Trudno mu ukryć swój rodowód samochodu dostawczego, lecz w osobowych odmianach po mistrzowsku wpasuje się w potrzeby rodzin z małymi dziećmi. Oto opinie właścicieli używanych Citroenów Berlingo II.
Citroena Berlingo drugiej generacji (oraz bliźniaczego Peugeota Partnera) produkowano przez 10 lat, przeprowadzając w międzyczasie dwa liftingi (w 2012 i 2015 r.). W porównaniu do uchodzącego za prekursora segmentu kombivanów poprzednika, auto niebywale urosło wzdłuż i wszerz (odpowiednio o 24 i 8 cm) i choć trochę zbliżyło się do kompaktowych minivanów. Potencjalni kupujący powinni mimo wszystko mieć na uwadze, że Berlingo to tak naprawdę ucywilizowany samochód dostawczy. W każdym egzemplarzu – czy to osobowym, czy przeznaczonym do przewozu towarów – kierowca siedzi bardzo wysoko i musi zaakceptować postukujące plastiki i postępujący szum wynikający z pudełkowatego nadwozia i kiepskiego wyciszenia wnętrza. W odmianach przeznaczonych do przewozu osób, czyli głównie Multispace i uterenowionych VTR, fakt ten próbowano przykryć żywymi kolorami nadwozia i ciekawymi konfiguracjami kolorystycznymi tapicerek. Nie brak w nich również „rodzinnych” udogodnień, tj. stolików na oparciach przednich foteli lub pomysłowych schowków (jak wielka wnęka pod sufitem). Berlingo oferowano nawet z trzecim rzędem siedzeń, i to w połączeniu ze standardowym wariantem długości nadwozia (był też przedłużony o dodatkowe 25 cm).
Po chłodnej kalkulacji Citroen Berlingo wydaje się mieć więcej wad niż zalet, przynajmniej w przeliczeniu na kwotę, jaką musimy uiścić za samochód z drugiej ręki. Poznajmy plusy i minusy używanego Citroena Berlingo II.
Citroen Berlingo (2021) – opis wersji i cennik
Używany Citroen Berlingo II – wnętrze
Po zajęciu miejsca za kierownicą Berlingo, ma się wrażenie wszechogarniającej swobody. Miejsca nie brakuje w każdym aspekcie, jest go wręcz… za dużo. Citroen sprytnie zagospodarował niemal każdy wolny centymetr we wnętrzu auta, tworząc m.in. półkę nad głowami osób jadących w pierwszym rzędzie siedzeń i wiele schowków, nie tylko w desce rozdzielczej (ich łączna pojemność to aż 170 l!). O dostawczym rodowodzie Citroena Berlingo przypomina bardzo wysoka pozycja za kierownicą i charakterystycznie (ale wygodnie) umieszczony lewarek skrzyni biegów. W wersjach osobowych można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. podgrzewane fotele i dwustrefową klimatyzację.
Aż trudno uwierzyć, że z zaledwie 4,4-metrowego samochodu można wykrzesać tyle miejsca w środku. Wszyscy podróżujący Berlingo siedzą w naturalnej pozycji na może nie idealnych, ale przyzwoitych i optymalnie twardych fotelach. Drugi rząd siedzeń odmiany Multispace składa się albo z trzyosobowej kanapy, albo trzech osobno regulowanych foteli. Później wprowadzono możliwość zamówienia konfiguracji 7-osobowej. Właściciele kombivanów Citroena lubią prześcigać się w tym, czego nie przewieźli w jego przepastnym bagażniku. Do najczęstszych towarów trzeba zaliczyć wózki dziecięce (w tym podwójne), łóżeczka i wanienki, a po zwiększeniu przestrzeni bagażowej nawet niektóre meble. Trudno się dziwić, skoro do dyspozycji mamy maksymalnie 3m³ miejsca!
Używany Citroen Berlingo II – silniki
Łatwo zapamiętać – wszystkie silniki w Citroenie Berlingo II mają pojemność 1,6-litra niezależnie od rodzaju paliwa (poza wprowadzonym w 2016 r. downsizingowym 1.2 PureTech/110 KM). Zwolennicy jednostek benzynowych mają niewielkie pole manewru. Wybór ogranicza się do konstrukcji PSA z lat 2008-2010 (90/110 KM; pasek rozrządu) i opracowanych wspólnie z BMW silników VTi (95/120 KM; od 2010 r.) z niezbyt trwałym łańcuchem rozrządu. LPG? Raczej do tych pierwszych z uwagi na zastosowanie pośredniego wtrysku paliwa. Diesle w Berlingo to wyłącznie 1.6 HDi o mocy od 75 do 120 KM. W zależności od roczników stosowano różne nazewnictwo: e-HDi oznacza, że silnik współpracuje z systemem Start&Stop, BlueHDi to z kolei najnowsze jednostki z 8-zaworową głowicą (wcześniej – 16V) i tzw. mokrym filtrem cząstek stałych wymagającym uzupełniania płynów Eolys i AdBlue. Co ciekawe, można trafić na wysokoprężne Berlingo bez dwumasowego koła zamachowego, DPF-u i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Te elementy, choć pozbawione wad konstrukcyjnych, przy dużych przebiegach jakie pokonują Citroeny Berlingo, przeważnie wymagają już interwencji. Wydatki na naprawy zrekompensuje wyjątkowo oszczędny charakter tych silników: 6 l/100 km w mieście to dla nich żaden wyczyn.
Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – który silnik wybrać?
Używany Citroen Berlingo II – opinie użytkowników
Zalety
„Sterowanie radiem i tempomatem przy użyciu dwóch dźwigni pod kierownicą. Bardzo wygodne rozwiązanie”
„To jedno z niewielu aut, które bezproblemowo zabierze na wyjazd wakacyjny 5 osób z bagażami”
„Citroen nie zmarnował żadnego centymetra w środku. Wykorzystanie przestrzeni niemal perfekcyjne”
„W moim Berlingo Multispace mam przyjemną dla oka kolorową tapicerkę i przydatny podłokietnik”
„Rolety w drzwiach, rozkładane stoliki, schowki w podłodze i nad głowami. W środku łatwo utrzymać porządek”
Wady
„Plastiki są za twarde i przy okazji łatwo się rysują. Trochę to niedopuszczalne w tak intensywnie użytkowanym aucie”
„Kompletnie nie nadaje się na drogi szybkiego ruchu. Brakuje 6. biegu i powyżej 110 km/h robi się już głośno”
„Berlingo jest wrażliwe na silne boczne podmuchy wiatru. W tak wysokim samochodzie nie da się tego uniknąć”
„Diesel zimą bardzo wolno się nagrzewa”
„Szkoda, że skok lewarka i precyzja skrzyni biegów pozostawiają wiele do życzenia”
Używany Citroen Berlingo II – awaryjność, typowe usterki
Turbodiesle 1.6 HDi uchodzą za jedne z najlepszych obecnych silników wysokoprężnych, ale mimo wszystko warto odłożyć kilka tysięcy złotych na wymianę zużytej turbosprężarki/koła dwumasowego, ewentualnie wymianę podkładek pod wtryskiwaczami. Dolegliwości związane z tymi elementami osprzętu to następstwo dużych przebiegów, jakie pokonują używane Citroeny Berlingo. Nie polecamy silników benzynowych z uwagi na mało oszczędny charakter i kłopoty z łańcuchem rozrządu w 1.6 VTi. Sporo Citroenów dotyka problem nieprecyzyjnego wybierania biegów – winę za to najczęściej ponoszą zużyte cięgna zmiany biegów. Poza tym „odzywa się” elektronika, tj. szwankują centralne zamki, oświetlenie i elementy wyposażenia. Zawieszenie Citroena Berlingo trudno uznać za wzorowe pod kątem trwałości, ale częstej wymiany wymagają głównie tanie i łatwo dostępne elementy, jak np. łączniki stabilizatorów.
Używany Citroen Berlingo II – gdzie jest VIN?
Numer VIN jest na tabliczce umieszczonej na prawym błotniku. Odczytamy go również z naklejki ze słupka środkowego prawego.
Używany Citroen Berlingo II – sytuacja rynkowa
Co czwarty wystawiony Citroen Berlingo ma pod maską silnik benzynowy, z czego niewielki odsetek – także LPG. Najtańsze osobowe Berlingo Multispace kosztują minimum 14 tys. zł i nierzadko mają wpisane ponad 300 tys. km przebiegu. Od 20 tys. zł zaczynają się auta po pierwszym liftingu, od 32 tys. zł – po drugim. Kwota ok. 23 tys. zł powinna wystarczyć na nieźle utrzymane Berlingo z polskiego salonu i w ciekawej konfiguracji, np. ze szklanym dachem.
Używany Citroen Berlingo II – podsumowanie
Berlingo to tańszy, a przy tym przestronniejszy samochód od kompaktowych minivanów. Czego chcieć więcej? Może mniej „genów” z samochodu dostawczego i mocniejszych silników. Zainteresowane używanym Citroenem Berlingo młode rodziny przeważnie puszczają te wady mimo uszu i cieszą się z niebywałej funkcjonalności, jaką oferuje ten samochód.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Citroenach:
Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników
Używany Citroen Jumpy II (2007-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 438-463/181/183-186 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Pojemność bagażnika | 675-3000 l |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 | 1.6 | 1.6 VTi | 1.6 VTi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1587 cm³ | 1587 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 110 KM | 90 KM | 110 KM | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 132 Nm | 147 Nm | 152 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 15,3 s | 13,5 s | 13,7 s | 12,0 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 160 km/h | 170 km/h | 162 km/h | 177 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,2 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 90 KM | 99 KM | 112 KM | 120 KM |
Maks. moment | 185 Nm | 215 Nm | 254 Nm | 240 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 17,1 s | 14,3 s | 12,4 s | 12,1 s | 11,4 s |
Prędkość maks. | 150 km/h | 160 km/h | 166 km/h | 172 km/h | 176 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,4 l/100 km |