Mercedes klasy E (W211) 02

Naprawy wyeksploatowanych Mercedesów W211 przestają się opłacać, co nie znaczy, że ten model nie jest wart zainteresowania. Z jakim silnikiem najlepiej kupić leciwą, ale wciąż elegancką klasę E (W211)?

Przez 19 lat rynkowej kariery wszystkie bolączki tego modelu zostały dokładnie prześwietlone. Klienci muszą się liczyć z awariami pompy układu hamulcowego SBC i z „żyjącą swoim życiem” elektroniką pokładową, coraz częściej należy też zwracać uwagę na korozję. Ale to nie wszystko: im większy przebieg i moc silnika, tym większe prawdopodobieństwo usterki automatycznej skrzyni biegów. Poza tym sporo aut posiada pneumatyczne zawieszenie, które również nie jest wieczne. Wyjątkowy pechowiec na naprawy zapłaci zatem więcej, niż wydał na samochód (W211 można kupić już za ok. 10 tys. zł). Na pocieszenie warto dodać, że jakość samochodu uległa poprawie po przeprowadzonej w 2006 r. modernizacji wizualnej i mechanicznej. Z drugiej jednak strony producent wprowadził wtedy nowe silniki, które trwałością nie doganiają tych starszych.

Jaką jednostkę napędową wybrać w używanym Mercedesie klasy E (W211), by nie „wpakować się w skarbonkę bez dna”? Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom i wybierzmy najlepsze.

Mercedes klasy E (W211) – silniki benzynowe

Każdy silnik montowany w klasie E (W211), czy to benzynowy, czy diesel, posiada rozrząd napędzany za pośrednictwem łańcucha. Stanowi on newralgiczną część tylko w jednej odmianie, mianowicie wspomaganym kompresorem 1.8 (E 200, 163/184 KM), czyli jedynej 4-cylindrowej wersji benzynowej. Już on zapewnia wystarczające osiągi i relatywnie mało pali, lecz potrafi „dać po kieszeni” za sprawą rozciągającego się łańcucha i awarii kompresora. Lepsze wrażenie sprawiają montowane przed liftingiem wersje V6 o oznaczeniu M112: 2.6 (177 KM) i 3.2 (224 KM). W 2004 r. zadebiutował pierwszy silnik z serii M272, czyli 3.5 V6/272 KM, natomiast po modernizacji dołączyły do niego odmiany 2.5 (204 KM), 3.0 (231 KM) oraz jedyna benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa3.5 CGI (292 KM). Paleta odmian V8 ogranicza się do 5-litrowych (306 KM) i 5,5-litrowych (388 KM). Stosowano dwa rodzaje tych drugich: M273 z poliftowego E 500 (5461 cm³), oraz M113 z kompresorem w Mercedesie E 55 AMG (5439 cm³; 476 KM). Na szczycie gamy znalazł się E 63 AMG, generujący aż 514 KM z 6,2-litrowego V8. O ile to właśnie widlaste odmiany najlepiej pasują do Mercedesa, i na ogół okazują się dosyć żywotne, najrozsądniej postawić na słabsze E 200/230/240 z uwagi na konfigurowanie z prostym zawieszeniem i ręcznymi skrzyniami biegów. Taki samochód da się jeszcze względnie niedrogo serwisować.

Mercedes klasy E (W211) 03
Każdy benzynowy silnik 6-cylindrowy w klasie E (W211) to konstrukcja widlasta. Popularny wariant E 320 (3.2/224 KM) można polecić – pochodzi z serii żywotnych silników o oznaczeniu M112.
Mercedes klasy E (W211) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 3.0)
Silnik1.8 K (E 200)1.8 K (E 200)2.5 V6 (E 230)2.6 V6 (E 240)
Pojemność1796 cm³1796 cm³2496 cm³2597 cm³
Paliwobenz., kompr.benz., kompr.benz.benz.
Maks. moc163 KM184 KM204 KM177 KM
Maks. moment240 Nm250 Nm245 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s9,1 s8,9 s8,9 s
Prędkość maks.230 km/h230 km/h248 km/h236 km/h
Śr. zużycie paliwa8,0 l/100 km8,7 l/100 km9,5 l/100 km9,9 l/100 km
Mercedes klasy E (W211) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 3.0)
Silnik3.0 V6 (E 280)3.2 V6 (E 320)3.5 V6 (E 350)3.5 V6 (E 350 CGI)5.0 V8 (E 500)5.5 V8 (E 500)
Pojemność2996 cm³3199 cm³3498 cm³3498 cm³4966 cm³5461 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc231 KM224 KM272 KM292 KM306 KM388 KM
Maks. moment300 Nm315 Nm350 Nm365 Nm460 Nm530 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s7,7 s6,9 s6,8 s6,0 s5,3 s
Prędkość maks.250 km/h245 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa9,5 l/100 km10,1 l/100 km10,2 l/100 km8,9 l/100 km11,1 l/100 km11,5 l/100 km
Mercedes klasy E (W211) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje AMG)
Silnik5.5 V8 (E 55 AMG)6.2 V8 (E 63 AMG)
Pojemność5439 cm³6208 cm³
Paliwobenz., kompr.benz.
Maks. moc476 KM514 KM
Maks. moment700 Nm630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h4,7 s4,5 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa12,9 l/100 km14,3 l/100 km

Mercedes klasy E (W211) – silniki Diesla

To samo tyczy się jednostek wysokoprężnych. Najpewniejsze w zakupie i eksploatacji będą 4-cylindrowe 2.1, znane m.in. z klasy C. W modelu W211 występowały w szerokim spektrum mocy – 102/122/136 KM (E 200 CDI) lub 150/170 KM (E 220 CDI). Niektóre odmiany fabrycznie nie wyposażano w filtry cząstek stałych (głównie te przedliftowe). Wykorzystują jednak turbosprężarkę o zmiennej geometrii i dwumasowe koło zamachowe, podobnie zresztą jak mocniejsze wersje. Należy do nich jedyny 5-cylindrowy silnik w tym modelu, czyli 2.7/177 KM (E 270 CDI), również nie konfigurowany z DPF-em. Dalej mamy „6-cylindrowca” w układzie rzędowym – 3.2/177 KM (E 280 CDI) i 204 KM (E 320 CDI). Dosyć szybko, bo już w 2005 r. wycofano go na rzecz 3-litrowych V6, rozwijających 190 KM (E 280 CDI), 211 KM (E 300 CDI) i 224 KM (E 320 CDI). Za żywotniejsze uchodzą odmiany rzędowe, ponieważ „V6-tki” dręczą uporczywe wycieki oleju, mają też nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne i kapryśne filtry cząstek stałych. Wszystko kumuluje się w topowych dieslach 4.0 V8, z tym że w nich dochodzą do tego kłopotliwe łańcuchy rozrządu oraz konieczność wymiany/regeneracji dwóch turbosprężarek. Mercedesy z 8-cylindrowymi dieslami rozwijają 260 KM (E 400 CDI) oraz 314 KM (E 420 CDI).

Mercedes klasy E (W211) 04
3-litrowe turbodiesle V6 zadebiutowały w 2005 r., wypierając rzędowe konstrukcje 2.7 i 3.2. Niestety, nie są już tak trwałe jak starsze silniki.
MERCEDES E 320CDI W211 Avantgarde 3.2d R6 204KM 5AT 2003r. DD
W zasadzie jedynym słabym punktem 3.2 R6 CDI (177/204 KM) pozostaje montowany seryjnie filtr cząstek stałych. Nie uświadczymy go jedynie w 2.1 CDI oraz 2.7 R5 CDI.
Mercedes klasy E (W211) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 3.0)
Silnik2.1 (E 200 CDI)2.1 (E 200 CDI)2.1 (E 220 CDI)2.1 (E 220 CDI)2.7 R5 (E 270 CDI)
Pojemność2148 cm³2148 cm³2148 cm³2148 cm³2685 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc122 KM136 KM150 KM170 KM177 KM
Maks. moment270 Nm340 Nm340 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s9,9 s10,1 s8,4 s9,0 s
Prędkość maks.203 km/h214 km/h216 km/h227 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km6,5 l/100 km6,4 l/100 km6,7 l/100 km6,7 l/100 km
Mercedes klasy E (W211) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 3.0)
Silnik3.0 V6 (E 280 CDI)3.0 V6 (E 300 CDI)3.0 V6 (E 320 CDI)3.2 R6 (E 320 CDI)4.0 V8 (E 400 CDI)4.0 V8 (E 420 CDI)
Pojemność2987 cm³2987 cm³2987 cm³3222 cm³3996 cm³3996 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc190 KM211 KM224 KM204 KM260 KM314 KM
Maks. moment400 Nm540 Nm510 Nm500 Nm560 Nm730 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s7,2 s6,8 s8,2 s6,9 s6,1 s
Prędkość maks.241 km/h244 km/h250 km/h234 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,3 l/100 km7,3 l/100 km7,6 l/100 km7,5 l/100 km9,4 l/100 km9,3 l/100 km

Mercedes klasy E (W211) – który silnik wybrać?

Naszym zdaniem lepiej porzucić marzenia o kilkunastoletniej namiastce supersamochodu i poszukać zadbanych (i jak najmłodszych) wersji 1.8 K, ewentualnie V6 z rodziny M112 (2.6/3.2). Spośród turbodiesli – wszystkie 2.1 CDI oraz 2.7 R5/3.2 R6 CDI (do 2005 r.). Pamiętajmy, że w tak starym samochodzie każdy egzemplarz wymaga indywidualnego podejścia: czasami lepiej rozważyć zakup młodszego auta z silnikiem obarczonym gorszą opinią, niż na siłę „pchać” się w żywotną, ale zajeżdżoną konstrukcję.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Mercedesie klasy E (W211):

Używany Mercedes klasy E (W211; 2002-2009) – opinie użytkowników

Używany Mercedes klasy E (W211) i klasy E (W212) – którego wybrać?

Mercedes klasy E (W211) 01

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here