Jak wybrać akumulator

Zmniejszające się temperatury otoczenia obnażają wszelkie dolegliwości samochodowego akumulatora. W efekcie często trzeba kupić nowy zamiennik. Jak wybrać dobrą baterię do swojego auta?

Z porze letniej kierowcy przeważnie nie zwracają uwagi na stan zużycia akumulatora w samochodzie: auto przy dodatnich temperaturach zwykle prawidłowo odpala nawet po dłuższym postoju. Pierwsze symptomy „końca życia” baterii ujawniają się podczas jesiennych spadków temperatury, kiedy nawet po jednej-dwóch nocach spędzonych na zewnątrz nie jesteśmy w stanie uruchomić silnika. Oczywiście za taki stan rzeczy nie zawsze musi odpowiadać „padnięty” akumulator. Jeśli problem pojawi się niedługo po wymianie baterii, uszkodzeniu najprawdopodobniej uległ układ ładowania lub któryś z elementów osprzętu akumulatora (np. klemy) bądź zaśniedziały bieguny baterii.

Jak sprawdzić stan naładowania akumulatora?

Mimo wszystko wina w większości przypadków leży po stronie samego elementu gromadzącego energię w samochodzie. Tą tezę można zweryfikować na podstawie wieku akumulatora: przeważnie zachowuje on pełną sprawność przez 4-6 lat, później raczej nie uchronimy się przed jego wymianą. Kierowcy nie zawsze wiedzą, po jaką baterię sięgnąć do swojego samochodu. Analogicznie do innych czynności serwisowych, warto trzymać się pod tym względem zaleceń producenta, szczególnie jeśli bierzemy pod uwagę pojemność i prąd rozruchowy baterii (dopuszczalne są drobne odchylenia od ustalonej normy). Zanim jednak przystąpimy do weryfikacji tych parametrów, oceńmy jaki rodzaj baterii jest przeznaczony do naszego auta – inne akumulatory sprawdzą się w starszych pojazdach z minimalnym poborem energii, inne w nowoczesnych autach z systemem start-stop lub systemem odzyskiwania energii, czyli np. w hybrydach. Wreszcie zadbajmy o to, by kupić zamiennik w pasującym rozmiarze, tak by zmieścił się w przeznaczonym dla niego miejscu.

Jak wybrać akumulator
Nawet akumulatory o takich samych pojemnościach mogą mieć różne rozmiary zewnętrzne i niektóre nie będą pasować do niektórych modeli. Przed zakupem przyjrzyjmy się dokładnym wymiarom baterii.

Rodzaje akumulatorów samochodowych

Postępujący rozwój motoryzacji przyniósł ze sobą konieczność stworzenia nowych baterii będących w stanie „poradzić” sobie z nowoczesnymi systemami i coraz bogatszym, „zjadającym prąd” wyposażeniem we współczesnych autach. Dla każdego z takich samochodów przewidziano odpowiedni akumulator. Nie warto oszczędzać, kupując do nich tradycyjne baterie przeznaczone dla prostszych konstrukcyjnie aut, ponieważ zużyjemy je w ciągu kilku miesięcy. Jeszcze inne akumulatory stosuje się w samochodach terenowych lub używanych sporadycznie. Oto kluczowe rodzaje baterii samochodowych.

Jak naładować akumulator? Sprawdzenie kondycji baterii, awaryjny rozruch

Akumulator konwencjonalny, obsługowyAkumulator konwencjonalny obsługowy

Ceny: ok. 180-270 zł

Tradycyjny akumulator kwasowo-ołowiowy, wyposażony w widoczne i łatwo dostępne korki umożliwiające dolanie elektrolitu do cel (należy co jakiś czas sprawdzać poziom napełnienia). Przeznaczony do starszych (do 2005 r.) aut z mniejszą liczbą pobierającego prąd wyposażenia.

 

Akumulator zwykły, tzw. bezobsługowyAkumulator bezobsługowy

Ceny: ok. 270-380 zł

W przeciwieństwie do opisanej wyżej baterii, ten akumulator nie wymaga od użytkownika okresowego uzupełniania poziomu elektrolitu: dzięki zastosowaniu technologii wapniowo-srebrowej udało się zredukować jego parowanie. Poznamy go po braku korków dających dostęp do cel.

Akumulator EFB (Enhanced Flooded Battery)Akumulator EFB

Ceny: ok. 400-500 zł

Bateria odporna na tzw. pracę cykliczną, czyli wymagającą częstych rozruchów wynikających z działania systemu start-stop. Używanie tego akumulatora zaleca się do samochodów wyposażonych w ten redukujący zużycie paliwa system, czyli w wielu modelach wyprodukowanych po 2012 roku.

Akumulator AGM (Absorbent Glass Matt)

Ceny: 500-600 złAkumulator AGM

W tym typie baterii elektrolit wchłaniają separatory wykonane z włókna szklanego, co zwiększa wydajność i odporność na pracę cykliczną. Akumulator polecany do aut z układem start-stop, ale przede wszystkim do pojazdów wyposażonych w system odzyskiwania energii podczas hamowania (zatem przyjmujących jej duże ilości w krótkim czasie), czyli głównie do hybryd. Przydają się także w intensywnie eksploatowanych samochodach, np. pojazdach służb użyteczności publicznej.

Akumulator hermetyczny, żelowy, spiralnyAkumulator hermetyczny

Ceny: 700-1200 zł

Baterie w pełni bezobsługowe, przystosowane głównie do zadań specjalnych, tj, do aut terenowych, sportowych, wyczynowych oraz w łodziach motorowych. Cechują się większą odpornością na wstrząsy i możliwością prawidłowej pracy w każdej pozycji, czyli do góry nogami oraz w kabinie auta.

Akumulator Deep CycleAkumulator Deep Cycle

Ceny: 400-900 zł

Dzięki umiejętności długotrwałego gromadzenia energii nadaje się do samochodów użytkowanych sporadycznie, np. kamperów czy klasyków. Baterii nie trzeba często ładować, jest odporna na powolne rozładowanie do zerowego poziomu.

Sprawdź w Internecie, jaki powinieneś kupić akumulator

Jeśli nadal mamy dylemat, na jaki akumulator powinniśmy się zdecydować, warto skorzystać z internetowych wyszukiwarek wyświetlających polecane baterie na podstawie podstawowych informacji na temat samochodu. Jedną z takich jest np. zakładka na witrynie www.akumulator.pl.

Czym naładować akumulator w trasie? Boosterem czy powerbankiem?

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 3.3]

2 KOMENTARZE

  1. Jak dla mnie to sprawdzona polska firma z wieloletnim doświadczeniem. Sam mam ich kolejny produkt i nie mam zastrzeżeń. Cena idzie w parze z jakością na którą mogłem liczyć już w wielu momentach kryzysowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here