UżywaneOpinieUżywany Citroen Berlingo II (2008-2018) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Trudno mu ukryć swój rodowód samochodu dostawczego, lecz w osobowych odmianach po mistrzowsku wpasuje się w potrzeby rodzin z małymi dziećmi. Oto opinie właścicieli używanych Citroenów Berlingo II.

Citroena Berlingo drugiej generacji (oraz bliźniaczego Peugeota Partnera) produkowano przez 10 lat, przeprowadzając w międzyczasie dwa liftingi (w 2012 i 2015 r.). W porównaniu do uchodzącego za prekursora segmentu kombivanów poprzednika, auto niebywale urosło wzdłuż i wszerz (odpowiednio o 24 i 8 cm) i choć trochę zbliżyło się do kompaktowych minivanów. Potencjalni kupujący powinni mimo wszystko mieć na uwadze, że Berlingo to tak naprawdę ucywilizowany samochód dostawczy. W każdym egzemplarzu – czy to osobowym, czy przeznaczonym do przewozu towarów – kierowca siedzi bardzo wysoko i musi zaakceptować postukujące plastiki i postępujący szum wynikający z pudełkowatego nadwozia i kiepskiego wyciszenia wnętrza. W odmianach przeznaczonych do przewozu osób, czyli głównie Multispace i uterenowionych VTR, fakt ten próbowano przykryć żywymi kolorami nadwozia i ciekawymi konfiguracjami kolorystycznymi tapicerek. Nie brak w nich również „rodzinnych” udogodnień, tj. stolików na oparciach przednich foteli lub pomysłowych schowków (jak wielka wnęka pod sufitem). Berlingo oferowano nawet z trzecim rzędem siedzeń, i to w połączeniu ze standardowym wariantem długości nadwozia (był też przedłużony o dodatkowe 25 cm).

Citroen Berlingo II
W wyniku liftingu z 2012 r. Citroen Berlingo otrzymał m.in. światła do jazdy dzienne w technologii LED. Na zdjęciu: uterenowiona odmiana XTR (z lewej) i osobowa Multispace (z prawej).

Po chłodnej kalkulacji Citroen Berlingo wydaje się mieć więcej wad niż zalet, przynajmniej w przeliczeniu na kwotę, jaką musimy uiścić za samochód z drugiej ręki. Poznajmy plusy i minusy używanego Citroena Berlingo II.

Citroen Berlingo (2021) – opis wersji i cennik

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT 7-os WW9677S 05-2009
Wyróżniki Citroena Berlingo Multispace? Odsuwane po obu stronach tylne drzwi i podnoszona do góry klapa z ogrzewaną szybą. Osobowe auta wyciszono nieco lepiej od odmian dostawczych.

Używany Citroen Berlingo II – wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą Berlingo, ma się wrażenie wszechogarniającej swobody. Miejsca nie brakuje w każdym aspekcie, jest go wręcz… za dużo. Citroen sprytnie zagospodarował niemal każdy wolny centymetr we wnętrzu auta, tworząc m.in. półkę nad głowami osób jadących w pierwszym rzędzie siedzeń i wiele schowków, nie tylko w desce rozdzielczej (ich łączna pojemność to aż 170 l!). O dostawczym rodowodzie Citroena Berlingo przypomina bardzo wysoka pozycja za kierownicą i charakterystycznie (ale wygodnie) umieszczony lewarek skrzyni biegów. W wersjach osobowych można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. podgrzewane fotele i dwustrefową klimatyzację.

CITROEN Berlingo II XTR 1.6HDi 5MT WW1658S 11-2008
Kabina wersji XTR z początków produkcji. Miła dla oka kolorystyka tapicerki, ale jakość plastików – nadal przeciętna.

Aż trudno uwierzyć, że z zaledwie 4,4-metrowego samochodu można wykrzesać tyle miejsca w środku. Wszyscy podróżujący Berlingo siedzą w naturalnej pozycji na może nie idealnych, ale przyzwoitych i optymalnie twardych fotelach. Drugi rząd siedzeń odmiany Multispace składa się albo z trzyosobowej kanapy, albo trzech osobno regulowanych foteli. Później wprowadzono możliwość zamówienia konfiguracji 7-osobowej. Właściciele kombivanów Citroena lubią prześcigać się w tym, czego nie przewieźli w jego przepastnym bagażniku. Do najczęstszych towarów trzeba zaliczyć wózki dziecięce (w tym podwójne), łóżeczka i wanienki, a po zwiększeniu przestrzeni bagażowej nawet niektóre meble. Trudno się dziwić, skoro do dyspozycji mamy maksymalnie 3m³ miejsca!

Używany Citroen Berlingo II – silniki

Łatwo zapamiętać – wszystkie silniki w Citroenie Berlingo II mają pojemność 1,6-litra niezależnie od rodzaju paliwa (poza wprowadzonym w 2016 r. downsizingowym 1.2 PureTech/110 KM). Zwolennicy jednostek benzynowych mają niewielkie pole manewru. Wybór ogranicza się do konstrukcji PSA z lat 2008-2010 (90/110 KM; pasek rozrządu) i opracowanych wspólnie z BMW silników VTi (95/120 KM; od 2010 r.) z niezbyt trwałym łańcuchem rozrządu. LPG? Raczej do tych pierwszych z uwagi na zastosowanie pośredniego wtrysku paliwa. Diesle w Berlingo to wyłącznie 1.6 HDi o mocy od 75 do 120 KM. W zależności od roczników stosowano różne nazewnictwo: e-HDi oznacza, że silnik współpracuje z systemem Start&Stop, BlueHDi to z kolei najnowsze jednostki z 8-zaworową głowicą (wcześniej – 16V) i tzw. mokrym filtrem cząstek stałych wymagającym uzupełniania płynów Eolys i AdBlue. Co ciekawe, można trafić na wysokoprężne Berlingo bez dwumasowego koła zamachowego, DPF-u i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Te elementy, choć pozbawione wad konstrukcyjnych, przy dużych przebiegach jakie pokonują Citroeny Berlingo, przeważnie wymagają już interwencji. Wydatki na naprawy zrekompensuje wyjątkowo oszczędny charakter tych silników: 6 l/100 km w mieście to dla nich żaden wyczyn.

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – który silnik wybrać?

Citroen Berlingo II - silnik (2)
Tak wyglądają najnowsze odmiany silników 1.6 HDi, czyli BlueHDi.

Używany Citroen Berlingo II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Sterowanie radiem i tempomatem przy użyciu dwóch dźwigni pod kierownicą. Bardzo wygodne rozwiązanie”

„To jedno z niewielu aut, które bezproblemowo zabierze na wyjazd wakacyjny 5 osób z bagażami”

„Citroen nie zmarnował żadnego centymetra w środku. Wykorzystanie przestrzeni niemal perfekcyjne”

„W moim Berlingo Multispace mam przyjemną dla oka kolorową tapicerkę i przydatny podłokietnik”

„Rolety w drzwiach, rozkładane stoliki, schowki w podłodze i nad głowami. W środku łatwo utrzymać porządek”

 Wady 

„Plastiki są za twarde i przy okazji łatwo się rysują. Trochę to niedopuszczalne w tak intensywnie użytkowanym aucie”

„Kompletnie nie nadaje się na drogi szybkiego ruchu. Brakuje 6. biegu i powyżej 110 km/h robi się już głośno”

„Berlingo jest wrażliwe na silne boczne podmuchy wiatru. W tak wysokim samochodzie nie da się tego uniknąć”

„Diesel zimą bardzo wolno się nagrzewa”

„Szkoda, że skok lewarka i precyzja skrzyni biegów pozostawiają wiele do życzenia”

Używany Citroen Berlingo II – awaryjność, typowe usterki

Turbodiesle 1.6 HDi uchodzą za jedne z najlepszych obecnych silników wysokoprężnych, ale mimo wszystko warto odłożyć kilka tysięcy złotych na wymianę zużytej turbosprężarki/koła dwumasowego, ewentualnie wymianę podkładek pod wtryskiwaczami. Dolegliwości związane z tymi elementami osprzętu to następstwo dużych przebiegów, jakie pokonują używane Citroeny Berlingo. Nie polecamy silników benzynowych z uwagi na mało oszczędny charakter i kłopoty z łańcuchem rozrządu w 1.6 VTi. Sporo Citroenów dotyka problem nieprecyzyjnego wybierania biegów – winę za to najczęściej ponoszą zużyte cięgna zmiany biegów. Poza tym „odzywa się” elektronika, tj. szwankują centralne zamki, oświetlenie i elementy wyposażenia. Zawieszenie Citroena Berlingo trudno uznać za wzorowe pod kątem trwałości, ale częstej wymiany wymagają głównie tanie i łatwo dostępne elementy, jak np. łączniki stabilizatorów.

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT WW1874S 07-2008
Naprawa ciężko pracującego lewarka biegów powinna zamknąć się w ok. kilkuset złotych.

Używany Citroen Berlingo II – gdzie jest VIN?

Numer VIN jest na tabliczce umieszczonej na prawym błotniku. Odczytamy go również z naklejki ze słupka środkowego prawego.

Citroen Berlingo II numer VIN

Używany Citroen Berlingo II – sytuacja rynkowa

Co czwarty wystawiony Citroen Berlingo ma pod maską silnik benzynowy, z czego niewielki odsetek – także LPG. Najtańsze osobowe Berlingo Multispace kosztują minimum 14 tys. zł i nierzadko mają wpisane ponad 300 tys. km przebiegu. Od 20 tys. zł zaczynają się auta po pierwszym liftingu, od 32 tys. zł – po drugim. Kwota ok. 23 tys. zł powinna wystarczyć na nieźle utrzymane Berlingo z polskiego salonu i w ciekawej konfiguracji, np. ze szklanym dachem.

Używany Citroen Berlingo II – podsumowanie

Berlingo to tańszy, a przy tym przestronniejszy samochód od kompaktowych minivanów. Czego chcieć więcej? Może mniej „genów” z samochodu dostawczego i mocniejszych silników. Zainteresowane używanym Citroenem Berlingo młode rodziny przeważnie puszczają te wady mimo uszu i cieszą się z niebywałej funkcjonalności, jaką oferuje ten samochód.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Citroenach:

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Citroen Jumpy II (2007-2016) – opinie użytkowników

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT 7-os WW9677S 05-2009

Citroen Berlingo II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 438-463/181/183-186 cm
Rozstaw osi 273 cm
Pojemność bagażnika 675-3000 l
Citroen Berlingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 PureTech 1.6 1.6 1.6 VTi 1.6 VTi
Pojemność 1199 cm³ 1587 cm³ 1587 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 110 KM 90 KM 110 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 205 Nm 132 Nm 147 Nm 152 Nm 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 15,3 s 13,5 s 13,7 s 12,0 s
Prędkość maks. 180 km/h 160 km/h 170 km/h 162 km/h 177 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 8,2 l/100 km 8,2 l/100 km 6,7 l/100 km 7,3 l/100 km
Citroen Berlingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 90 KM 99 KM 112 KM 120 KM
Maks. moment 185 Nm 215 Nm 254 Nm 240 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 17,1 s 14,3 s 12,4 s 12,1 s 11,4 s
Prędkość maks. 150 km/h 160 km/h 166 km/h 172 km/h 176 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,6 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 4,4 l/100 km

Używany Citroen Berlingo II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji