CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT WW1874S 07-2008

Trudno mu ukryć swój rodowód samochodu dostawczego, lecz w osobowych odmianach po mistrzowsku wpasuje się w potrzeby rodzin z małymi dziećmi. Oto opinie właścicieli używanych Citroenów Berlingo II.

Citroena Berlingo drugiej generacji (oraz bliźniaczego Peugeota Partnera) produkowano przez 10 lat, przeprowadzając w międzyczasie dwa liftingi (w 2012 i 2015 r.). W porównaniu do uchodzącego za prekursora segmentu kombivanów poprzednika, auto niebywale urosło wzdłuż i wszerz (odpowiednio o 24 i 8 cm) i choć trochę zbliżyło się do kompaktowych minivanów. Potencjalni kupujący powinni mimo wszystko mieć na uwadze, że Berlingo to tak naprawdę ucywilizowany samochód dostawczy. W każdym egzemplarzu – czy to osobowym, czy przeznaczonym do przewozu towarów – kierowca siedzi bardzo wysoko i musi zaakceptować postukujące plastiki i postępujący szum wynikający z pudełkowatego nadwozia i kiepskiego wyciszenia wnętrza. W odmianach przeznaczonych do przewozu osób, czyli głównie Multispace i uterenowionych VTR, fakt ten próbowano przykryć żywymi kolorami nadwozia i ciekawymi konfiguracjami kolorystycznymi tapicerek. Nie brak w nich również „rodzinnych” udogodnień, tj. stolików na oparciach przednich foteli lub pomysłowych schowków (jak wielka wnęka pod sufitem). Berlingo oferowano nawet z trzecim rzędem siedzeń, i to w połączeniu ze standardowym wariantem długości nadwozia (był też przedłużony o dodatkowe 25 cm).

Citroen Berlingo II
W wyniku liftingu z 2012 r. Citroen Berlingo otrzymał m.in. światła do jazdy dzienne w technologii LED. Na zdjęciu: uterenowiona odmiana XTR (z lewej) i osobowa Multispace (z prawej).

Po chłodnej kalkulacji Citroen Berlingo wydaje się mieć więcej wad niż zalet, przynajmniej w przeliczeniu na kwotę, jaką musimy uiścić za samochód z drugiej ręki. Poznajmy plusy i minusy używanego Citroena Berlingo II.

Citroen Berlingo (2021) – opis wersji i cennik

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT 7-os WW9677S 05-2009
Wyróżniki Citroena Berlingo Multispace? Odsuwane po obu stronach tylne drzwi i podnoszona do góry klapa z ogrzewaną szybą. Osobowe auta wyciszono nieco lepiej od odmian dostawczych.

Używany Citroen Berlingo II – wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą Berlingo, ma się wrażenie wszechogarniającej swobody. Miejsca nie brakuje w każdym aspekcie, jest go wręcz… za dużo. Citroen sprytnie zagospodarował niemal każdy wolny centymetr we wnętrzu auta, tworząc m.in. półkę nad głowami osób jadących w pierwszym rzędzie siedzeń i wiele schowków, nie tylko w desce rozdzielczej (ich łączna pojemność to aż 170 l!). O dostawczym rodowodzie Citroena Berlingo przypomina bardzo wysoka pozycja za kierownicą i charakterystycznie (ale wygodnie) umieszczony lewarek skrzyni biegów. W wersjach osobowych można liczyć na niezłe wyposażenie, obejmujące m.in. podgrzewane fotele i dwustrefową klimatyzację.

CITROEN Berlingo II XTR 1.6HDi 5MT WW1658S 11-2008
Kabina wersji XTR z początków produkcji. Miła dla oka kolorystyka tapicerki, ale jakość plastików – nadal przeciętna.

Aż trudno uwierzyć, że z zaledwie 4,4-metrowego samochodu można wykrzesać tyle miejsca w środku. Wszyscy podróżujący Berlingo siedzą w naturalnej pozycji na może nie idealnych, ale przyzwoitych i optymalnie twardych fotelach. Drugi rząd siedzeń odmiany Multispace składa się albo z trzyosobowej kanapy, albo trzech osobno regulowanych foteli. Później wprowadzono możliwość zamówienia konfiguracji 7-osobowej. Właściciele kombivanów Citroena lubią prześcigać się w tym, czego nie przewieźli w jego przepastnym bagażniku. Do najczęstszych towarów trzeba zaliczyć wózki dziecięce (w tym podwójne), łóżeczka i wanienki, a po zwiększeniu przestrzeni bagażowej nawet niektóre meble. Trudno się dziwić, skoro do dyspozycji mamy maksymalnie 3m³ miejsca!

Używany Citroen Berlingo II – silniki

Łatwo zapamiętać – wszystkie silniki w Citroenie Berlingo II mają pojemność 1,6-litra niezależnie od rodzaju paliwa (poza wprowadzonym w 2016 r. downsizingowym 1.2 PureTech/110 KM). Zwolennicy jednostek benzynowych mają niewielkie pole manewru. Wybór ogranicza się do konstrukcji PSA z lat 2008-2010 (90/110 KM; pasek rozrządu) i opracowanych wspólnie z BMW silników VTi (95/120 KM; od 2010 r.) z niezbyt trwałym łańcuchem rozrządu. LPG? Raczej do tych pierwszych z uwagi na zastosowanie pośredniego wtrysku paliwa. Diesle w Berlingo to wyłącznie 1.6 HDi o mocy od 75 do 120 KM. W zależności od roczników stosowano różne nazewnictwo: e-HDi oznacza, że silnik współpracuje z systemem Start&Stop, BlueHDi to z kolei najnowsze jednostki z 8-zaworową głowicą (wcześniej – 16V) i tzw. mokrym filtrem cząstek stałych wymagającym uzupełniania płynów Eolys i AdBlue. Co ciekawe, można trafić na wysokoprężne Berlingo bez dwumasowego koła zamachowego, DPF-u i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Te elementy, choć pozbawione wad konstrukcyjnych, przy dużych przebiegach jakie pokonują Citroeny Berlingo, przeważnie wymagają już interwencji. Wydatki na naprawy zrekompensuje wyjątkowo oszczędny charakter tych silników: 6 l/100 km w mieście to dla nich żaden wyczyn.

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – który silnik wybrać?

Citroen Berlingo II - silnik (2)
Tak wyglądają najnowsze odmiany silników 1.6 HDi, czyli BlueHDi.

Używany Citroen Berlingo II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Sterowanie radiem i tempomatem przy użyciu dwóch dźwigni pod kierownicą. Bardzo wygodne rozwiązanie”

„To jedno z niewielu aut, które bezproblemowo zabierze na wyjazd wakacyjny 5 osób z bagażami”

„Citroen nie zmarnował żadnego centymetra w środku. Wykorzystanie przestrzeni niemal perfekcyjne”

„W moim Berlingo Multispace mam przyjemną dla oka kolorową tapicerkę i przydatny podłokietnik”

„Rolety w drzwiach, rozkładane stoliki, schowki w podłodze i nad głowami. W środku łatwo utrzymać porządek”

 Wady 

„Plastiki są za twarde i przy okazji łatwo się rysują. Trochę to niedopuszczalne w tak intensywnie użytkowanym aucie”

„Kompletnie nie nadaje się na drogi szybkiego ruchu. Brakuje 6. biegu i powyżej 110 km/h robi się już głośno”

„Berlingo jest wrażliwe na silne boczne podmuchy wiatru. W tak wysokim samochodzie nie da się tego uniknąć”

„Diesel zimą bardzo wolno się nagrzewa”

„Szkoda, że skok lewarka i precyzja skrzyni biegów pozostawiają wiele do życzenia”

Używany Citroen Berlingo II – awaryjność, typowe usterki

Turbodiesle 1.6 HDi uchodzą za jedne z najlepszych obecnych silników wysokoprężnych, ale mimo wszystko warto odłożyć kilka tysięcy złotych na wymianę zużytej turbosprężarki/koła dwumasowego, ewentualnie wymianę podkładek pod wtryskiwaczami. Dolegliwości związane z tymi elementami osprzętu to następstwo dużych przebiegów, jakie pokonują używane Citroeny Berlingo. Nie polecamy silników benzynowych z uwagi na mało oszczędny charakter i kłopoty z łańcuchem rozrządu w 1.6 VTi. Sporo Citroenów dotyka problem nieprecyzyjnego wybierania biegów – winę za to najczęściej ponoszą zużyte cięgna zmiany biegów. Poza tym „odzywa się” elektronika, tj. szwankują centralne zamki, oświetlenie i elementy wyposażenia. Zawieszenie Citroena Berlingo trudno uznać za wzorowe pod kątem trwałości, ale częstej wymiany wymagają głównie tanie i łatwo dostępne elementy, jak np. łączniki stabilizatorów.

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT WW1874S 07-2008
Naprawa ciężko pracującego lewarka biegów powinna zamknąć się w ok. kilkuset złotych.

Używany Citroen Berlingo II – gdzie jest VIN?

Numer VIN jest na tabliczce umieszczonej na prawym błotniku. Odczytamy go również z naklejki ze słupka środkowego prawego.

Citroen Berlingo II numer VIN

Używany Citroen Berlingo II – sytuacja rynkowa

Co czwarty wystawiony Citroen Berlingo ma pod maską silnik benzynowy, z czego niewielki odsetek – także LPG. Najtańsze osobowe Berlingo Multispace kosztują minimum 14 tys. zł i nierzadko mają wpisane ponad 300 tys. km przebiegu. Od 20 tys. zł zaczynają się auta po pierwszym liftingu, od 32 tys. zł – po drugim. Kwota ok. 23 tys. zł powinna wystarczyć na nieźle utrzymane Berlingo z polskiego salonu i w ciekawej konfiguracji, np. ze szklanym dachem.

Używany Citroen Berlingo II – podsumowanie

Berlingo to tańszy, a przy tym przestronniejszy samochód od kompaktowych minivanów. Czego chcieć więcej? Może mniej „genów” z samochodu dostawczego i mocniejszych silników. Zainteresowane używanym Citroenem Berlingo młode rodziny przeważnie puszczają te wady mimo uszu i cieszą się z niebywałej funkcjonalności, jaką oferuje ten samochód.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Citroenach:

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Citroen Jumpy II (2007-2016) – opinie użytkowników

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT 7-os WW9677S 05-2009

Citroen Berlingo II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.438-463/181/183-186 cm
Rozstaw osi273 cm
Pojemność bagażnika675-3000 l
Citroen Berlingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 PureTech1.61.61.6 VTi1.6 VTi
Pojemność1199 cm³1587 cm³1587 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc110 KM90 KM110 KM95 KM120 KM
Maks. moment205 Nm132 Nm147 Nm152 Nm160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s15,3 s13,5 s13,7 s12,0 s
Prędkość maks.180 km/h160 km/h170 km/h162 km/h177 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km8,2 l/100 km8,2 l/100 km6,7 l/100 km7,3 l/100 km
Citroen Berlingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1560 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM90 KM99 KM112 KM120 KM
Maks. moment185 Nm215 Nm254 Nm240 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h17,1 s14,3 s12,4 s12,1 s11,4 s
Prędkość maks.150 km/h160 km/h166 km/h172 km/h176 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km5,6 l/100 km5,3 l/100 km5,3 l/100 km4,4 l/100 km

Używany Citroen Berlingo II – galeria

1 KOMENTARZ

  1. niewiele wiecie o tym aucie, ani słowa o silnikach benzynowych w pozostałych odmianach mocy 98 i 109KM, poza tym co za bzdura z tym odradzaniem benzyn – VTI owszem nie nadaje się do niczego, ale klasyczny stary motor PSA czyli wersje 90 i 109KM to bardzo dobre jednostki, proste w budowie, bezawaryjne i bez problemu osiągajace przebiegi 400-500tys km

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here