Rozrządy nowoczesnych silników – w tym 1.0 EcoBoost i 1.2 PureTech – są napędzane paskiem pracującym w oleju. Jego wymiana może kosztować ponad 1000 zł!
Konstruktorzy silników walczą o jak najmniejszą masę jednostek napędowych, obniżenie spalania i poziomu hałasu oraz ograniczenie zużycia paliwa. Jednym z rozwiązań, które pozwoliły na częściową realizację wszystkich wymienionych celów jest pracujący w kąpieli olejowej pasek rozrządu.
Rozwiązanie, znane też jako pasek rozrządu typu hot oil lub belt-in-oil (BIO), zadebiutowało w 2007 r. w dieslu 1.8 TDCi Forda. Znacznie większą popularność pasek w kąpieli olejowej zdobył w silniku 1.0 EcoBoost Forda, a później 1.2 PureTech koncernu PSA. Ostatnio takie rozwiązanie zostało wprowadzone przez Hondę w silniku 1.0 VTEC Turbo. W silnikach 1.6/2.0 TDI grupy Volkswagena pracujący w oleju pasek napędza natomiast pompę olejową.

Smarowany olejem pasek ma wiele zalet. Pracuje ciszej i z mniejszymi oporami od klasycznego. Jest do tego znacznie bardziej trwały – w silniku 1.0 EcoBoost rozrząd musi być wymieniany co 240 tys. km lub 10 lat. W efekcie pasek rozrządu dorównał trwałością wielu łańcuchom.

Niestety jest też podobnie drogi w wymianie. Za pasek z rolką napinającą do klasycznego, wolnossącego silnika Forda 1.6 Ti-VCT trzeba zapłacić 160-300 zł. Analogiczne elementy dla jednostki 1.0 EcoBoost kosztują 300-500 zł. Kolejne kilkaset może pochłonąć wymiana nastawnika faz rozrządu i oczywiście praca mechanika. Bardziej skomplikowana, gdyż musi on rozebrać obudowę utrzymującą olej wewnątrz silnika, a nie tylko chroniącą przed kurzem. Wcześniej trzeba jednak znaleźć serwis, który w ogóle podejmie się wykonania usługi. Obecnie niezależnym warsztatom wciąż brakuje doświadczenia oraz niezbędnych narzędzi. Już za kilka lat zapotrzebowanie na tego typu usługi na pewno wzrośnie, a serwisy powalczą o swoje. Obecnie auta z paskami hot oil są w większości zbyt świeże i mają za małe przebiegi, by ich użytkownicy musieli martwić się wymianami.
Redakcja poleca: Najlepsze silniki benzynowe z turbo. Nowoczesne i trwałe
O zbliżających się wydatkach warto jednak pamiętać, przymierzając się do zakupu używanego auta. W ostatecznym rozrachunku pracujący w oleju pasek rozrządu nie jest jednak szczególnie kosztownym rozwiązaniem – wymienia się go dwa razy rzadziej od „suchego” paska.
By zapewnić paskowi typu hot oil optymalne do pracy, najlepiej stosować oleje w pełni zgodne z zaleceniami producenta – nawet, jeżeli nie są one najtańsze. Zalecanych przez serwisu terminów wymian oleju nie należy przeciągać. Wręcz przeciwnie, korzystne może być ich skrócenie. Szczególnie w przypadku silników 1.2 PureTech, w których okazało się, że materiał, z którego został wykonany pasek potrafi się łuszczyć i zatykać układ smarowania – problem został opisany m.in. w serwisie motobenzyna.pl.

Przeczytałem tylko to:
Konstruktorzy silników walczą o jak najmniejszą masę jednostek napędowych, obniżenie spalania i poziomu hałasu oraz ograniczenie zużycia paliwa.
i sobie odpuściłem resztę…
Właśnie wymieniłem taki, rozrząd w Peugeot 1.2 Pure Tech i uważam, że to super patent.
Trochę jest przy tym rozkręcania ale nie trzeba żadnych blokad i drogich przyrządów.
Stare części były jeszcze w bardzo dobrym stanie po 180 tyś. Pasek był tylko lekko przytarty ale jeszcze mogło to chodzić dalej.
Napewno jest to lepszy patent niż papierowe łańcuchy w wielu wiodących markach, które nie wiadomo kiedy się zerwią. Takie rozwiązania powinno się częściej stosować, bo są ciche i trwałe. Pozdrawiam Janusz
Witam, kupiłen niedawno citroena cactusa 1, 2 82 konie z 88 000km i kiedy należy wymienić pasek
Pozdrawiam
Jak będzie zużyty, to nawet się nie zastanawiaj..
Ja wlasnie wymieniłem przy 78 tys. bo już waliło błedami ciśnienia oleju i cały smok był zapchany. Moim zdaniem kontrola/wymiana co 60tys. Debilny patent strasznie.
Jestem w trakcie wymiany paska, ponieważ auto zaczęło wariować przy rozgrzanym silniku. Brak mocy, kontrolka ciśnienia oleju. Mam niespełna 46 tys. przebiegu , auto ma 4 lata. Autoryzowany serwis wycenia naprawę na ponad 4 tys. Silnik Pure Tech w C3 Aircross.
Sama wymiana paska w autoryzowanym warsztacie to koszt ponad 2 tys. Panowie, którzy napisali „wymieniłem” zrobili to samodzielnie? Bo dodatkowe 2 tys co 3-4 lata przy tak małym przebiegu to trochę duży koszt. Dodam tylko, że pasek się tylko postrzępił a nie zerwał.
Dla tych co się zastanawiają nad wymianą…później bardziej „boli”.
Ja mam Focusa 2020roku 2,0 diesel Ecoblue przebieg 190000tkm rozwiązanie jest ciekawe faktycznie rozrząd wytrzymuje nie zamierzam czekać do 240000tkm jak mówi producent, jedynym problemem jest koszt części i robocizna ale to wychodzi na to samo co przy standardowych wymianach.
Taki wstępny kosztorys wszystko na OEM
Pasek 280zł
Napinacz 350zł
metalowa pokrywa rozrządu( trzeba ja wymienic bo wazna jest szczelnosc) 680zł
Pompa wody wymieniam na SKF 220zł oryginalna około 700zł
dodatkowo wymieniam pasek pompy olejowej koszt 140 zł
robocizna 1300zł całość powinna się zamknąć w okolicy 3000zł
super rozwiazanie dla serwisów. Ford nowym królem lawet.
właśnie wymieniłem rozrząd i koszt jaki mniue wyniósł to 3.300 zł