UżywaneOpinieUżywany Mercedes klasy S W221 (2005-2013) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Mercedes klasy S W221 (2005-2013) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Wizja drogich usterek kilkunastoletniego, luksusowego auta sprowadza „na ziemię” osoby marzące o kupnie Mercedesa klasy S. Jak jest z awaryjnością generacji W221? Oto opinie o tym modelu.

Zarówno sam Mercedes, jak i jego zwolennicy, w tym wcieleniu klasy S pokładali wielkie nadzieje. Generacja W221 miała bowiem odbudować wizerunek marki po klasie S W220, która rdzewiała na potęgę i sprawiała masowe problemy z pneumatycznym zawieszeniem Airmatic. Producent ze Stuttgartu tym razem nie poszedł na kompromisy. W 2005 roku przedstawił limuzynę nowinkami wyprzedzającą konkurencję, ale przede wszystkim ze znacznie poprawionym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Choć od debiutu minęło 17 lat, właściciele klas S do tej pory rzadko mają okazję do wytknięcia w serwisie problemów z korozją. Można zatem rzec, że w tej kwestii Mercedes rzetelnie odrobił pracę domową. A jak jest z elektroniką pokładową, która najbardziej spędza sen z powiek osobom zainteresowanym kupnem używanej klasy S? Na to pytanie poszukamy odpowiedzi w dalszej części materiału.

Mercedes klasy S W221 14
Mercedes klasy S W221 w przedłużonej odmianie (fot.) mierzy 523 cm, czyli o 15 cm więcej od standardowej. Rozstaw osi wynosi 303 cm lub 316 cm (Long).

Mercedes W221 okazał się przełomowy w jeszcze jednej kwestii, o której wierni fani modelu woleliby jednak zapomnieć: to pierwsza klasa S z 4-cylindrowym silnikiem, skierowanym głównie do kierowców kontrolujących rachunki na stacjach paliw. Warto zatem zaryzykować i postawić na rozsądek w tak luksusowym aucie? Niekoniecznie, bowiem w gamie nie brakuje godnych polecenia mocniejszych jednostek w układzie V. Jakie wybrać, by nie wpaść „na minę”? Na co zwracać uwagę przy kupnie tak zaawansowanego technicznie samochodu z drugiej ręki? Poznajmy opinie użytkowników używanych Mercedesów klasy S W221.

Mercedes klasy S W221 02
O komfort resorowania klasy S odpowiada seryjne w tym modelu pneumatyczne zawieszenie Airmatic lub hydropneumatyczne Active Body Control, kontrolujące przechyły samochodu podczas pokonywania zakrętów, przyspieszania i hamowania.

Używany Mercedes klasy S (W221) – wnętrze

Środek klasy S doskonale spełnia potrzeby grupy docelowej tego modelu. Kokpit umiejętnie łączy luksusowy charakter z zaskakującym jak na tę klasę minimalizmem: poza klawiszami klimatyzacji, pokrętłem multimediów i chowanym pod klapką panelem obsługi telefonu pokładowego nie doszukamy się tutaj nadzwyczajnej liczby przycisków. Mercedes postawił na cyfryzację klasy S, ale niektóre wskaźniki (np. obrotomierz i poziom paliwa) pozostały tradycyjne, analogowe. O dostępnym w tym modelu wyposażeniu można by napisać książkę, dlatego wymienimy tylko najbardziej przydatne i najczęściej spotykane opcje. W klasie S W221 można spotkać m.in.

  • wielokonturowe fotele z pompowanymi komorami;
  • system samoczynnego domykania drzwi i klapy bagażnika;
  • system bezkluczykowy;
  • aktywny tempomat Distronic Plus;
  • ekran Splitview, na którym kierowca widzi mapę nawigacji, a pasażer np. wyświetlany film;
  • wyświetlacze DVD w przednich zagłówkach;
  • system Night View Assist z noktowizorem;
  • systemy bezpieczeństwa (np. martwego pola) i wspomagające kierowcę (różne wersje asystentów parkowania).

O ilości miejsca i komforcie klasy S nie trzeba się rozpisywać: jest on oczywiście na najwyższym poziomie. Niektóre długie odmiany mają nawet elektryczną regulację tylnych foteli, nie wspominając już o indywidualnie ustawianych nawiewach klimatyzacji. Względem poprzednika wzrosła pojemność bagażnika – do 560 l. Dzięki grodzonym wnękom i schowkowi pod podłogą łatwo utrzymać w nim porządek.

Używany Mercedes klasy S (W221) – silniki benzynowe

Paletę benzynowych silników otwiera 3,5-litrowe V6 o mocy 272 KM (S 350). Dalej mamy 4.7 V8 (340 KM, S 450), 5.5 V8 (388 KM, S 500) oraz 5.5 V12 z dwiema turbosprężarkami (517 KM, S 600). Po liftingu nastały zmiany: moc S 350 wzrosła do 306 KM, a wersja S 500 otrzymała jednostkę 4.7 V8 biturbo (435 KM) – w odróżnieniu od starszych, nowe jednostki posiadają już bezpośredni wtrysk paliwa. Oprócz tego wprowadzono odmianę hybrydową S 400 H (3.5 V6 z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy 299 KM). Wszystkie specyfikacje zestawiono z 7-biegowym „automatem” 7G-Tronic: skrzynię 5-biegową zarezerwowano wyłącznie dla klas S z V12. Topowe AMG generują minimum 525 KM (S 63 AMG przed liftingiem, potem 544 i 571 KM), a barierę 600 KM przekracza S 65 AMG, jako jedyny napędzany widlastym, 12-cylindrowym „monstrum” o pojemności 6 litrów.

Mercedes klasy S W221
Jednostki V8 sprzed liftingu (4.7 i 5.5, na fot.) nie posiadają bezpośredniego wtrysku paliwa i zaskakująco dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Poza tym obie przyzwoicie wypadają pod kątem trwałości.

Używany Mercedes klasy S (W221) – silniki Diesla

Tutaj łatwiej się rozeznać: albo 3.0 V6 z pojedynczym turbodoładowaniem (S 320/S 350 CDI; 235/258 KM), albo 4.0 V8 biturbo o mocy 320 KM (S 420/S 450 CDI). Nie polecamy go z uwagi na niewiele lepsze osiągi i znacznie wyższe spalanie względem V6. Wycofano go jeszcze przed liftingiem, przy którego okazji zadebiutowała pierwsza klasa S z silnikiem 4-cylindrowym – 2.1 generującym 204 KM (S 250 CDI). Dzięki pokaźnemu momentowi obrotowemu rozpędza klasę S do 100 km/h w 8,2 s i potrafi spalić mniej niż 10 l/100 km. Trudno go jednak polecić, gdyż ma rozrząd umieszczony z tyłu silnika: by go wymienić, trzeba zdjąć całą jednostkę napędową, co winduje koszty. Każdą wysokoprężną klasę S zestawiono ze skrzynią automatyczną 7G-Tronic.

Mercedes klasy S W221
Znany z klasy E silnik 2.1 turbo (204 KM) przyzwoicie radzi sobie z ciężką flagową limuzyną producenta. Klienci kupowali go jednak bardzo rzadko.

Używany Mercedes klasy S (W221) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Rewelacyjna skrzynia 7-biegowa. Najlepiej wie, kiedy zmienić przełożenie i w moim odczuciu jej działanie obniża zużycie paliwa”

„Fantastyczne wyciszenie. Silnika w ogóle nie słychać, a chciałbym, bo dźwięk V6 jest nie do podrobienia.”

„Mam wersję krótką. Również w niej miejsca z tyłu jest pod dostatkiem, a dla kierowcy to czołówka w klasie. Dostęp do wszelkich przełączników – intuicyjny”

 Wady 

„Dotychczas wymieniłem 2 amortyzatory, pompę od pneumatyki i przednie wahacze. O kosztach nie będę wspominał”

„Wystąpiły problemy ze zmieniarką płyt i centralnym wyświetlaczem. Boję się pomyśleć, co będzie następne”

„Samochód dość mocno przechyla się na łukach. Przy wyższych prędkościach to wręcz niebezpieczne”

Używany Mercedes klasy S (W221) – awaryjność, typowe usterki

Najmniejszym ryzykiem usterek objęte są przedliftowe wersje S 450 i S 500 (akceptują połączenie z instalacją gazową) oraz poliftowe S 350: w starszych problemy sprawiały wałki wyrównoważające rozrządu. Jeśli chodzi o diesle, nie warto zawracać sobie głowy przeciętnymi pod względem parametrów i awaryjności 4-litrowymi jednostkami V8: skrzynia biegów słabo znosi ich potężny moment obrotowy, poza tym lata i kilometry eksploatacji mogły odcisnąć swoje piętno na kondycji filtra cząstek stałych (także w S 320/S 350 CDI). 4-cylindrowy diesel okazuje się trwały, ale drogi w naprawach, głównie przez niefortunne umiejscowienie układu rozrządu.

Podobnie jak w poprzedniku, w klasie S (W221) nie należy wykluczać kłopotów z zawieszeniem Airmatic, lecz koszty napraw nie przytłaczają aż tak jak dawniej: zregenerowany miech można kupić już od 500 zł, a kompresor – za ok. 1500 zł. Z kolei w autach z układem ABC (opcja w topowych wersjach) psuje się akumulator ciśnienia płynu. Samochód nie jest wolny od usterek elektroniki. Najczęściej „poddają się” moduły w drzwiach, przetwornice ksenonów i moduły SAM, rozłączając różne elementy wyposażenia. Z reguły przebieg 300-400 tys. km oznacza konieczność zregenerowania skrzyni biegów: sama przekładnia uchodzi jednak za płynną w działaniu i trwałą.

Mercedes klasy S W221 17
Wyczuwalne na biegu jałowym wibracje i falujące obroty jednostki napędowej mogą zwiastować kłopoty ze skrzynią biegów: najszybciej uszkodzeniu ulega sterownik przekładni.

Używany Mercedes klasy S (W221) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony i po otwarciu podłokietnika w kanapie. Znajduje się też, w formie naklejki, na słupku środkowym prawym.

Mercedes klasy S W221 numer VIN

Używany Mercedes klasy S (W221) – sytuacja rynkowa, ceny

Popyt na klasę S skutkuje całkiem bogatą ofertą używanych egzemplarzy. Teoretycznie możemy wejść w jej posiadanie już z budżetem 30-40 tys. zł, ale 50-60 tys. zł daje możliwość przebierania pośród sensownie wyglądających aut. Dorzucając 10 tys. zł jesteśmy w stanie „zapolować” na Mercedesa po modernizacji. Coraz mniej samochodów przekracza barierę 100 tys. zł, oczywiście poza AMG. Większość ofert dotyczy benzynowych klas S.

Używany Mercedes klasy S (W221) – podsumowanie

Na tle głównych rywali – Audi A8 (D3) i BMW serii 7 (F01) – Mercedes W221 najlepiej łączy przyjemność z użytkowania luksusowej limuzyny z rozsądnymi kosztami jej utrzymania. Problemy z elektroniką są w niej do przewidzenia: ważne, że nie mają charakteru plagi. Do codziennej jazdy sprawdzą się benzynowe silniki V8 lub diesle V6.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Mercedesach:

Używany Mercedes klasy S W220 czy Mercedes klasy S W221 – którą generację wybrać?

Używany Mercedes klasy E W211 (2002-2009) – opinie użytkowników

Mercedes klasy S W221 03

 

Mercedes klasy S W221 – wymiary, pojemność bagażnika
Długość/szerokość/wysokość 508-523/187/147 cm
Rozstaw osi 304-317 cm
Pojemność bagażnika 560 l
Mercedes klasy S W221 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 3.5 V6 (S 350) 3.5 V6 (S 350) 3.5 V6 (S 400 Hybrid) 4.7 V8 (S 450) 4.7 V8 (S 500) 5.5 V8 (S 500) 5.5 V12 (S 600)
Pojemność 3498 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³ 4663 cm³ 4663 cm³ 5461 cm³ 5513 cm³
Paliwo benz. benz. benz. + elektr. benz. benz., biturbo benz. benz., biturbo
Maks. moc 272 KM 306 KM 299 KM 340 KM 435 KM 388 KM 517 KM
Maks. moment 350 Nm 370 Nm 385 Nm 460 Nm 700 Nm 530 nm 830 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 6,9 s 7,2 s 5,9 s 5,0 s 5,4 s 4,6 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,6 l/100 km 7,9 l/100 km 8,1 l/100 km 10,9 l/100 km 9,6 l/100 km 11,2 l/100 km 14,2 l/100 km
Mercedes klasy S W221 – dane techniczne, osiągi, spalanie (odmiany AMG)
Silnik 5.5 V8 (S 63 AMG) 6.2 V8 (S 63 AMG) 6.0 V12 (S 65 AMG) 6.0 V12 (S 65 AMG)
Pojemność 5461 cm 6208 cm 5980 cm 5980 cm
Paliwo benz., biturbo benz. benz., biturbo benz., biturbo
Maks. moc 544 KM 525 KM 612 KM 630 KM
Maks. moment 800 Nm 630 Nm 1000 Nm 1000 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s 4,6 s 4,4 s 4,4 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,5 l/100 km 14,4 l/100 km 14,5 l/100 km 14,3 l/100 km
Mercedes klasy S W221 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.1 (S 250 CDI) 3.0 V6 (S 320 CDI) 3.0 V6 (S 350 CDI) 4.0 V8 (S 420 CDI) 4.0 V8 (S 450 CDI)
Pojemność 2143 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 3996 cm³ 3996 cm³
Paliwo diesel biturbo turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 204 KM 235 KM 258 KM 320 KM 320 KM
Maks. moment 500 Nm 540 Nm 620 Nm 730 Nm 730 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 7,8 s 7,1 s 6,6 s 6,6 s
Prędkość maks. 240 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 8,5 l/100 km 6,4 l/100 km 9,6 l/100 km 9,3 l/100 km

Mercedes klasy S (W221) – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

11 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji