Jak wybrać akumulator

Nie wystarczy wybrać odpowiedni typ akumulatora, by cieszyć się z niezawodnej eksploatacji auta. Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas poszukiwań baterii do swojego samochodu?

Nadejście pory jesiennej lub zimowej oznacza kres żywotności wielu akumulatorów samochodowych. Niektórzy kierowcy w ogóle zapominają o tym, jak „stara” jest bateria w ich aucie (trwałość określa się na 4-6 lat) i z dnia na dzień nie mogą uruchomić samochodu z powodu całkowitego zużycia akumulatora. Pomijając możliwe przyczyny „ubycia” energii leżące w samym pojeździe (np. brak ładowania lub zepsute klemy), sytuację najczęściej rozwiązuje kupno nowego akumulatora. Już wcześniej pisaliśmy o istocie właściwego doboru zamiennika do swojego auta i przestrzegaliśmy przed nadmiernym oszczędzaniem na baterii, gdyż zakup nieodpowiedniego elementu przyniesie więcej szkód niż korzyści finansowych.

Jak wybrać akumulator 08
Zakup nowego akumulatora wymaga od użytkownika samochodu poświęcenia więcej uwagi, niż się może wydawać na pierwszy rzut oka. Poświęcony czas zaprocentuje kilkoma latami „spokoju”.

Na wyborze odpowiedniego rodzaju akumulatora nie powinniśmy jednak kończyć weryfikacji produktów do naszego samochodu. Przede wszystkim nie kupujmy zbyt dużych baterii, ponieważ nieprecyzyjne ulokowanie w przeznaczonym miejscu naraża ją na oddziaływanie szkodliwych wibracji. Jeśli chodzi o podstawowe parametry (pojemność, prąd rozruchowy) warto trzymać się wytycznych producenta, z możliwością lekkich odchyleń, ale nie w każdą stronę. Wreszcie zadbajmy o to, by klemy akumulatora idealnie nachodziły na właściwe bieguny.

Co jeszcze powinniśmy mieć na względzie? Oto najważniejsze cechy, na jakie warto zwrócić uwagę przy zakupie nowego akumulatora.

  • Pojemność Ah

    Pojemność akumulatora
    Informacja o pojemności powinna się znaleźć na widocznej ulotce umieszczonej na akumulatorze.

Ten wyrażony w amperogodzinach parametr informuje o ilości energii nagromadzonej w akumulatorze. Im jest większa, tym rozrusznik może dłużej pracować. By uniknąć problemów z niedoładowaniem, warto w tej kwestii trzymać się zaleceń producenta samochodu, ewentualnie wybrać baterię o pojemności większej maksymalnie o 10% (nigdy nie mniejszej).

  • Prąd rozruchowy A (EN)

Prąd rozruchowy AWartość podawana w oparciu o różne normy (EN lub DIN) określa największy możliwy prąd, jaki w ujemnej temperaturze może oddać akumulator podczas rozruchu silnika. Nie trzeba się obawiać, że będzie za duży – rozrusznik i tak pobierze tyle energii, ile mu potrzeba. Wysokie wartości prądu rozruchowego odzwierciedlają nowoczesność akumulatora. Nie kupujmy baterii z parametrem mniejszym niż zalecany.

  • Bezobsługowość i hermetyczność
Korki wlewu elektrolitu
Niektóre akumulatory określane jako bezobsługowe mimo wszystko mają, często ukryte, otwory do uzupełniania poziomu elektrolitu.

Bezobsługowość objawia się tym, że właściciel auta nie musi co jakiś czas sprawdzać i ewentualnie uzupełniać poziomu wody destylowanej w akumulatorze: konstrukcja bezobsługowych baterii ogranicza w jak największym stopniu parowanie elektrolitu. Takie akumulatory wyróżniają się brakiem widocznych korków zakrywających cele, ewentualnie są one ukryte pod naklejką albo klapką. Hermetycznością cechują się z kolei w pełni bezobsługowe akumulatory, nie posiadające żadnych otworów odpowietrzających lub umożliwiających dolanie wody destylowanej. Są to m.in. baterie żelowe i spiralne, mogące pracować w trudnych warunkach (np. w pozycji do góry nogami).

  • Technologia wapniowa

Technologia wapniowaTechnologia wapniowa we współczesnych akumulatorach nie jest niczym szczególnym, niemniej warto o niej wspomnieć. Oznacza, że w składzie płyt zamiast antymonu znajdują się związki wapnia, ograniczające zjawisko samorozładowania baterii i parowania elektrolitu. O zastosowaniu tej technologii informują oznaczenia Ca/Ca lub Calcium.

  • Konieczność zakodowania nowego akumulatora

Jak wybrać akumulatorW niektórych, przeważnie nowoczesnych samochodach z systemem start-stop/odzyskiwania energii montaż nowej baterii trzeba „odhaczyć” w sterowniku komputera pokładowego, by przywrócić wyjściowe, maksymalne parametry ładowania akumulatora. Rejestrację nowej baterii wykonamy przy użyciu interfejsu diagnostycznego poprzez gniazdo OBD.

Przyjrzyj się budowie akumulatora

Oprócz wymienionych powyżej parametrów elektrycznych, kupując nową baterię należy również zwrócić uwagę na kilka kwestii często widocznych „gołym okiem”. Wystarczy zapamiętać rozmieszczenie i rodzaj biegunów, a także dobrać baterię o takich samych rozmiarach. Dzięki temu unikniemy późniejszych kłopotów związanych ze zwrotem nietrafionego akumulatora.

  • Wystawienie biegunów

Bieguny akumulatoraW zależności od baterii bieguny mogą być umieszczone poniżej poziomu obudowy (tzw. schowane, na zdjęciu obok po prawej stronie) lub zainstalowane na niej, określane jako wystające (po lewej stronie). Nie ma ścisłej reguły mówiącej o tym, które samochody mają jakie bieguny. Schowane najczęściej spotyka się w niektórych autach z Korei lub Japonii.

  • Rozmieszczenie biegunów

Jak wybrać akumulatorPatrząc na akumulator od strony biegunów można dostrzec, że niektóre mają biegun dodatki umieszczony po lewej stronie (oznaczenie L+, na zdjęciu obok po prawej stronie), a część po stronie prawej (P+, na zdjęciu po lewej stronie). Zapamiętajmy układ biegunów w starym akumulatorze i dobierzmy analogiczny w nowym produkcie. Muszą być bowiem dopasowane do rozmieszczenia klem w samochodzie.

  • Rozmiar biegunów

Biegun akumulatoraIstnieją dwa rodzaje biegunów. Najpowszechniejszym jest typ 1 o typowych rozmiarach pasujących do klem większości nowszych aut. Akumulatory starszych samochodów dalekowschodnich czasami miały na wyposażeniu mniejsze bieguny, tzw. typ 3. Jeśli przez przypadek kupimy baterię ze zbyt małym biegunem, brakującą powierzchnię można uzupełnić specjalną nakładką przekształcającą typ 3 w typ 1 (widoczne na zdjęciu obok).

  • Gabaryty akumulatora

Jak wybrać akumulatorJedna pojemność akumulatora nie musi oznaczać, że każdy będzie miał identyczne rozmiary zewnętrzne. Jeśli kupimy zbyt dużą baterię, albo nie uda nam się jej wcisnąć w przeznaczone na nią miejsce, albo ulokujemy ją ze zbyt niską precyzją. Akumulatory o mniejszych obudowach spotyka się np. w samochodach z Dalekiego Wschodu. Zwróćmy uwagę również na kształt stopki.

Sprawdź w Internecie, jaki powinieneś kupić akumulator

Jeśli nadal mamy dylemat, na jaki akumulator powinniśmy się zdecydować, warto skorzystać z internetowych wyszukiwarek wyświetlających polecane baterie na podstawie podstawowych informacji na temat samochodu. Jedną z takich jest np. zakładka na witrynie www.akumulator.pl.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here