Kia Optima

10-letnie Kie Optimy niewiele się różnią od tych, które obecnie stoją w salonach. Co o tych samochodach sądzą właściciele? Oto opinie o używanej Kii Optimie III.

Podobnie jak w przypadku pozostałych modeli koreańskiej marki, w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych Kia poczyniła ogromny postęp w projektowaniu samochodów klasy średniej. Zaprezentowana 10 lat temu Optima trzeciej generacji wniosła trochę świeżości na tle konserwatywnych z wyglądu konkurentów, takich jak Volkswagen Passat B7, Toyota Avensis III czy Ford Mondeo IV. Stylistyka okazała się zresztą na tyle trafiona, że zaprezentowany już po 5 latach następca bardziej przypomina kompleksową modernizację niż zmianę generacji. Propozycja Kii jednocześnie kusiła naprawdę przestronnym wnętrzem oraz solidną porcją wyposażenia standardowego i opcjonalnego. Dopiero po bliższym zapoznaniu się z tym autem zaczął doskwierać brak pakownej odmiany kombi czy też mocniejszych, rozwijających ok. 200 KM silników (takowe przewidziano, ale nie na europejski rynek). Z drugiej strony silniki Kii nigdy nie zasłynęły serią spektakularnych awarii, jakie trafiły konkurencyjne jednostki TSI, TDI, dCi, THP i wiele innych. Na ich tle Kia Optima po prostu… jeździła, domagając się tylko bieżących kontroli eksploatacyjnych.

Test najnowszej Kii Optimy Kombi 1.6 T-GDI 7DCT GT-Line

Kia Optima
Kia Optima posiada dość miękko zestrojone zawieszenie, ale dzięki niezależnej konstrukcji z tyłu (układ wahaczy) właściwościami jezdnymi nie zostaje w tyle.

Tak przebojowy stylistycznie i świetnie wyposażony samochód nie ustrzegł się jednak przed kilkoma wpadkami, które odbierają mu sporo dobrego wrażenia pozyskanego przy pierwszym kontakcie. Zobaczmy, co ma do zaoferowania rynek wtórny. Za ile można kupić dobrą Kię Optimę? Czy faktycznie rzadko się psuje? Właściciele wypowiedzieli się na temat swoich samochodów.

Kia Optima
Po liftingu (2013 r.; na zdjęciu samochód sprzed modernizacji) pojawiła się możliwość wyboru kilku trybów jazdy, zmieniających reakcje silnika i siłę wspomagania kierownicy. Układ kierowniczy nie grzeszy jednak precyzją prowadzenia w zakrętach, choć na pewno nie jest nieprzewidywalny.

Używana Kia Optima III – wnętrze

Nie da się zaprzeczyć stwierdzeniu, że deska rozdzielcza Optimy nadąża za stylizacją jej nadwozia. Oryginalny kokpit z delikatnie zwróconą ku kierowcy konsolą środkową sprawia miłe wrażenie i, jak się okazuje, odnalezienie się w nim nie nastręcza problemów. W centralnej części umieszczono kilkucalowy (3,5″, po liftingu 4,3″) wyświetlacz zarządzania multimediami i nawigacją. Do „przyciskowej” szkoły obsługi instrumentów mało kto kieruje zastrzeżenia, te wysyłane są natomiast w stronę trwałości elektroniki: przestaje działać kamera cofania, gniazda USB i zawiesza się system multimedialny. Materiały wykończeniowe – jak na Kię – całkiem dobre, przynajmniej dopóki nie przyglądamy się dolnym partiom deski rozdzielczej. Więcej plusów zdobywa poziom montażu poszczególnych elementów.

Kia Optima
Kokpit Kii doskonale łączy „starą szkołę” projektowania z nowoczesną stylizacją. Jest zatem przyjemny w obsłudze i nie razi materiałami wykończeniowymi.

Kia Optima to naprawdę wielkie auto – 4,85 m długości i niemal 2,8 m rozstawu osi robią wrażenie nawet przy dzisiejszych standardach. Producent nie zmarnował tego ogromu centymetrów i wygospodarował doskonałe warunki podróżowania w obu rzędach siedzeń. Przednie fotele punktują obszernym siedziskiem i oparciem oraz licznymi udogodnieniami z zakresu komfortu, np. regulowaną podpórką lędźwiową czy systemem wentylacji. Nieczęsto zdarza się, by samochód klasy średniej otrzymał niemal płaską podłogę w okolicach kanapy. A tak jest właśnie w Kii Optimie, dzięki czemu nawet trzy osoby – jeśli tylko nie wybieramy się w kilkusetkilometrową trasę – nie powinny znaleźć zbytnich powodów do narzekań. Według producenta do bagażnika zmieści się przyzwoite 505 l, niemniej kształt przestrzeni ładunkowej trudno nazwać foremnym. W dodatku bardzo poskąpiono na wykończeniu, pozostawiając odsłoniętą blachę i cięgna.

Używana Kia Optima III – silniki

Sprzedawane w Europie (a zatem również i w Polsce) samochody zestawiano tylko z jednym silnikiem benzynowym – 2-litrowym, wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa (GDI). Jednostka rozwija 165 KM, lecz doskwiera jej brak momentu obrotowego i przez to nie aspiruje do grona mistrzów wyprzedzania. Po liftingu Kia wprowadziła opartą na tym silniku odmianę hybrydową, w której część benzynowa generuje 150 KM i 180 Nm, a elektryczna – 40 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Co ciekawe, posiada ona opcję wyboru trybu jazdy: elektryczny, elektryczno-spalinowy i całkowicie spalinowy. W naszych testach Optima Hybrid nie generowała jednak znacznych oszczędności na paliwie (ok. 8-9 l/100 km, czyli trochę mniej od 2.0 GDI). Klienci z Ameryki otrzymali bez porównania ciekawsze propozycje: 203-konnego 2.4 GDI oraz turbodoładowanego 2.0 T-GDI, rozwijającego aż 278 KM (0-100 km/h w 7,5 s). Co by jednak nie mówić, u nas największą popularnością i tak cieszyła się Kia z turbodieslem. Oferowano tylko jednego, 1.7 CRDi. 136 KM może i nie robi wrażenia, ale w rzeczywistości jeździ on żwawiej od „2-litrówki” i pali w okolicach 6-6,5 l/100 km. W dodatku przez lata ten silnik nie ujawnił poważnych wad konstrukcyjnych.

Kia Optima III
Osprzęt turbodiesla 1.7 CRDi swoje kosztuje, ale przynajmniej nietrudno go kupić w formie zamienników. Z tym może być problem w przypadku benzynowych 2.4 lub 2.0 T-GDI.
Kia Optima Hybrid
Zakup hybrydy warto przemyśleć. Jest ich bardzo mało (kilka wystawionych sztuk na całą Polskę), a nie jest tak oszczędna jak alternatywne propozycje od np. Toyoty.

Używana Kia Optima III – opinie użytkowników

 Zalety 

„W środku do dyspozycji jest naprawdę dużo miejsca. Widzę to po tym, że dzieci nie obijają mi nogami o oparcie fotela”

„Za kierownicą Kii wszystko przystępnie widać. W cofaniu pomagają czujniki parkowania i kamera cofania”

„Skrzynia automatyczna inteligentnie współpracuje z kierowcą, nie przeciągając nadmiernie biegów”

„Moja Kia ma wentylowane przednie fotele. Świetnie uzupełniają się z wydajną klimatyzacją”

 Wady 

„Mimo napędu hybrydowego Optimą Hybrid ciężko zejść poniżej 9 l/100 km w cyklu mieszanym”

„165 KM nie zapewnia Kii oszałamiających osiągów. Silnik w dodatku jest dosyć głośny”

„Tryb Sport niepotrzebnie przeciąga samochód na obrotach. Mogli go lepiej dopracować”

„Bagażnik nie ma regularnego kształtu. Po otwarciu klapy woda leje się do środka, a zamykając ją zawiasy wginają bagaż”

Używana Kia Optima III – awaryjność, typowe usterki

Trafiły do nas wieści o wadliwej partii silników wysokoprężnych obarczonych ryzykiem wypalenia uszczelki pod głowicą. Jeśli takie zdarzenia miały miejsce, zwykle rozprawiano się z nimi w ramach gwarancji. Sporadycznie zachodzi konieczność wymiany przeciętnie trwałych świec żarowych (objaw: silnik nie chce odpalić „na zimnym”). Benzynowe jednostki pracują bez zarzutu, pod warunkiem że ktoś tanim kosztem nie przerobił ich na LPG (silnik wymaga specjalnej instalacji do wtrysku bezpośredniego). Niektóre Optimy wymagają już wymiany sprzęgła (komplet z kołem dwumasowym: ok. 2500 zł) bądź łączników stabilizatora/sworzni wahaczy w zawieszeniu. Z kolei ze skrzyń biegów często sączy się olej, czasami dochodzi do tego utrudnione wybieranie przełożeń, gdy przekładnia jeszcze się nie rozgrzała. Dobre pole do negocjacji ceny stanowi weryfikacja kondycji powłoki lakierniczej: zazwyczaj trudno się ustrzec drobnych zarysowań, nawet jeśli auto było regularnie myte w odpowiedni sposób.

Kia Optima
Niedziałające gniazda USB czy inne drobnostki w wyposażeniu nie powinny skreślać Optimy z kręgu zainteresowań. Awaryjność mechanicznej strony koreańskiego auta lepiej określić mianem „zużycia eksploatacyjnego”.

Używana Kia Optima III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce przy słupku środkowym lewym (fot.). Wybito go również na wzmocnieniu przed przednim fotelem pasażera (pod zaślepką).

Kia Optima - gdzie jest VIN

 

Używana Kia Optima III – sytuacja rynkowa

Trzeba dysponować minimum 32-33 tys. zł, by w ogóle myśleć o zakupie używanej Kii Optimie III. Ich ceny szybko zmierzają ku 40 tys. zł i w zasadzie dopiero od tej kwoty mamy pełen wybór między benzynowymi 2.0, turbodieslami i samochodami po liftingu. Zadbane roczniki 2014-2015 z przebiegami 100-150 tys. km wystawiane są za 50 tys. zł i więcej. 2/3 ogłoszeń dotyczy Kii z turbodieslem 1.7 CRDi, kilka dotyczy aut hybrydowych.

Używana Kia Optima III – podsumowanie

Nowoczesny, bezawaryjny, przestronny, bogato wyposażony – Kii Optimie można przypisać wiele przymiotników. W czym tkwi haczyk? W ograniczonej funkcjonalności wersji sedan (dopiero następcę można kupić jako kombi) i w słabych osiągach aut w europejskiej specyfikacji. Kierowcy o łagodnym stylu jazdy docenią turbodiesla, który pali znacznie mniej od wersji benzynowej, a jeździ odrobinę lepiej. Po Optimie nie widać też upływających lat: obecnie produkowany model z daleka wygląda niemal identycznie.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Kiach:

Używana Kia Rio III (2011-2017) – opinie

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie

Używana Kia Sportage III (2010-2016) – opinie

Używana Kia Venga (2009-2019) – opinie

Używana Kia Sorento II (2009-2014) – opinie

Kia Optima III

Kia Optima I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.485/183/146 cm
Rozstaw osi279 cm
Pojemność bagażnika505 l (hybryda: 381 l)
Kia Optima I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 GDI2.0 GDI Hybrid2.0 T-GDI (USA)2.4 GDI (USA)1.7 CRDi
Pojemność1999 cm³1999 cm³1998 cm³2359 cm³1685 cm³
Paliwobenz.benz. + elektr.benz., turbobenz.turbodiesel
Maks. moc165 KM150 KM + 40 KM (elektr.)278 KM203 KM136 KM
Maks. moment196 Nm180 Nm + 205 Nm (elektr.)365 Nm252 Nm325 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s9,4 s7,5 s8,3 s10,6 s
Prędkość maks.210 km/h190 km/h240 km/h220 km/h202 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km5,1 l/100 km8,8 l/100 km8,5 l/100 km5,1 l/100 km

Używana Kia Optima III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 3.9]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here