Używane10 samochodów dla starszego kierowcy. Funkcjonalne i bezawaryjne!

10 samochodów dla starszego kierowcy. Funkcjonalne i bezawaryjne!

Kierowcy-seniorzy zwykle preferują inne auta niż młodsi użytkownicy aut. Wytypowaliśmy 10 modeli, które powinny przypaść do gustu starszym kierowcom.

Kierowca, osiągając pewien wiek, z reguły zmienia swoje preferencje motoryzacyjne. Na znaczeniu tracą osiągi czy atrakcyjna linia nadwozia. Zaczyna się liczyć użyteczność na co dzień, czyli to, jak się do niego wsiada i wysiada, ile oferuje miejsca nad głową, czy obsługa odbywa się bez zbytnich udziwnień. Na drugi plan schodzi poziom wyposażenia, wręcz lepiej, jeśli ogranicza się do akceptowalnego minimum – nie zepsuje się bowiem coś, czego w samochodzie nie ma.

Jeśli chodzi o silniki, ponad osiągi wybija się niezawodność i/lub dostęp do części zamiennych. Starszym osobom nie po drodze z wyszukiwaniem rzadkich i drogich komponentów do nietypowych aut, zatem idealny samochód dla seniora powinien mieć nieskomplikowaną jednostkę napędową, najlepiej bez takich innowacji jak dwumasowe koło zamachowe, turbodoładowanie czy filtr cząstek stałych. Mile widzianym udogodnieniem jest możliwość ewentualnego zasilania LPG, choć najprawdopodobniej niewielu kierowców-seniorów zdecyduje się na taki krok: rzadko bowiem przejeżdżają rocznie więcej niż 15 tys. km.

Przygotowaliśmy zestawienie 10 samochodów odpowiadających potrzebom starszych kierowców. Wytypowaliśmy kilka modeli, które można kupić nawet za czterocyfrową kwotę, jak i nowocześniejsze konstrukcje ze współczesnym wyposażeniem. Wszystkie łączą walory praktyczne ze względnie przewidywalnym trybem eksploatacji.

Chevrolet Aveo I

Lata produkcji: 2003-2011
Ceny: 5-16 tys. zł

CHEVROLET Aveo I FL 1.2 16V 84KM 5MT WE0191R 05-2009

Kilkunastoletnie Chevrolety Aveo stopniowo znikają z polskich ulic. Samochód nigdy nie zawojował naszego rynku, ale ma wszystko, co doceni senior „za kółkiem”: proste i tanie w naprawach zawieszenie, niewysilone silniki akceptujące współpracę z instalacją gazową oraz nierzucający się w oczy, stonowany design. Także w środku osoba z długim stażem za kierownicą powinna się odnaleźć niemal od razu. Minusem, choć niewiele znaczącym, jest brak wyboru jakiejkolwiek jednostki wysokoprężnej. W większości małych Chevroletów leciwy wiek widać po kondycji powłoki lakierniczej, a przebieg – po wybitych elementach zawieszenia. Doprowadzenie auta do bardzo dobrej kondycji mechanicznej na szczęście nie pochłonie dużo gotówki. Sporo Aveo wystawiają właśnie… pierwsi właściciele, którzy sporadycznie przekroczyli nimi barierę 200 tys. km.

Odsyłamy do naszego zestawienia 10 używanych Chevroletów

Chevrolet Aveo I – polecany silnik:  1.4 16V 

chevrolet-aveo-i-dane-techniczne

Chevrolet Aveo I – plusy i minusy

 +  nieskomplikowana konstrukcja, tanie części zamienne, trzy wersje nadwoziowe
 –  mierny stan najstarszych (kilkunastoletnich) aut, ubogie wyposażenie, wysokie spalanie

CHEVROLET Aveo I FL 1.2 16V 84KM 5MT WE0191R 05-2009

Dacia Sandero I

Lata produkcji: 2008-2012
Ceny: 8-19 tys. zł

DACIA Sandero I Stepway 1.5dCi 90KM 5MT WE9552S 10-2009

Odrębna nazwa może mylić: Sandero to tak naprawdę Logan w wersji hatchback. Auto mierzy 4 metry i występuje tylko w specyfikacji 5-drzwiowej. Jak na reprezentanta klasy miejskiej przyzwoicie prezentuje się przestronność w środku, podczas wizyt w supermarkecie z pewnością przyda się aż 320-litrowy bagażnik. Osoby mieszkające poza miastem docenią pokaźny prześwit (dodatkowo podwyższony w uterenowionym Sandero Stepway – na fotografiach) i nieźle znoszące drogowe nierówności zawieszenie. Podobnie jak w Aveo, na fajerwerki w wyposażeniu nie ma co liczyć. Budżetowy charakter samochodu widać także po jakości wykonania i zabezpieczeniu antykorozyjnym (purchle w okolicach podwozia). Wszystkie silniki Sandero – 1.4/1.6 MPI oraz 1.2 16V – oferowano także z fabryczną instalacją gazową. Dacia zaproponowała również diesle 1.5 dCi o mocy 68-88 KM. Z uwagi na niewysilony charakter ryzyko problemów z panewkami jest w nich mniejsze niż w modelach Renault z podobnych roczników.

Opinie o używanej Dacii Sandero I

Dacia Sandero I – polecany silnik:  1.2 16V 

dacia-sandero-i-dane-techniczne

Dacia Sandero I – plusy i minusy

 +  ilość miejsca w środku, pojemny bagażnik, spory wybór silników (w tym diesli)
 –  surowe wykończenie, przeciętne osiągi, niski poziom wyposażenia

Polecamy nasze zestawienie 10 używanych modeli Dacii

DACIA Sandero I Stepway 1.5dCi 90KM 5MT WE9552S 10-2009

Fiat Panda II

Lata produkcji: 2003-2012
Ceny: 4-16 tys. zł

FIAT Panda II 1.3MultiJet 70KM 5MT SB1135A 02-2009

Polski bestseller roku 2004 powoli zaczyna być klasyfikowany jako „używany samochód za jedną pensję”. Pandę na tle innych tanich modeli, np. Fiata Seicento, wyróżnia funkcjonalne, pięciodrzwiowe nadwozie. Seniorzy docenią wygodne wsiadanie na wysoko umieszczone fotele i bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Fiat nieźle zabezpieczył Pandę przed korozją: ta „pożera” w największym stopniu układ wydechowy. Przewidywalną eksploatację zapewnią silniki benzynowe: znany z Seicento 1.1 oraz 60-konny 1.2. Polecamy drugiego, ponieważ kosztuje tyle samo, a jest popularniejszy i zauważalnie żwawszy. Możliwe zużywanie oleju silnikowego trzeba po prostu zaakceptować. Do nietrwałych elementów Pandy należy też zaliczyć alternatory oraz przednie wahacze. Szukajmy aut ze zderzakami w kolorze nadwozia – zwykle można w nich liczyć chociaż na elektryczne szyby przednie lub wspomaganie kierownicy.

Przeczytaj opinie użytkowników następnej generacji Fiata Pandy – III

Fiat Panda II – polecany silnik:  1.2 8V 

fiat-panda-ii-dane-techniczne

Fiat Panda II – plusy i minusy

 +  poręczność w mieście, 5-drzwiowe nadwozie, proste silniki benzynowe
 –  problemy diesli 1.3 M-Jet (DPF), niewielki bagażnik, zaskakujące braki w wyposażeniu

FIAT Panda II 1.3MultiJet 70KM 5MT SB1135A 02-2009

Hyundai ix20

Lata produkcji: 2009-2019
Ceny: 20-75 tys. zł

HYUNDAI ix20 1.4CRDi 90KM 6MT WN8291A 09-2010

Ogromny przedział cenowy wynika z niedawnego wygaszenia produkcji dwóch bliźniaczych mikrovanów – Hyundaia ix20 oraz Kii Vengi. U dealerów wciąż stoją fabrycznie nowe egzemplarze oferowane z atrakcyjnymi rabatami. Ten model zdążył już rozgościć się na rynku wtórnym. Zdobywa klientów ponadprzeciętnie przestronnym wnętrzem (długość to zaledwie 407 cm!) i gamą silnikową bez tzw. czarnych owiec. Szczególnie warto wyróżnić jednostki 1.6 (benzynową MPI i wysokoprężną CRDi) za połączenie przystępnych osiągów ze znikomą awaryjnością. Osobom z długim stażem za kierownicą może przeszkadzać zaledwie akceptowalna widoczność na boki. Przeciętne wyciszenie – również, choć w jeździe miejskiej nie ma to wielkiego znaczenia. Przed zakupem warto sprawdzić działanie ważnego dla tej grupy kierowców wspomagania kierownicy.

Przeczytaj opinie o blisko spokrewnionej technicznie Kii Vendze

Hyundai ix20 – polecany silnik:  1.6 MPI 

hyundai-ix20-dane-techniczne

Hyundai ix20 – plusy i minusy

 +  rekordowa przestronność, dobre właściwości jezdne, udane silniki
 –  wciąż wysokie ceny, przeciętna widoczność, nietrwałe zawieszenie

HYUNDAI ix20 1.4CRDi 90KM 6MT WN8291A 09-2010

Mitsubishi ASX

W produkcji: od 2010 r.
Ceny: 28-80 tys. zł

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX doskonale łączy pokolenia: młodym odbiorcom przypadnie do gustu przedstawiona w tym roku wersja już po trzecim (!) liftingu, starszym – spokojnie stylizowany ASX z początku produkcji. Seniorom powinna się spodobać wysoka pozycja za kierownicą, poza tym w kompaktowym SUV-ie Mitsubishi można liczyć na ciekawe, ułatwiające codzienną egzystencję wyposażenie (klimatyzacja, kamera cofania, podstawowe systemy bezpieczeństwa). Absolutnym hitem pozostaje wolnossąca jednostka 1.6: jeśli nie ma LPG, jej awaryjność jest właściwie zerowa. 117 KM w zupełności wystarcza do napędzania tego 4,3-metrowego SUV-a. Odradzamy zakup wersji wysokoprężnych z uwagi na droższe niż u europejskich konkurentów części zamienne, które z czasem i tak trzeba wymienić lub zregenerować (filtr DPF, koło dwumasowe, wtryskiwacze).

Zobacz nasz test długodystansowy używanego Mitsubishi ASX-a z 2011 r.

Mitsubishi ASX – polecany silnik:  1.6 MIVEC 

mitsubishi-asx-dane-techniczne

Mitsubishi ASX – plusy i minusy

 +  obszerne wnętrze, znikoma awaryjność wersji 1.6, wysoka trwałość ogólna
 –  przeciętna współpraca z LPG, wyśrubowane ceny, wpadki w wykończeniu wnętrza

Opinie o używanym Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX

Opel Meriva B

Lata produkcji: 2010-2017
Ceny: 16-43 tys. zł

Opel Meriva B

Opel Meriva drugiej generacji zasłynął tylnymi drzwiami otwieranymi „pod prąd”. To rozwiązanie ułatwia zajmowanie miejsc na kanapie, ale dostęp na fotel kierowcy również okazuje się przystępny. Konsekwentne „trzymanie się” przez Opla idei wszechobecnych na kokpicie przycisków powinno przypaść do gustu starszym kierowcom, ceniącym intuicyjne sterowanie funkcjami samochodu. Do codziennej jazdy powinien im wystarczyć otwierający gamę silnikową 100-konny silnik 1.4, lecz warto wspomnieć, że występował on również w odmianach turbo (120 i 140 KM). Wszystkie z powodzeniem tolerują instalacje gazowe. Sporadyczna eksploatacja w trasie nie służy natomiast dieslom wyposażonym w filtr cząstek stałych, zwłaszcza 1.3 CDTI. Niezależnie od rodzaju silnika, w Merivach „lubią” pękać zbiorniczki płynu chłodniczego i korodować wydechy.

Opinie o używanym Oplu Meriva B

Opel Meriva B – polecany silnik:  1.4 

opel-meriva-b-dane-techniczne

Opel Meriva B – plusy i minusy

 +  obszerne wnętrze z licznymi możliwościami aranżacji, dopracowane silniki 1.4/1.4 T, łatwy dostęp do części
 –  ryzyko awarii diesli, ograniczona widoczność

Najmniej i najbardziej awaryjne minivany z 2011 roku wg ADAC

Opel Meriva B

Peugeot 301

W produkcji: od 2012 r.
Ceny: 16-45 tys. zł

Peugeot 301

Peugeot 301, wraz z bliźniaczym Citroenem C-Elysee, od początku walczył o klientów oczekujących „kawału” samochodu w rozsądnie skalkulowanej cenie. Trapią go wobec tego typowe kompleksy budżetowych samochodów: wnętrze zmontowano z gorszych materiałów niż w innych Peugeotach, a pod maskami znajdziemy niezbyt dynamiczne silniki. Warto polecić najmocniejszego 1.6 VTi, sprzedawanego także z montowaną przez dealera instalacją gazową. Niestety, popularnością ustępuje ospałemu, bo zaledwie 72-konnemu 1.2 VTi. Jeszcze trudniej kupić Peugeota 301 1.5/1.6 HDi. Jeśli zaakceptujemy powyższe wady, otrzymujemy faktycznie spory samochód (442 cm długości i 175 cm szerokości) z 506-litrowym bagażnikiem. Sporadyczne usterki dotyczą utrudnionego wybierania biegów, nieszczelnego układu chłodzenia lub „wyskakujących” błędów elektronicznych.

Peugeot 301 – dane techniczne nowszych wersji silnikowych

Peugeot 301 – polecany silnik:  1.6 VTi 

peugeot-301-dane-techniczne

Peugeot 301 – plusy i minusy

 +  pojemny bagażnik, prosta obsługa kokpitu, młody wiek konstrukcji
 –  oszczędności w wykończeniu, słabe osiągi popularnych odmian, ograniczona podaż używanych aut

Peugeot 301

Skoda Fabia II

Lata produkcji: 2006-2014
Ceny: 8-29 tys. zł

Skoda Fabia II

Bez wątpienia używaną Skodę Fabię bardzo łatwo kupić – ten model od lat „siedzi na ogonie” najlepiej sprzedającej się w Polsce Octavii. Ma to też swoją drugą stronę: Fabie polubiły firmy, które kupowały ubogo wyposażone wersje i użytkowały je we flotach. Skoda montowała w swoim miejskim modelu wiele silników, ale na uznanie zasługują tylko benzynowe, wolnossące 1.4 i 1.6 (w 1.2 HTP i TSI szwankuje łańcuch rozrządu). Natomiast rozważając Fabię z dieslem warto wziąć pod uwagę wprowadzonego po liftingu 1.6 TDI. Mała Skoda niewątpliwie punktuje obecnością wersji kombi, zapewnia też dobry komfort podróżowania na wysoko umieszczonych fotelach. Jak przystało na politykę koncernu VAG, materiały wykończeniowe różnią się od tych w Volkswagenie Polo, oczywiście na niekorzyść Skody.

Opinie o używanej Skodzie Fabii II

Skoda Fabia II – polecany silnik:  1.4 MPI 

skoda-fabia-ii-dane-techniczne

Skoda Fabia II – plusy i minusy

 +  ciekawa stylizacja, obszerne (jak na tę klasę) wnętrze, duża popularność w ogłoszeniach
 –  przewaga niepolecanych silników (1.2 HTP/TSI), niska jakość oferty rynkowej, trudno o przystępne wyposażenie

Skoda Fabia II

Toyota Corolla IX (E12)

Lata produkcji: 2001-2007
Ceny: 6-20 tys. zł

Toyota Corolla IX

Niemal pewny sposób na bezstresową eksploatację – używana Corolla z benzynowym silnikiem 1.4 lub 1.6, a także wysokoprężnym, oszczędnym 1.4 D-4D, oczywiście z udokumentowaną historią rzetelnego serwisowania. Taki samochód bez obaw przejedzie 300 tys. km lub nawet więcej bez zbytniej ingerencji w mechanikę (poza wymianami płynów). Najprawdopodobniej czeka nas wymiana tarcz lub klocków hamulcowych lub usunięcie pojawiającej się na progach korozji. Trzeba też zaakceptować dość mocno zniszczone wnętrze większości egzemplarzy i niską jakość uszczelek drzwi. Corolla oferuje komplet wersji nadwoziowych – hatchbacka 3d/5d, sedana i kombi, a także minivana Verso.

Opinie o używanej Toyocie Corolli Verso (2004-2009)

Toyota Corolla IX – polecany silnik:  1.4 VVT-i 

toyota-corolla-ix-dane-techniczne

Toyota Corolla IX – plusy i minusy

 +  wysoka trwałość mechaniczna, duży wybór wersji nadwoziowych
 –  słaby stan wielu aut, ograniczone możliwości przewozowe

Toyota Corolla IX

Volkswagen Golf Plus

Lata produkcji: 2005-2014
Ceny: 10-36 tys. zł

Volkswagen Golf Plus

Golf Plus mierzy dokładnie tyle samo co Golf V, czyli 420 cm. Na wysokość przybyło mu jednak 10 cm, a fotele umieszczono wyżej o 7,5 cm (kanapę – 8,5 cm) względem standardowego modelu. Z tego powodu podwyższony Golf stanowi idealną propozycję dla starszego kierowcy. Przy okazji otrzymuje on niemal 400-litrowy bagażnik, który można zwiększać lub zmniejszać, przesuwając kanapę. Oczekujący niezawodności mają niewielkie pole manewru: albo benzynowe silniki bez turbo (1.4, 1.6) albo nowsze turbodiesle z zasilaniem common rail (1.6 TDI, 2.0 TDI), ewentualnie 1.9 TDI poza wersją BXE. Doświadczonych kierowców raczej nie zainteresują odmiany ze skrzynią DSG. I słusznie, bo po latach to niepotrzebny generator dodatkowych kosztów.

Opinie o używanym Volkswagenie Golfie Plusie 

Volkswagen Golf Plus – polecany silnik:  1.6 8V 

volkswagen-golf-plus-dane-techniczne

Volkswagen Golf Plus – plusy i minusy

 +  wygodne wsiadanie i wysiadanie, spory bagażnik, świetna dostępność części zamiennych
 –  awaryjne niektóre silniki, ogromne przebiegi używanych aut

Volkswagen Golf Plus

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji