UżywaneUżywana Toyota Verso (2009-2018) - który silnik wybrać?

Używana Toyota Verso (2009-2018) – który silnik wybrać?

Ostatni kompaktowy minivan Toyoty imponuje niezawodnością, ale nie wszystkich wersji silnikowych. Jaką jednostkę napędową rozważyć w używanej Toyocie Verso?

Określenie „Verso” od razu kojarzy się z rodzinnymi modelami Toyoty. Tak nazywały się m.in. kombivany (ProAce City Verso), mikrovany (Yaris Verso, Verso-S), duże vany (Avensis Verso, ProAce Verso) czy kompaktowe minivany (Corolla Verso). Tylko jedna Toyota nazywała się po prostu Verso – był to samochód z lat 2009-2018, który jednocześnie zastąpił Yarisa Verso, Corollę Verso i Avensisa Verso. To tak naprawdę kompaktowy minivan (4,44 m długości) z budzącym uznanie rozstawem osi (2,78 m), który pozwolił „wyczarować” projektantom obszerny przedział pasażerski z płaską podłogą z tyłu, pięcioma osobno regulowanymi fotelami i opcjonalnym 3. rzędem siedzeń. Drobne zastrzeżenia można mieć do przeciętnego bagażnika (440 l lub 485 l w odmianie 5-miejscowej; maksymalnie 1740 l) i tanich materiałów wykończeniowych.

Verso dało się poznać jako solidne auto, w którym usterki występują sporadycznie. W gamie silnikowej trafiły się jednak „czarne owce” psujące renomę tego modelu. Jaki silnik warto wybrać w używanej Toyocie Verso?

Używana Toyota Verso – silniki benzynowe

  • 1.6 Valvematic (132 KM)
  • 1.8 Valvematic (147 KM)

Toyota przewidziała dwie jednostki benzynowe Valvematic, czyli wyposażonych w system zmiennych wzniosów zaworów, ustawianych w zależności od warunków pracy. 1.6 Valvematic generuje 132 KM, 1.8 Valvematic – 147 KM. Obydwa nie mają turbodoładowania, przez co wymagają wkręcania na obroty celem uzyskania przyzwoitych osiągów. Użytkownicy na ogół chwalą ich spalanie, wynoszące ok. 7,5-8 l/100 km w cyklu mieszanym. W razie potrzeby silniki akceptują LPG (montażowi instalacji gazowej sprzyja wielopunktowy wtrysk paliwa i hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego). Obydwa zmagają się raczej ze sporadycznymi awariami pompy cieczy, z której sączy się płyn chłodniczy. Radzimy kontrolować poziom chłodziwa, gdyż ubytki prowadzą do przegrzewania się silnika. Wysoko należy z kolei ocenić trwałość układu łańcuchowego rozrządu. Benzynowe Verso zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, natomiast do 1.8 Valvematic opcjonalnie trafiała przekładnia bezstopniowa Multidrive S.

Toyota Verso – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 Valvematic 1.8 Valvematic
Pojemność 1598 cm³ 1798 cm³
Paliwo benz. benz.
Maks. moc 132 KM 147 KM
Maks. moment 160 Nm 180 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s 10,4 s
Prędkość maks. 185 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km 7,0 l/100 km
Toyota Verso 1.8 Valvematic
Benzynowe Verso to doskonała propozycja dla osób oczekujących od auta przede wszystkim znikomej awaryjności (nawet kosztem przeciętnych osiągów i akceptowalnego, choć niewyśrubowanego spalania).

Używana Toyota Verso – silniki Diesla

  • 1.6 D-4D (112 KM)
  • 2.0 D-4D (124 KM, 126 KM)
  • 2.2 D-4D (150 KM, 177 KM)

Jak na Toyotę, w Verso oferowano całkiem szeroki wachlarz turbodiesli. Początkowo montowano jednostki 2.0 D-4D (126 KM) i 2.2 D-4D (150 KM) wraz ze wzmocnioną do 177 KM odmianą D-CAT. To określenie oznacza nowoczesną wówczas technologię oczyszczania spalin (obejmującą m.in. rozbudowany katalizator i piąty wtryskiwacz wspomagający wypalanie sadzy w DPF-ie). W niektórych autach ten układ bywa awaryjny, w innych sprawuje się jednak bez zarzutu. Zarówno w 126-konnych 2.0 D-4D, jak i wszystkich 2.2 D-4D/D-CAT istnieje ryzyko wystąpienia erozji bloku silnika, która objawia się ubywaniem płynu chłodniczego i, w konsekwencji, wypaleniem uszczelki pod głowicą. Niewykluczone są również problemy z układem EGR i zaawansowanym osprzętem, w tym z piezoelektrycznymi, nieregenerowalnymi wtryskiwaczami. Pewna poprawa nastąpiła dopiero w zmodernizowanym, 124-konnym 2.0 D-4D, który pojawił się po liftingu auta (w 2013 r.). W Verso 2.0 D-4D z roczników 2009 można jednak liczyć na brak filtra cząstek stałych. 2-litrową jednostkę w 2014 r. zastąpił słabszy, bo 112-konny 1.6 D-4D będący konstrukcją BMW. Jest on co prawda trwały, ale nieco za słaby do rodzinnego minivana, szczególnie mocno obciążonego (optymalny pod tym względem jest 2.0 D-4D). W wysokoprężnych Verso również spotkamy 6-biegowe skrzynie ręczne – poza 2.2 D-4D (150 KM), w którym standardowo montowano automat o 6 przełożeniach (w odróżnieniu od 1.8 Valvematic, w którym spotyka się skrzynię bezstopniową).

Toyota Verso – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 D-4D 2.0 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-4D
Pojemność 1598 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 2231 cm³ 2231 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 112 KM 124 KM 126 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment 270 Nm 310 Nm 310 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 11,3 s 11,3 s 10,1 s 8,7 s
Prędkość maks. 180 km/h 185 km/h 185 km/h 195 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,9 l/100 km 5,6 l/100 km 6,0 l/100 km 6,8 l/100 km
Toyota Verso 1.6 D-4D
W ostatnich trzech latach produkcji Verso oferowano już tylko jednego turbodiesla – 1.6 D-4D od BMW.
Toyota Verso 2.0 D-4D
W 126-konnych 2.0 D-4D może, ale nie musi objawić się poważna usterka bloku silnika (niektóre auta są jej pozbawione). Dla pewności warto poszukać poprawionej, 124-konnej odmiany.

Używana Toyota Verso – który silnik wybrać?

Chętni na Toyotę oczekują spokoju, a zapewnić go mogą jedynie silniki benzynowe. W Verso polecamy mocniejszego i niewiele bardziej paliwożernego 1.8 Valvematic, choć 1.6 Valvematic również będzie dobrym wyborem. Spośród diesli warto rozważyć 2.0 D-4D/124 KM oraz 1.6 D-4D, natomiast starsze 2.0 D-4D i diesle 2.2 – tylko z pewnego źródła lub z niewielkimi przebiegami.

Przeczytaj więcej na temat używanej Toyoty Verso:

Używana Toyota Verso (2009-2018) – opinie użytkowników

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – którą wybrać?

Toyota Verso

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji