Opel Meriva B - dynamiczne

Meriva to jeden z wielu udanych minivanów, które „zabiła” moda na SUV-y i crossovery. Po latach widać plusy tej tendencji: w coraz bardziej atrakcyjnych cenach otrzymujemy funkcjonalne i dopracowane używane auto. Oto opinie użytkowników minivana Opla drugiej generacji.

W porównaniu do Merivy A, drugiej generacji minivana Opla bliżej już do aut kompaktowych, a nawet prawdziwych minivanów. Samochód mierzy 429 cm i ma pokaźne 182 cm szerokości i 264 cm rozstawu osi (to o kilka cm więcej niż w Astrze IV hatchback). Niemałe rozmiary auta czuć w genialnie zaprojektowanym i przejrzystym wnętrzu pełnym niecodziennych, praktycznych rozwiązań. Meriva B w końcu otrzymała mocniejsze (ponad 100-konne), także turbodoładowane silniki, choć zabrakło w niej usportowionej odmiany OPC. W 2013 roku przeprowadzono modernizację przedniej i tylnej części nadwozia oraz dodano nowego diesla 1.6 CDTI. W 2017 roku funkcjonalny Opel ustąpił miejsca w gamie crossoverowi Crossland X. Meriva nigdy nie zawojowała naszego rynku, ale paradoksalnie dopiero zalanie rynku SUV-ami pozwoliło dostrzec jej niepodważalne zalety, które docenią rodziny z dziećmi. Szybko spadające ceny tylko utwierdzają w przekonaniu, że tym modelem warto się zainteresować. A jak z jego awaryjnością? O tym w dalszej części materiału.

Opel Meriva B - dynamiczne
Przód Merivy nawiązuje do innych wówczas produkowanych Opli. Samochód prowadzi się przewidywalnie, a oryginalne zawieszenie bez problemu wytrzymuje nawet 150 tys. km jazdy po polskich drogach.
Opel Meriva B - dynamiczne
Zarys karoserii Merivy po liftingu pozostał nietknięty. Zmieniły się przednie i tylne światła i dokonano korekt na liście wyposażenia opcjonalnego.

Używany Opel Meriva B – nadwozie

W momencie premiery o Merivie B zrobiło się głośno za sprawą ciekawego rozwiązania, którego nie oferował żaden z konkurentów – otwieranych „pod prąd” tylnych drzwi, sprawiających, że jedna osoba może je otworzyć jak w szafie. Opel zastosował nawet charakterystyczne załamanie linii okien w okolicy tylnej klamki, tak jakby miało ono przypominać, że znajduje się ona bliżej słupka środkowego. Ten – stety lub niestety – jest na swoim miejscu i nieco przeszkadza w i tak zaskakująco wygodnym zajmowaniu tylnych miejsc (w Fordzie B-Max nie na słupka). Tylne drzwi otwierają się pod kątem aż 84 stopni i ze względów bezpieczeństwa samoistnie blokują już od prędkości 4 km/h. Do plusów nadwozia Merivy należy również zaliczyć bardzo dobre przeszklenie i przyzwoite odporność na korozję.

Opel Meriva B - drzwi
Bardzo szeroko otwierane drzwi ułatwiają zajęcie miejsca na wysoko umiejscowionych fotelach. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji wygodny uchwyt.

Używany Opel Meriva B – wnętrze

Kokpit Merivy urządzono „po oplowsku”, czyli z zastosowaniem mnogiej ilości przycisków. Użytkownikom jednak one nie przeszkadzają, wręcz przeciwnie – doceniają ich obecność w dobie montowania w autach dotykowych ekranów ze skomplikowanymi systemami, wymagającymi poświęcenia sporo uwagi. W Merivach można liczyć na ciekawe opcje wyposażenia, m.in. panoramiczny, szklany dach, dwukolorowe tapicerki. Jakość plastików – gorsza niż w Astrze. W obu rzędach siedzeń miejsca jest aż nadto. Każdą Merivę wyposażono w innowacyjny system aranżacji wnętrza FlexSpace, umożliwiający m.in. przesuwanie przedniego podłokietnika, złożenie na płasko środkowego, węższego miejsca z tyłu oraz zsunięcie obu tylnych foteli bliżej środka, zwiększając przestrzeń dla skrajnie siedzących pasażerów. Bagażnik w zależności od pozycji przesuwanego tylnej rzędu siedzeń mieści od 400 do 500 l. Po złożeniu foteli uzyskuje się równą przestrzeń o pojemności 1500 l.

Opel Meriva B - podłokietnik
FlexSpace obejmuje także podłokietnik, którego można nie tylko przesuwać, ale i całkowicie wyjąć.
Opel Meriva B - powiększony bagażnik
Każde siedzenie tylnego rzędu można osobno złożyć, uzyskując płaską przestrzeń bagażową. W ściankach bagażnika: praktyczne skrytki na gaśnicę i inne drobiazgi.

Używany Opel Meriva B – silniki

Przez cały okres produkcji minivana Opla oferowano z dwoma silnikami 1.4 nieznacznie różniącymi się pojemnością i charakterystyką. Bazowy, wolnossący, osiąga 100 KM i łączy się tylko z 5-biegową skrzynią manualną. W turbodoładowanym o mocy 140 KM można już liczyć na 6 przełożeń, a na „automat” – również w słabszej, 120-konnej odmianie. Diesle początkowo obejmowały włoskie 1.3 CDTI i japońskie 1.7 CDTI konstrukcji Isuzu, po liftingu zastąpiono je nowym 1.6 CDTI w trzech wersjach mocy (95, 110 i 136 KM). Rozsądną dynamikę zapewnią Merivy mające powyżej 110 KM, a jeśli komuś mimo wszystko zależy na osiągach, powinien sięgnąć po najmocniejsze odmiany. Co ciekawe, benzynowe silniki bez obaw można zasilać LPG: 120-konnego 1.4 T oferowano nawet z fabryczną instalacją.

Opel Meriva B - LPG
Jednostka 1.4 T nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa i doskonale współpracuje z LPG (oferowano nawet fabryczną odmianę z tym typem instalacji). Trzeba pamiętać o wymianie świec co 60 tys. km.

Używany Opel Meriva B – opinie użytkowników

 Zalety 

„Doskonałe siedzenia AGR. Bardzo dobrze wyprofilowane i z wieloma ustawieniami.”

„Każdy przycisk na kokpicie oznacza konkretną funkcję. Jest ich dużo, ale z czasem posługuje się nimi intuicyjnie.”

„Podzielony na części słupek A i wielkie szyby poprawiają widoczność w tym samochodzie.”

„Dzięki systemowi FlexSpace kanapę można podzielić w proporcji 40:20:40, a środek złożyć niezależnie od boków. Wszystkie miejsca są przesuwane do przodu, a boczne skrajne – także do środka.”

 Wady 

„Na autostradzie w środku jest już dosyć głośno, a w moim aucie (1.4/100 KM) trzeba przygotować się do każdego wyprzedzania.”

„Jak na względnie nieduże rozmiary Meriva ma duży promień skrętu. Utrudnia to miejską eksploatację.”

„Pięciobiegowa skrzynia ma długi skok, a wrzucaniu biegów czasami towarzyszy zgrzytnięcie. Biegi zestopniowano dość długo, co przydaje się w trasie, ale w mieście wymusza trzymanie auta na obrotach przy niższych biegach.”

Używany Opel Meriva B – awaryjność, typowe usterki

Mechanicznie trudno coś zarzucić Merivie. Ma trwałe, choć nieco paliwożerne silniki, proste zawieszenie (kolumny McPhersona i belka skrętna) i bogatą ofertę części zamiennych. Z czasem zaczynają dokuczać hałasujące plastiki w środku lub zacinające się mechanizmy foteli (trzeba co roku przesmarować), pojawiają się awarie „elektryki”, głównie czujników parkowania i czujników powietrza w kołach (nie wszystkie auta je mają). Newralgicznym punktem minivana Opla jest słabej jakości układ wydechowy (szybko wydaje nadmierny hałas) i pękający zbiorniczek płynu chłodzącego: umieszczono go dosyć nisko, stąd trudno zobaczyć ubytek.

Opel Meriva B - sworznie
Oryginalne sworznie wahaczy są zanitowane. Później można je zastąpić przykręcanymi.

Używany Opel Meriva B – sytuacja rynkowa, koszty

W ogłoszeniach da się znaleźć używane Merivy za mniej niż 20 tys. zł, ale najprawdopodobniej będzie do Diesel z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km. Mimo wszystko częściej wystawiane są benzynowe Merivy. Ich ceny startują od ok. 23 tys. zł. Jeśli dorzucimy dodatkowe 7-8 tys. zł, możemy zacząć przebierać w Oplach po liftingu. Od kwoty 40 tys. zł wystawiane są 2/3-letnie auta z symbolicznymi i wiarygodnymi przebiegami do 60 tys. km. Merivy rzadko brano „do flot”, stąd łatwo znaleźć nieźle utrzymany egzemplarz z prywatnych rąk. Szukajmy mocniejszych wersji silnikowych. Pokrewieństwo z Corsą i Astrą oznacza swobodny dostęp do wielu części zamiennych.

Opel Meriva B - przód FL
Merivy po liftingu nie są dużo droższe od tych sprzed modernizacji. Przeważają auta benzynowe, ale rzadko z LPG.

Używany Opel Meriva B – podsumowanie

Ten model wciąż robi wrażenie mnóstwem zastosowanych w nim praktycznych funkcji i wreszcie zaczął być w realnym zasięgu finansowym młodych rodzin. W Merivie nie ma niepolecanych wersji, ale obadajmy interesujący nas egzemplarz pod kątem bezwypadkowości. Jazda Merivą nie powinna przysporzyć niespodzianek: to auto o bardzo przewidywalnych kosztach eksploatacji.

Opel Meriva B – dane techniczne

Opel Meriva B – wymiary
Dł./szer./wys. 429/181/162 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika 400-1500 l
Opel Meriva B – silniki benzynowe
Silnik 1.4 1.4 T 1.4 T
Pojemność 1398 cm³ 1364 cm³ 1364 cm³
Paliwo benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 100 KM 120 KM 140 KM
Maks. moment 130 Nm 175 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 11,5 s 10,3 s
Prędkość maks. 177 km/h 188 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km 6,7 l/100 km
Opel Meriva B – silniki Diesla
Silnik 1.3 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność 1248 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 110 KM 130 KM
Maks. moment 180 Nm 280 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s 11,8 s 9,9 s
Prędkość maks. 168 km/h 182 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km

Opel Meriva B – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Opel Meriva B – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here