Toyota Corolla Verso _ Verso

Toyota długo walczyła o dominację w segmencie kompaktowych minivanów, lecz niezbyt udało jej się przebić wśród rywali. Porównajmy jej ostatnie rodzinne propozycje – Corollę Verso II i Verso – i wybierzmy lepszą z drugiej ręki.

Dodatek „Verso” zawsze oznaczał model Toyoty zaprojektowany dla zaspokojenia potrzeb rodzin. Obecnie producent wytwarza dwa auta z tą sygnaturą – Proace Verso (duży van) i Proace City Verso (kombivan w dwóch wersjach długości). Dawniej rodzinne samochody Toyoty ograniczały się jednak do minivanów. Prawdziwy „wysyp” przyszedł w pierwszej połowie lat dwutysięcznych, gdy w salonach można było nabyć Yarisa Verso, Corollę Verso i Avensisa Verso. Środkowy model otwierał furtkę do posiadania 7-osobowej Toyoty, choć bardziej sprawdzał się jako uniwersalny pojazd dla 4-5 osób. W 2009 roku wszystkie zastąpił jeden, nazwany po prostu Verso. Teoretycznie miał połączyć cechy każdego z nich, w praktyce okazał się udoskonaloną wariacją na temat kompaktowego minivana, czyli swego rodzaju następcą Corolli Verso.

Toyota Corolla Verso i Toyota Verso 15
Corolla Verso II jest zarazem pierwszą europejską generacją oferowaną z 3. rzędem siedzeń. Przy długości wynoszącej zaledwie 437 cm to ich zalet trzeba zaliczyć to, że… w ogóle są. Przewożenie tam dorosłych wręcz nie wchodzi w grę.

Nie można powiedzieć, że minivany Toyoty zostały rynkowymi „outsiderami”, ale cieszyły się co najwyżej umiarkowaną popularnością. Być może wpłynęła na to wysoka cena zakupu auta w salonie, nie pokryta tym razem przekonaniem, że płaci się za niezawodność Toyoty – jej wizerunek mocno nadszarpnęły awaryjne i drogie w naprawach turbodiesle. Poza tym modele Verso nie były tak obszerne w środku jak konkurenci, a główne zastrzeżenia płynęły w stronę przeciętnych bagażników. Czy mimo wszystko warto je rozważyć przy poszukiwaniach rodzinnego minivana z drugiej ręki? Jeśli tak, którą Toyotę wybrać – Corollę Verso czy Verso? Porównajmy obydwa modele.

Toyota Corolla Verso i Toyota Verso 20
Zwiększenie długości nadwozia i rozstawu osi korzystnie wpłynęło na przestronność Toyoty Verso, ale w dwóch pierwszych rzędach. W trzecim nadal zmieszczą się tylko dzieci.

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – deska rozdzielcza

Obydwa samochody cechuje wydatna, pokryta podatnym na ścieranie srebrnym plastikiem konsola środkowa z ulokowanym bezpośrednio pod nią lewarkiem zmiany biegów. W Verso producent zdecydował się na radykalny krok w postaci przeniesienia wskaźników na środek deski rozdzielczej. Zdania na temat tego rozwiązania są podzielone, pewnym jest natomiast fakt, że nie ucierpiała na tym czytelność zegarów. Do skutków ubocznych należy zaliczyć utrudnioną obsługę komputera pokładowego (wymaga pochylenia się w celu wciśnięcia typowego dla „japończyków” wysokiego przycisku). Tworzywa zmontowano z należytą starannością. Niektóre są miłe w dotyku, niektóre – jak np. lakierowane na srebrno wstawki – szybko się rysują i szpecą wnętrze.

Toyota Corolla Verso
Uporządkowany kokpit Corolli Verso. Niebieskie wstawki przypominają te z modeli hybrydowych. Takowa w tym modelu nigdy nie występowała.
Toyota Verso
Poza zmianą położenia wskaźników, ogólna koncepcja pozostała bez zmian. Na zdjęciu najbogatsza wersja z systemem nawigacji i automatyczną klimatyzacją (standard stanowi manualna).

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – przestrzeń w środku

Ogólny zamysł wnętrza jest taki sam i opiera się na 5 lub 7 osobnych fotelach z indywidualnym zakresem regulacji pochylenia oparcia i składaniem „na płasko”. Dodatkowo te w dwóch pierwszych rzędach można je swobodnie przesuwać po szynach: w Verso zakres wynosi aż 20 cm, stąd przy maksymalnym cofnięciu ich w stronę bagażnika otrzymujemy naprawdę pokaźną ilość miejsca dla pasażerów kanapy. W obydwu modelach jest go też wystarczająco na szerokość i w okolicach głów, a pasażer pośrodku kładzie stopy na zupełnie równej podłodze. Przesuwanie miejsc w środkowym rzędzie pozwala „podzielić się” przestrzenią w środku, gdy w samochodzie podróżuje 7 osób. Mimo wszystko radzimy traktować dodatkowe fotele w bagażniku jako rozwiązanie ostateczne, tudzież awaryjne.

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – bagażniki

Ciężko znaleźć informacje na temat pojemności bagażników przy rozłożonych 7 fotelach – zmieszczą co najwyżej… zwiniętą roletę (w Verso przewidziano na nią specjalne miejsce po odchyleniu fragmentu podłogi). W konfiguracjach 5-osobowych starszy model zabierze na pokład 423 l, nowszy – 440 l. Jeśli auto fabrycznie nie posiada dodatkowych foteli, można liczyć na odrobinę głębszą przestrzeń bagażową. Położenie oparć wszystkich miejsc (prócz przednich) zwiększa bagażnik do 1523 l (Corolla Verso) lub aż 1740 l w Verso. Szkoda, że nie mają one zbyt regularnego kształtu, a ich boki wykończono podatnym na zarysowania plastikiem. Warto docenić obszerny próg załadunku.

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – silniki

Do napędu benzynowych minivanów Toyoty przewidziano jednostki 1.6 i 1.8. W Corolli Verso wykorzystywały system zmiennych faz rozrządu VVT-i, rozwijając 110 KM i 129 KM, w Verso z kolei – z udoskonalonym układem Valvematic – 132 KM i 147 KM. W ich przypadku można liczyć na wspomnianą japońską niezawodność, choć osiągi mają co najwyżej przeciętne. Nie palą na szczęście zbyt dużo i względnie tolerują zasilanie LPG. W czasach świetności opisywanych modeli prym w salonach wiodły diesle. Użytkownicy jednak mocno „sparzyli” się na konstrukcjach Toyoty: 2.0 D-4D i 2.2 D-4D, także z zaawansowanym układem oczyszczania spalin D-CAT. Szkoda, bo już bazowy 2.0, dzięki zapasowi momentu obrotowego, świetnie radzi sobie z rozpędzaniem minivana na drogach szybkiego ruchu. Ich kres przypadł na lata 2014-2015: od tej pory w ofercie pozostał tylko 1,6-litrowy turbodiesel od BMW (112 KM).

Toyota Corolla Verso
Poza jednostkowymi przypadkami zużywania oleju silnikowego, benzynowe konstrukcje Toyoty spisują się bez zarzutu. W sprawnym wyprzedzaniu trochę doskwiera niski moment obrotowy.
Toyota Verso
Toyota długo zmagała się ze zwalczaniem usterek trapiących jej 2-litrowe turbodiesle. Za najbardziej godną polecenia uważa się 124-konną odmianę z Verso (lata 2013-2014).

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – co się w nich psuje?

Niską trwałość ogólną reprezentują 2-litrowe turbodiesle z Corolli Verso: sprawiały użytkownikom problemy z wtryskiwaczami, turbosprężarkami i zaworami EGR. W jednostce montowanej w Verso sytuacja uległa poprawie, ale pojawił się nowy defekt w postaci ubywającego płynu chłodniczego po przekroczeniu ok. 150 tys. km. – zwiastun erozji bloku silnika. Na szczęście w Verso jest on sygnalizowany sporadycznie. Odradzamy zakup paliwożernych i obarczonych ryzykiem awarii uszczelek pd głowicą turbodiesli 2.2. Dodatkowo szwankuje w nich filtr cząstek stałych (mają go w standardzie dopiero wszystkie Verso po 2010 r., wcześniej zarezerwowano go dla wybranych wersji silnikowych). Przeciętnie prezentuje się jakość tapicerek i materiałów wykończeniowych Toyoty, sporadycznie psują się wybrane elementy elektryczne (m.in. silniczki podnoszenia szyb czy oświetlenie wnętrza).

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla Verso I z lat 2001-2004 pomieści maksymalnie 5 pasażerów. Przy 2 osobach do bagażnika „wchodziło” aż 1760 l pakunków (standardowo: 417 l).

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – za ile można ją kupić?

Corolle Verso wystawiane są już za 10 tys. zł. Benzynowy egzemplarz po liftingu, który przejechał stosunkowo niedużo (mniej niż 200 tys. km), będzie kosztował nawet dwukrotnie więcej. Od 20 tys. zł startują ceny używanych Toyot Verso – raczej na pewno będą to 2-litrowe turbodiesle. Wspólny przedział dla obydwu modeli: 20-25 tys. zł. Na benzynowe Verso trzeba wydać minimum 30 tys. zł.

Toyota Verso
Modernizacja wizualna Toyoty Verso przypadła na rok 2013. W kolejnych latach dokonywano drobnych modyfikacji w gamie silnikowej.

Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – którą wybrać?

Istnieje pewne ryzyko wystąpienia poważnych dolegliwości w Toyotach Verso 2.0 D-4D z roczników 2009-2013 (czyli tych najtańszych), dlatego za mniej niż 30 tys. zł radzimy rozejrzeć się za zadbaną Corollą Verso, najlepiej z benzynowym silnikiem. Dysponując większym budżetem warto zainwestować w przestronniejszą i nowocześniejszą Toyotę Verso. W żadnym wypadku nie radzimy „pakować się” w mocne, ale awaryjne turbodiesle 2.2 D-4D/D-CAT.

Toyota Corolla Verso II – plusy i minusy

 +  poręczność w mieście, funkcjonalny system składania foteli, czytelny kokpit
 –  wyjątkowo ciasny 3. rząd siedzeń, przeciętny bagażnik, brak w ofercie udanego turbodiesla

Toyota Corolla Verso

Toyota Verso – plusy i minusy

 +  bardzo dużo miejsca w 1. i 2. rzędzie siedzeń, udane silniki benzynowe, proste i trwałe zawieszenie
 –  ubytki w wykończeniu wnętrza, niezbyt wygodne przednie fotele, przeciętne osiągi polecanych wersji 

Toyota Verso

Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – podstawowe dane techniczne
Toyota Corolla Verso IIToyota Verso
Lata produkcji2004-20092009-2018
Dł./szer./wys.437/177/166 cm444/179/162 cm
Rozstaw osi275 cm278 cm
Pojemność bagażnika423-1563 l485-1740 l
Silniki benzynowe1.6-1.8 (110-129 KM)1.6-1.8 (132-147 KM)
Silniki Diesla2.0-2.2 (116-177 KM)1.6-2.2 (112-177 KM)
Toyota Corolla Verso II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.61.82.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność1598 cm³1794 cm³1995 cm³2231 cm³22311 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. Moc (łączna)110 KM129 KM116 KM136 KM177 KM
Maks. moment150 Nm170 Nm280 Nm310 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s10,8 s12,6 s10,0 s9,0 s
Prędkość maks.175 km/h195 km/h180 km/h195 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km7,7 l/100 km6,2 l/100 km6,3 l/100 km6,6 l/100 km
Toyota Verso – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 Valvematic1.8 Valvematic1.6 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D
Pojemność1598 cm³1798 cm³1598 cm³1998 cm³2231 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. Moc (łączna)132 KM147 KM112 KM126 KM150 KM
Maks. moment160 Nm180 Nm270 Nm310 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s10,4 s12,7 s11,3 s10,1 s
Prędkość maks.185 km/h190 km/h180 km/h185 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km7,0 l/100 km4,5 l/100 km5,6 l/100 km6,0 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanych minivanów Toyoty, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używana Toyota Corolla Verso II (2004-2009) – opinie użytkowników

Używana Toyota Verso (2009-2018) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4.3]

2 KOMENTARZE

  1. Toyota verso młodsza, więcej zadbanych egzemplarzy, no i mniej problemów z jednostkami. Jedyna rzecz to cena wyższa, ale dłużej pojeżdżą tak myśle

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here