PoradyZestawieniaIle w rzeczywistości palą samochody? Ranking realnego zużycia paliwa – część 1.

Ile w rzeczywistości palą samochody? Ranking realnego zużycia paliwa – część 1.

Jak się dowiedzieć, ile palą samochody? Można zerknąć w ich foldery, ale znajdujące się tam dane odbiegają od wyników uzyskiwanych przez użytkowników tych aut. Informacje na temat rzeczywistego zużycia paliwa da się znaleźć w testach, ale porównanie ich wymaga sporo poszukiwań. Dlatego zebraliśmy w jednym miejscu wyniki uzyskane podczas testów. Oto ile naprawdę palą auta. Zapraszamy na pierwszą część rankingu rzeczywistego zużycia paliwa.

Co prawda dane dotyczące tzw. katalogowego zużycia paliwa są ogólnodostępne i każdy może sprawdzić, ile powinien palić dany samochód, jednak informacje te nie są do końca wiarygodne. Mimo że w teorii zostały wyliczone na podstawie konkretnych norm.

Jak producenci mierzą katalogowe zużycie paliwa?

Służą do tego pomiary laboratoryjne. Jeszcze niedawno katalogowe zużycie paliwa samochodów mierzone było według normy NEDC, która wbrew nazwie (New European Driving Cycle, czyli Nowy Europejski Cykl Jazdy) wcale nie była nowa – pochodziła z 1980 r. Dlatego zakładała niewspółczesne tempo jazdy. W dodatku miała „luki”, które producenci skrzętnie wykorzystywali.

Niedawno, w 2017 roku, zastąpiła ją nowa norma WLTP – zakładająca bardziej rygorystyczne warunki w trakcie pomiaru (np. temperaturę 23 stopni Celsjusza zamiast 20-30, czyli de facto 30 stopni), wydłużony cykl jazdy i większą prędkość (średnie tempo wzrosło z 33 do 47 km/h).

Choć pomiary wciąż są przeprowadzane laboratoryjnie, na hamowni, ich wyniki podawane według cyklu WLTP rzeczywiście są bliższe prawdy… ale wciąż nie odpowiadają rzeczywistości. W realnym użytkowaniu samochody nadal palą więcej, niż podają ich producenci. Choć trzeba przyznać, że w niektórych samochodach zdarza się uzyskać rezultat na poziomie katalogowego – ale to wciąż margines.

Jakie jest faktyczne spalanie?

Dlatego na informacje podawane na stronach internetowych różnych marek czy w broszurach w rubryce „Zużycie paliwa” wciąż trzeba patrzeć z przymrużeniem oka. Najbardziej rzeczywiste są wyniki uzyskane podczas testów przeprowadzanych przez dziennikarzy motoryzacyjnych, ale wertowanie archiwalnych wydań prasy motoryzacyjnej może się okazać czasochłonne.

Skąd zatem czerpać wiedzę na temat tego, ile naprawdę palą samochody? Wystarczy przejrzeć nasze zestawienie, w którym zebraliśmy setki wyników uzyskanych w czasie testów przeprowadzonych w rzeczywistym ruchu drogowym w ciągu ostatnich kilku lat, odpowiadających temu, jak naprawdę eksploatują swoje samochody ich nabywcy.

Ranking rzeczywistego spalania w 10 segmentach

W pierwszej części naszego rankingu przedstawiamy wyniki uzyskane przez reprezentantów 10 klas: auta mini, miejskie, kompaktowe, klasy średniej, klasy wyższej, luksusowe, sportowe, kabriolety, minivany i kombivany (druga obejmie samochody z większym prześwitem, a trzecia – elektryczne). A tak naprawdę to 13 segmentów, bo w grupie minivanów zebraliśmy modele trzech klas, czyli minivany kompaktowe, klasy średniej i duże.

Auta mini – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,5-6,7 l/100 km
Średnia w klasie: 6,17 l/100 km

Najmniejsze samochody na rynku są nie tylko nieduże, ale i lekkie, do tego normą jest wśród nich manualna skrzynia biegów. Dzięki temu ich silniki nie wykazują się zbyt dużym „apetytem” – mimo że auta te zwykle wykorzystują proste jednostki benzynowe bez turbodoładowania, a tym bardziej elektrycznego wsparcia, które do w miarę dynamicznej jazdy wymagają korzystania z całego zakresu obrotomierza.

Ranking rzeczywistego spalania – auta mini
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i benzynowy 72 KM 5,5 l/100 km
Fiat 500 Hybrid benzynowy 70 KM 5,8 l/100 km
Kia Picanto 1.2 MPI benzynowy 84 KM 6,2 l/100 km
Volkswagen Up! GTI benzynowy, turbo 115 KM 6,2 l/100 km
Hyundai i10 1.2 MPI AMT benzynowy 84 KM 6,6 l/100 km
Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT benzynowy 85 KM 6,7 l/100 km

 

Auta miejskie – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 4,2-9,5 l/100 km
Średnia w klasie: 6,63 l/100 km

Samochodów miejskich jest dużo więcej niż tych klasy mini, wykazują się przy tym znacznie większą rozpiętością wyników. Są wśród nich modele hybrydowe, więc najoszczędniejsi reprezentanci tej klasy zużywają mniej paliwa niż najmniejsze auta na rynku. Ale w grupie tej są też auta usportowione z ponad dwukrotnie wyższymi rezultatami. I w tym segmencie dominują jednostki benzynowe, ale zdecydowana większość z nich ma turbodoładowanie, pojawiają się też wersje wsparte układami mild hybrid. Część samochodów ma automatyczne przekładnie. Średni wynik jest o pół litra większy niż w autach mini. Wśród osiągających najgorsze wyniki co najmniej 200-konnych odmian jest też Dacia Sandero, ale jej rezultat dotyczy spalania LPG, czyli paliwa ponad dwukrotnie tańszego od 95-oktanowej benzyny.

Ranking rzeczywistego spalania – auta miejskie
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force e-CVT benzynowy + elektr. 116 KM 4,2 l/100 km
Honda Jazz Crosstar CVT benzynowy + elektr. 109 KM 4,8 l/100 km
Suzuki Swift 1.2 DualJet SHVS benzynowy 83 KM 5,3 l/100 km
Suzuki Swift 1.2 Hybrid CVT benzynowy 83 KM 5,6 l/100 km
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 benzynowy, turbo 95 KM 5,6 l/100 km
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 benzynowy 90 KM 5,7 l/100 km
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 115 benzynowy 115 KM 5,8 l/100 km
Renault Clio TCe 100 benzynowy, turbo 100 KM 5,8 l/100 km
Skoda Fabia 1.0 TSI 110 benzynowy, turbo 110 KM 5,9 l/100 km
Seat Ibiza 1.0 TSI 115 benzynowy, turbo 115 KM 6,0 l/100 km
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 benzynowy, turbo 95 KM 6,0 l/100 km
Citroen C3 1.2 PureTech 110 benzynowy, turbo 110 KM 6,1 l/100 km
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 benzynowy, turbo 100 KM 6,2 l/100 km
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 benzynowy, turbo 101 KM 6,2 l/100 km
Seat Ibiza 1.0 TSI 115 DSG benzynowy, turbo 115 KM 6,2 l/100 km
Skoda Fabia 1.0 TSI 110 DSG benzynowy, turbo 110 KM 6,2 l/100 km
Citroen C3 1.2 PureTech 110 EAT6 benzynowy, turbo 110 KM 6,3 l/100 km
Citroen C3 1.2 PureTech 82 benzynowy 82 KM 6,4 l/100 km
Hyundai i20 1.0 T-GDI 120 benzynowy, turbo 120 KM 6,4 l/100 km
Kia Rio 1.0 T-GDI 120 benzynowy, turbo 120 KM 6,4 l/100 km
Hyundai i20 1.0 T-GDi 6iMT 48V benzynowy, turbo 100 KM 6,4 l/100 km
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 benzynowy, turbo 125 KM 6,5 l/100 km
Volkswagen Polo 1.0 TSI 115 benzynowy, turbo 115 KM 6,5 l/100 km
Dacia Sandero TCe 90 benzynowy, turbo 90 KM 6,6 l/100 km
Suzuki Swift Sport benzynowy, turbo 140 KM 6,6 l/100 km
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG benzynowy, turbo 90 KM 6,7 l/100 km
Nissan Micra IG-T 100 benzynowy, turbo 100 KM 6,7 l/100 km
Peugeot 208 PureTech 100 benzynowy, turbo 102 KM 6,7 l/100 km
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 A8 benzynowy, turbo 100 KM 6,8 l/100 km
Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG benzynowy, turbo 115 KM 6,8 l/100 km
Peugeot 208 PureTech 130 EAT8 benzynowy, turbo 130 KM 6,9 l/100 km
Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 100 KM 7,0 l/100 km
Nissan Micra 1.0 IG-T Xtronic benzynowy, turbo 101 KM 7,0 l/100 km
Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic benzynowy 130 KM 7,2 l/100 km
Hyundai i20 N Performance benzynowy, turbo 204 KM 7,3 l/100 km
Volkswagen Polo GTI DSG benzynowy, turbo 200 KM 7,6 l/100 km
Volkswagen Polo GTI DSG benzynowy, turbo 207 KM 7,7 l/100 km
Mini John Cooper Works benzynowy, turbo 231 KM 7,9 l/100 km
Ford Fiesta ST2 benzynowy, turbo 200 KM 8,0 l/100 km
Toyota Yaris GRMN benzynowy, kompresor 212 KM 8,3 l/100 km
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG benzynowy, turbo 100 KM 8,4 l/100 km (LPG)
Renault Clio RS Trophy 220 EDC benzynowy, turbo 220 KM 8,9 l/100 km
Toyota GR Yaris benzynowy, turbo 261 KM 9,5 l/100 km

 

Auta kompaktowe – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 4,8-10,6 l/100 km
Średnia w klasie: 7,15 l/100 km

W segmencie samochodów kompaktowych jest znacznie więcej przetestowanych aut niż w poprzednich grupach, większa jest także ich różnorodność. Przybyło wersji nadwoziowych (są tu m.in. liftbacki czy podwyższone kombi), zwiększył się wybór wersji silnikowych – nie brakuje modeli z silnikami wysokoprężnymi i hybryd, jest też trochę aut z napędem na wszystkie koła, prawie 2/3 testowanych aut ma automatyczne skrzynie, a najmocniejsi reprezentanci mogą się pochwalić mocą grubo ponad 400 KM. Dlatego rozpiętość uzyskanych w czasie testów wyników jest jeszcze większa niż w klasie niżej. Wyższy – o ok. pół litra – jest także średni wynik dla całego segmentu. Najlepsze rezultaty należą do samochodów napędzanych dieslami lub układami hybrydowymi, najwyższe oczywiście do tych o sportowym charakterze.

Ranking rzeczywistego spalania – auta kompaktowe
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Peugeot 308 SW I 1.5 BlueHDi 130 turbodiesel 130 KM 4,8 l/100 km
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG turbodiesel 150 KM 4,9 l/100 km
Peugeot 308 SW II 1.5 BlueHDi 130 EAT8 turbodiesel 130 KM 5,2 l/100 km
Toyota Auris TS 1.8 Hybrid benzynowy + elektr. 136 KM 5,3 l/100 km
Honda Civic 1.6 i-DTEC turbodiesel 120 KM 5,3 l/100 km
Opel Astra 1.5 Diesel 122 turbodiesel 122 KM 5,4 l/100 km
Suzuki Swace 1.8 Hybrid benzynowy + elektr. 122 KM 5,5 l/100 km
Toyota Corolla TS Kombi 1.8 Hybrid benzynowy + elektr. 122 KM 5,5 l/100 km
Ford Focus Active Kombi 2.0 EcoBlue A8 turbodiesel 150 KM 5,5 l/100 km
Kia Ceed 1.6 CRDi 115 turbodiesel 115 KM 5,5 l/100 km
Volkswagen Golf 1.6 TDI turbodiesel 115 KM 5,6 l/100 km
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid benzynowy + elektr. 136 KM 5,7 l/100 km
Opel Astra 1.6 Diesel 110 turbodiesel 110 KM 5,7 l/100 km
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG turbodiesel 200 KM 5,7 l/100 km
Honda Civic e:HEV 2,0 i-MMD e-CVT benzynowy + elektr. 184 KM 5,8 l/100 km
Opel Astra 1.6 Turbo A8 Plug-in Hybrid benzynowy, turbo + elektr. 180 KM 5,8 l/100 km
Volkswagen Golf 1.0 eTSI DSG benzynowy, turbo 110 KM 5,9 l/100 km
Seat Leon 1.0 eTSI DSG benzynowy, turbo 110 KM 6,0 l/100 km
Mazda 3 SkyActiv-D 116 turbodiesel 116 KM 6,0 l/100 km
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 benzynowy, turbo 125 KM 6,1 l/100 km
Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel A9 turbodiesel 122 KM 6,2 l/100 km
Toyota Corolla 2.0 Hybrid benzynowy + elektr. 184 KM 6,3 l/100 km
Dacia Logan 1.0 TCe LPG benzynowy, turbo 90 KM 6,3 l/100 km
Mercedes A 200 7G-DCT benzynowy, turbo 163 KM 6,3 l/100 km
Seat Leon 1.5 TSI 150 benzynowy, turbo 150 KM 6,3 l/100 km
Hyundai i30 1.5 T-GDi 6iMT benzynowy, turbo + elektr. 160 KM 6,3 l/100 km
Seat Leon e-Hybrid benzynowy, turbo + elektr. 150 KM 6,3 l/100 km
Citroen C4 1.2 PureTech 155 EAT8 benzynowy, turbo 156 KM 6,4 l/100 km
Opel Astra 1.2 Turbo 130 benzynowy, turbo 130 KM 6,4 l/100 km
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 benzynowy, turbo 130 KM 6,4 l/100 km
Peugeot 308 Hybrid 225 EAT8 benzynowy, turbo + elektr. 225 KM 6,4 l/100 km
Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid benzynowy + elektr. 184 KM 6,5 l/100 km
Ford Focus Kombi Active 1.0 EB Hybrid 155 Powershift benzynowy, turbo 155 KM 6,5 l/100 km
Opel Astra 1.2 Turbo 130 benzynowy, turbo 130 KM 6,5 l/100 km
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 benzynowy, turbo 130 KM 6,5 l/100 km
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4×4 DSG turbodiesel 200 KM 6,5 l/100 km
Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV benzynowy + elektr. 141 KM 6,6 l/100 km
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo benzynowy, turbo 126 KM 6,6 l/100 km
Kia Ceed 1.5 T-GDI DCT benzynowy, turbo 160 KM 6,6 l/100 km
Peugeot 308 SW PureTech 130 EAT8 benzynowy, turbo 130 KM 6,6 l/100 km
Toyota Corolla 1.2 Turbo benzynowy, turbo 116 KM 6,6 l/100 km
Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 A8 turbodiesel 120 KM 6,6 l/100 km
Mazda 3 Skyactiv-G 150 benzynowy 150 KM 6,7 l/100 km
Dacia Jogger 1.0 ECO-G 100 benzynowy, turbo 100 KM 6,7 l/100 km
Renault Megane Grandtour TCe 140 benzynowy, turbo 140 KM 6,7 l/100 km
Skoda Scala 1.0 TSI benzynowy, turbo 115 KM 6,7 l/100 km
Skoda Scala 1.5 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 6,7 l/100 km
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G benzynowy 120 KM 6,8 l/100 km
Skoda Octavia Combi RS iV benzynowy, turbo + elektr. 245 KM 6,8 l/100 km
Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronic benzynowy, turbo 150 KM 6,8 l/100 km
Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost 150 benzynowy, turbo 150 KM 6,8 l/100 km
Mercedes A 180 Limuzyna 7G-DCT benzynowy, turbo 136 KM 6,8 l/100 km
Mercedes CLA 200 Shooting Brake 7G-DCT benzynowy, turbo 163 KM 6,8 l/100 km
Skoda Octavia 1.0 TSI DSG benzynowy, turbo 115 KM 6,8 l/100 km
Seat Leon e-Hybrid benzynowy, turbo + elektr. 204 KM 6,8 l/100 km
Mazda 3 Sedan 2.0 e-Skyactiv-G 150 6AT benzynowy 150 KM 6,9 l/100 km
BMW 116i Steptronic benzynowy, turbo 109 KM 6,9 l/100 km
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI benzynowy, turbo 150 KM 6,9 l/100 km
Volkswagen Golf 1.5 TSI benzynowy, turbo 150 KM 6,9 l/100 km
Audi A3 Limousine S line 35 TFSI S tronic benzynowy, turbo + elektr. 150 KM 6,9 l/100 km
Hyundai Elantra 1.6 MPI CVT benzynowy 123 KM 7,0 l/100 km
Hyundai i30 1.5 DPI benzynowy 110 KM 7,0 l/100 km
BMW 118i Steptronic benzynowy, turbo 140 KM 7,0 l/100 km
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo CVT benzynowy, turbo 182 KM 7,0 l/100 km
Hyundai i30 1.4 T-GDI benzynowy, turbo 140 KM 7,0 l/100 km
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 140 KM 7,0 l/100 km
Kia Ceed 1.4 T-GDI benzynowy, turbo 140 KM 7,0 l/100 km
Seat Leon ST 1.5 TSI benzynowy, turbo 150 KM 7,0 l/100 km
Fiat Tipo 1.0 T3 Turbo Cross benzynowy, turbo 100 KM 7,1 l/100 km
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 A8 benzynowy, turbo 150 KM 7,1 l/100 km
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost 125 benzynowy, turbo 125 KM 7,1 l/100 km
Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost 125 benzynowy, turbo 125 KM 7,1 l/100 km
Opel Astra 1.4 Turbo 150 benzynowy, turbo 150 KM 7,1 l/100 km
Seat Leon ST EcoTSI 150 DSG benzynowy, turbo 150 KM 7,1 l/100 km
DS 4 E-Tense 225 benzynowy, turbo + elektr. 225 KM 7,1 l/100 km
BMW 220i Active Tourer Steptronic benzynowy, turbo 170 KM 7,2 l/100 km
Fiat Tipo 1.4 T-Jet benzynowy, turbo 120 KM 7,2 l/100 km
Renault Megane GrandCoupe TCe 140 EDC benzynowy, turbo 140 KM 7,2 l/100 km
Volkswagen Golf 1.5 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 7,2 l/100 km
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 7,2 l/100 km
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G 6AT benzynowy 122 KM 7,3 l/100 km
Mazda 3 SkyActiv-G 122 6AT benzynowy 122 KM 7,3 l/100 km
BMW 218i Gran Coupe Steptronic benzynowy, turbo 140 KM 7,4 l/100 km
Kia Ceed SW 1.4 T-GDi 7DCT benzynowy, turbo 140 KM 7,4 l/100 km
Subaru Impreza 2.0i-S Lineartronic benzynowy + elektr. 150 KM 7,5 l/100 km
Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-X 6MT benzynowy, kompresor 180 KM 7,5 l/100 km
Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet 120 benzynowy, turbo 120 KM 7,5 l/100 km
Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost A8 benzynowy, turbo 150 KM 7,5 l/100 km
Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG benzynowy, turbo 245 KM 7,5 l/100 km
Volkswagen Golf GTE benzynowy, turbo + elektr. 204 KM 7,5 l/100 km
Renault Megane TCe 160 EDC benzynowy, turbo 159 KM 7,6 l/100 km
Audi S3 Sportback TFSI quattro S tronic benzynowy, turbo 310 KM 7,9 l/100 km
Dacia Logan 1.0 TCe LPG benzynowy, turbo 90 KM 7,9 l/100 km (LPG)
BMW 128ti Steptronic benzynowy, turbo 265 KM 8,1 l/100 km
Cupra Leon 2.0 TSI 300 DSG benzynowy, turbo 300 KM 8,1 l/100 km
Volkswagen Golf GTI DSG benzynowy, turbo 245 KM 8,1 l/100 km
Kia Ceed 1.6 T-GDI benzynowy, turbo 204 KM 8,2 l/100 km
BMW M235i xDrive Steptronic Gran Coupe benzynowy, turbo 306 KM 8,3 l/100 km
Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 DSG benzynowy, turbo 300 KM 8,3 l/100 km
Dacia Jogger 1.0 ECO-G 100 benzynowy, turbo 100 KM 8,3 l/100 km (LPG)
Dacia Logan MCV Stepway TCe 90 benzynowy, turbo 90 KM 8,6 l/100 km
Seat Leon Cupra DSG benzynowy, turbo 290 KM 8,9 l/100 km
Ford Focus ST3 benzynowy, turbo 280 KM 9,0 l/100 km
Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG benzynowy, turbo 320 KM 9,1 l/100 km
Mercedes AMG A 35 4Matic 8G-DCT benzynowy, turbo 306 KM 9,2 l/100 km
Łada Vesta SW Cross 1.6 16V benzynowy 106 KM 9,3 l/100 km
Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 204 KM 9,3 l/100 km
BMW M240i xDrive Steptronic Coupe benzynowy, turbo 374 KM 9,4 l/100 km
Renault Megane R.S. TCe 280 EDC benzynowy, turbo 280 KM 9,5 l/100 km
Seat Leon Cupra ST 300 DSG 4Drive benzynowy, turbo 300 KM 9,5 l/100 km
Mercedes AMG A 45 S 4Matic+ DCT 8G benzynowy, turbo 421 KM 9,6 l/100 km
Renault Megane R.S. EDC Trophy benzynowy, turbo 300 KM 9,6 l/100 km
Honda Civic Type R benzynowy, turbo 320 KM 9,8 l/100 km
Hyundai i30 N Performance benzynowy, turbo 275 KM 9,8 l/100 km
Mercedes AMG CLA 45 S 4Matic+ DCT 8G benzynowy, turbo 421 KM 9,8 l/100 km
Seat Leon ST Cupra 370 benzynowy, turbo 370 KM 9,9 l/100 km
Mini Clubman John Cooper Works All4 benzynowy, turbo 245 KM 10,3 l/100 km
Audi RS 3 Sportback benzynowy, turbo 400 KM 10,6 l/100 km

 

Auta klasy średniej – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,6-11,7 l/100 km
Średnia w klasie: 7,89 l/100 km

Modele klasy średniej przeważnie są samochodami znacznie większymi i cięższymi od kompaktów, więc ich silniki (jest wśród nich dużo wariantów wysokoprężnych, niemal wszystkie benzynowe jednostki wykorzystują turbodoładowanie) muszą rozwijać większą moc. Do tego niemal wszystkie samochody w rankingu wyposażono w automatyczne przekładnie. Stąd średni wynik dla segmentu o 3/4 litra wyższy niż u kompaktów. Ponownie cała klasowa czołówka to diesle, niezłe wyniki osiągają też hybrydy typu plug-in. Na drugim biegunie są sześciocylindrowe modele o osiągach aut typowo sportowych, w przypadku których średnie spalanie zdecydowanie przekracza 10 litrów na 100 km.

Ranking rzeczywistego spalania – auta klasy średniej
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT8 turbodiesel 130 KM 5,6 l/100 km
Kia Optima SW 1.7 CRDi 141 7DCT turbodiesel 141 KM 5,8 l/100 km
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG turbodiesel 150 KM 5,9 l/100 km
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150 DSG turbodiesel 150 KM 5,9 l/100 km
Volkswagen Passat 2.0 TDI 190 DSG turbodiesel 190 KM 6,0 l/100 km
Mazda 6 2.2 SkyActiv-D 184 6AT turbodiesel 184 KM 6,1 l/100 km
Mazda 6 Sport Kombi 2.2 Skyactiv-D 6AT turbodiesel 184 KM 6,2 l/100 km
Renault Talisman Energy dCi 160 EDC turbodiesel 160 KM 6,2 l/100 km
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi 150 PowerShift turbodiesel 150 KM 6,3 l/100 km
Mercedes C 220 d 9G-Tronic turbodiesel 200+20 KM 6,3 l/100 km
Renault Talisman Grandtour dCi 160 EDC turbodiesel 160 KM 6,4 l/100 km
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4×4 DSG turbodiesel 190 KM 6,4 l/100 km
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 210 A8 Q4 turbodiesel 210 KM 6,5 l/100 km
Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 PowerShift turbodiesel 180 KM 6,5 l/100 km
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI turbodiesel 170 KM 6,5 l/100 km
Citroen C5 X PHEV 225 e-EAT8 benzynowy, turbo + elektr. 224 KM 6,6 l/100 km
Volvo V60 D4 turbodiesel 190 KM 6,6 l/100 km
BMW 320d Steptronic turbodiesel 190 KM 6,8 l/100 km
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI A8 turbodiesel 170 KM 6,8 l/100 km
Skoda Superb iV Combi 1.4 TSI Plug-In Hybrid benzynowy, turbo + elektr. 218 KM 6,9 l/100 km
Peugeot 508 BlueHDi 180 EAT8 turbodiesel 177 KM 6,9 l/100 km
Volvo V60 D3 FWD Geartronic turbodiesel 150 KM 6,9 l/100 km
Peugeot 508 SW BlueHDI 180 EAT8 turbodiesel 177 KM 7,0 l/100 km
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion turbodiesel 190 KM 7,0 l/100 km
Skoda Superb 2.0 TSI DSG benzynowy, turbo 190 KM 7,1 l/100 km
Volvo V60 B3 Geartronic benzynowy, turbo 163+14 KM 7,1 l/100 km
Skoda Superb Combi 2.0 TSI 190 DSG benzynowy, turbo 190 KM 7,2 l/100 km
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG benzynowy, turbo 190 KM 7,3 l/100 km
Peugeot 508 Hybrid 225 benzynowy, turbo + elektr. 225 KM 7,3 l/100 km
Audi A5 Sportback 2.0 TDI 190 S tronic quattro turbodiesel 190 KM 7,3 l/100 km
Peugeot 508 1.2 PureTech 130 EAT8 benzynowy, turbo 131 KM 7,4 l/100 km
Volvo S60 B4 FWD Geartronic benzynowy, turbo 197 KM 7,5 l/100 km
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM AT8 Q4 turbodiesel 210 KM 7,5 l/100 km
Volkswagen Arteon 2.0 BiTDI DSG 4Motion turbodiesel 240 KM 7,5 l/100 km
BMW 318i Steptronic benzynowy, turbo 156 KM 7,6 l/100 km
BMW 320i Steptronic benzynowy, turbo 184 KM 7,6 l/100 km
Mercedes C 300 e 9G-Tronic benzynowy, turbo + elektr. 313 KM 7,6 l/100 km
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG 4Motion 240 turbodiesel 240 KM 7,6 l/100 km
Audi A4 Avant 40 TFSI S tronic benzynowy, turbo 204 KM 7,7 l/100 km
BMW 430i Steptronic Coupe benzynowy, turbo 258 KM 7,7 l/100 km
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 benzynowy, turbo 181 KM 7,7 l/100 km
BMW 320i Steptronic Touring benzynowy, turbo 184 KM 7,8 l/100 km
Peugeot 508 SW PSE benzynowy, turbo + elektr. 360 KM 7,8 l/100 km
DS 9 PureTech 225 AT8 benzynowy, turbo 224 KM 7,9 l/100 km
Peugeot 508 PureTech 225 EAT8 benzynowy, turbo 225 KM 7,9 l/100 km
Mercedes C 200 9G-Tronic benzynowy, turbo 184+14 KM 8,0 l/100 km
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G 6AT benzynowy 194 KM 8,1 l/100 km
BMW 330i Steptronic benzynowy, turbo 258 KM 8,2 l/100 km
BMW 330i xDrive Steptronic Touring benzynowy, turbo 258 KM 8,3 l/100 km
BMW 330e benzynowy, turbo + elektr. 292 KM 8,3 l/100 km
Volvo V60 Cross Country D4 AWD Geartronic turbodiesel 190 KM 8,3 l/100 km
Audi A4 Avant 45 TFSI quattro S tronic benzynowy, turbo 265 KM 8,4 l/100 km
Opel Insignia GS 2.0 Turbo 200 A9 benzynowy, turbo 200 KM 8,4 l/100 km
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo A9 benzynowy, turbo 200 KM 8,4 l/100 km
Volvo S60 B4 Geartronic benzynowy, turbo 197+10 KM 8,4 l/100 km
Volvo V60 B4 FWD Geartronic benzynowy, turbo 197+14 KM 8,4 l/100 km
Subaru Outback 2.5i Lineartronic benzynowy 175 KM 8,7 l/100 km
Alfa Romeo Giulia Ti 2.0 GME 200 AT RWD benzynowy, turbo 200 KM 8,7 l/100 km
Volvo V60 T8 Geartronic Polestar Engineered benz., turbo, kompr. + elektr. 405 KM 8,7 l/100 km
Mercedes C 300 9G-Tronic benzynowy, turbo 258 KM 8,8 l/100 km
Opel Insignia Grand Sport 1.6 Turbo A6 benzynowy, turbo 200 KM 8,8 l/100 km
Mercedes C 200 Combi 9G-Tronic benzynowy, turbo 204+20 KM 8,9 l/100 km
Infiniti Q50 Hybrid AWD AT benzynowy + elektr. 364 KM 9,1 l/100 km
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel A8 turbodiesel 210 KM 9,1 l/100 km
Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4×4 A8 benzynowy, turbo 260 KM 9,4 l/100 km
Alfa Romeo Giulia 2.0 GME Turbo AT Q4 benzynowy, turbo 280 KM 9,6 l/100 km
Skoda Superb 2.0 TSI 4×4 DSG benzynowy, turbo 272 KM 9,6 l/100 km
Volvo S60 T5 Geartronic benzynowy, turbo 250 KM 9,6 l/100 km
Genesis G70 2.0 T AT AWD benzynowy, turbo 245 KM 9,7 l/100 km
Volkswagen Arteon SB 2.0 TSI 272 4Motion DSG benzynowy, turbo 272 KM 10,0 l/100 km
Audi RS 5 Coupe benzynowy, turbo 450 KM 10,2 l/100 km
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio benzynowy, turbo 510 KM 10,5 l/100 km
Audi RS 4 Avant benzynowy, turbo 450 KM 10,6 l/100 km
BMW M440i xDrive Gran Coupe benzynowy, turbo 374 KM 10,7 l/100 km
BMW M3 Competition benzynowy, turbo 510 KM 11,0 l/100 km
BMW M4 Competition Coupe benzynowy, turbo 510 KM 11,0 l/100 km
Alpina B3 S Biturbo Touring Allrad benzynowy, turbo 440 KM 11,7 l/100 km

 

Auta klasy wyższej – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,6-13,5 l/100 km
Średnia w klasie: 8,71 l/100 km

Przedstawicielami klasy wyższej są pokaźne sedany, liftbacki i kombi o długości zbliżającej się nieraz do 5 metrów. Mimo to najoszczędniejsze modele, wykorzystujące wydajny toyotowski układ hybrydowy, osiągają wyniki na poziomie najlepszych reprezentantów mniejszych segmentów: nie tylko klasy średniej, ale także aut mini. Jednak nie brakuje tu też pojazdów naprawdę paliwożernych, te na końcu tabeli mają pod maskami potężne „V-ósemki” rozwijające ponad 600 koni mechanicznych. Mniej więcej połowa wyników dotyczy samochodów wysokoprężnych, nieraz bardzo mocnych, nie brakuje także hybrydowych, nie ma za to ani jednego samochodu wymagającego ręcznej zmiany biegów. Średni rezultat jest o 0,8 l/100 km wyższy niż wśród aut klasy średniej.

Ranking rzeczywistego spalania – auta klasy wyższej
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force e-CVT benzynowy + elektr. 218 KM 5,6 l/100 km
Lexus ES 300h benzynowy + elektr. 218 KM 5,7 l/100 km
BMW 520d Steptronic turbodiesel 190 KM 6,2 l/100 km
BMW 520d Steptronic Touring turbodiesel 190 KM 6,5 l/100 km
BMW M550d xDrive Steptronic Touring turbodiesel 400 KM 6,6 l/100 km
Genesis G80 2.2 D AT turbodiesel 210 KM 6,8 l/100 km
Mercedes E 220 d 4Matic 9G-Tronic Kombi turbodiesel 194 KM 6,9 l/100 km
BMW 520d xDrive Steptronic Touring turbodiesel 190 KM 7,0 l/100 km
Audi A6 Avant 40 TDI S tronic turbodiesel 204 KM 7,2 l/100 km
BMW 530i xDrive Steptronic Touring benzynowy, turbo 252 KM 7,3 l/100 km
BMW 540d xDrive Steptronic turbodiesel 340 KM 7,3 l/100 km
Volvo V90 D5 AWD Geartronic turbodiesel 235 KM 7,3 l/100 km
BMW 530e iPerformance benzynowy, turbo + elektr. 252 KM 7,4 l/100 km
Mercedes CLS Coupe 350 d 4Matic 9G-Tronic turbodiesel 286 KM 7,4 l/100 km
BMW 530e xDrive benzynowy, turbo + elektr. 292 KM 7,5 l/100 km
Kia Stinger 2.2 CRDi AT8 4WD turbodiesel 200 KM 7,8 l/100 km
Mercedes CLS 400 d 4Matic 9G-Tronic turbodiesel 340 KM 8,0 l/100 km
Audi A7 Sportback 50 TDI quattro turbodiesel 286 KM 8,1 l/100 km
Audi S6 turbodiesel 349 KM 8,4 l/100 km
BMW 540i xDrive benzynowy, turbo + elektr. 333 KM 8,6 l/100 km
Audi S7 Sportback turbodiesel 349 KM 8,6 l/100 km
Audi A6 Avant 45 TFSI quattro S tronic benzynowy, turbo 265 KM 8,7 l/100 km
Mercedes E 450 4Matic benz., turbo, kompr. + elektr. 367 KM 8,9 l/100 km
Jaguar XF Sportbrake 25t benzynowy, turbo 250 KM 9,1 l/100 km
Volvo V90 T5 benzynowy, turbo 254 KM 9,6 l/100 km
Volvo S90 T8 AWD benz., turbo, kompr. + elektr. 390 KM 9,9 l/100 km
Audi A6 55 TFSI quattro benzynowy, turbo 340 KM 10,1 l/100 km
Mercedes CLS 450 4Matic benzynowy, turbo 367 KM 10,3 l/100 km
Volvo V90 T6 AWD benzynowy, turbo, kompr. 310 KM 10,6 l/100 km
BMW 640i xDrive Gran Turismo benzynowy, turbo 340 KM 10,9 l/100 km
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI benzynowy, turbo 366 KM 11,1 l/100 km
Mercedes E 63 S 4Matic+ benzynowy, turbo 612 KM 11,7 l/100 km
BMW M5 benzynowy, turbo 600 KM 12,1 l/100 km
Mercedes AMG E 63 S 4Matic+ benzynowy, turbo 612 KM 12,1 l/100 km
Mercedes AMG GT 4d 63 S 4Matic+ benzynowy, turbo 639 KM 12,6 l/100 km
Audi RS 6 Avant benzynowy, turbo 600 KM 13,5 l/100 km

 

Auta luksusowe – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 7,5-15,5 l/100 km
Średnia w klasie: 10,59 l/100 km

Największe testowane limuzyny na rynku (i nieliczne duże kombi produkcji Porsche) w większości przypadków wykorzystują duże silniki benzynowe, tylko na początku listy jest kilka oszczędnych (choć bardzo mocnych) diesli. Miejsca za nimi zajmują głównie jeszcze mocniejsze auta hybrydowe. Dolną połowę zestawienia w tym segmencie zajmują jednak samochody wykorzystujące potężne, ośmio- a nawet dwunastocylindrowe jednostki o mocy mniej więcej pół tysiąca koni mechanicznych, zużywające więcej benzyny niż auta sportowe. Dlatego auta luksusowe charakteryzuje bardzo duża rozpiętość osiągniętych wyników, a średni rezultat jest tu o niemal 2 litry na 100 km gorszy niż w klasie wyższej.

Ranking rzeczywistego spalania – auta luksusowe
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
BMW 730Ld xDrive turbodiesel 265 KM 7,5 l/100 km
Audi A8 L 50 TDI quattro turbodiesel 286 KM 7,6 l/100 km
Mercedes S 400 d 4Matic Long turbodiesel 330 KM 7,8 l/100 km
Mercedes S 350 d 4Matic turbodiesel 286 KM 7,9 l/100 km
BMW 745Le xDrive benzynowy, turbo + elektr. 394 KM 8,2 l/100 km
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo benzynowy, turbo + elektr. 462 KM 9,3 l/100 km
Mercedes S 500 4Matic benzynowy, turbo, kompr. 435+22 KM 9,5 l/100 km
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid benzynowy, turbo + elektr. 571 KM 9,6 l/100 km
Porsche Panamera 4S benzynowy, turbo 440 KM 10,1 l/100 km
Porsche Panamera Turbo S benzynowy, turbo 630 KM 10,8 l/100 km
Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo benzynowy, turbo + elektr. 560 KM 10,8 l/100 km
BMW 750i xDrive benzynowy, turbo 530 KM 11,5 l/100 km
Lexus LS 500 AWD benzynowy, turbo 417 KM 12,6 l/100 km
Audi S8 TFSI quattro tiptronic benzynowy, turbo 571 KM 13,1 l/100 km
Lexus LC 500 Convertible benzynowy 464 KM 13,2 l/100 km
Rolls-Royce Phantom Extended benzynowy, turbo 571 KM 15,0 l/100 km
Mercedes Maybach S 680 4Matic benzynowy, turbo 612 KM 15,5 l/100 km

 

Auta sportowe i kabriolety – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 7,0-15,0 l/100 km
Średnia w klasie: 11,31 l/100 km

Jeśli w którychś samochodach zwraca się mniejszą uwagę na spalanie niż w pozostałych, to są to te stworzone do dawania przyjemności, czyli auta sportowe i kabriolety. Tu liczą się osiągi i frajda z dynamicznej jazdy, więc wśród przetestowanych samochodów nie znajdziemy żadnego napędzanego silnikiem Diesla. Jest co prawda jedna hybryda, ale to wyjątkowe BMW i8, w przypadku którego małe spalanie nie było największym priorytetem konstruktorów. Reszta to mocne silniki benzynowe, często z turbo, rozwijające do 700 KM mocy. Nic zatem dziwnego, że większość aut w testach rzeczywistego spalania osiąga dwucyfrowe wyniki, a średni rezultat w tej grupie jest o kolejne 0,7 l/100 km wyższy niż wśród potężnych luksusowych limuzyn. Choć w grupie sportowych aut można też znaleźć modele rozsądnie obchodzące się z benzyną – poza wspomnianym BMW to przeważnie lekkie samochody z niedużymi, 4-cylindrowymi silnikami.

Ranking rzeczywistego spalania – auta sportowe i kabriolety
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G 6MT benzynowy 184 KM 7,0 l/100 km
Alpine A110 benzynowy, turbo 252 KM 7,4 l/100 km
Alpine A110S benzynowy, turbo 292 KM 7,5 l/100 km
BMW i8 Roadster benzynowy, turbo + elektr. 374 KM 7,7 l/100 km
BMW Z4 sDrive30i Steptronic benzynowy, turbo 258 KM 7,9 l/100 km
Audi TT 45 TFSI quattro benzynowy, turbo 245 KM 8,0 l/100 km
Toyota GR 86 A/T benzynowy 234 KM 8,8 l/100 km
Toyota GR Supra 2.0 Turbo benzynowy, turbo 258 KM 9,4 l/100 km
Toyota GR Supra benzynowy, turbo 340 KM 10,3 l/100 km
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 benzynowy 400 KM 11,0 l/100 km
BMW M2 Competition M DKG benzynowy, turbo 410 KM 11,2 l/100 km
Mercedes AMG E 53 4Matic+ Coupe benzynowy, turbo, kompr. 435 KM 11,2 l/100 km
Porsche 911 Carrera GTS benzynowy, turbo 480 KM 11,2 l/100 km
Porsche 718 Cayman GT4 benzynowy 420 KM 11,4 l/100 km
Porsche 718 Spyder PDK benzynowy 420 KM 11,8 l/100 km
Ford Mustang Bullitt benzynowy 460 KM 12,0 l/100 km
Porsche 911 Carrera 4S PDK Cabriolet benzynowy, turbo 450 KM 12,0 l/100 km
Lexus RC F benzynowy 477 KM 12,2 l/100 km
Porsche 911 Turbo S benzynowy, turbo 650 KM 12,3 l/100 km
Porsche 911 GT3 benzynowy 510 KM 12,4 l/100 km
BMW M8 Competition Coupe benzynowy, turbo 625 KM 12,8 l/100 km
Ford Mustang GT benzynowy 450 KM 12,8 l/100 km
Chevrolet Corvette Grand Sport Coupe Competition AT benzynowy 466 KM 12,9 l/100 km
BMW M850i xDrive benzynowy, turbo 530 KM 13,3 l/100 km
Nissan GT-R Nismo benzynowy, turbo 600 KM 13,3 l/100 km
Aston Martin Vantage benzynowy, turbo 510 KM 13,4 l/100 km
BMW M850i xDrive Cabrio benzynowy, turbo 530 KM 14,1 l/100 km
Lamborghini Huracan EVO benzynowy 640 KM 14,2 l/100 km
Porsche 911 GT2 RS benzynowy, turbo 700 KM 14,8 l/100 km
Audi R8 Coupe V10 performance quattro S tronic benzynowy 620 KM 15,0 l/100 km

 

Minivany i kombivany – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,8-10,6 l/100 km
Średnia w klasie: 7,71 l/100 km

Samochody w ostatniej z przedstawionych grup nie są produkowane z myślą o uprzyjemnianiu dynamicznej jazdy, ich konstruktorom zwykle przyświeca jak najlepsze spełnienie potrzeb transportowych rodzin. Dlatego w przypadku tych samochodów przeważają modele z automatycznymi skrzyniami, nie brakuje też propozycji pozwalających nie wydawać zbyt dużo pieniędzy na tankowanie – zwykle to kompaktowe minivany z dieslami (zresztą silniki wysokoprężne przeważają w poniższej tabeli). Dzięki temu pod względem średniego spalania testowana grupa wypada zupełnie nieźle – plasuje się między kompaktami a autami klasy średniej. Mimo że do grupy minivanów zaliczyliśmy nie tylko oszczędne kompaktowe minivany (średnie spalanie 6,71 l/100 km) oraz kombivany (6,89 l), ale także modele klasy średniej (8,55 l) oraz największe minivany (9,24 l).

Ranking rzeczywistego spalania – minivany i kombivany
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Mercedes B 200 d 8G-DCT turbodiesel 150 KM 5,8 l/100 km
Renault Grand Scenic dCi 110 EDC turbodiesel 110 KM 5,8 l/100 km
Citroen Grand C4 Spacetourer 2.0 BlueHDi 160 EAT8 turbodiesel 163 KM 6,3 l/100 km
Ford S-Max 2.5 Hybrid benzynowy + elektr. 190 KM 6,3 l/100 km
Renault Grand Scenic dCi 160 EDC turbodiesel 160 KM 6,3 l/100 km
Volkswagen Caddy 2.0 TDI turbodiesel 122 KM 6,4 l/100 km
Volkswagen Touran 2.0 TDI 150 DSG turbodiesel 150 KM 6,5 l/100 km
Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue 122 A7 FWD turbodiesel 122 KM 6,7 l/100 km
Opel Combo Life 1.5 Diesel turbodiesel 130 KM 6,7 l/100 km
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI 130 benzynowy, turbo 130 KM 6,7 l/100 km
Citroen Berlingo M 1.5 BlueHDi 130 turbodiesel 130 KM 6,8 l/100 km
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi turbodiesel 130 KM 6,9 l/100 km
Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBlue A8 turbodiesel 120 KM 7,0 l/100 km
Toyota Proace City Verso 1.5 D-4D 8 A/T turbodiesel 130 KM 7,0 l/100 km
Renault Scenic 1.2 TCe benzynowy, turbo 130 KM 7,3 l/100 km
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG 150 benzynowy, turbo 150 KM 7,5 l/100 km
Mercedes Citan Tourer Pro 113 Standard benzynowy, turbo 131 KM 7,6 l/100 km
Volkswagen Multivan 1.4 e-Hybrid DSG benzynowy, turbo + elektr. 218 KM 8,0 l/100 km
Volkswagen Multivan 6.1 2.0 TDI BlueMotion 150 turbodiesel 150 KM 8,0 l/100 km
Toyota Proace Verso Long 2.0 D-4D 177 A/T turbodiesel 177 KM 8,1 l/100 km
Mercedes B 180 7G-DCT benzynowy, turbo 122 KM 8,2 l/100 km
Ford Transit Custom Nugget 2.0 TDCi Aut. turbodiesel 170 KM 9,2 l/100 km
Volkswagen California 6.1 2.0 TDI DSG turbodiesel 204 KM 9,2 l/100 km
Volkswagen Multivan 6.1 2.0 TDI DSG 4Motion turbodiesel 204 KM 9,2 l/100 km
Volkswagen Grand California 600 2.0 TDI DSG turbodiesel 177 KM 9,3 l/100 km
Hyundai Staria 2.2 CRDi AT 4×4 turbodiesel 177 KM 9,8 l/100 km
Renault Espace Energy TCe 225 EDC benzynowy, turbo 224 KM 10,0 l/100 km
Mercedes V 300 d 4Matic 9G-Tronic turbodiesel 239 KM 10,4 l/100 km

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji