CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT WW1874S 07-2008

Jeden z popularniejszych kombivanów dysponuje zaledwie kilkoma silnikami, ale w wielu wersjach mocy. Z jaką jednostką napędową wybrać używanego Citroena Berlingo II?

Berlingo i bliźniaczy Peugeot Partner mieszczą się w ścisłej czołówce pod kątem możliwości przewozowych – już przy 5 osobach zabiorą na pokład 675 l, a po złożeniu kanapy równe 3000 l! Taki rezultat okupiony jest wyraźnym nawiązywaniem do samochodów dostawczych: przypomina o tym pozycja za kierownicą i budżetowe wykonanie kokpitu. Sytuacja wygląda trochę lepiej w osobowych wersjach Multispace/XTR z kolorowymi tapicerkami i trzema osobnymi fotelami drugiego rzędu. Niektóre Berlingo posiadają nawet dwa dodatkowe miejsca w bagażniku.

Segment kombivanów rządzi się swoimi prawami – tu nie ma miejsca na mocne wersje silnikowe, stąd w Berlingo nie uświadczymy jednostek mocniejszych niż 120 KM. Co ciekawe, prawie całą gamę oparto na jednostkach 1.6, z zaznaczeniem, że „prawie” całą. Oto silniki oferowane w Citroenie Berlingo II. Którego najlepiej wybrać?

Używany Citroen Berlingo II – silniki benzynowe

Przez pierwsze dwa lata produkcji Citroen montował własne silniki 1.6 o oznaczeniu TU5 JP4, rozwijające 90 i 109 KM. To trwałe konstrukcje, wymagające jednak wymiany paska rozrządu co ok. 100 tys. km. Tą czynność teoretycznie eliminuje kupno wersji 1.6 VTi (95/120 KM; od 2009 r.), która ma rozrząd napędzany łańcuchem. Niestety, w tych opracowanych we współpracy z BMW jednostkach odznacza się on niską żywotnością, zwłaszcza gdy zwlekano z wymianami oleju: jazda z niedoborem środka smarnego zostawiała piętno na kondycji napinacza łańcucha rozrządu. Zarówno w wersjach VTi, jak i starszych konstrukcjach PSA montowano wielopunktowy wtrysk paliwa, teoretycznie otwierający furtkę do montażu instalacji gazowej. Z opinii użytkowników wynika, że na alternatywnym paliwie lepiej pracują silniki o mocy 90/109 KM. Bezpośredni wtrysk trafił dopiero do najmłodszej i jednocześnie najmniejszej jednostki, mianowicie downsizingowego 1.2 PureTech (110 KM; od 2015 r.). Powrócono w nim do koncepcji paskowego rozrządu, a jego żywotność miała wydłużyć praca w kąpieli olejowej. Skutki okazały się odwrotnie, ponieważ do układu smarowania trafiały resztki łuszczącej się gumy paska i zalepiały pompę olejową. Z tego powodu napęd rozrządu należy zmieniać znacznie częściej niż w starszych konstrukcjach, bo co ok. 50 tys. km.

Citroen Berlingo II 02
Silniki VTi na ogół sprawiają mniej problemów od opracowanych na ich bazie 1.6 THP z turbosprężarką. Obydwie odmiany łączą powiązane problemy z łańcuchami rozrządu.

Używany Citroen Berlingo II – silniki Diesla

Całą wysokoprężną gamę oparto na jednej konstrukcji, mianowicie popularnym 1.6 HDi. Na przestrzeni lat Citroen bardzo wiele odmian różniących się osprzętem, mocą i zastosowaniem ekologicznych rozwiązań. Można je podzielić na 3 rodzaje:

  • 1.6 HDi: najstarsze, z 16-zaworową głowicą, w niektórych odmianach bez filtra cząstek stałych;
  • 1.6 e-HDi: pośrednie, wyposażone w 8-zaworową głowicę, obligatoryjnie łączone z filtrem DPF i systemem Start&Stop;
  • 1.6 BlueHDi: najnowsze, także z 8-zaworową głowicą, dodatkowo wyposażone w tzw. mokry filtr cząstek stałych współpracujący z płynem Adblue.

Oferowano następujące warianty: 75, 90, 92, 99, 109, 112, 114 i 120 KM. Tylko w najsłabszym nie uświadczymy dwumasowego koła zamachowego, stosowano też uproszczoną turbosprężarkę ze stałą geometrią łopatek. Podobna konfiguracja trafia się w wybranych odmianach o mocy 90/92 KM. Odmiany powyżej 99 KM „dwumas” już posiadają, podobnie jak turbo ze zmienną geometrią. Na brak DPF-u można liczyć tylko w przypadku wersji 75/90 KM wyprodukowanych przed 2010 rokiem. We wszystkich wersjach układ rozrządu napędza pasek, który wg producenta należy wymieniać co 180 tys. km. Rozglądając się za 1.6 e-HDi warto z tyłu głowy mieć ewentualną konieczność wymiany akumulatora na specjalny typ o oznaczeniu AGM (ok. 500 zł), warianty BlueHDi z kolei wymagają uzupełniania płynu Adblue (wlew do specjalnego zbiornika znajduje się przy odpowiedniku do tradycyjnego „baku”). W zasadzie jedyny powtarzalny problem w 1.6 HDi to przepuszczające spaliny podkładki pod wtryskiwaczami, których wymiana pochłonie ok. 300 zł, pod warunkiem braku trudności z wykręceniem wtrysków. Usterkę łatwo rozpoznać po zapachu spalin w kabinie. Nie zmienia ona jednak pozytywnej opinii o tym silniku, który na tle konstrukcji u rywali lepiej znosi wysokie przebiegi. Przynajmniej wystarczającą dynamikę w Berlingo zapewnią odmiany powyżej 100-konne.

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT 7-os WW9677S 04-2009
Nawet najstarsze odmiany 1.6 HDi to względnie nowoczesne jednostki z zasilaniem common rail. Pracują kulturalnie i nie irytują głośnym „klekotem”.

Używany Citroen Berlingo II – który silnik wybrać?

O wiele łatwiej kupić Berlingo z turbodieslem i nie ma co odrzucać tych ofert: 1.6 HDi uchodzi za jednego z najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych i nawet jeśli będzie wymagał interwencji, doprowadzenie go do stanu „używalności” nie nadwyręży nadmiernie portfela. Jako alternatywę można przyjąć starsze jednostki benzynowe (bez dopisku VTi), także wyposażone w instalacje gazowe.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Citroena Berlingo, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Citroen Berlingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 PureTech 1.6 1.6 1.6 VTi 1.6 VTi
Pojemność 1199 cm³ 1587 cm³ 1587 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 110 KM 90 KM 110 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 205 Nm 132 Nm 147 Nm 152 Nm 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 15,3 s 13,5 s 13,7 s 12,0 s
Prędkość maks. 180 km/h 160 km/h 170 km/h 162 km/h 177 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 8,2 l/100 km 8,2 l/100 km 6,7 l/100 km 7,3 l/100 km
Citroen Berlingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 90 KM 99 KM 112 KM 120 KM
Maks. moment 185 Nm 215 Nm 254 Nm 240 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 17,1 s 14,3 s 12,4 s 12,1 s 11,4 s
Prędkość maks. 150 km/h 160 km/h 166 km/h 172 km/h 176 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,6 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 4,4 l/100 km

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT WW1874S 07-2008

Oceń ten wpis
[Głosów: 4 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here