie

Kierując się bardziej sercem niż rozumem, zapewne uda nam się trafić używanego Mercedesa, który posłuży nam przez lata. Niektóre silniki są odporne na duże przebiegi, kilometrów nie widać też po wnętrzu. Absolutnie ma co porywać się na kuszące auta za kilkanaście tysięcy złotych, z dystansem podchodźmy też do mocniejszych i bardzo bogato wyposażonych odmian.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Mercedesach:

Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie

Używany Mercedes klasy S (W221; 2005-2013) – opinie

Używany Mercedes GLK (2008-2015) – opinie

Używany Mercedes ML (W164; 2005-2011) – opinie

Używany Mercedes SL (R129; 1989-2001) – opinie

Używany Mercedes C140 (1991-1999) – opinie

Mercedes klasy E (W211) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 482/182/145 cm
Rozstaw osi 285 cm
Pojemność bagażnika sed 540 l, kmb 690-1590 l
Mercedes klasy E (W211) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz.)
Silnik E 200 E 240 E 280 E 320 E 500
Pojemność 1796 cm³ 2597 cm³ 2996 cm³ 3199 cm³ 4966 cm³
Paliwo benz., kompr. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 163 KM 177 KM 231 KM 224 KM 306 KM
Maks. moment 240 Nm 240 Nm 300 Nm 315 Nm 460 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 8,9 s 7,3 s 7,7 s 6,0 s
Prędkość maks. 230 km/h 236 km/h 250 km/h 245 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,0 l/100 km 9,9 l/100 km 9,5 l/100 km 10,1 l/100 km 11,1 l/100 km
Mercedes klasy E (W211) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik E 220 CDI E 270 CDI E 320 CDI E 320 CDI E 420 CDI
Pojemność 2148 cm³ 2685 cm³ 2987 cm³ 3227 cm³ 3996 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 150 KM 177 KM 224 KM 204 KM 314 KM
Maks. moment 340 Nm 400 Nm 510 Nm 500 Nm 730 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s 9,0 s 6,8 s 8,2 s 6,1 s
Prędkość maks. 216 km/h 230 km/h 250 km/h 234 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 6,7 l/100 km 7,6 l/100 km 7,5 l/100 km 9,3 l/100 km

Używany Mercedes klasy E (W211) – galeria

3 KOMENTARZE

  1. Zakupiłem niedawno mercedesa w211 e500(M113) 4matic (sercem) :)….. stan techniczny pod względem działania silnika, skrzyni – perfekcyjny – środek w stanie bardzo dobrym, oryginalny przebieg 274 tysiące kilometrów.
    W moim przekonaniu w artykule przerysowano usterkowość – owszem i u mnie nie działa keyless go – (oprócz prawych drzwi, można bez uruchamiania kluczyka, zamknąć i otworzyć samochód – poza tym nie działa start stop buttom na dźwigni) – airmatic – wyskakuje informacja odnośnie sprawdzenia w warsztacie – chociaż samochód stoi idealnie prosto – ponoć często czujniki i końcówki kabli trzeba „odświeżyc” – poza tym wszystko pozostałe to czysta perfekcja…… a poza tym kupując taki samochód trzeba się liczyć, że…… jest klasycznie i luksusowo ale…. trzeba dbać…. jak kupuje się egzemplarze, które przejechały po 800 tysięcy….. to można i owszem ładować pieniądze jak do głębokiej studni….
    p.s
    duże jednostki awaryjne ? może owszem następca silnika M113 był bardziej awaryjny ale …… nie bójmy się dużych bezyniaków mercedesa 🙂
    …. w następnym roku będzie działać już wszystko idealnie /:) i samochodem można pływać….

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here