Naprawy wyeksploatowanych Mercedesów W211 przestają się opłacać, co nie znaczy, że ten model nie jest wart zainteresowania. Z jakim silnikiem najlepiej kupić leciwą, ale wciąż elegancką klasę E (W211)?
Przez 19 lat rynkowej kariery wszystkie bolączki tego modelu zostały dokładnie prześwietlone. Klienci muszą się liczyć z awariami pompy układu hamulcowego SBC i z „żyjącą swoim życiem” elektroniką pokładową, coraz częściej należy też zwracać uwagę na korozję. Ale to nie wszystko: im większy przebieg i moc silnika, tym większe prawdopodobieństwo usterki automatycznej skrzyni biegów. Poza tym sporo aut posiada pneumatyczne zawieszenie, które również nie jest wieczne. Wyjątkowy pechowiec na naprawy zapłaci zatem więcej, niż wydał na samochód (W211 można kupić już za ok. 10 tys. zł). Na pocieszenie warto dodać, że jakość samochodu uległa poprawie po przeprowadzonej w 2006 r. modernizacji wizualnej i mechanicznej. Z drugiej jednak strony producent wprowadził wtedy nowe silniki, które trwałością nie doganiają tych starszych.
Jaką jednostkę napędową wybrać w używanym Mercedesie klasy E (W211), by nie „wpakować się w skarbonkę bez dna”? Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom i wybierzmy najlepsze.
Mercedes klasy E (W211) – silniki benzynowe
Każdy silnik montowany w klasie E (W211), czy to benzynowy, czy diesel, posiada rozrząd napędzany za pośrednictwem łańcucha. Stanowi on newralgiczną część tylko w jednej odmianie, mianowicie wspomaganym kompresorem 1.8 (E 200, 163/184 KM), czyli jedynej 4-cylindrowej wersji benzynowej. Już on zapewnia wystarczające osiągi i relatywnie mało pali, lecz potrafi „dać po kieszeni” za sprawą rozciągającego się łańcucha i awarii kompresora. Lepsze wrażenie sprawiają montowane przed liftingiem wersje V6 o oznaczeniu M112: 2.6 (177 KM) i 3.2 (224 KM). W 2004 r. zadebiutował pierwszy silnik z serii M272, czyli 3.5 V6/272 KM, natomiast po modernizacji dołączyły do niego odmiany 2.5 (204 KM), 3.0 (231 KM) oraz jedyna benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa – 3.5 CGI (292 KM). Paleta odmian V8 ogranicza się do 5-litrowych (306 KM) i 5,5-litrowych (388 KM). Stosowano dwa rodzaje tych drugich: M273 z poliftowego E 500 (5461 cm³), oraz M113 z kompresorem w Mercedesie E 55 AMG (5439 cm³; 476 KM). Na szczycie gamy znalazł się E 63 AMG, generujący aż 514 KM z 6,2-litrowego V8. O ile to właśnie widlaste odmiany najlepiej pasują do Mercedesa, i na ogół okazują się dosyć żywotne, najrozsądniej postawić na słabsze E 200/230/240 z uwagi na konfigurowanie z prostym zawieszeniem i ręcznymi skrzyniami biegów. Taki samochód da się jeszcze względnie niedrogo serwisować.
Silnik | 1.8 K (E 200) | 1.8 K (E 200) | 2.5 V6 (E 230) | 2.6 V6 (E 240) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1796 cm³ | 1796 cm³ | 2496 cm³ | 2597 cm³ |
Paliwo | benz., kompr. | benz., kompr. | benz. | benz. |
Maks. moc | 163 KM | 184 KM | 204 KM | 177 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 250 Nm | 245 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,1 s | 8,9 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 230 km/h | 230 km/h | 248 km/h | 236 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 8,7 l/100 km | 9,5 l/100 km | 9,9 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 (E 280) | 3.2 V6 (E 320) | 3.5 V6 (E 350) | 3.5 V6 (E 350 CGI) | 5.0 V8 (E 500) | 5.5 V8 (E 500) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2996 cm³ | 3199 cm³ | 3498 cm³ | 3498 cm³ | 4966 cm³ | 5461 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 231 KM | 224 KM | 272 KM | 292 KM | 306 KM | 388 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 315 Nm | 350 Nm | 365 Nm | 460 Nm | 530 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 7,7 s | 6,9 s | 6,8 s | 6,0 s | 5,3 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,5 l/100 km | 10,1 l/100 km | 10,2 l/100 km | 8,9 l/100 km | 11,1 l/100 km | 11,5 l/100 km |
Silnik | 5.5 V8 (E 55 AMG) | 6.2 V8 (E 63 AMG) |
---|---|---|
Pojemność | 5439 cm³ | 6208 cm³ |
Paliwo | benz., kompr. | benz. |
Maks. moc | 476 KM | 514 KM |
Maks. moment | 700 Nm | 630 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,7 s | 4,5 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 12,9 l/100 km | 14,3 l/100 km |
Mercedes klasy E (W211) – silniki Diesla
To samo tyczy się jednostek wysokoprężnych. Najpewniejsze w zakupie i eksploatacji będą 4-cylindrowe 2.1, znane m.in. z klasy C. W modelu W211 występowały w szerokim spektrum mocy – 102/122/136 KM (E 200 CDI) lub 150/170 KM (E 220 CDI). Niektóre odmiany fabrycznie nie wyposażano w filtry cząstek stałych (głównie te przedliftowe). Wykorzystują jednak turbosprężarkę o zmiennej geometrii i dwumasowe koło zamachowe, podobnie zresztą jak mocniejsze wersje. Należy do nich jedyny 5-cylindrowy silnik w tym modelu, czyli 2.7/177 KM (E 270 CDI), również nie konfigurowany z DPF-em. Dalej mamy „6-cylindrowca” w układzie rzędowym – 3.2/177 KM (E 280 CDI) i 204 KM (E 320 CDI). Dosyć szybko, bo już w 2005 r. wycofano go na rzecz 3-litrowych V6, rozwijających 190 KM (E 280 CDI), 211 KM (E 300 CDI) i 224 KM (E 320 CDI). Za żywotniejsze uchodzą odmiany rzędowe, ponieważ „V6-tki” dręczą uporczywe wycieki oleju, mają też nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne i kapryśne filtry cząstek stałych. Wszystko kumuluje się w topowych dieslach 4.0 V8, z tym że w nich dochodzą do tego kłopotliwe łańcuchy rozrządu oraz konieczność wymiany/regeneracji dwóch turbosprężarek. Mercedesy z 8-cylindrowymi dieslami rozwijają 260 KM (E 400 CDI) oraz 314 KM (E 420 CDI).
Silnik | 2.1 (E 200 CDI) | 2.1 (E 200 CDI) | 2.1 (E 220 CDI) | 2.1 (E 220 CDI) | 2.7 R5 (E 270 CDI) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2148 cm³ | 2148 cm³ | 2148 cm³ | 2148 cm³ | 2685 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 122 KM | 136 KM | 150 KM | 170 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 340 Nm | 340 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 9,9 s | 10,1 s | 8,4 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 214 km/h | 216 km/h | 227 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 (E 280 CDI) | 3.0 V6 (E 300 CDI) | 3.0 V6 (E 320 CDI) | 3.2 R6 (E 320 CDI) | 4.0 V8 (E 400 CDI) | 4.0 V8 (E 420 CDI) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 3222 cm³ | 3996 cm³ | 3996 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 190 KM | 211 KM | 224 KM | 204 KM | 260 KM | 314 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 540 Nm | 510 Nm | 500 Nm | 560 Nm | 730 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 7,2 s | 6,8 s | 8,2 s | 6,9 s | 6,1 s |
Prędkość maks. | 241 km/h | 244 km/h | 250 km/h | 234 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,5 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,3 l/100 km |
Mercedes klasy E (W211) – który silnik wybrać?
Naszym zdaniem lepiej porzucić marzenia o kilkunastoletniej namiastce supersamochodu i poszukać zadbanych (i jak najmłodszych) wersji 1.8 K, ewentualnie V6 z rodziny M112 (2.6/3.2). Spośród turbodiesli – wszystkie 2.1 CDI oraz 2.7 R5/3.2 R6 CDI (do 2005 r.). Pamiętajmy, że w tak starym samochodzie każdy egzemplarz wymaga indywidualnego podejścia: czasami lepiej rozważyć zakup młodszego auta z silnikiem obarczonym gorszą opinią, niż na siłę „pchać” się w żywotną, ale zajeżdżoną konstrukcję.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Mercedesie klasy E (W211):
Używany Mercedes klasy E (W211; 2002-2009) – opinie użytkowników
Używany Mercedes klasy E (W211) i klasy E (W212) – którego wybrać?