Europejscy rywale zepchnęli minivana Toyoty na drugi plan rynku wtórnego. Co ma do zaoferowania używana Toyota Verso? Poznajmy opinie jej właścicieli.
Dawniej Toyota nie miała oporów w konstruowaniu minivanów. Sprzedawała zarówno mikrovana Yaris Verso, jak i kompaktowego minivana Corolla Verso i jeszcze większego Avensis Verso. Wszystkie trzy modele w 2009 r. zastąpił jeden model – po prostu Verso. Wymiarowo najbliżej mu do Corolli Verso (444 cm długości), ale dodano kilka centymetrów do rozstawu osi i w ten sposób uzyskano naprawdę obszerne wnętrze dla 5 osób. Co prawda Toyota Verso występowała, i to nawet często, w konfiguracji 7-osobowej, ale ostatni rząd należy do najciaśniejszych w segmencie kompaktowych minivanów. Za to inżynierowie z Japonii stanęli na głowie, by ich samochód zachwycał funkcjonalnością – i trzeba przyznać, że to im się udało. Przez 8 lat produkcji Toyotę Verso wizualnie modernizowano tylko raz (w 2013 r.), od strony mechanicznej – kilka razy, wprowadzając np. wysokoprężne silniki BMW. Mimo wszelkich predyspozycji minivan Toyoty zawsze był graczem drugiego planu. Być może wpłynęła na to wysoka cena i niechlubna opinia o dieslach 2.2 D-CAT.

Model Verso cechuje też zaskakująco duży, jak na Toyotę, spadek wartości. Na tle innych minivanów ten samochód jednak nieźle trzyma cenę. Czy otrzymujemy w niej oczekiwaną wysoką niezawodność? Zobaczmy, jaką wersję najlepiej wybrać w opiniach użytkowników.

Używana Toyota Verso – wnętrze
Szerokie drzwi dają dostęp do wysoko umieszczonego fotela, czyniąc z wsiadania i wysiadania czynność maksymalnie prostą. Z początku trzeba przyzwyczaić się do umieszczonych na środku zegarów, ale ustawiając odpowiednio fotel eliminujemy możliwość zasłonięcia ich przez kierownicę. Wszystkie Verso posiadają klimatyzację (minimum to manualna), aż 9 poduszek powietrznych i radio ze sterowaniem w kierownicy. Bogatsze odmiany, poza kolejnymi opcjami wyposażenia, otrzymały kilka dodatków umilających podróż, np. podłokietnik czy obszytą skórą kierownicę. Niestety, oszczędności wydać na jakości użytych do wykończenia wnętrza niektórych materiałów, głównie srebrnych wstawek. Część z nich skrzypi pod naciskiem palca, wszystkie natomiast łatwo się rysują.

Choć Toyota Verso nie zalicza się do grona największych kompaktowych minivanów, jej konstruktorzy „wyczarowali” zaskakująco przestronną kabinę. Rodziny z dziećmi z pewnością docenią takie udogodnienia jak zupełnie płaska podłoga w drugim rzędzie, masa schowków (w podłodze, pod siedzeniami), trzy osobno regulowane i składane fotele drugiego rzędu albo całkowicie płaska przestrzeń bagażowa przy konfiguracji 2-osobowej. Klienci często decydowali się na dopłatę do wersji 7-osobowej, lecz z dzisiejszego punktu widzenia dodatkowe siedzenia nie są warunkiem koniecznym. Mają charakter typowo awaryjny (na krótkie dystanse dla niewysokich osób) i zmniejszają bagażnik nawet gdy są złożone: wtedy mieści on 440 l, 5-miejscowe Verso z kolei 485 l.
Używana Toyota Verso – silniki
Jak przystało na Toyotę, po Verso trudno spodziewać się spektakularnej gamy silników. Benzynowe są zaledwie dwa – oba z pośrednim wtryskiem paliwa i systemem zmiennego wzniosu zaworów Valvematic. Pierwszy, 1.6 o mocy 132 KM, przy maksymalnym obciążeniu w trasie potrafi „łapać zadyszkę”. W takich warunkach lepiej (choć wciąż nie idealnie) sprawdza się 147-konny 1.8. Mimo wszystko do charakteru Verso bardziej pasują diesle ze sporym zapasem momentu obrotowego. Już bazowy 2.0 D-4D sprawnie rozpędza samochód na autostradzie i zadowala się ok. 6 l/100 km w warunkach miejskich. Ten silnik występował w dwóch wersjach mocy: 126 i 124 KM. W 2014 r. ustąpił miejsca niewielkiemu turbodieslowi skonstruowanemu przez BMW – 1.6 D-4D. Rok później nastąpił kres nieudanych i paliwożernych jednostek 2.2 D-4D/D-CAT, znanych także z Avensisa III i RAV4 III. Uwaga: niektóre diesle (np. 2.0 D-4D do 2010 r.) fabrycznie nie miały montowanego DPF-u.


Używana Toyota Verso – opinie użytkowników
Zalety
„Każdy fotel można oddzielnie składać. Bardzo dużo możliwości aranżacji wnętrza”
„Pełno ciekawych bajerów, m.in. szklany dach, rolety przeciwsłoneczne, stoliki w oparciach foteli”
„Dobre wyciszenie. Szum powietrza nie przeszkadza podczas wielogodzinnych podróży”
„Przyzwoita precyzja skrzyni i wygodne umiejscowienie lewarka”
Wady
„Na drogach kiepskiej jakości twarde zawieszenie mocno daje się we znaki”
„Niby dużo schowków, ale nie mam gdzie położyć np. smartfona. Mam wrażenie, że zmarnowano tu sporo przestrzeni”
„Trzy rzędy foteli, a nawiewy tylko dla przednich. Ciężko schłodzić całe wnętrze”
„Benzynowy 1.6 trochę się męczy w tak ciężkim samochodzie. Brakuje mu werwy na wyższych obrotach”
Używana Toyota Verso – awaryjność, typowe usterki
Największe ryzyko to zakup Verso z 2,2-litrowym turbodieslem. Co prawda nie sprawiają aż takich problemów jak ich starsze odpowiedniki np. z Avensisa II, ale w wybranych partiach zdarzają się przypadki osiadania tulei cylindrowych. Usterkę zwiastuje m.in. ubywanie płynu chłodniczego. Uważajmy na wersje D-CAT ze skomplikowanym filtrem cząstek stałych, który nie grzeszy trwałością: na szczęście zregenerowanie DPF-u liczone jest w setkach, a nie tysiącach złotych. Użytkownicy skarżą się na podatny na zarysowania lakier karoserii i plastikowe wstawki we wnętrzu. Korozja na razie pojawia się tylko na wahaczach i innych elementach zawieszenia. Sporadycznie zdarzają się także niedomagania „elektryki”, np. przestają działać mechanizmy otwierania szyb albo oświetlenie wewnętrzne.

Używana Toyota Verso – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajdziemy na naklejce na słupku przy fotelu kierowcy (fot. poniżej) oraz pod zaślepką w okolicach przedniego fotela pasażera (przy wycieraczce).
Używana Toyota Verso – sytuacja rynkowa
Najtańsze, wyeksploatowane 2-litrowe diesle w bazowej specyfikacji Luna (bez alufelg i świateł przeciwmgielnych) staniały do poziomu 20-25 tys. zł. Na benzynowe Verso trzeba dorzucić minimum kolejne kilka tys. zł, a w przedziale 30-40 tys. zł można przebierać pośród ładnie wyglądających aut przedliftowych i pierwszych poliftowych. Wciąż nie brakuje kilkuletnich Verso z przebiegami kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, wystawianych przez dealerów. Liczba diesli nieznacznie przekracza populację benzynowych Toyot.
Używana Toyota Verso – podsumowanie
Przestronny minivan Toyoty z pewnością zaspokoi potrzeby rodziny, ale co najwyżej 5-osobowej. Japońską niezawodność najprędzej zapewnią odmiany benzynowe. Szkoda, że diesli nie można polecić „w ciemno”, bo bardzo pasują do charakteru Verso. Mimo wszystko nie da się uniknąć wrażenia, że europejscy rywale z segmentu kompaktowych minivanów oferują jeszcze większą funkcjonalność (i czasami niezawodność) w niższej cenie.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Toyotach:
Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie
Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie
Używana Toyota Prius III (2009-2016) – opinie
Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie
Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie
Używana Toyota Corolla Verso (2004-2009) – opinie
Używana Toyota Land Cruiser J12 (2002-2009) – opinie
Dł./szer./wys. | 444/179/162 cm |
Rozstaw osi | 278 cm |
Pojemność bagażnika | 440-1740 l (7 os.), 485-1740 l (5 os.) |
Silnik | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 132 KM | 147 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Silnik | 1.6 D-4D | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-4D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 112 KM | 124 KM | 126 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 11,3 s | 11,3 s | 10,1 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 195 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,8 l/100 km |