UżywaneUżywany Mercedes CLS C219 (2004-2010) - który silnik wybrać?

Używany Mercedes CLS C219 (2004-2010) – który silnik wybrać?

Mercedes CLS nie przestaje zadziwiać stylistyką. Jak się sprawują silniki w tym modelu? Z jaką jednostką napędową warto kupić używanego CLS-a?

Mercedesowi opłaciło się obniżenie klasy E i zrobienie z niej auta będącego połączeniem sedana z coupe. W ten sposób powstał CLS, który przetrwał w gamie 19 lat w trzech generacjach. Opisywana pierwsza była, rzecz jasna, przełomowa (nawet kontrowersyjna), niemniej zdobyła uznanie klientów. Pokrewieństwo z klasą E W211 poprawia dostęp do mechanicznych części zamiennych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że CLS przejął ze swojego pierwowzoru także słabe punkty, m.in. moduł SBC (w pierwszych latach produkcji) czy pneumatyczne zawieszenie Airmatic. Mercedes przewidział dla niego wyłącznie mocniejsze silniki, tj. same V6 i V8. Kupując CLS-a już na wstępie warto zatem odnotować spore koszty napraw i serwisowania, a także zużycia paliwa.

Który silnik warto wybrać w dość już leciwym CLS-ie C219? Może warto poszukać topowych wersji z potencjałem na youngtimera? Oto wszystkie silniki w tym modelu.

Używany Mercedes CLS C219 – silniki benzynowe

  • 3.0 V6 (231 KM)
  • 3.5 V6 (272 KM, 292 KM)
  • 5.0 V8 (306 KM)
  • 5.5 V8 (388 KM, 476 KM)
  • 6.2 V8 (514 KM)

Mercedes zaadaptował do CLS-a same benzynowe silniki widlaste. Bazowe wersje mają 6 cylindrów, topowe – 8. Paletę otwiera 231-konny 3.0 V6, montowany w modelach CLS 280/300. Dalej oferowano 272-konnego 3.5 V6 (CLS 350), który w 2006 roku ustąpił miejsca odmianie z bezpośrednim wtryskiem paliwa (350 CGI; 292 KM). Pod maskami CLS-ów 500 najpierw montowano jednostkę 5.0 V8 (306 KM), a od 2006 r. – 5.5 V8 (388 KM). Nieco inny 5.5 V8 (o pojemności 5439 cm³; M113) posłużył jako źródło napędu dla CLS-a 55 AMG: tam po dodaniu kompresora rozwijał 476 KM. Topowy CLS 63 AMG ponownie wykorzystywał wolnossący silnik, z tym że potężny 6.2 V8 o mocy 514 KM. Wszystkie wersje konfigurowano z napędem na tył oraz skrzyniami automatycznymi 7G-Tronic (wyjątek to 5G-Tronic w CLS 55 AMG). Jak można się spodziewać, ich mocną stroną nie jest spalanie, które średnio w cyklu mieszanym wynosi od ok. 11 l/100 km (w 350 CGI) do nawet 15 l/100 km w wersjach V8. Na szczęście nie ma większych przeciwwskazań do montażu LPG we wszystkich odmianach poza 350 CGI. Jedyne powtarzające się problemy jednostek benzynowych tyczą się koła zębatego wałka wyrównoważającego: gdy ulegnie zużyciu, istnieje możliwość przeskoczenia na nim łańcucha rozrządu. Przed zakupem warto sprawdzić silnik pod kątem wycieków.

Mercedes CLS 350
Już podstawowe wersje silnikowe zapewniają CLS-owi świetne osiągi i… potrafią sprowadzić na ziemię spalaniem.
Mercedes CLS C219 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 3.0 V6 (CLS 280/300) 3.5 V6 (CLS 350) 3.5 V6 (CLS 350 CGI) 5.0 V8 (CLS 500) 5.5 V8 (CLS 500)
Pojemność 2996 cm³ 3498 cm³ 3498 cm³ 4966 cm³ 5461 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 231 KM 272 KM 292 KM 306 KM 388 KM
Maks. moment 300 Nm 350 Nm 365 Nm 460 Nm 530 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s 7,0 s 6,7 s 6,1 s 5,4 s
Prędkość maks. 245 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,2 l/100 km 10,6 l/100 km 9,3 l/100 km 12,0 l/100 km 12,0 l/100 km
Mercedes CLS C219 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje AMG)
Silnik 5.5 V8 (CLS 55 AMG) 6.2 V8 (CLS 63 AMG)
Pojemność 5439 cm³ 6208 cm³
Paliwo benz., kompr. benz.
Maks. moc 476 KM 514 KM
Maks. moment 700 Nm 630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,7 s 4,5 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 13,6 l/100 km 14,5 l/100 km

Używany Mercedes CLS C219 – silniki Diesla

  • 3.0 V6 (224 KM)

Mercedes oferował tylko jednego turbodiesla – widlastego, 6-cylindrowego 3.0 o mocy 224 KM. W latach 2004-2009 sprzedawano go jako CLS 320 CDI, natomiast diesle z roczników 2009-2010 to 350 CDI. Konfigurowano je wyłącznie z tylnym napędem i skrzynią biegów 7G-Tronic. Realne zużycie paliwa wysokoprężnych CLS-ów mieści się w granicach 9-9,5 l/100 km, a zatem tylko niewiele mniej od bazowych odmian benzynowych. O ile z reguły są one bezawaryjne, tak turbodiesle Mercedesa obarczone są ryzykiem wielu poważnych usterek. Zaliczają się do nich nieszczelności chłodnicy oleju, nieprawidłowa wentylacja skrzyni korbowej, zatarcia klapek w kolektorze ssącym, usterki zaworu EGR, defekty nastawnika zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki, rozrzedzanie oleju paliwem przez DPF (seryjny w CLS-ie CDI) i zużycie osprzętu (turbo, dwumasy, wtrysków) wynikające z przebiegu. Jak widać jest tego sporo, dlatego zakup turbodiesla lepiej przemyśleć, lub odłożyć sporo pieniędzy na doprowadzenie go do pełnej sprawności.

Mercedes CLS I 320 CDI
3-litrowe diesle Mercedesa mogą napsuć krwi użytkownikom, dlatego lepiej do nich podchodzić z rezerwą.
Mercedes CLS C219 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 3.0 V6 (CLS 320/350 CDI)
Pojemność 2987 cm³
Paliwo turbodiesel
Maks. moc 224 KM
Maks. moment 540 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Prędkość maks. 246 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km

Używany Mercedes CLS C219 – który silnik wybrać?

Spokojniejszą eksploatację bez wątpienia zapewnią wersje benzynowe. Optimum do CLS-a stanowi silnik 3.5 V6, najlepiej jeszcze z wtryskiem wielopunktowym (bez dopisku CGI), choć nawet odmiana 3-litrowa nie ma się czego wstydzić pod kątem osiągów. Warianty V8 warto kupić, biorąc pod uwagę potencjał inwestycyjny. Diesle – tylko z pewnego źródła, choć ich popularność w ostatnim czasie znacznie spadła.

Przeczytaj więcej na temat używanego Mercedesa CLS C219:

Używany Mercedes CLS C219 (2004-2010) – opinie użytkowników

Mercedes CLS C219

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji