Mercedes klasy C W204 03

Modelem W204 Mercedes nieco odbił się po porażce wizerunkowej związanej z klasą C W203. Przyjrzyjmy się gamie silnikowej tego samochodu i wybierzmy najlepsze jednostki napędowe.

Skok jakościowy, jaki wykonał Mercedes przy klasie C (W204), widać po samych samochodach. Kilkunastoletnie egzemplarze nie wykazują nadzwyczajnych śladów zużycia, a ich nadwozia w końcu nie rdzewieją, chyba że mają za sobą wypadkową przeszłość. Mercedes dał użytkownikom szeroki wybór wersji nadwoziowych (sedan, kombi, coupe i usportowiony hatchback CLC), lecz prawdziwy dylemat powstawał po zajrzeniu w specyfikacje silnikowe. Mercedes na bieżąco dokonywał zmian pod maskami swoich samochodów: wycofywał jedne jednostki, dodawał drugie, przeprowadzał modyfikacje w osprzęcie i mieszał w nazewnictwie. Łącznie chętni na używanego Mercedesa klasy C (W204) mają teoretyczny wybór pomiędzy ok. 30 silnikami, lecz, oczywiście, tylko wybrane królują na rynku wtórnym. Poznajmy źródła napędu Mercedesa W204 i wybierzmy najlepsze.

Mercedes klasy C (W204) – silniki benzynowe

Teoretycznie sprawa jest prosta: jednostki 4-cylindrowe mają pojemność 1.6 i 1.8, 6-cylindrowe (widlaste) – powyżej 2.5, a konkretnie 2.5, 3.0 i 3.5. Wisienkę na torcie stanowi 6,2-litrowe V8 montowane w odmianach AMG. Oczywiście grono zainteresowanych ok. 500-konnymi Mercedesami jest mocno okrojone, więc przejdziemy do omawiania bardziej „przyziemnych” jednostek. Mercedes stosował doładowanie tylko w 4-cylindrowych: najpierw kompresorem (do 2010 r.; odmiany M 271 KE), potem turbosprężarką (od 2010 r.; M 271 KE) – te silniki przy okazji otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. W 2012 r. pojawił się jeszcze inny wariant: nastawiony na jak najniższe spalanie 1.6 z rodziny M 274 DE. Dla ułatwienia: wszystkie wersje C 180 mają moc 156 KM (choć realizowaną przez 3 różne silniki), C 200 – 184 KM, C 250 – 204 KM. Generalnie w przypadku każdej z nich trzeba mieć z tyłu głowy konieczność wymiany łańcucha rozrządu (komplet ok. 2000 zł), natomiast lepszą opinią cieszą się starsze warianty z kompresorem, z uwagi na bezproblemową współpracę z instalacjami gazowymi.

Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki benzynowe 4-cylindrowe)
Silnik C 180 T C 180 K C 200 K C 200 T C 250
Pojemność 1595 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³
Paliwo benz. turbo benz., kompr. benz. kompr. benz., turbo benz. turbo
Maks. moc 156 KM 156 KM 184 KM 184 KM 204 KM
Maks. moment 250 Nm 230 Nm 250 Nm 270 Nm 310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s 9,5 s 8,6 s 8,2 s 7,2 s
Prędkość maks. 225 km/h 223 km/h 235 km/h 237 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 7,6 l/100 km 7,6 l/100 km 7,2 l/100 km 6,4 l/100 km
Mercedes klasy C W204 01
Wersję z doładowanym kompresorem silnikiem 1.8 Mercedes określał jako C 180 K i C 200 K. Doładowanie mechaniczne pojawiło się także w jednostce 1.6 (C 180 K z lat 2008-2010).

Zdecydowana większość silników 6-cylindrowych pochodzi z jednej rodziny jednostek oznaczonej symbolem M 272, o pojemności 2.5, 3.0 i 3.5. Wyjątek stanowi oferowana po liftingu wersja C 350 (306 KM) z kodem M 276. Poza nim i C 350 CGI (3.5/292 KM), 6-cylindrowe jednostki mają pośredni wtrysk paliwa, a wszystkie bez wyjątku – brak turbodoładowania, nawet w 8-cylindrowych AMG. Biorąc pod uwagę bardzo przyzwoite parametry opisanych wcześniej silników R4, zakup „V-szóstki” mija się trochę z celem, ponieważ je również dręczą kłopoty ze stukającym łańcuchem rozrządu. W dodatku zauważalnie więcej palą i znacznie trudniej je trafić na rynku wtórnym. W odróżnieniu od 4-cylindrowych klas C opcjonalnie zestawiano je z niezawodnym napędem na 4 koła 4MATIC. Skrzynie automatyczne trafiały już do wszystkich odmian (5G-Tronic i 7G-Tronic).

Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki benzynowe 6-cylindrowe)
Silnik C 230 C 280 C 300 C 350 C 350
Pojemność 2496 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 204 KM 231 KM 231 KM 272 KM 306 KM
Maks. moment 245 Nm 300 Nm 300 Nm 350 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 7,3 s 7,3 s 6,4 s 6,0 s
Prędkość maks. 240 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,3 /100 km 9,4 l/100 km 9,6 l/100 km 10,2 l/100 km 7,6 l/100 km
Mercedes klasy C W204 02
Klasa C z 3,5-litrowym V6 zawsze otrzymywała oznaczenie C 350. Rozwijała 272, 292 lub 306 KM. To wystarczyło, by uzyskać rezultat 6-6,5 s do 100 km/h.

Używany Mercedes klasy C (W204) – silniki Diesla

Wszystkie 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne mają pojemność 2.1, ale uwaga: pochodzą z dwóch zupełnie różnych serii. Starszą – OM 646 o pojemności 2148 cm³ – montowano do końca 2009 r., nowszą (OM 651, 2143 cm³) w latach 2009-2015. Tylko dla nich Mercedes przewidział wersje z dwiema turbosprężarkami, czyli C 220 CDI (od 2009 r.; 170 KM) i C 250 CDI (204 KM; jako jedyna dostępna także z napędem 4MATIC). W oczach użytkowników coraz bardziej zyskują starsze turbodiesle OM 646: w opinii niektórych trwałością niemal dorównują „pancernym” dieslom z Mercedesa W124, poza tym mają trwalszy układ wtryskowy Boscha. W silnikach OM 651 stosowano bardziej wrażliwe na jakość paliwa wtryskiwacze Delphi, lecz już w 2012 r. Mercedes powrócił do produktów Boscha. Obydwie jednostki 2.1 różnią się także umiejscowieniem rozrządu: w OM 646 jest on „z przodu”, w OM 651 – od strony skrzyni biegów, co podwyższa koszty wymiany łańcucha. Mniej popularną i dyskusyjną propozycję stanowią 3-litrowe turbodiesle V6 (OM 642). Kuszą aksamitną pracą i są naprawdę mocne, lecz potrafią skutecznie uprzykrzyć życie zapychającym się DPF-em lub nawet zatarciem na panewkach (jeśli lekceważono terminowe wymiany oleju). Poza tym niemal wszystko, co przyjdzie nam do niego kupić, będzie zauważalnie droższe od części do wersji 4-cylindrowych.

Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki wysokoprężne 4-cylindrowe)
Silnik C 180 CDI C 200 CDI C 200 CDI C 220 CDI C 250 CDI
Pojemność 2143 cm³ 2148 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 120 KM 136 KM 136 KM 170 KM 204 KM
Maks. moment 300 Nm 270 Nm 360 Nm 400 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 10,4 s 9,2 s 8,4 s 7,0 s
Prędkość maks. 208 km/h 215 km/h 218 km/h 232 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,7 l/100 km 5,3 l/100 km 4,4 l/100 km 4,8 l/100 km
Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki wysokoprężne 6-cylindrowe)
Silnik C 300 CDI C 320 CDI C 350 CDI C 350 CDI
Pojemność 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 231 KM 224 KM 231 KM 265 KM
Maks. moment 540 Nm 510 Nm 540 Nm 620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s 7,4 s 6,4 s 6,0 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 6,9 l/100 km 6,6 l/100 km 5,9 l/100 km
Mercedes klasy C W204 04
Najmocniejszy 4-cylindrowy, wysokoprężny Mercedes klasy C rozwija 204 KM (2.1 biturbo; C 250 CDI) i dysponuje potężnym momentem obrotowym (500 Nm), dostępnym już od 1600 obr./min.

Używany Mercedes klasy C (W204) – który silnik wybrać?

Najbezpieczniej pozostać przy najstarszych, a zarazem najprostszych silnikach w tym samochodzie, czyli benzynowych z kompresorem (1.6, 1.8) i turbodieslach o pojemności 2148 cm³ (OM 646): tylko z nimi możemy chociaż poczuć namiastkę legendarnej solidności we współczesnym Mercedesie. Na tle udanych „4-cylindrowców” zakup odmiany V6 mija się trochę z celem, chyba że z pewnego źródła, które nie odkładało w nieskończoność pilnych napraw. Na szczęście rynek wtórny niemal zdominowały wersje R4, więc mamy spory wybór.

Przeczytaj więcej o używanym Mercedesie klasy C (W204) w poniższym artykule:

Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie użytkowników

Mercedes klasy C W204 05

Oceń ten wpis
[Głosów: 57 Średnia: 3.5]

4 KOMENTARZE

  1. W zasadzie nie kupisz nic innego jak 1.6/1.8 156 km, bo po prostu nie ma na rynku, a wersja sprzed liftingu, z kompresorem, ma brzydki kokpit i korodujacą klapę silnika, która później zamieniono na aluminiową. W tych samochodach pęka nagminnie tapicerka foteli – niby skórzane boczki.

  2. OM646 w mercedes w204 ma układ wtrysku formy Delphi a nie Bosch, w kilku opracowaniach spotkałem taką informację. Według mnie OM646 od 2006 roku ma wtrysk Delhi.

  3. Bardzo interesujący artykuł szczególnie biorąc pod uwagę fakt iż mercedesy to jedne z najpopularniejszych samochodów osobowych z nadwoziem typu sedan w Polsce. Czemu sprzyjają m.in. coraz korzystniejszych ceny ubezpieczeń tej marki. Na przykład średnia cena OC Mercedea dla użytkowników Mubi wynosi jedynie 922 zł. Natomiast najtańsze ubezpieczenie Mercedesa wyniosło jedynie 350 zł.
    Pozdrawiam,
    Marta z mubi.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here