UżywaneUżywany Mercedes klasy E W212 (2009-2016) - który silnik wybrać?

Używany Mercedes klasy E W212 (2009-2016) – który silnik wybrać?

Nowocześniejsza, bezpieczniejsza i bardziej dopracowana od poprzednika – taka właśnie jest klasa E W212. Z jakim silnikiem warto kupić tego Mercedesa?

Choć klasa E to jeden ze sztandarowych modeli w gamie producenta ze Stuttgartu, trzy pierwsze generacje zawsze dręczyło jakieś „ale”. Najstarsza (W124) była po prostu zmodernizowanym, obecnym wówczas od lat na rynku „Baleronem”, druga (W210) rdzewiała na potęgę, a trzecia (W211) sprawiała liczne problemy z elektroniką. Dopiero opisywane wcielenie W212 można uznać za dopracowane z godnością Mercedesa. Otrzymało przyzwoite zabezpieczenie antykorozyjne, innowacyjne nowinki w wyposażeniu (niektóre robią wrażenie nawet dzisiaj), rozbudowaną gamę wersji nadwoziowych (poza sedanem i kombi było jeszcze coupe i kabriolet) i piekielnie mocne odmiany AMG (zbliżające się do 600 KM).

Jak przystało na Mercedesa, do klasy E trafiało mnóstwo silników, w których rozeznaniu się nie ułatwia mieszanie w nazewnictwie poszczególnych wersji, nie mające nic wspólnego np. z pojemnością skokową jednostek napędowych. Jaki silnik warto wybrać w używanym Mercedesie klasy E W212? Zobaczmy, co w nich znajdziemy.

Używany Mercedes klasy E W212 – silniki benzynowe

  • 1.6 R4: E 180 (156 KM)
  • 1.8 R4: E 200 NGT (163 KM), E 200 BlueEFFICIENCY (184 KM), E 250 BlueEFFICIENCY (204 KM)
  • 2.0 R4: E 200 Natural Gas Drive (156 KM), E 200 (184 KM), E 250 (211 KM)
  • 3.0 V6: E 300 (231 KM, 245 KM), E 400 (333 KM)
  • 3.5 V6: E 300 (252 KM), E 350 BlueEFFICIENCY (272 KM), E 350 CGI (292 KM), E 350 (306 KM), E 400 (333 KM), E 400 Hybrid (306 + 27 KM)
  • 4.7 V8: E 500 (408 KM)
  • 5.5 V8: E 500 (388 KM), E 63 AMG (525 KM, 557 KM), E 63 AMG S (585 KM)
  • 6.2 V8: E 63 AMG (525 KM)

W generacji W212 do napędu bazowych wersji zaprzęgnięto kilka silników 4-cylindrowych. Wszystkie posiadają turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk. Mowa o jednostkach 1.6, 1.8 oraz 2.0. Wyjątek: zasilany CNG wariant E 200 NGT, który wykorzystuje silnik 1.8 z wtryskiem wielopunktowym i kompresorem. Spośród „V6-tek” wybór ograniczał się do 3.0 i 3.5, ale łącznie w aż 8 wersjach mocy. To już jednostki wolnossące, poza 333-konnymi odmianami E 400 (zarówno 3.0, jak i 3.5), które wyposażono w podwójne turbodoładowanie. Wielopunktowy wtrysk stosowano wyłącznie w silnikach 3-litrowych (231/245 KM) i 3.5/272 KM. Na bazie jednostki 3.5 opracowano nawet hybrydę z niewielkim, zaledwie 27-konnym wspomaganiem elektrycznym (E 400 Hybrid). Chętni na V8 muszą poszukać wersji E 500. Do 2011 r. montowano w niej wolnossącego 5.5, później 4.7 biturbo. Turbodoładowania nie ma nawet Mercedes E 63 AMG z lat 2009-2011, gdyż montowano w nim potężnego 6.2 V8 (525 KM). Później zastąpiono go 5.5 V8 z dwiema turbosprężarkami (525-585 KM).

We wszystkich silnikach benzynowych Mercedesa znajdziemy układ łańcuchowego rozrządu. Z reguły jest on bardzo żywotny, choć nie można wykluczać jego awarii – najwcześniej rozciąga się w jednostkach 1.8 i 2.0, ale na szczęście jego wymiana nie jest trudna dla mechaników. Z kolei w „V6-tkach” zużywają się zębatki na wałkach wyrównoważających, nie można też wykluczać awarii koła zmiennych faz rozrządu. Zdarzają się wycieki oleju i płynu chłodniczego (tu warto zachować czujność, by nie dopuścić do przegrzewania się silnika). Skrzynie biegów (w dużej mierze są to 5- lub 7-stopniowe automaty) nieźle sprawują się w wersjach 4- i 6-cylindrowych: ich trwałości nie sprzyjają ogromne momenty obrotowe jednostek V8, szczególnie tych biturbo.

Mercedes klasy E W212 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 4-cyl.)
Silnik 1.6 (E 180) 1.8 (E 200) 2.0 (E 200) 2.0 (E 250) 2.0 (E 250)
Pojemność 1595 cm³ 1796 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 156 KM 184 KM 184 KM 204 KM 211 KM
Maks. moment 250 Nm 270 Nm 270 Nm 310 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 8,5 s 8,2 s 7,7 s 7,4 s
Prędkość maks. 220 km/h 232 km/h 233 km/h 240 km/h 243 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 7,4 l/100 km 6,5 l/100 km 7,0 l/100 km 6,1 l/100 km
Mercedes klasy E W212 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 6-cyl.)
Silnik 3.0 V6 (E 300) 3.0 V6 (E 400) 3.5 V6 (E 300) 3.5 V6 (E 350) 3.5 V6 (E 350 CGI) 3.5 V6 (E 350) 3.5 V6 (E 400)
Pojemność 2996 cm³ 2996 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³
Paliwo benz. benz., biturbo benz. benz. benz. Benz. benz., biturbo
Maks. moc 231 KM 333 KM 252 KM 272 KM 292 KM 306 KM 333 KM
Maks. moment 300 Nm 480 Nm 340 Nm 350 Nm 365 Nm 370 Nm 480 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s 5,3 s 7,1 s 6,5 s 6,8 s 6,3 s 5,3 s
Prędkość maks. 247 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,3 l/100 km 7,9 l/100 km 7,0 l/100 km 9,7 l/100 km 8,9 l/100 km 7,0 l/100 km 7,1 l/100 km
Mercedes klasy E W212 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 8-cyl.)
Silnik 4.7 V8 (E 500) 5.5 V8 (E 500) 5.5 V8 (E 63 AMG) 5.5 V8 (E 63 AMG) 5.5 V8 (E 63 AMG S) 6.2 V8 (E 63 AMG)
Pojemność 4663 cm³ 5461 cm³ 5461 cm³ 5461 cm³ 5461 cm³ 6208 cm³
Paliwo benz., biturbo benz. benz., biturbo benz., biturbo benz., biturbo benz.
Maks. moc 408 KM 388 KM 525 KM 557 KM 585 KM 525 KM
Maks. moment 600 Nm 530 Nm 700 Nm 720 Nm 800 Nm 630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s 5,2 s 4,3 s 4,3 s 3,6 s 4,5 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,9 l/100 km 11,2 l/100 km 9,8 l/100 km 9,7 l/100 km 10,3 l/100 km 12,6 l/100 km
Mercedes klasy E W212 3.0 T
6-cylindrowe 3.0 (fot.) i 3.5 to optymalny wybór do Mercedesa klasy E. W cyklu mieszanym palą jednak niemało, bo ok. 12 l/100 km.
Mercedes klasy E W212 4.7 V8
Mimo układu biturbo, osiągi klasy E z 4,7-litrowym V8 niewiele odbiegają od auta z wolnossącym 5.5. Awaryjność obydwu nie wykracza poza akceptowalny zakres.

Używany Mercedes klasy E W212 – silniki Diesla

  • 2.1 R4: E 200 CDI (136 KM), E 200 BlueTEC (136 KM), E 220 CDI BlueEFFICIENCY (163 KM), E 220 CDI (170 KM), E 220 BlueTEC (170 KM), E 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY (170 KM), E 250 CDI (204 KM), E 250 BlueTEC (204 KM), E 300 BlueTEC Hybrid (204 + 27 KM)
  • 3.0 V6: E 300 CDI BlueEFFICIENCY (204 KM, 231 KM), E 300 BlueTEC (231 KM), E 350 BlueTEC (211 KM), E 350 CDI BlueEFFICIENCY (231 KM, 265 KM), E 350 BlueTEC (252 KM, 258 KM)

Odnośnie diesli sytuacja jest bardziej klarowna niż w wersjach benzynowych. Warianty E 200/220/250 CDI/BlueEFFICIENCY/BlueTEC (w zależności od lat produkcji nazewnictwo się zmieniało) mają pod maską znaną z innych Mercedesów 4-cylindrową jednostkę 2.1. Generuje od 136 do 204 KM. Wyjątek do E 300 BlueTEC Hybrid, w którym diesla wspomaga 27-konny silnik elektryczny. Wysokoprężne odmiany V6 nazwano E 350 CDI/BlueEFFICIENCY/BlueTEC. Wykorzystują jednostkę 3-litrową rozwijającą od 204 do 265 KM. Wszystkie diesle mają pojedyncze turbodoładowanie, łańcuchowy rozrząd i piezoelektryczne wtryskiwacze firmy Bosch. Te elementy z reguły w nich nie zawodzą, choć nie brakuje doniesień o rozciągnięciach łańcuchów rozrządu w silnikach 2.1 czy awarii wtrysków w 3.0 V6. Zarzuty tyczą się głównie filtrów cząstek stałych (zazwyczaj w 2.1) oraz poważnych usterek diesli V6. Psują się zawory EGR, zbiera się nagar w kolektorze ssącym, urywają klapki dolotu i rozszczelnia chłodnica oleju, co skutkuje uszkodzeniem turbosprężarki. Z tego względu zalecamy wzmożoną czujność podczas oględzin Mercedesa z 3-litrowym dieslem – istnieje większe prawdopodobieństwo, że trzeba będzie w nim jeszcze wyremontować automatyczną skrzynię biegów (musi radzić sobie z momentami obrotowymi rzędu 500-600 Nm).

Mercedes klasy E W212 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 4-cyl.)
Silnik 2.1 (E 200 CDI) 2.1 (E 220 CDI) 2.1 (E 220 CDI) 2.1 (E 250 CDI)
Pojemność 2143 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 136 KM 163 KM 170 KM 204 KM
Maks. moment 360 Nm 400 Nm 400 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 8,7 s 8,7 s 7,7 s
Prędkość maks. 210 km/h 228 km/h 228 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,3 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km
Mercedes klasy E W212 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 6-cyl.)
Silnik 3.0 (E 300 CDI) 3.0 (E 350 CDI) 3.0 (E 300 CDI) 3.0 (E 350 BlueTEC) 3.0 (E 350 BlueTEC) 3.0 (E 350 CDI)
Pojemność 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 204 KM 211 KM 231 KM 252 KM 258 KM 265 KM
Maks. moment 500 Nm 540 Nm 540 Nm 620 Nm 620 Nm 620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 7,8 s 6,8 s 6,6 s 6,4 s 6,7 s
Prędkość maks. 240 km/h 239 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 7,2 l/100 km 5,8 l/100 km 5,4 l/100 km 5,3 l/100 km 6,6 l/100 km
Mercedes klasy E W212 3.0 CDI
Diesel V6 nie cieszy się tak dobrymi opiniami jak słabszy 2.1. Trzeba uczciwie przyznać, że i ten drugi zapewnia w tym aucie przyzwoite osiągi.

Używany Mercedes klasy E W212 – który silnik wybrać?

Odnośnie odmian benzynowych należy kierować się własnymi preferencjami: silniki V6 i V8 powinny dobrze trzymać wartość, natomiast na co dzień dobrze spisują się odmiany 4-cylindrowe – nie są ospałe i mniej palą, co ma tu niemałe znaczenie (sporo silników klasy E nie toleruje LPG). Z diesli polecamy 2.1, a 3.0 V6 tylko z pewnego źródła lub z udokumentowanymi naprawami.

Przeczytaj więcej na temat używanego Mercedesa klasy E W212:

Używany Mercedes klasy E W212 (2009-2016) – opinie użytkowników

Używany Mercedes klasy E W211 i W212 – którego wybrać?

Mercedes klasy E W212

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji