Toyota Avensis II

Komfortowa, japońska limuzyna za mniej niż 10 tys. zł? To najprawdopodobniej używana Toyota Avensis II. Jak z jej awaryjnością? Oto opinie właścicieli.

Gdy 18 lat temu debiutowała druga generacja Toyoty Avensis, wiele osób z uznaniem patrzyło na elegancką, a przy tym nowoczesną karoserię dostępną, na wzór poprzednika, w aż trzech wersjach: jako sedan, kombi i liftback (ostatni Avensis z tym funkcjonalnym typem nadwozia). Pod maską zagościły jednak silniki z Avensisa I, wzbogacone o mocne odmiany wysokoprężne 2.2 D-4D/D-CAT (150/177 KM). Topowe, benzynowe silniki Toyoty klasy średniej otrzymały nieczęsto spotykany wówczas bezpośredni wtrysk paliwa (D-4), z mniejszymi lub większymi tego korzyściami (głównie brakiem niedrogiej w montażu instalacji gazowej). Nie to jednak było największą wadą tego modelu, a nieustanne problemy z japońskimi turbodieslami, które z Avensisa II przeszły potem na inne Toyoty. Mowa o felernym bloku jednostek wysokoprężnych 2.0/2.2, ale też o ponadprzeciętnych kosztach wynikających z drogiego osprzętu tych silników. Dzisiaj ogromne przebiegi zazwyczaj równają się przeprowadzeniu wcześniej remontowi, dlatego istnieje szansa zakupu naprawionego silnika, który trochę posłuży. Biorąc pod uwagę zalety Avensisa, to całkiem korzystna opcja: w ogólnym rozrachunku to solidny i dobrze zabezpieczony przed korozją samochód, nie nękający użytkownika irytującymi przypadłościami elektroniki.

Toyota Avensis II
Tylna część zawieszenia Avensisa II opiera się na konstrukcji wielowahaczowej (z tyłu pracują kolumny McPhersona). Właściwości jezdne zaakceptują kierowcy o spokojnym stylu jazdy, ale w prowadzeniu Toyota zachowuje spore rezerwy bezpieczeństwa.

Czy mając do wydania ok. 15 tys. zł warto ryzykować zakup Avensisa II – modelu, który nieco nadszarpnął dotąd nietykaną reputację Toyoty? Na jaki wariant nadwozia i jaki silnik postawić w przypadku tego samochodu? Zobaczmy, co po wielu latach eksploatacji sądzą o nim właściciele.

Toyota Avensis II
Samochody sprzed liftingu (2003-2006; fot.) lata świetności mają za sobą, co dobitnie podkreślają zmatowiałe reflektory i obleciały rysami lakier. Mechanika okazuje się na tyle solidna, że nie wymagała interwencji nawet przez 250 tys. km.

Używana Toyota Avensis II – wnętrze

Avensis II otrzymał kokpit adekwatny do wzorców, którymi kierowała się Toyota w tamtych latach. Deska jest zatem uporządkowana i czytelna, ale na siłę dekorowana takimi „ozdobnikami” jak lichej jakości srebrny plastik na konsoli środkowej czy drewnopodobna okleina biegnąca przez całą jego szerokość (włącznie z drzwiami). Po kilkunastu latach zużycie materiałów jest na tyle wysokie, że zwyczajnie odpychają. Na szczęście dzięki precyzyjnemu montażowi częstotliwość trzasków i stuków mieści się jeszcze w granicach normy. „Guzikowa” obsługa kooperuje tutaj z monochromatycznymi wyświetlaczami: wciąż nie brakuje zwolenników tej szkoły projektowania kokpitów. Bogate wersje po liftingu otrzymały większy, kolorowy wyświetlacz pokazujący m.in. mapę nawigacji. Z dzisiejszej perspektywy to archaiczny i niekoniecznie potrzebny dodatek. Klimatyzacja automatyczna trafia się dosyć często – ręczną otrzymała tylko bazowa odmiana Terra.

Toyota Avensis II deska rozdzielcza
Przyjemny w obsłudze kokpit szpecą liczne formy zużycia materiałów wykończeniowych.

Toyota Avensis II mierzy nieco mniej od współczesnych samochodów klasy średniej (4,6-4,7 m), co nie oznacza, że jest od nich ciaśniejsza. Przy takiej długości 2,7-metrowy rozstaw osi pozostaje niezłą wartością, zatem można liczyć na sporo miejsca w kabinie. Przednie fotele, jak to w autach japońskich, wyposażono w krótkie siedziska (a zatem na dłuższych dystansach uwierające w uda). Trwałość materiałowych tapicerek pozostawia wiele do życzenia: niektórych plam nie sposób potem usunąć. W drugim rzędzie delikatnie góruje dłuższe o 7 cm kombi, dodatkowo punktując większą ilością miejsca na głowy. Avensis daje do dyspozycji ponad 500-litrowe bagażniki, a konkretnie 520 l (sedan, kombi) lub 510 l (liftback). Wszystkie nie są do końca ustawne (m.in. poprzez wcięcie tuż za kanapą), ale przyzwoicie wykończone. Sedan odstaje od pozostałych pod kątem praktyczności – ma niewielki otwór załadunkowy i zawiasy klapy wnikające do środka.

Używana Toyota Avensis II – silniki

Silniki benzynowe w Avensisie II to konstrukcje 4-cylindrowe z rozrządem opartym na łańcuchu, wyposażone w system zmiennych faz rozrządu (VVT-i). Różnią się z kolei typem wtrysku paliwa: dwa słabsze (1.6/110 KM i 1.8/129 KM) wykorzystują wtrysk wielopunktowy, dwa mocniejsze zaś (2.0/147 KM i 2.4/163 KM) – wtrysk bezpośredni (D-4). W żadnym nie uświadczymy hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, stąd montaż LPG wymaga dodatkowej troski nawet w jednostkach 1.6 i 1.8. Jeśli chodzi o turbodiesle, początkowo montowano tylko znanego z poprzednika 2.0 D-4D o mocy 116 KM. W 2006 r. zastąpiła go nowa jednostka generująca 126 KM, posiadająca łańcuch rozrządu (zamiast paska) i aluminiowy blok silnika. Stał on się głównym winowajcą późniejszych kłopotów z uciekającym płynem chłodniczym, biorącym się z postępującej erozji bloku. Te same przypadłości trapiły również technicznych „braci”, czyli 2.2 D-4D/150 KM oraz 2.2 D-CAT/177 KM ze skomplikowanym filtrem cząstek stałych. Silniki benzynowe i 116-konny turbodiesel łączyły się z 5-biegowymi skrzyniami biegów, pozostałe z 6-biegowymi. Automat trafiał jako opcja do 1.8/2.0 VVT-i (4 biegi) oraz 2.4 VVT-i (5 biegów).

Toyota Avensis II silnik
Benzynowe jednostki uchodzą za żywotne i nie przeszkadza w tym nawet obecność bezpośredniego wtrysku (2.0/2.4 D-4). Niestety, każdy z jakiegoś powodu niezbyt nadaje się do zasilania gazem.
Toyota Avensis II silnik
Już „stary” 2.0 D-4D (116 KM) nie był wzorcem trwałości, ale na tle nowszej odmiany 126-konnej i wersji 2.2 wydaje się być najbardziej rozsądną propozycją, którą można niedrogo „zreanimować”.

Używana Toyota Avensis II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Do bagażnika można zapakować naprawdę dużo. Plus za wielkie schowki pod podłogą”

„Avensis jest duży, ale nieźle przeszklony, stąd dobrze się nim manewruje na parkingach”

„Mimo 250 tys. km przebiegu Toyota jeździ jak nowa. Ma jeszcze fabryczny wydech i zawieszenie”

„Jak na stateczną limuzynę, Avensisa cechują dobre właściwości jezdne”

 Wady 

„Bardzo często zmieniam żarówki reflektorów. To w zasadzie jedyna irytująca usterka Avensisa”

„Deska rozdzielcza skrzypi i jest porysowana. Auto wygląda na więcej niż przejechało w rzeczywistości”

„Szkoda, że w benzynowym 2.0 jest bezpośredni wtrysk. Wymaga regularnego czyszczenia dolotu”

„Siedziska są niezbyt wygodne i mają krótkie siedzisko”

Używana Toyota Avensis II – awaryjność, typowe usterki

W 116-konnych turbodieslach trzeba nastawić się na usterki osprzętu, który zresztą zawodził już przy niewielkich przebiegach. W grę może wchodzić regeneracja turbosprężarki i wtryskiwaczy, a także zakup nowego dwumasowego koła zamachowego. Nie zapominajmy o terminowych wymianach paska rozrządu (to jedyny silnik z paskowym napędem w Avensisie II). Odmiany 126-konne oraz wszystkie 2.2 pochodzą z innej rodziny jednostek obarczonych wadą materiałową bloku silnika: wskutek erozji ubywa płynu chłodniczego i dochodzi do wypalenia uszczelki pod głowicą. Poza tym kapryśny bywa układ oczyszczania spalin wersji D-CAT. Nie można wykluczać zużywania oleju, także w wersjach benzynowych (szczególnie 1.8). Poza tym są one bezawaryjne, ale jeśli nie jeżdżą na LPG lub miały regularnie ustawiane zawory. Czasami zachodzi konieczność oczyszczenia dolotu 2.0/2.4 D-4 z zalegającego nagaru (typowe dla silników z bezpośrednim wtryskiem). Oprócz przypadłości silnikowych w Avensisie nie zawodzi zbyt wiele elementów. Wybite tuleje zawieszenia, umiarkowana precyzja wybierania biegów lub zmatowiałe reflektory zdarzają się w wielu samochodach mających kilkanaście lat „na karku”, wypada natomiast pochwalić jakość zabezpieczenia antykorozyjnego i całkiem stabilną elektronikę pokładową.

Toyota Avensis II nawigacja
Usterki elektroniki pokładowej w Avensisie są możliwe, ale niezbyt częste. Dla świętego spokoju warto wybierać pośrednie wersje Luna/Sol/Sol Plus, w których tak naprawdę nie ma zbyt wiele do zepsucia.

Używana Toyota Avensis II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN jest we wnęce w desce rozdzielczej z lewej strony oraz na przegrodzie czołowej (fot.). Oprócz tego odczytamy go z tabliczki na słupku środkowym lewym.

Toyota Avensis II numer VIN

Używana Toyota Avensis II – sytuacja rynkowa

Mocno wyeksploatowane Avensisy (z przebiegami przekraczającymi 300 tys. km) kosztują 6-10 tys. zł. Typowy budżet na ten samochód mieści się w granicach 12-16 tys. zł: za tyle znajdziemy dobrze utrzymane auto przedliftowe lub poliftowe w trochę gorszym stanie. Można też liczyć na mniejsze deklarowane przebiegi (200-250 tys. km). Najdroższe Avensisy tej generacji podchodzą pod 20 tys. zł, czyli mieszczą się w granicach kwoty do przeznaczenia na nowszy model. Turbodiesle stanowią połowę ofert mimo słabych opinii na ich temat. Najliczniej reprezentowaną wersją nadwozia pozostaje kombi.

Używana Toyota Avensis II – podsumowanie

Leciwy już Avensis II pozostaje interesującą propozycją z silnikiem benzynowym bez instalacji gazowej: najlepiej założyć ją samemu i pilnować regulacji zaworów. Turbodiesle lepiej odpuścić lub kupić samochód po głębokim doinwestowaniu (ale z reguły ktoś remontuje silnik po to, by nim dalej jeździć). Nie zmienia to faktu, że ten model nadal urzeka komfortem jazdy i kusi przyzwoitymi możliwościami transportowymi.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Toyotach:

Używana Toyota Avensis II i Toyota Avensis III – którą generację wybrać?

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie użytkowników

Używana Toyota Corolla X (2007-2013) – opinie użytkowników

Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie użytkowników

Toyota Avensis II

Toyota Avensis II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.465-472/176/148-152 cm
Rozstaw osi270 cm
Pojemność bagażnikased 520 l, ltb 510-1320 l, kmb 520-1500 l
Toyota Avensis II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6-VVT-i1.8 VVT-i2.0 D-4 VVT-i2.4 D-4 VVT-i
Pojemność1598 cm³1794 cm³1998 cm³2362 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc110 KM129 KM147 KM163 KM
Maks. moment150 Nm170 Nm196 Nm230 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s10,3 s9,4 s9,3 s
Prędkość maks.190 km/h200 km/h205 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km7,2 l/100 km8,1 l/100 km9,5 l/100 km
Toyota Avensis II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność1995 cm³1995 cm³2231 cm³2231 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM126 KM150 KM177 KM
Maks. moment280 Nm300 Nm310 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s12,0 s9,3 s8,6 s
Prędkość maks.195 km/h195 km/h210 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km6,1 l/100 km

Używana Toyota Avensis II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here