Mercedes klasy S W221 09

Wizja drogich usterek kilkunastoletniego, luksusowego auta sprowadza „na ziemię” osoby marzące o kupnie Mercedesa klasy S. Jak jest z awaryjnością generacji W221? Rzeczywiście jest się czego bać?

Zarówno Mercedes, jak i jego zwolennicy, w tym wcieleniu klasy S pokładali wielkie nadzieje. Generacja W221 miała bowiem odbudować wizerunek marki po klasie S W220, która rdzewiała na potęgę i sprawiała masowe problemy z pneumatycznym zawieszeniem Airmatic. Producent ze Stuttgartu tym razem nie poszedł na kompromisy. W 2005 roku przedstawił limuzynę nowinkami wyprzedzającą konkurencję, ale przede wszystkim z 30-letnią gwarancją na części blacharskie. Choć od debiutu minęło 14 lat, właściciele klas S do tej pory rzadko mają okazję do wytknięcia w serwisie problemów z korozją. Można zatem rzec, że w tej kwestii Mercedes rzetelnie odrobił pracę domową. A jak jest z elektroniką pokładową, która najbardziej spędza sen z powiek osobom zainteresowanym kupnem używanej klasy S? Na to pytanie poszukamy odpowiedzi w dalszej części materiału.

Mercedes klasy S W221
Mercedes klasy S W221 w przedłużonej odmianie (fot.) mierzy 523 cm, czyli o 15 cm więcej od standardowej. Rozstaw osi wynosi 303 cm lub 316 cm (Long).

Mercedes W221 okazał się przełomowy w jeszcze jednej kwestii, o której wierni fani modelu woleliby jednak zapomnieć: to pierwsza klasa S z 4-cylindrowym silnikiem, skierowanym głównie do kierowców kontrolujących rachunki na stacjach paliw. Warto zatem zaryzykować i postawić na rozsądek w tak luksusowym aucie? Niekoniecznie, bowiem w gamie nie brakuje godnych polecenia mocniejszych jednostek w układzie V. Jakie wybrać, by nie wpaść „na minę”? Na co zwracać uwagę przy kupnie tak zaawansowanego technicznie samochodu z drugiej ręki?

Mercedes klasy S W221
O komfort resorowania klasy S odpowiada seryjne w tym modelu pneumatyczne zawieszenie Airmatic lub hydropneumatyczne Active Body Control, kontrolujące przechyły samochodu podczas pokonywania zakrętów, przyspieszania i hamowania.

Używany Mercedes klasy S (W221) – wnętrze

Środek klasy S doskonale spełnia potrzeby grupy docelowej tego modelu. Kokpit umiejętnie łączy luksusowy charakter z zaskakującym jak na tę klasę minimalizmem: poza klawiszami klimatyzacji, pokrętłem multimediów i chowanym pod klapką panelem obsługi telefonu pokładowego nie doszukamy się tutaj nadzwyczajnej liczby przycisków. Mercedes całkowicie postawił na cyfryzację klasy S, stąd próżno w niej szukać analogowych zegarów. O dostępnym w tym modelu wyposażeniu można by napisać książkę, dlatego wymienimy tylko najbardziej przydatne i najczęściej spotykane opcje. W klasie S W221 można spotkać m.in.

  • wielokonturowe fotele z pompowanymi komorami;
  • system samoczynnego domykania drzwi i klapy bagażnika;
  • system bezkluczykowy;
  • aktywny tempomat Distronic Plus;
  • ekran Splitview, na którym kierowca widzi mapę nawigacji, a pasażer np. wyświetlany film;
  • wyświetlacze DVD w przednich zagłówkach;
  • system Night View Assist z noktowizorem;
  • systemy bezpieczeństwa (np. martwego pola) i wspomagające kierowcę (różne wersje asystentów parkowania).
Mercedes klasy S W221
Deskę po liftingu (fot.) wyróżnia kierownica z szerzej rozmieszczonymi dolnymi ramionami. Skórzana tapicerka, wielostrefowa klimatyzacja i elektryczna regulacja foteli (wraz z podgrzewaniem) to zaledwie kilka pozycji z rozbudowanej listy wyposażenia seryjnego klasy S.

O ilości miejsca i komforcie klasy S nie trzeba się rozpisywać: jest on oczywiście na najwyższym poziomie. Niektóre długie odmiany mają nawet elektryczną regulację tylnych foteli, nie wspominając już o indywidualnie ustawianych nawiewach klimatyzacji. Względem poprzednika wzrosła pojemność bagażnika – do 560 l. Dzięki grodzonym wnękom i schowkowi pod podłogą łatwo utrzymać w nim porządek.

Używany Mercedes klasy S (W221) – silniki benzynowe

Paletę benzynowych silników otwiera 3,5-litrowe V6 o mocy 272 KM (S 350). Dalej mamy 4.7 V8 (340 KM, S 450), 5.5 V8 (388 KM, S 500) oraz 5.5 V12 z dwiema turbosprężarkami (517 KM, S 600). Po liftingu nastały zmiany: moc S 350 wzrosła do 306 KM, a wersja S 500 otrzymała jednostkę 4.7 V8 biturbo (435 KM) – w odróżnieniu od starszych, nowe jednostki posiadają już bezpośredni wtrysk paliwa. Oprócz tego wprowadzono odmianę hybrydową S 400 H (3.5 V6 z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy 299 KM). Wszystkie specyfikacje zestawiono z 7-biegowym „automatem” 7G-Tronic: skrzynię 5-biegową zarezerwowano wyłącznie dla klas S z V12. Topowe AMG generują minimum 525 KM (S 63 AMG przed liftingiem, potem 544 i 571 KM), a barierę 600 KM przekracza S 65 AMG, jako jedyny napędzany widlastym, 12-cylindrowym „monstrum” o pojemności 6 litrów.

Mercedes klasy S W221
Jednostki V8 sprzed liftingu (4.7 i 5.5, na fot.) nie posiadają bezpośredniego wtrysku paliwa i zaskakująco dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Poza tym obie przyzwoicie wypadają pod kątem trwałości.

Używany Mercedes klasy S (W221) – silniki Diesla

Tutaj łatwiej się rozeznać: albo 3.0 V6 z pojedynczym turbodoładowaniem (S 320/S 350 CDI; 235/258 KM), albo 4.0 V8 biturbo o mocy 320 KM (S 420/S 450 CDI). Nie polecamy go z uwagi na niewiele lepsze osiągi i znacznie wyższe spalanie względem V6. Wycofano go jeszcze przed liftingiem, przy którego okazji zadebiutowała pierwsza klasa S z silnikiem 4-cylindrowym – 2.1 generującym 204 KM (S 250 CDI). Dzięki pokaźnemu momentowi obrotowemu rozpędza klasę S do 100 km/h w 8,2 s i potrafi spalić mniej niż 10 l/100 km. Trudno go jednak polecić, gdyż ma rozrząd umieszczony z tyłu silnika: by go wymienić, trzeba zdjąć całą jednostkę napędową, co winduje koszty. Każdą wysokoprężną klasę S zestawiono ze skrzynią automatyczną 7G-Tronic.

Mercedes klasy S W221
Znany z klasy E silnik 2.1 turbo (204 KM) przyzwoicie radzi sobie z ciężką flagową limuzyną producenta. Klienci kupowali go jednak bardzo rzadko.

Używany Mercedes klasy S (W221) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Rewelacyjna skrzynia 7-biegowa. Najlepiej wie, kiedy zmienić przełożenie i w moim odczuciu jej działanie obniża zużycie paliwa”

„Fantastyczne wyciszenie. Silnika w ogóle nie słychać, a chciałbym, bo dźwięk V6 jest nie do podrobienia.”

„Mam wersję krótką. Również w niej miejsca z tyłu jest pod dostatkiem, a dla kierowcy to czołówka w klasie. Dostęp do wszelkich przełączników – intuicyjny”

 Wady 

„Dotychczas wymieniłem 2 amortyzatory, pompę od pneumatyki i przednie wahacze. O kosztach nie będę wspominał”

„Wystąpiły problemy ze zmieniarką płyt i centralnym wyświetlaczem. Boję się pomyśleć, co będzie następne”

„Samochód dość mocno przechyla się na łukach. Przy wyższych prędkościach to wręcz niebezpieczne”

Używany Mercedes klasy S (W221) – awaryjność, typowe usterki

Najmniejszym ryzykiem usterek objęte są przedliftowe wersje S 450 i S 500 (akceptują połączenie z instalacją gazową) oraz poliftowe S 350: w starszych problemy sprawiały wałki wyrównoważające rozrządu. Jeśli chodzi o diesle, nie warto zawracać sobie głowy przeciętnymi pod względem parametrów i awaryjności 4-litrowymi jednostkami V8: skrzynia biegów słabo znosi ich potężny moment obrotowy, poza tym lata i kilometry eksploatacji mogły odcisnąć swoje piętno na kondycji filtra cząstek stałych (także w S 320/S 350 CDI). 4-cylindrowy diesel okazuje się trwały, ale drogi w naprawach, głównie przez niefortunne umiejscowienie układu rozrządu.

Podobnie jak w poprzedniku, w klasie S (W221) nie należy wykluczać kłopotów z zawieszeniem Airmatic, lecz koszty napraw nie przytłaczają aż tak jak dawniej: zregenerowany miech można kupić już od 500 zł, a kompresor – za ok. 1500 zł. Z kolei w autach z układem ABC (opcja w topowych wersjach) psuje się akumulator ciśnienia płynu. Samochód nie jest wolny od usterek elektroniki. Najczęściej „poddają się” moduły w drzwiach, przetwornice ksenonów i moduły SAM, rozłączając różne elementy wyposażenia. Z reguły przebieg 300-400 tys. km oznacza konieczność zregenerowania skrzyni biegów: sama przekładnia uchodzi jednak za płynną w działaniu i trwałą.

Mercedes klasy S W221 17
Wyczuwalne na biegu jałowym wibracje i falujące obroty jednostki napędowej mogą zwiastować kłopoty ze skrzynią biegów: najszybciej uszkodzeniu ulega sterownik przekładni.

Używany Mercedes klasy S (W221) – sytuacja rynkowa

Popyt na klasę S skutkuje całkiem bogatą ofertą używanych egzemplarzy. Teoretycznie możemy wejść w jej posiadanie już z budżetem 40 tys. zł, ale 50-60 tys. zł daje możliwość przebierania pośród sensownie wyglądających aut. Dorzucając 10 tys. zł jesteśmy w stanie „zapolować” na Mercedesa po modernizacji. Coraz mniej samochodów przekracza barierę 100 tys. zł, oczywiście poza AMG. Większość ofert dotyczy wysokoprężnych klas S.

Mercedes klasy S W221
Mercedes klasy S W221 przed liftingiem – brakuje LED-owych lasków w zderzaku.

Używany Mercedes klasy S (W221) – podsumowanie

Na tle głównych rywali, Audi A8 (D3) i BMW serii 7 (F01), Mercedes W221 najlepiej łączy przyjemność z użytkowania luksusowej limuzyny z rozsądnymi kosztami jej utrzymania. Problemy z elektroniką są w niej do przewidzenia: ważne, że nie mają charakteru plagi. Do codziennej jazdy sprawdzą się benzynowe silniki V8 lub diesle V6.

Przeczytaj opinie o innych używanych Mercedesach:

Mercedes klasy S W221 11

Mercedes klasy S (W221) – wymiary, pojemność bagażnika
Długość/szerokość/wysokość508-523/187-147 cm
Rozstaw osi303-316 cm
Pojemność bagażnika560 l
Mercedes klasy S (W221) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe) 
SilnikS 350S 350S 450S 500S 600
Pojemność3498 cm³3498 cm³4663 cm³5461 cm³5513 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz., biturbo
Maks. moc272 KM306 KM340 KM388 KM517 KM
Maks. moment350 Nm370 Nm460 Nm530 nm630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s6,9 s5,9 s5,4 s4,6 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa10,3 l/100 km7,9 l/100 km11,4 l/100 km11,9 l/100 km14,9 l/100 km
Mercedes klasy S (W221) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla) 
SilnikS 250 CDIS 320 CDIS 350 CDIS 420 CDIS 450 CDI
Pojemność2143 cm³2987 cm³2987 cm³3996 cm³3996 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc204 KM235 KM258 KM320 KM320 KM
Maks. moment500 Nm540 Nm620 Nm730 Nm730 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s7,8 s7,1 s6,6 s6,6 s
Prędkość maks.240 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km8,5 l/100 km6,2 l/100 km9,6 l/100 km9,6 l/100 km

Mercedes klasy S (W221) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 17 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here