Opel Meriva B - dynamiczne

Meriva to jeden z wielu udanych minivanów, które „zabiła” moda na SUV-y i crossovery. Po latach widać plusy tej tendencji: w coraz bardziej atrakcyjnych cenach otrzymujemy funkcjonalne i dopracowane używane auto. Oto opinie użytkowników minivana Opla drugiej generacji.

W porównaniu do Merivy A, drugiej generacji minivana Opla bliżej już do aut kompaktowych, a nawet prawdziwych minivanów. Samochód mierzy 429 cm i ma pokaźne 182 cm szerokości i 264 cm rozstawu osi (to o kilka cm więcej niż w Astrze IV hatchback). Niemałe rozmiary auta czuć w genialnie zaprojektowanym i przejrzystym wnętrzu pełnym niecodziennych, praktycznych rozwiązań. Meriva B w końcu otrzymała mocniejsze (ponad 100-konne), także turbodoładowane silniki, choć zabrakło w niej usportowionej odmiany OPC. W 2013 roku przeprowadzono modernizację przedniej i tylnej części nadwozia oraz dodano nowego diesla 1.6 CDTI. W 2017 roku funkcjonalny Opel ustąpił miejsca w gamie crossoverowi Crossland X. Meriva nigdy nie zawojowała naszego rynku, ale paradoksalnie dopiero zalanie rynku SUV-ami pozwoliło dostrzec jej niepodważalne zalety, które docenią rodziny z dziećmi. Szybko spadające ceny tylko utwierdzają w przekonaniu, że tym modelem warto się zainteresować. A jak z jego awaryjnością? O tym w dalszej części materiału.

Opel Meriva B - dynamiczne
Przód Merivy nawiązuje do innych wówczas produkowanych Opli. Samochód prowadzi się przewidywalnie, a oryginalne zawieszenie bez problemu wytrzymuje nawet 150 tys. km jazdy po polskich drogach.
Opel Meriva B - dynamiczne
Zarys karoserii Merivy po liftingu pozostał nietknięty. Zmieniły się przednie i tylne światła i dokonano korekt na liście wyposażenia opcjonalnego.

Używany Opel Meriva B – nadwozie

W momencie premiery o Merivie B zrobiło się głośno za sprawą ciekawego rozwiązania, którego nie oferował żaden z konkurentów – otwieranych „pod prąd” tylnych drzwi, sprawiających, że jedna osoba może je otworzyć jak w szafie. Opel zastosował nawet charakterystyczne załamanie linii okien w okolicy tylnej klamki, tak jakby miało ono przypominać, że znajduje się ona bliżej słupka środkowego. Ten – stety lub niestety – jest na swoim miejscu i nieco przeszkadza w i tak zaskakująco wygodnym zajmowaniu tylnych miejsc (w Fordzie B-Max nie na słupka). Tylne drzwi otwierają się pod kątem aż 84 stopni i ze względów bezpieczeństwa samoistnie blokują już od prędkości 4 km/h. Do plusów nadwozia Merivy należy również zaliczyć bardzo dobre przeszklenie i przyzwoite odporność na korozję.

Opel Meriva B - drzwi
Bardzo szeroko otwierane drzwi ułatwiają zajęcie miejsca na wysoko umiejscowionych fotelach. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji wygodny uchwyt.

Używany Opel Meriva B – wnętrze

Kokpit Merivy urządzono „po oplowsku”, czyli z zastosowaniem mnogiej ilości przycisków. Użytkownikom jednak one nie przeszkadzają, wręcz przeciwnie – doceniają ich obecność w dobie montowania w autach dotykowych ekranów ze skomplikowanymi systemami, wymagającymi poświęcenia sporo uwagi. W Merivach można liczyć na ciekawe opcje wyposażenia, m.in. panoramiczny, szklany dach, dwukolorowe tapicerki. Jakość plastików – gorsza niż w Astrze. W obu rzędach siedzeń miejsca jest aż nadto. Każdą Merivę wyposażono w innowacyjny system aranżacji wnętrza FlexSpace, umożliwiający m.in. przesuwanie przedniego podłokietnika, złożenie na płasko środkowego, węższego miejsca z tyłu oraz zsunięcie obu tylnych foteli bliżej środka, zwiększając przestrzeń dla skrajnie siedzących pasażerów. Bagażnik w zależności od pozycji przesuwanego tylnej rzędu siedzeń mieści od 400 do 500 l. Po złożeniu foteli uzyskuje się równą przestrzeń o pojemności 1500 l.

Opel Meriva B - podłokietnik
FlexSpace obejmuje także podłokietnik, którego można nie tylko przesuwać, ale i całkowicie wyjąć.
Opel Meriva B - powiększony bagażnik
Każde siedzenie tylnego rzędu można osobno złożyć, uzyskując płaską przestrzeń bagażową. W ściankach bagażnika: praktyczne skrytki na gaśnicę i inne drobiazgi.

Używany Opel Meriva B – silniki

Przez cały okres produkcji minivana Opla oferowano z dwoma silnikami 1.4 nieznacznie różniącymi się pojemnością i charakterystyką. Bazowy, wolnossący, osiąga 100 KM i łączy się tylko z 5-biegową skrzynią manualną. W turbodoładowanym o mocy 140 KM można już liczyć na 6 przełożeń, a na „automat” – również w słabszej, 120-konnej odmianie. Diesle początkowo obejmowały włoskie 1.3 CDTI i japońskie 1.7 CDTI konstrukcji Isuzu, po liftingu zastąpiono je nowym 1.6 CDTI w trzech wersjach mocy (95, 110 i 136 KM). Rozsądną dynamikę zapewnią Merivy mające powyżej 110 KM, a jeśli komuś mimo wszystko zależy na osiągach, powinien sięgnąć po najmocniejsze odmiany. Co ciekawe, benzynowe silniki bez obaw można zasilać LPG: 120-konnego 1.4 T oferowano nawet z fabryczną instalacją.

Opel Meriva B - LPG
Jednostka 1.4 T nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa i doskonale współpracuje z LPG (oferowano nawet fabryczną odmianę z tym typem instalacji). Trzeba pamiętać o wymianie świec co 60 tys. km.

Używany Opel Meriva B – opinie użytkowników

 Zalety 

„Doskonałe siedzenia AGR. Bardzo dobrze wyprofilowane i z wieloma ustawieniami.”

„Każdy przycisk na kokpicie oznacza konkretną funkcję. Jest ich dużo, ale z czasem posługuje się nimi intuicyjnie.”

„Podzielony na części słupek A i wielkie szyby poprawiają widoczność w tym samochodzie.”

„Dzięki systemowi FlexSpace kanapę można podzielić w proporcji 40:20:40, a środek złożyć niezależnie od boków. Wszystkie miejsca są przesuwane do przodu, a boczne skrajne – także do środka.”

 Wady 

„Na autostradzie w środku jest już dosyć głośno, a w moim aucie (1.4/100 KM) trzeba przygotować się do każdego wyprzedzania.”

„Jak na względnie nieduże rozmiary Meriva ma duży promień skrętu. Utrudnia to miejską eksploatację.”

„Pięciobiegowa skrzynia ma długi skok, a wrzucaniu biegów czasami towarzyszy zgrzytnięcie. Biegi zestopniowano dość długo, co przydaje się w trasie, ale w mieście wymusza trzymanie auta na obrotach przy niższych biegach.”

Używany Opel Meriva B – awaryjność, typowe usterki

Mechanicznie trudno coś zarzucić Merivie. Ma trwałe, choć nieco paliwożerne silniki, proste zawieszenie (kolumny McPhersona i belka skrętna) i bogatą ofertę części zamiennych. Z czasem zaczynają dokuczać hałasujące plastiki w środku lub zacinające się mechanizmy foteli (trzeba co roku przesmarować), pojawiają się awarie „elektryki”, głównie czujników parkowania i czujników powietrza w kołach (nie wszystkie auta je mają). Newralgicznym punktem minivana Opla jest słabej jakości układ wydechowy (szybko wydaje nadmierny hałas) i pękający zbiorniczek płynu chłodzącego: umieszczono go dosyć nisko, stąd trudno zobaczyć ubytek.

Opel Meriva B - sworznie
Oryginalne sworznie wahaczy są zanitowane. Później można je zastąpić przykręcanymi.

Używany Opel Meriva B – sytuacja rynkowa, koszty

W ogłoszeniach da się znaleźć używane Merivy za mniej niż 20 tys. zł, ale najprawdopodobniej będzie do Diesel z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km. Mimo wszystko częściej wystawiane są benzynowe Merivy. Ich ceny startują od ok. 23 tys. zł. Jeśli dorzucimy dodatkowe 7-8 tys. zł, możemy zacząć przebierać w Oplach po liftingu. Od kwoty 40 tys. zł wystawiane są 2/3-letnie auta z symbolicznymi i wiarygodnymi przebiegami do 60 tys. km. Merivy rzadko brano „do flot”, stąd łatwo znaleźć nieźle utrzymany egzemplarz z prywatnych rąk. Szukajmy mocniejszych wersji silnikowych. Pokrewieństwo z Corsą i Astrą oznacza swobodny dostęp do wielu części zamiennych.

Opel Meriva B - przód FL
Merivy po liftingu nie są dużo droższe od tych sprzed modernizacji. Przeważają auta benzynowe, ale rzadko z LPG.

Używany Opel Meriva B – podsumowanie

Ten model wciąż robi wrażenie mnóstwem zastosowanych w nim praktycznych funkcji i wreszcie zaczął być w realnym zasięgu finansowym młodych rodzin. W Merivie nie ma niepolecanych wersji, ale obadajmy interesujący nas egzemplarz pod kątem bezwypadkowości. Jazda Merivą nie powinna przysporzyć niespodzianek: to auto o bardzo przewidywalnych kosztach eksploatacji.

Opel Meriva B – dane techniczne

Opel Meriva B – wymiary

Dł./szer./wys.429/181/162 cm
Rozstaw osi264 cm
Pojemność bagażnika400-1500 l

Opel Meriva B – silniki benzynowe

Silnik1.41.4 T1.4 T
Pojemność1398 cm³1364 cm³1364 cm³
Paliwobenz.turbo benz.turbo benz.
Maks. moc100 KM120 KM140 KM
Maks. moment130 Nm175 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,9 s11,5 s10,3 s
Prędkość maks.177 km/h188 km/h196 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,1 l/100 km6,7 l/100 km

Opel Meriva B – silniki Diesla

Silnik1.3 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI
Pojemność1248 cm³1686 cm³1686 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM110 KM130 KM
Maks. moment180 Nm280 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s11,8 s9,9 s
Prędkość maks.168 km/h182 km/h196 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km5,3 l/100 km5,3 l/100 km

Opel Meriva B – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Opel Meriva B – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here